Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 220
  • 1 084

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
jalankulkijan sakottamiselle punaisia päin kävelystä tai kadun ylittämisestä muuten kuin suojatien kohdalta.
Tästä virhemaksuaiheesta taisi olla tuolla toisessakin ketjussa, olisikohan ollut Autoiluketju mutta nappaan tästä jalankulkijana tien ylityksestä kopin kun kokemusta on virkavallankin kommenteista. Missäköhän menee raja ettei saa ylittää tietä ilman suojatietä, ainakin kantakaupungissa ja lähiön pikkuteillä hypitään suoraan tien toiselta puolelta toiselle puolelle koko ajan sheriffienkin edestä, sen ymmärrän ettei moottoritietä kuulukaan lähteä ylittämään edes yöllä. Taitaa olla päättäjillekin vaikea pala koska jos edes rivien välistä toiminta sallittaisiin niin sitä alkaisivat tehdä nuoret aikuisten perässä ja hirveä älämölö kun joku jää auton alle.

Oma kokemus juontaa taajamaan missä nelikaistainen tie ja välissä leveä koroke. Ihmiset menee yli koska suojatielle on matkaa. Liikennettä ei mitenkään paljoa koko ajan ja nopeus maltillinen 40kmh. Hilpasin yli kun ei tullut autoja ja jäin korokkeelle niin skootteripoliisi tuli vastapuolen kevyenliikenteen väylälle vastaan ja huuteli sieltä että "mitä siellä teet" "näetkö tässä suojatietä", en tietenkään juossut autojen edestä vaan silloin kun näkyy pitkälle ettei autoja tule. Joka tapauksessa pakitin takaisin seriffin silmien alta jottei ala kirjoittelemaan sakkoa ja toivottelin päivän jatkoja sanomalla etten missään nimessä enää näin tee.

_
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huvittavin käsite on tuo päämäärätön ajo. Pitääkö olla aina yksityiskohtainen suunnitelma ajoreitistä ja päämäärästä, jos poliisi sitä vaatii? Muutenhan tuo jää aivan liian tulkinnanvaraiseksi. Montako kertaa pitää kiertää kortteli, että se on häiritsevää pillurallia? Näistä pikkurikkeistähän voisi jakaa virhemaksuja aivan helvetisti, jos poliisin resurssit riittäisivät niiden valvomiseen, sillä noitahan tapahtuu paljon. Myös ylinopeuksien sakotus menee näköjään niin tarkaksi, että pitää kai varmuuden vuoksi alkaa ajaa pientä alinopeutta.

Toivottavasti lausuntokierroksella tulee sen verran shittiä, etteivät nämä toteudu tässä muodossa. Ihan uskomatonta pelleilyä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eniten ärsyttää tuo haltijavastuu, eli omistaja/haltija saa sakon, korjaan virhemaksun, vaikkei ajaisi. Pitää itse todistella, että et ajanut. Ja keppinä vielä 250eur valitusmaksu (jonka saa kyllä takaisin jos voittaa keissin). Aika iso kynnys kuitenkin alkaa valittamaan parin sadan sakosta.

Lisäksi hyvä takaportti yksityiselle valvonnalle koska kyseessä ei ole enää sakko vaan hallinnollinen virhemaksu (vrt. yksityinen parkkivalvonta). Kamera vaan pk-seudun ruuhkaan ja kaikki 1kmh ylitykset + 3kmh virhemarginaalin ylittävät autot kuvataan, samoin liian pienellä turvavälillä ajavat ja lappua postissa menemään. Tehokasta.

Ei pysty käsittämään millaista paskaa nykyisin lakialoitteet ja valmistelut on. Täyttä rahastusta eikä mitään tekemistä turvallisuuden tai kansalaisten elämän parantamisen kanssa. Jos tuollainen tulee niin voisi kansalaiset ottaa henk koht maalitauluksi päättäjät, kyttäisi 24/7h heitä ja ajelisi tutkan+kameran kanssa perässä jokainen rike kameralle tallentaen mikä vaan lakitekstissä on ja lappua postiin. Härskeimmät voisi ottaa puolisot ja täysi-ikäiset lapsetkin tuollaisen seurannan piiriin. Siinä kun tulee viikossa puolenkymmentä virhemaksua a 100-400eur ministerille ja lähipiirille niin alkaa ajatukset muuttumaan. Valtion ajojahti kansaa kohtaan voisi kääntyä kansan ajojahdiksi valtiota kohtaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänään oli poliisin liikkuva valvontayksikkö parkkeerattu "tehokkaalle" paikalle. Siviilipaku seisoi Espoossa, Turun motarilla siltatyömaan kohdalla, jossa oli 50 km/h rajoitus. Niitä työmaitahan on siinä useampi peräkkäin. Auto oli työmaan betoniaidan ulkopuolella ja sitä oli kauempaa vaikea erottaa työmaan omista ajoneuvoista. Vasta lähempänä huomasin kuinka takalasissa välkkyi kameran salama liki jokaisen auton kohdalla!

Satuin tällä kertaa ajamaan rajoituksen mukaan, mutta kyllähän noissa kohdin moni ajaa reippaasti ylinopeutta. Tyhmäähän se on, kun siinä metrin päässä työskentely tuntuu oikeasti vaaralliselta kun joku pyyhkäisee satasta ohi. Hyvä siis, että noita työmaa-alueita valvotaan, mutta täytyy tunnustaa että joskus on tullut itsekin ajettua noissa kohdin liian kovaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Satuin tällä kertaa ajamaan rajoituksen mukaan, mutta kyllähän noissa kohdin moni ajaa reippaasti ylinopeutta. Tyhmäähän se on, kun siinä metrin päässä työskentely tuntuu oikeasti vaaralliselta kun joku pyyhkäisee satasta ohi. Hyvä siis, että noita työmaa-alueita valvotaan, mutta täytyy tunnustaa että joskus on tullut itsekin ajettua noissa kohdin liian kovaa.

Itäväylällä on hertsikan kohdalla ollut jo jonkun aikaa 50km/h ja kalasatamassa taitaa olla 30 km/h. Kertaakaan en ole nähnyt poliisia väijyssä, mutta joka päivä joku vetelee todella isolla ylinopeudella. Ihmettelen kuinka uskaltavat, itse menen aina rajoitusten mukaan tai korkeintaan rikesakkoalueella.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni häiritsee tuo että syyttömyysolettamus käännetään päälaelleen ja oletkin syyllinen kunnes toisin todistat. Sotii ihan kevyesti länsimaista oikeuskäytäntöä vastaan.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Tänään oli poliisin liikkuva valvontayksikkö parkkeerattu "tehokkaalle" paikalle. Siviilipaku seisoi Espoossa, Turun motarilla siltatyömaan kohdalla, jossa oli 50 km/h rajoitus. Niitä työmaitahan on siinä useampi peräkkäin. Auto oli työmaan betoniaidan ulkopuolella ja sitä oli kauempaa vaikea erottaa työmaan omista ajoneuvoista. Vasta lähempänä huomasin kuinka takalasissa välkkyi kameran salama liki jokaisen auton kohdalla!

Satuin tällä kertaa ajamaan rajoituksen mukaan, mutta kyllähän noissa kohdin moni ajaa reippaasti ylinopeutta. Tyhmäähän se on, kun siinä metrin päässä työskentely tuntuu oikeasti vaaralliselta kun joku pyyhkäisee satasta ohi. Hyvä siis, että noita työmaa-alueita valvotaan, mutta täytyy tunnustaa että joskus on tullut itsekin ajettua noissa kohdin liian kovaa.

On kyllä erittäin hyvä, että näitä kohtia valvotaan ja sakotetaan niitä joita ei kiinnosta työmaalla työskentelevien turvallisuus. Välillä näkee aivan järjettömiä tilanteita, kun autoilijat eivät hiljennä vaikka rajoitus putoaa välillä puoleen. Näissähän tulee usein vaaratilanne senkin puolesta, että autoilija joka hiljentää vauhtiaan saakin peräänsä takaa tulevan, joka ei sitten hiljennäkään.

Tällähetkellä työmatkan varrella on työmaa-alue, jossa nopeus putoaa 100km/h -> 80km/h, eli ei edes mikään dramaattinen pudotus. Siitä huolimatta siinä kohtaa, kun itse pudottaa vakkarista hieman vauhtia niin aina jokunen takana ajava heittää vilkun vasemmalle ja aivan helvetillistä kyytiä ohi. Tuohon kohtaan, kun toisi kuvausauton niin voi pojat miten räpsyisi.

En itsekään aina rajoitusten mukaan ole ajanut noin yleisesti mutta työmaa-alueita kunnioitan ja ajan vaikka sitä 30km/h, jos moinen rajoitus on asetettu väliaikaisesti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hakamäentiellä siinä Hartwall Arenan kieppeillä on ollut nyt toukokuun ajan joka viikko kamerapaku passissa linja-autopysäkin jälkeen.

Sen sijaan enemmän aiheesta, Hesarissa oli juttu viime viikolla kuinka kameroita on nyt pakko hankkia lisää, koska 2000 ylinopeuskuvan päivävauhti ei täyty ja tapauksia käsittelevät poliisit ovat toimettomina ja olisi tarkoitus jopa palkata lisää. Autoilijat alkaneet ajaa varovaisemmin. Toivottavasti nähdään tilanne jossa sakkojen päiväkertymä lähenee nollaa ja millä selityksillä asiaa silloin puolustellaan. Poliisin resurssipulasta itkeminen vaan mietityttää kun on näköjään pakko panostaa ylinopeuksiin joka selkeästi näyttäisi olevan hiipuva tuottokohde.
 
Viimeksi muokattu:

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen sijaan enemmän aiheesta, Hesarissa oli juttu viime viikolla kuinka kameroita on nyt pakko hankkia lisää, koska 2000 ylinopeuskuvan päivävauhti ei täyty ja tapauksia käsittelevät poliisit ovat toimettomina ja olisi tarkoitus jopa palkata lisää. Autoilijat alkaneet ajaa varovaisemmin. Toivottavasti nähdään tilanne jossa sakkojen päiväkertymä lähenee nollaa ja millä selityksillä asiaa silloin puolustellaan. Poliisin resurssipulasta itkeminen vaan mietityttää kun on näköjään pakko panostaa ylinopeuksiin joka selkeästi näyttäisi olevan hiipuva tuottokohde.

Kyllä hätä keinot keksii. Linkki vie Moottori-lehden juttuun uudesta tieliikennelaista, jonka mukaan autoilijoita voitaisiin sakottaa jo 1km/h ylityksestä.

Jokohan pian näemme sen päivän, kun alinopeuksistakin aletaan sakottamaan? Ylinopeudet kun on kohta jo käytetty ja autoilijat vaan muuttavat ajamistaan varovaisemmaksi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa taustalla on puhdas rahastus, ei liikenneturvallisuus. Säälittävää toimintaa Sipilältä ja tän hallituksen tunareilta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kolme sakkoa vuodessa 1km ylityksistä, kortti pois ja pahimmassa tapauksessa estyy työnteko.
Kova olisi hinta noin pienistä ylinopeuksista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On kyllä erittäin hyvä, että näitä kohtia valvotaan ja sakotetaan niitä joita ei kiinnosta työmaalla työskentelevien turvallisuus. Välillä näkee aivan järjettömiä tilanteita, kun autoilijat eivät hiljennä vaikka rajoitus putoaa välillä puoleen. Näissähän tulee usein vaaratilanne senkin puolesta, että autoilija joka hiljentää vauhtiaan saakin peräänsä takaa tulevan, joka ei sitten hiljennäkään.
En tiedä olenko juuri sun kanssa tästä samasta asiasta joskus puhunut, mutta yksi noihin tietyömaa-kyltteihin vaikuttava juttu on monessa paikkaa se että ne ovat siinä yötä päivää. Nytkin viime viikolla aamun pimeinä tunteina oli yksi paikka jossa nopeusrajoitus oli tiputettu 80km/h -> 50km/h, ketään ei missään. Töiden jälkeen ajoin saman kohdan ohi ja siellä oli ojan toisella puolella miehiä työssä. Eli rajoitus on suurimman osan ajasta (olettaen että tekevät n. 8h työpäivää) täysin turha. Noita on isoilla teillä yllättävän paljon ja ymmärrän täysin että noihin turtuu äkkiä. Samasta syystä hirvivaara-merkkejäkin vähennettiin radikaalisti. Eli merkkien huputus yms pitäisi olla alan käytäntö ellei merkkien tarvitse olla yötäpäivää käytössä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nytkin viime viikolla aamun pimeinä tunteina oli yksi paikka jossa nopeusrajoitus oli tiputettu 80km/h -> 50km/h, ketään ei missään. Töiden jälkeen ajoin saman kohdan ohi ja siellä oli ojan toisella puolella miehiä työssä. Eli rajoitus on suurimman osan ajasta (olettaen että tekevät n. 8h työpäivää) täysin turha.
Onko kyseisissä paikoissa tie kunnossa, onko turva-alueet normaalit. Yksikin työmaa-aita pientareella tai kartiot tai joku on jo syy laskea nopeus, ei vain ne työtä tekevät henkilöt. Moottoritien turva-alueet ovat todella leveät, jos siellä on työmaan ajoneuvo tai sitä sälää ojan pohjallakin niin sekin on syy alentaa nopeusrajoitusta. Tässä myös peruste sille että rajoitukset on siellä yötäpäivää. Tämä on selvennetty medioissakin päättäjien puolelta kun näistä aina välillä nousee porua. Harva tietyömaa on kuitenkaan sellainen että olisi vain miehet klo 8-16 eikä mitään muuta oheissälää.

_
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Minkä takia ne tietyömaa-alueella olevat nopeudet ovat voimassa usein myös sellaisiin aikoihin, kun ketään ei ole töissä. Ihan vaan huvikseen ajetaan 50km/h. Muuten kyllä kannatan sitä, että varsinkin kaupunkialueella vauhdit pysyisivät maltillisina.

Muutenkin koko autoilusta on tehty ihme mörkö, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Suunnitellaan tietulleja jonnekin Vantaan kauimmaiselle rajalle asti. Sitä peltojen keskellä asuvaa varmaan kiinnostaa maksaa vitusti siitä, että Helsingin kantakaupungissa on 3 katua, jossa on ruuhka ja päästöarvot vähän koholla.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Minkä takia ne tietyömaa-alueella olevat nopeudet ovat voimassa usein myös sellaisiin aikoihin, kun ketään ei ole töissä. Ihan vaan huvikseen ajetaan 50km/h. Muuten kyllä kannatan sitä, että varsinkin kaupunkialueella vauhdit pysyisivät maltillisina.

Muutenkin koko autoilusta on tehty ihme mörkö, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Suunnitellaan tietulleja jonnekin Vantaan kauimmaiselle rajalle asti. Sitä peltojen keskellä asuvaa varmaan kiinnostaa maksaa vitusti siitä, että Helsingin kantakaupungissa on 3 katua, jossa on ruuhka ja päästöarvot vähän koholla.

Lukisitko nyt vaikka ensin sinua edeltävän viestin? Saatat ehkä löytää vastauksen sieltä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Lukisitko nyt vaikka ensin sinua edeltävän viestin? Saatat ehkä löytää vastauksen sieltä.

Nojoo, ymmärrän ton kyllä. Enemmön kiinnostaa, että minkö takia sitä kukaan jaksaa valvoa silloin, kun liikennettä ei juurikaan ole tai jaksaisi edes hidastaa. Jos nyt puhutaan yön tunneista, niin eikö se nopeus voisi silti olla jotain muuta, kun ajoneuvojen määrä on marginaalinen.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Hassua kun tänään herättyäni lueskelin tätä topicia ja itäväylän kamera-autosta. No lähdin tunti sitten painelemaan itäkeskuksen suuntaan, niin huomasin kulosaaren kohdalla vihreän pakun bussipysäkillä. Nopeutta oli havainnointihetkellä reilu 80km/h. Sitten jarrutin ja sain himmattua vauhdin noin 72-73 km/h, kun kamera välähti.

Mietin vaan, että miten nuo oikein toimii. Mittaako se ensin nopeuden ja sitten pienellä viiveellä ottaa kuva, kun auto on hollilla? Todellinen nopeuteni oli siis kuvanottohetkellä varmaan alle 70. Vai kuvaako se välillä ihan satunnaisesti esimerkiksi turvavyönkäyttöä?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä olenko juuri sun kanssa tästä samasta asiasta joskus puhunut, mutta yksi noihin tietyömaa-kyltteihin vaikuttava juttu on monessa paikkaa se että ne ovat siinä yötä päivää.
Tämä. Ja sitten kun Suomessa nuo työmaat ovat välillä sellaisia ikuisuusprojekteja, että hommat kestää vuositolkulla, niin kyllähän se vituttaa päivästä toiseen hidastella, vaikka ketään ei näy mailla halmeilla. Esim. Porvoo-Helsinki -motarilla oli joitain vuosia sitten (en tiedä, onko enää) kohta, jossa piti 120 vauhdista himmailla viiteenkymppiin. Muuten ihan jees, mutta kun ei siinä kohdilla koskaan näkynyt ketään.. Tuota rajoitusta noudatti ehkä 10% autoilijoista.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hassua kun tänään herättyäni lueskelin tätä topicia ja itäväylän kamera-autosta. No lähdin tunti sitten painelemaan itäkeskuksen suuntaan, niin huomasin kulosaaren kohdalla vihreän pakun bussipysäkillä. Nopeutta oli havainnointihetkellä reilu 80km/h. Sitten jarrutin ja sain himmattua vauhdin noin 72-73 km/h, kun kamera välähti.

Mietin vaan, että miten nuo oikein toimii. Mittaako se ensin nopeuden ja sitten pienellä viiveellä ottaa kuva, kun auto on hollilla? Todellinen nopeuteni oli siis kuvanottohetkellä varmaan alle 70. Vai kuvaako se välillä ihan satunnaisesti esimerkiksi turvavyönkäyttöä?

Olen näitä itsekin pohdiskellut. Minulla on kerran kamera-autosta kamera välähtänyt ja tuolloin ei ylinopeutta oman havaintoni mukaan ollut missään tapauksessa. Lopulta ei myöskään tullut mitään sakkoa/varoitusta kotiin. Voisiko tosiaan olla, että ottaa välillä satunnaisesti kuvia turvavyön käyttöön liittyen.

Olen myös alkanut tarkkailemaan mahdollisia kamera-autoja ennakoivasti. Tällä hetkellä olen melko varma, että kamera-autot ovat lähes poikkeuksetta uudehkoja pakettiautoja, joissa on tummennettu taka-lasi. Hyvin usein nämä taitavat olla mustia. Vähänkin vanhempi paku tien reunassa, niin on vaikea uskoa, että se olisi kamera-auto.

Onhan tämä vähän tällaiseksi kissa-hiiri-leikiksi mennyt. Vituttaa ylinopeussakotuksen nykyiset motiivit ja päämäärät niin paljon, että jos havaitsen mahdollisuuden ajaa kenellekään vaaraa aiheuttamatta kohtuullista ylinopeutta (=rikesakkorajan aivan ylärajalla), niin aina kyllä niin myös teen.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Myös mainitun hakamäentien paku on tullut tutuksi ja sekin välähti noin viikko sitten. Nopeutta oli mittarin mukaan 61 km/h (kävin jälkikäteen vielä tarkastamassa, että kohdassa on 60 nopeusrajoitus). Toki siinä ajettiin kolmella kaistalla rinnakkain, joten en tiedä ketä se kuvasi. Silmämääräisesti koko autoryhmä ajoi suurinpiirtein samaa vauhti.

Onko noita ylipäätään mahdollista voittaa oikeudessa, jos sakkoa tulee, mutta kiistää ylinopeuden? Ei se tekniikkakaan 100 prosenttisen luotettavaa voi olla.
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Kulosaaren kohdalla tuntuu olevan kamerapaku tien varressa melko usein, mutta ainakin oman muistikuvan mukaan viimeisellä kerralla se oli joku wanha romu, joka niitä fotoja räpsäytteli.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Vanhoja romuja nuo ovat yleensä olleet, jotka siinä Hakamäentiellä tai vaikkapa Länsiväylällä ovat passissa.

Mitenköhän kauan tuollaisesta pakun räpsähdylsestä menee siihen, että voisi odotella postia? Nimim. vieläköhän tässä saa jännittää...
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Mitenköhän kauan tuollaisesta pakun räpsähdylsestä menee siihen, että voisi odotella postia? Nimim. vieläköhän tässä saa jännittää...

Minulle välähti kamera Hämeentiellä ja huomautuksessa oli maininta 4 km/h -ylinopeudesta. Ei tuossa reilua viikkoa kauempaa tainnut mennä, kun oli kusti polkenut.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mitenköhän kauan tuollaisesta pakun räpsähdylsestä menee siihen, että voisi odotella postia? Nimim. vieläköhän tässä saa jännittää...
Minulla räpsähti Tampereella Messukylänkadulla 8.5. pakun lasissa ja huomautus vanhemman konstaapelin terveisillä höystettynä tuli postiluukusta eilen. Eli reilu viikko siinä meni. Tuossa tienpätkällä on 50 nopeusrajoitus ja mitattu nopeuteni oli kirjelmän mukaan 55. Katselin silloin, että mittarissa oli ehkä 62, joten uskalsin varovaisesti odotella pelkkää huomautusta ja onneksi sillä selvittiinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös