Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 220
  • 1 084

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielestäni reilu ratkaisu olisi sekin, että kameratolpan päällä olisi selkeästi ilmoitettu nopeusrajoitus kyseisen kameran alueella.

En osaa sanoa milloin muutos on tullut, mutta itse huomasin pari viikkoa sitten Ruotsissa ajellessani että siellä oli muutama satametriä ennen melkein kaikkia kameratolppia tolppa jossa oli sekä nopeusrajoitus että sinivalkoinen kamerankuva. Lieneekö sitten liioiteltua ruotsalaista turvallisuutta vai melko mukava myönnytys autoilijoille.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sen verran on hyvä muistaa, että sakkomääräyksessä mainittu 88 km/h on todellisuudessa mitattu 91 km/h:n nopeus. Ja melko monessa autossa mittarinopeus on tällöin aika lähellä sataa. Moinen ylinopeus 80 alueella alkaa olla jo sakon paikka, ainakin minun mielestä. Sakon suuruudesta voi sitten käydä eri keskustelun.
 

Takiainen

Jäsen
Eilen ajelin Teollisuuskadulla Pasilan päädyssä missä on työmaa sekä 30 rajoitus. Ajoin ehkä 10 auton letkan hännillä noin 25-30km/h autoni nopeusmittarin mukaan. Kaks kertaa välähti kamera vaikka valistuneen arvioni mukaan kukaan ei pomminvarmasti ajanut ylinopeutta.

No eipä niistä tämän topicin aikaisemmin mainitsemistani episodeistakaan mitään sakkokirjeitä tullut postiluukusta, joten jotain muuta vissiin taas valvoivat.

Itselle tipahti juuri postiin rikesakko kyseiseltä pätkältä. Ajettu sunnuntaina 16.7. ja vauhtia ollut peltipoliisin mukaan 42 km/h. Tuo pätkä on kyllä petollinen varsinkin viikonloppuisin kun liikennettä ei ole ja työntekijät ovat vapailla. Varsinkin nyt kun remontti alkaa olemaan maalissa ja tiet täysin kunnossa. Jos vihreillä pääsee vielä Teollisuuskadun päästä tuonne Pasilaan asti, niin helposti jää se Teollisuuskadun nopeus päälle, kuten itselläkin on todennäköisesti käynyt. Ei kuitenkaan mitään muistikuvaa kamerasta tai välähdyksestä.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Avauduin palstalla marraskuussa 40 km/h alueella jonosta ajamastani 47 km/h sakosta, josta tein valituksen ja pyysin selvittämään, että oliko kameran laukaissut oma vai viereisellä kaistalla samaa vauhtia (tai vähän kovempaa) ajanut auto? En maksanut sakkoa, mutta mitään ei ole kuulunut.

Kuinka pitkään valituksien käsittelyajoissa menee? Tuleeko siitä erillistä päätöstä (valitus hyväksytty) vaiko vain uusi maksulappu jos valitus hylätään ja maksuun menee? Luulisi nyt 8 kuukautta riittävän tuollaisen asian päättämiseen suuntaan tai toiseen.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Noniin, mukava ylläri tuli tänään postiluukusta sisään. Kehä ykkösellä Myllypuron kohdilla tullut ajettua 60km/h alueella 67km/h. Rikesakon määrä 170(!!!!) euroa. Tässä hetken pohdittuani ja tutkittuani asiaa on tämä vain nieltävä ja maksettava pienestä opiskelijabudjetista pois. Mutta mieleeni herääkin kysymys siitä, että jos sakko olisi mennyt päiväsakon puolelle ylinopeuden ollessa räikeämpi, olisinko siis selvinnyt tulojeni mukaan mahdollisesti lievellämmä maksulla? Joskus 2014 ajelin tutkaan räikeää ylinopeutta ja päiväsakoiksi kirjattiin tulottomalle n. 100 euroa. Lakimuutoksia tai jotain lienee tähän kohtaan tullut, ei sentään noin isoa porsaanpersettä voi olla näinkin selkeässä asiassa olla?

Sakon nykyään saa siis 7km/h ylityksestä, sen alle menevistä selvinnee huomautuksella? Kuulostaa kieltämättä hassulta, että hyvin usealle henkilölle rapsahtaa juurikin tuo 7km/h ylitys. Voiko ne penteleet siellä pyöristellä noita pienempiä ylityksiä suoraan vain rikesakoksi, kun ei yksittäinen ihminen juurikaan valtion koneistoa vastaan tälläisissä asioissa mitään voi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei todellakaan kannata mennä kehäykkösen takutettuun hidasteluliikenteeseen köyhdyttämään itseään noilla järjen ja oikeustajun vastaisilla valtionkassankerryttäjillä! Ennen kehää posoteltiin keskimäärin satasta ja se oli silti todella turvallinen tie. Nykyään kehä kannattaa kiertää muualta.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ei todellakaan kannata mennä kehäykkösen takutettuun hidasteluliikenteeseen köyhdyttämään itseään noilla järjen ja oikeustajun vastaisilla valtionkassankerryttäjillä! Ennen kehää posoteltiin keskimäärin satasta ja se oli silti todella turvallinen tie. Nykyään kehä kannattaa kiertää muualta.

En Kehä ykköstä juurikaan käytä, mutta tässä tapauksessa tein erittäin suuren poikkeuksen kun Porvoon moottoritieltä päätin jostain kumman syystä ajella Itäväylälle ykkösen kautta normaalin kolmosen sijaan. Tietääpähän, ettei toista kertaa tarvitse. Tosin eipä kolmosenkaan kautta ajettuna kameroilta välty. Ikävä ja paska juttu, kun liikenteen sujuvuutta häiritsee tuollaiset syöpäiset pömpelit jotka kerryttävät valtion kassaa tavalla tai toisella. Joo turvallisuudessahan nopeusvalvonnan voi aina perustella, mutta tuntuu että jokainen tai ainakin jokatoinen kaasuttelee vähintään 80-100km/h ja sitten äkkijarruttelee kameroiden kohdalla. Sitten ihmetellään kun pelti kolisee.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tulee onnellinen olo kun ei tarvitse autoa juurikaan ajaa. Kehä ykkönen on kyllä aika kaamea tätä nykyä. Kontulan liittymässä välähtelee vähän väliä kamerat.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuskien huomio menee piip tarkkaan nopeuden seuraamiseen ja muu liikenne jää vähemmälle -> liikenneturvallisuus vähenee. Kriittisiin ja vaarallisiin paikkoihin sijoitetut kamerat parantaisivat turvallisuutta, mutta nykyinen 'poliisi paikkaamassa valtion kassaa' -systeemi on liikenteen vaarantamista. Eikä tuleva 1kmh ylityksestä sakkoja tule parantamaan asiaa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Kertaakaan ei ole kamera välähtänyt Kehä I:llä. Johtunee siitä, että ajan aina sen hetkisen nopeusrajoituksen mukaisesti, välillä lähes kieli keskellä suuta. Onhan se väylä nykyisin aikamoinen ansa ja välttelen siksi sitä väylää parhaani mukaan, mutta noudattamalla nöyrästi niitä rajoituksia säästyy turhilta rahanmenoilta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mieleeni herääkin kysymys siitä, että jos sakko olisi mennyt päiväsakon puolelle ylinopeuden ollessa räikeämpi, olisinko siis selvinnyt tulojeni mukaan mahdollisesti lievellämmä maksulla?
Et. Ylinopeudesta päiväsakon minimimäärä on 200 euroa. Tämä sakkojen korutushan oli Sipilän, Stubbin ja Soinin ensimmäisiä lakimuutoksia hallituksessaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sen verran on hyvä muistaa, että sakkomääräyksessä mainittu 88 km/h on todellisuudessa mitattu 91 km/h:n nopeus.
Eikös tuo 3km/h vähennys tehdä juuri teknisten seikkojen takia? Eli oikea nopeus on saattanut olla 88km/h, mutta tutka on näyttänyt 91km/h, josta tehdään se vähennys. En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta muistelisin että jossain tutkimuksessa oli tuo että tutkat näyttivät oikeasti sen 0-2km/h enemmän kuin oikea nopeus on. Sen takia tuo 3km/h vähennys tehdään asiakkaan eduksi.


Ja melko monessa autossa mittarinopeus on tällöin aika lähellä sataa.
Tähän on pakko kysyä että miten niin monessa autossa? Saksalaisissa ainakin omien (sekä tuttujen) kokemuksien pitää suhteellisen hyvin nuo paikkansa, kunhan renkaat ja vanteet ovat ns. vakiot. Pääasiassa japseissa törmää näihin 10km/h valehteleviin mittareihin (n. 100km/h nopeuksissa). Sanoisin että mittarinopeus on n. 95km/h (jos oletetaan 4km/h heitto, sekä että tutka mittaisi täysin oikein).

Oman volkkarini nopeusmittarini heittää 40km/h nopeudesta ylöspäin 120km/h asti 3km/h, ja kyseinen auto on lähempänä 20v kuin 15v.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Noniin, mukava ylläri tuli tänään postiluukusta sisään. Kehä ykkösellä Myllypuron kohdilla tullut ajettua 60km/h alueella 67km/h. Rikesakon määrä 170(!!!!) euroa.
Vaimoni sai viime viikolla sakkolapun, missä hänen väitettiin ajaneen samassa paikassa myös 67km/h. Hänen kohdallaan tapauksen tekee erikoiseksi se, että hänen autonsa oli ollut koko ylinopeuspäivän autotallissamme. Kirjoittelin viime viikolla tuosta "Suomen poliisi kriisissä?" -keskusteluketjuun.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Sakon nykyään saa siis 7km/h ylityksestä, sen alle menevistä selvinnee huomautuksella? Kuulostaa kieltämättä hassulta, että hyvin usealle henkilölle rapsahtaa juurikin tuo 7km/h ylitys. Voiko ne penteleet siellä pyöristellä noita pienempiä ylityksiä suoraan vain rikesakoksi, kun ei yksittäinen ihminen juurikaan valtion koneistoa vastaan tälläisissä asioissa mitään voi.
Sakon saa varsinaisesti 10 km/h ylityksestä. Tuossa käytetään nimittäin 3 km/h varmuusvähennystä. Olet siis ajanut 10 km/h ylinopeutta. Tuon alle menevät selviävät tosiaan huomautuksella.
Päiväsakoille päästäksesi olisi pitänyt olla jo 21 km/h ylinopeus. Minimi on tosiaan silloin se heavy:n mainitsema 200€.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sakon saa varsinaisesti 10 km/h ylityksestä. Tuossa käytetään nimittäin 3 km/h varmuusvähennystä. Olet siis ajanut 10 km/h ylinopeutta. Tuon alle menevät selviävät tosiaan huomautuksella.
Päiväsakoille päästäksesi olisi pitänyt olla jo 21 km/h ylinopeus. Minimi on tosiaan silloin se heavy:n mainitsema 200€.

Eli tässä minun tapauksessani nyt voidaan todeta, että minulla kävi järkyttävän huono säkä kun ylitykseni riitti varmuusvähennyksineen juuri ja juuri yli tuon rikessakon rajan. Eihän kukaan tuota varsinaisesti mittarilta osaa tuijotella, että koska ajat 69 tai koska 70. Sattumoisin näköjään jotkut muutkin jatkoaikalaiset saaneet postia ylinopeuden ollessa juuri tuon rikessakkoon vaadittava määrä. Joo kyllähän jokainen osaa katsoa mittaristaan, että ajaako 60 vai 70, mutta kuten todettua pahimmillaan tuollainen hifistely johtaa vain liikenneturvallisuuden vähenemiseen kun tuijotellaan sitä nopeusmittaria tien sijaan. No, jostainhan ne verorahat on revittävä, nykyään näköjään sakoista liikenteessä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tuo 7km/h on frekvensiltään suurin sakkoluokka ja siitä eteenpäin alkavat volyymit pienentyä. Toisin sanoen valvonta kannattaa kohdistaa ihan tavallisiin autoilijoihin, kun oikeasti vaaralliset ja marginaaliset hurjastelijat ovat huonompaa bisnestä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli tuossa mieleen, että varsinkin silloin kun ajelee tuntemattomimmilla teillä - siis ulkomailla tai vieraiden kaupunkien välejä - kannattaa ehdottomasti laittaa CamSam päälle ja keskikonsolin kohdille piippaamaan. Se varoittaa hyvissä ajoin peltipoliiseista ja kertoo lisäksi hyvinkin luotettavasti vallitsevan nopeusrajoituksen. Niinpä voi itse rentoutua ja keskittyä olennaiseen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli tässä minun tapauksessani nyt voidaan todeta, että minulla kävi järkyttävän huono säkä kun ylitykseni riitti varmuusvähennyksineen juuri ja juuri yli tuon rikessakon rajan. Eihän kukaan tuota varsinaisesti mittarilta osaa tuijotella, että koska ajat 69 tai koska 70. Sattumoisin näköjään jotkut muutkin jatkoaikalaiset saaneet postia ylinopeuden ollessa juuri tuon rikessakkoon vaadittava määrä. Joo kyllähän jokainen osaa katsoa mittaristaan, että ajaako 60 vai 70, mutta kuten todettua pahimmillaan tuollainen hifistely johtaa vain liikenneturvallisuuden vähenemiseen kun tuijotellaan sitä nopeusmittaria tien sijaan. No, jostainhan ne verorahat on revittävä, nykyään näköjään sakoista liikenteessä.

Niin sakko on tullut siitä 67km/h nopeudesta josta on vähennetty jo se 3km/h varmuusvähennys eli todellinen nopeus 70km/h. Siihen päälle autosi nopeusmittarin heitto 4-6km/h eli auton nopeusmittaria katsoen oot ajanut siihen kameraan 74-76km/h 60-alueella eli ihan omaa tyhmyyttä tuo sakko.

Ajan joka arkipäivä kehä 1:stä 3-tieltä Keilaniemeen ja takaisin. Kerran välähti kamera itään mennessä tunnelin kohdalla (69km/h mittarissa), mutta ei siitäkään mitään lappua kotiin asti tullut.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kertaakaan ei ole kamera välähtänyt Kehä I:llä. Johtunee siitä, että ajan aina sen hetkisen nopeusrajoituksen mukaisesti, välillä lähes kieli keskellä suuta. Onhan se väylä nykyisin aikamoinen ansa ja välttelen siksi sitä väylää parhaani mukaan, mutta noudattamalla nöyrästi niitä rajoituksia säästyy turhilta rahanmenoilta.
En ole myöskään saanut vielä kehällä sakkoja vaikka kuulun niihin, jotka jarruttavat aina kameran kohdalla ja siinä välissä ajan niin kovaa kuin kehtaan. Kameroiden kohdalla jarrutus on sellainen periaatekysymys. Rajoitukset ovat niin naurettavia eikä tällainen valvonta perustu liikenneturvallisuuden parantamiseen vaan rahan keräämiseen.
 
kuulun niihin, jotka jarruttavat aina kameran kohdalla ja siinä välissä ajan niin kovaa kuin kehtaan.
Ai että. Olet niitä, jotka saavat hymyn huulille, kun ajavat perässä. Vaikka olisin ohittamassa, hidastan vauhtia, ihan vain siksi, että saisit ajaa hitaampaa. Jokainen valojen välkäytys saa vain hymyn leveämmäksi. Ja houkutus tehdä äkkijarrutus on suuri!
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ai että. Olet niitä, jotka saavat hymyn huulille, kun ajavat perässä. Vaikka olisin ohittamassa, hidastan vauhtia, ihan vain siksi, että saisit ajaa hitaampaa. Jokainen valojen välkäytys saa vain hymyn leveämmäksi. Ja houkutus tehdä äkkijarrutus on suuri!
Vittu, sinäkö se olit? :)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei oo kahteen vuoteen osunu! Lällälläääää!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ai että. Olet niitä, jotka saavat hymyn huulille, kun ajavat perässä. Vaikka olisin ohittamassa, hidastan vauhtia, ihan vain siksi, että saisit ajaa hitaampaa. Jokainen valojen välkäytys saa vain hymyn leveämmäksi. Ja houkutus tehdä äkkijarrutus on suuri!
Sun kaltaisiasi pitäisi hakata niin kauan kunnes ajaminen ei enää onnistu. Hyvää loppuelämää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli huono tuuri kun ajanut 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta (mittarin mukaan varmaankin yli 10km/h) ja nopeuseron seuraaminen 60 km/h ja 70 km/h välillä on hifistelyä. Heh. Eiköhän tuossa ole ihan tietoisesti ajettu riskirajoilla. Jos ei ole varaa maksaa ylinopeussakkoja ei kannattane ajaa ylinopeutta - varsinkaan kamera-ansoitetulla tiellä. Se on melko tyhmää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös