Ylinopeussakotus

  • 197 695
  • 1 084

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onko noita ylipäätään mahdollista voittaa oikeudessa, jos sakkoa tulee, mutta kiistää ylinopeuden? Ei se tekniikkakaan 100 prosenttisen luotettavaa voi olla.
Poliisi tiputtaa mitatusta nopeudestasi 3km/h pois juuri tutkan luotettavuuden/mittaepävarmuuden takia. Jäljelle jäävä on kyllä varsin varmasti vähintään se, jota olet ajanut. Näin ollen valittaminen oikeuteen on aika turhaa puuhaa. Sakon määrästä voi toki pullikoida mutta ei itse nopeudesta.

Mitä tulee tuohon peltipoliisin/tutka-auton kuvan ottamiseen, niin aika herkälle tuntuu nykyisin olevan kamerat laitettu. Mulla on kuusi viimeistä kuvaustapahtumaa jäänyt sille asteelle, eli ei edes huomautusta ole tullut. Voi toki olla, että ovat kuvanneet turvavyön tai matkapuhelimen käyttöä. Niitäkin kun kuulemma tehdään.

Pienimmästä ylinopeudesta meikäläiselle annettu huomautus oli 60km/h alueella kirjoitettu huomautus nopeudesta 64km/h. Oman mittarin mukaan 67km/h oli väläyshetkellä kyllä hyvin lähellä totuutta, joka tuossa on ollut lähtötietona poliisien mittauksessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaihtelevasti on tuota kalustoa, pk-seudulla usein VW:n Transporter tai Caravelle valkoisena, tumman sinisenä, vihreänä tai harmaana. Aiemmin taisi olla joitain Fordin pienempiä pakuja (Tourneo tms). Ainakin tuossa VW:n vihreässä trasporterissa on keulassa vielä tarroilla "Poliisi liikennevalvonta", jonka voi sitten kätevästi peilistä bongata välähdyksen jälkeen.

Yllättävän äkkiä noita osaa tiirailla kun huomaa ne ensin pari kertaa. Varsinkin tuollaisten valtaväylien varrella missä ei normaalisti kukaan pysäköi. Mutta varmasti kaupungissa jos on parkkijonon seassa niin pääsee yllättämään.

Googlehaulla "kamera-auto" löytyy aika paljon uutisjuttuja, joissa on noista myös kuvia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
pk-seudulla usein VW:n Transporter tai Caravelle valkoisena, tumman sinisenä, vihreänä tai harmaana
Listaan voi lisätä ainakin punaisen joka usein on länsi-helsingin suunnalla, muun muassa siinä koskelan suoran 40kmh sakkorysässä partioimassa.
Tourneoita näkyy vieläkin, useitakin stadissa ja myös nähnyt liikkuvalla poliisilla motareiden sivussa.

Vaikka sitä yrittääkin parhaansa mukaan noudattaa nopeusrajoituksia niin sen yhden huomautusvälähdyksen jälkeen on sivusilmällä alkanut bongailemaan kaikki pysäköidyt pakut joilla tummenetut lasit.

_
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Poliisi tiputtaa mitatusta nopeudestasi 3km/h pois juuri tutkan luotettavuuden/mittaepävarmuuden takia. Jäljelle jäävä on kyllä varsin varmasti vähintään se, jota olet ajanut. Näin ollen valittaminen oikeuteen on aika turhaa puuhaa. Sakon määrästä voi toki pullikoida mutta ei itse nopeudesta.
....
Vastahan joku voitti oikeudessa poliisin kun väitti, että tutka on mitannut jotain muuta autoa. Taisi olla joku alan asiantuntija joka pystyi osoittamaan, että on mahdollista, että tutka mittaa jotain heijastusta. Toisaalta jos näin on, niin miksi tuo edes kelpaa todisteeksi. Ainakin olisi suotavaa, että laitteessa olisi kamera, jonka kuvasta voitaisiin laskea jotain nopeuksia myös jälkikäteen.


Tässä vielä linkki iltapulun juttuun tapauksesta: Insinööri nujersi poliisin tutkan - hovioikeus mitätöi sakot
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko kyseisissä paikoissa tie kunnossa, onko turva-alueet normaalit. Yksikin työmaa-aita pientareella tai kartiot tai joku on jo syy laskea nopeus, ei vain ne työtä tekevät henkilöt. Moottoritien turva-alueet ovat todella leveät, jos siellä on työmaan ajoneuvo tai sitä sälää ojan pohjallakin niin sekin on syy alentaa nopeusrajoitusta. Tässä myös peruste sille että rajoitukset on siellä yötäpäivää. Tämä on selvennetty medioissakin päättäjien puolelta kun näistä aina välillä nousee porua. Harva tietyömaa on kuitenkaan sellainen että olisi vain miehet klo 8-16 eikä mitään muuta oheissälää.

_
Sori että vastaus kesti. Tiellä ei siis tehty mitään. Kyseessä on siis normaali "iso" tie, jonka vierellä on oja ja sitten peltoa. Tuolla pellon puolella oli miehiä töissä. Saattoi siinä aita olla pellon puolella, mutta sinnekkin matkaa siis useampi metri. Jälkikäteen veikkaisin että ainakin 5m. Juu, kiviä lentelee yms, mutta rajoitus on täysin turha silloin kun tuolla ei työskennellä. Sama homma oli Huittisten ja Tampereen välissä (10km Huittisista) muutama vuosi sitten, peltoa tasoitettiin ja kaivettiin sinne putkea, yleensä vähintään 10m (keskimäärin varmaan 30m) tieltä matkaa. Suurimman osan päivästä tuollakaan rajoituksella ei tehty mielestäni yhtään mitään. Tien vieressä oli levennys rekkoja yms varten (info-piste), joilla työkoneet pääasiassa olivat. Kun miehet tuolla työskentelivät, niin ymmärrän rajoitukset täysin. Muuten en. Sitten yksi homma on vielä turva-alueen pituus, Porissa on se Porin ja Rauman välisen tien alku erittäin hyvässä kunnossa (uudet asfaltit yms) ja joku 10km pätkä on rajoitettua, vaikka työskentely on tapahtunut n. 500m alueella kerrallaan. Myös aamuyöllä ja iltamyöhään rajoitukset ovat voimassa. Jos jotain rajoituksia tarvitaan alueella muutenkin, niin ne voisivat ehkä olla korkeammat kuin työaikaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun miehet tuolla työskentelivät, niin ymmärrän rajoitukset täysin.
Pointtihan nimenomaan oli että miehet ei riitä syyksi vaan syy on se työmaa joka muodostuu vaikkapa yhdestä metrin asfaltttittomasta palasesta pientareella, toinen on se että yksi työ on saatu valmiiksi ja toinen alkaa lähipäivinä niin rajoitusta ei muuteta.
Mä en näitä keksi vaan olen lukenut/kuullut ihmisiltä jotka näistä päättävät. Kuulemma ei ole koskaan alhaista rajoitusta jos työmaalla jatkuu työt, mutta myönsivät että joskus tietöiden loppuessa ovat unohtaneet päiväksi pariksi kyltit. Tähän oli muistaakseni haastateltu pk-seudun tietöistä vastaavia.

Tästä kun puhe niin ihmettelin itsekin vaikkapa kehä1:sen pitkää suoraan kannelmäen jälkeen, 60kmh, ja näytti sekin nopeasti katsottuna aika rauhalliselta tietöiden osalta ja autojen vauhti leveällä kolmekaistasella suorallla köröttelyltä.
Kun taas toisenlainen esimerkki vaikkapa kauan tietöiden rajoittama kehä1 ramppi alas turun motarille leppävaarassa turkuun päin, oli pitkään 60kmh ja nyt 100kmh kun on neljä kaistaa rinnakkain yhteensuuntaan ja ihan vitusti autoja semiruuhka-aikaan ja vaihtelevat kaistoja toisesta laidasta toiseen laitaan, se on vähän kiikun kaakun onko härmäläisille jo liian kova maksiminopeaus.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suurimman osan päivästä tuollakaan rajoituksella ei tehty mielestäni yhtään mitään.
Tämähän se ongelma on. Typerät rajoitukset syö homman uskottavuuden ja ihmiset lakkaavat hidastamasta, koska muuta syytä kuin liikennemerkki ei ole. Toki merkkien vekslaaminen vaatii hiukan työtä, mutta parantaisi turvallisuutta, jos ihmiset tietäisivät. että merkki on aiheesta. On ihan näiden tietyöporukoiden omien käytäntöjen syytä, että tietyömerkkejä ei pidetä minään. Toki vaihtokauppa on aika tasan: ihmisten matkanteko on hitaampaa ja heidän työturvallisuus huonompi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vastahan joku voitti oikeudessa poliisin kun väitti, että tutka on mitannut jotain muuta autoa.
No niin, tämä oli uutta tietoa meikäläiselle. Tosin tuossakin Trafin mittauspiste oli aika isossa roolissa. Sitä taas ei löydy aina niistä paikoista, joissa tutka on viritetty.

Nykypäivän autoilla luulisi olevan helppoa kerätä dataa sen verran, että sillä pystyy todistamaan itsensä syyttömäksi jos näitä vastaavia tapahtuu. Loki tietää sekunilleen, milloin vakionopeussäädin on kytkettynä ja mikä oli nopeusasetus.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Nykypäivän autoilla luulisi olevan helppoa kerätä dataa sen verran, että sillä pystyy todistamaan itsensä syyttömäksi jos näitä vastaavia tapahtuu. Loki tietää sekunilleen, milloin vakionopeussäädin on kytkettynä ja mikä oli nopeusasetus.
Onko jollain joku dataloggeri mikä vakituiseen keräisi vaikka nopeustietoa autosta? Itsellä on kiinni autossa ODB palikka, mutta eipä sitä tule käytettyä, mutta varmaan siihen jonkun softan voisi kytkeä, mikä osaa nopeutta kerätä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rajoitukset työmaiden kohdalla on usein työaikojen ulkopuolella voimassa myös siksi että sen auki revityn pientereen tai ojan rasitusta halutaan vähentää. Se tietyömaa elää ihan erilailla jos sen ohi ajetaan 60km/h tai 100km/h... On toki monesti turhiakin työmaa rajoituksia mutta yleensä siihen on syynsä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osalle urakoitsijoista annetaan noiden takia uhkasakkoja, joskus on joku saanut oikean sakonkin.
Kuitenkin rajoitukset jätetään poikkeuksetta vaihtamatta lähdettäessä viikonlopun viettoon. Puhumattakaan normaalityöpäivistä.
Tämähän nyt on ihan paskapuhetta jos on uskominen lehdissä kirjoitettuihin juttuihin ja haastatelluihin henkilöihin jotka näistä päättää. Ei viikonlopuksi kerätä sitä kaikkea työmaasälää sieltä pois, samoin voi olla sitä auki revittyä piennarta mihin yllä viitattiin jne.
Edelleen tuntuu siltä että moni tyrkyttää syyksi rajoituksiin vain töissä olevia ihmisiä, mutta kun se ei ole se syy vain osasyy.

_
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos rajoitettu osuus on muutamasta sadasta metristä pariin kilometriin, niin miksi siinä ei voi ajaa sitä laskettua nopeutta myös viikonloppuisin? Jos rajoitettu osuus on vakireitillä, niin miksi ei sitten lähdetä liikkeelle minuutti tai kaksi aikaisemmin? Onhan se kauheaa, kun mökkireitille osuu pätkä, jossa ei tapahdu mitään ja siinä täytyisi hidastaa omaa ylvästä menoaan, kun typerät työmiehet eivät viitsi huputtaa rajoituskylttejä viikonlopuksi. Eipä täällä autoilijoilla ole oikeastaan kummoisiakaan ongelmia, kun alennettu nopeusrajoitus tietyöalueella aiheuttaa maailmanlopun.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämähän nyt on ihan paskapuhetta jos on uskominen lehdissä kirjoitettuihin juttuihin ja haastatelluihin henkilöihin jotka näistä päättää. Ei viikonlopuksi kerätä sitä kaikkea työmaasälää sieltä pois, samoin voi olla sitä auki revittyä piennarta mihin yllä viitattiin jne.
Edelleen tuntuu siltä että moni tyrkyttää syyksi rajoituksiin vain töissä olevia ihmisiä, mutta kun se ei ole se syy vain osasyy.

Sellainen välikysymys, ottamatta kantaa sen enempää, mutta onko mahdollista että lehdissä kirjoitetuissa jutuissa ja haastatteluissa suojellaan osittain "omaa pesää"?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sellainen välikysymys, ottamatta kantaa sen enempää, mutta onko mahdollista että lehdissä kirjoitetuissa jutuissa ja haastatteluissa suojellaan osittain "omaa pesää"?
Kaikki on mahdollista ja kaikkea voi epäillä, epäilenhän minäkin ettei suurin osa täällä purnanneista tajua koko asiaa mistä kyse vaan jankkaavat vain työmiehistä ja kun he siirtyvät vapaalle niin rajoitus olisi automatik normaali. :)

Tässä hyvä artikkeli jossa puhutaan siitä kun urakoitsijat unohtelevat nopeusrajoituksia mutta myös siitä kuinka pienestä poikkeamasta tiessä johtuu alempi nopeusrajoitus, kuten tiemerkinnät tai vaikkapa loppusiivous.
Tiehallinnon entinen pääjohtaja suomii tietöiden nopeusrajoituksia: ”Eipä ole ihme, ettei rajoituksia noudateta” - Auto - HS.fi

Ainakin omalta osaltani näen paljon pk-seudulla tietyömaarajoituksia joita ei noudateta pätkääkään, todella usein jopa sellaista että tullaan vakkarilla läpi niin että ensiksi on alinopeus, tietyömaalla reilu ylinopeus, puhdasta välinpitämättömyyttä.

_
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ainakin omalta osaltani näen paljon pk-seudulla tietyömaarajoituksia joita ei noudateta pätkääkään, todella usein jopa sellaista että tullaan vakkarilla läpi niin että ensiksi on alinopeus, tietyömaalla reilu ylinopeus, puhdasta välinpitämättömyyttä.

_
Sen verran itsekkin olen Kehä3:n sisäpuolella pyörinyt että voin sanoa että on aika erilainen maailma noiden suhteen siellä kuin täällä böndellä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt on parin kuukauden sisällä kolme kertaa peltipoliisi räpsäyttänyt salamaa n. 5 km ylinopeudella, mutta mitään ei ole tullut postissa kotiin asti. Voisiko olla niin, että nämä on säädetty nyt säikyttelemään pientä ylinopeutta ajavia salamavalolla ilman, että tuhlataan kirjeiden postittamiseen? Aikaisemmin samalla mittarinopeudella ei ole mikään välkkynyt.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jotain ylläkuvatunlaista on ollut havaittavissa jo pidempään, itselläkin räpsyi jo viime kesänä mittarin mukaan 10kmh ylityksestä maantiellä ja ei tullut postia. Sitten taas 10kmh ylitys(todellinen nopeus) frendillä niin tuli tietenkin rikesakko ja sitten kaupungissa itsellä koskelantiellä 44kmh (todellinen nopeus) niin tuli huomautus. Veikkaan että siellä seulotaan paikan mukaan vähäpätöisimpiä pois vaikkakin kamera räpsyisi ja ottaisi kuvaa.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
10 km mittarin mukaan yleensä luokkaa 5 km satkun alueella. Noi esimerkit meni about siten kuten poliisin rahastusautomaatissa kuuluukin.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Onnistuin ajamaan laivalle mennessä Loimaalla kameraan. 80 alueella oli nopeutta 88 ja 140 euroa napsahti. Vähän kohtuuttomalta tuo tuntuu kun kello oli puoli 7 maanantaiaamuna ja muuta liikennettä ei ollut. Tokihan tuostakaan ei voi syyttää kun itseään, mutta ei taida olla mitään mahdollisuutta valittaa tuosta? Ajoin tosin tyttöystävän autoa ja sakko tuli hänelle, kun hän auton omistaa.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Onnistuin ajamaan laivalle mennessä Loimaalla kameraan. 80 alueella oli nopeutta 88 ja 140 euroa napsahti. Vähän kohtuuttomalta tuo tuntuu kun kello oli puoli 7 maanantaiaamuna ja muuta liikennettä ei ollut. Tokihan tuostakaan ei voi syyttää kun itseään, mutta ei taida olla mitään mahdollisuutta valittaa tuosta? Ajoin tosin tyttöystävän autoa ja sakko tuli hänelle, kun hän auton omistaa.

Jos valitus menisi noilla perusteilla läpi, kamerat taitaisivat olla melko turhia. Parempi vaan maksaa mukisematta oppirahat.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Onnistuin ajamaan laivalle mennessä Loimaalla kameraan. 80 alueella oli nopeutta 88 ja 140 euroa napsahti. Vähän kohtuuttomalta tuo tuntuu kun kello oli puoli 7 maanantaiaamuna ja muuta liikennettä ei ollut. Tokihan tuostakaan ei voi syyttää kun itseään, mutta ei taida olla mitään mahdollisuutta valittaa tuosta? Ajoin tosin tyttöystävän autoa ja sakko tuli hänelle, kun hän auton omistaa.

Kannattaa ilmoittaa toki kuka autoa ajoi jos/kun sakon maksaa, ettei tule merkintä tyttöystävälle. Tämä ihan yleisestikin, jos joku ei ole tullut ajatelleeksi. Ei siellä mitään kuvia edes katsella, kun näitä fakseja laitetaan matkaan.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Eilen ajelin Teollisuuskadulla Pasilan päädyssä missä on työmaa sekä 30 rajoitus. Ajoin ehkä 10 auton letkan hännillä noin 25-30km/h autoni nopeusmittarin mukaan. Kaks kertaa välähti kamera vaikka valistuneen arvioni mukaan kukaan ei pomminvarmasti ajanut ylinopeutta.

No eipä niistä tämän topicin aikaisemmin mainitsemistani episodeistakaan mitään sakkokirjeitä tullut postiluukusta, joten jotain muuta vissiin taas valvoivat.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onnistuin ajamaan laivalle mennessä Loimaalla kameraan. 80 alueella oli nopeutta 88 ja 140 euroa napsahti. Vähän kohtuuttomalta tuo tuntuu kun kello oli puoli 7 maanantaiaamuna ja muuta liikennettä ei ollut. Tokihan tuostakaan ei voi syyttää kun itseään, mutta ei taida olla mitään mahdollisuutta valittaa tuosta? Ajoin tosin tyttöystävän autoa ja sakko tuli hänelle, kun hän auton omistaa.

Eipä tuosta mitään valitusta voi läpi saada, mutta ihan naurettavaahan tuo on taas kerran. Ei nyt ihan mene yksiin rangaistuksen ja rikoksen suuruus.

Pelkkää rahastusta koko touhu tuntuu olevan. Muuttaisivat nyt systeemiä edes sellaiseksi, että se mittaisi keskinopeuksia. Mielestäni reilu ratkaisu olisi sekin, että kameratolpan päällä olisi selkeästi ilmoitettu nopeusrajoitus kyseisen kameran alueella.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onnistuin ajamaan laivalle mennessä Loimaalla kameraan. 80 alueella oli nopeutta 88 ja 140 euroa napsahti...
Mulla kävi samalla tavalla ja samoin lukemin keväällä. Yöllä yhden aikaan, kuiva tie ja kirkas keli. Ei juuri muita tielläliikkujia. Tein vastineen noilla tiedoilla mutta ei mitn vaikutusta. Sakko tuli... Kamera seuranta on sillä tavalla armotonta että siinä ei ole näköjään mitään pelisilmää mahkua käyttää. Jos numerot näyttää liikaa niin se on siinä... Luulen että jos tuossa paikassa olisi ollut ihan konstaapeli töyräällä päivistämässä niin olisi antanut mennä huomautuksella...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös