Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 300
  • 1 084

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oletko koskaan saanut ylinopeussakkoa?
Olen.

Vinkkinä kerron, että on olemassa myös muunlaisia tutkia kuin nopeutta mittaavia. Joskus se sarkasmitutka toimii ja joskus ei.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Useimmiten en tiedä nopeusrajoitusta, vaan sopeutan vauhdin tilanteeseen. Minun aivoilleni nopeusrajoituksiin keskittyminen olisi riskin lisäämistä, koska sen ajattelun jatkuva sitouttaminen siihen haittaisi muuta toimintaa.
Pystytkö kävelemään purukumi suussa, vai kaadutko/tukehdutko?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos en arvaisi sinun olevan selvästi keskimääräistä parempi kuljettaja ja sitä myöten niin taitava, että onnettomuudet vaan eivät voi sinua kohdata, saattaisin olla hieman huolissani siitä, että mitä kummaa muuta toimintaa harrastat autoa ajaessasi, että ajoneuvon kuljettamiseen oleellisesti liittyvä ympäristön havainnointi saattaisi häiritä tuota muuta toimintaa.

Juurihan kirjoitin, että luultavasti huomaan ne kyltit. Ne vaan eivät useimmiten sisällä ristiriitaista informaatiota sen edessä näkyvän maaston kanssa niin en ala esimerkiksi hokemaan että kaheksankytkaheksankyt... Käytännössä se info menee mielessäni suoraan roskapostikansioon.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Olen.

Vinkkinä kerron, että on olemassa myös muunlaisia tutkia kuin nopeutta mittaavia. Joskus se sarkasmitutka toimii ja joskus ei.

Kiitos vinkistä. Vähän olen huolissani, että vaikka seuraat liikennettä ja olet tarkkaavainen, niin silti sinua on sakotettu ylinopeudesta. Oliko tahallinen teko?
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kiitos vinkistä. Vähän olen huolissani, että vaikka seuraat liikennettä ja olet tarkkaavainen, niin silti sinua on sakotettu ylinopeudesta. Oliko tahallinen teko?

Auton ajaminen ja poliisin suorittama sakottaminen (oletettavasti) olivat tarkoituksellisia tekoja. Ylinopeuden ajaminen osaltani oli tahatonta, epähuomiossa ajoin hieman liian kovaa tai en ollut huomannut alentunutta nopeusrajoitusta, vaikka en ajaessani yrittänytkään suorittaa muuta toimintaa kuin ajaa autoa.

Sinä takerrut nyt epäoleellisuuteen. Minun ihmettelyni Sanaiselle arkulle lähti tuosta alla olevasta kommentista:

Minun aivoilleni nopeusrajoituksiin keskittyminen olisi riskin lisäämistä, koska sen ajattelun jatkuva sitouttaminen siihen haittaisi muuta toimintaa.

Lähinnä tarkoitukseni oli hieman ihmetellä sitä, että mitä on se muu toiminta, mitä autoa ajaessa suoritetaan, joka häiriintyy siitä, jos keskitytään ajamiseen ja siihen liittyvään havainnointiin. Tarkoitukseni ei ollut sanoa, etteikö myös ajamiseen keskittyneenä voi joskus mennä joku liikennemerkki ohi tms. vaan tuo muu toiminta oli ajatukseni ydin. Autoa ajettaessa kun omasta mielestäni ja monen muunkaan mielestä ei hirveästi pitäisi suorittaa jotain muuta toimintaa kuin auton ajamista.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenkäs kun ajoin liikennevirran mukana 40 km/h alueella 47 km/h ja vierekkäisellä kaistalla minua ohitti samanaikaisesti pakettiauto ja liikuteltavan pakettiauton räpsähdys ja postiluukku kävi sen seurauksena. Tuntui tosi kohtuuttomalta 170€:n sakko ottaen huomioon että koko liikennevirran seasta minun auto poimittiin sakotettavaksi. Ihan vain oma oikeusturvan kannalta ja oikeudenmukaisuuden periaatteella: miten osoitetaan että se olin juuri minun auto joka laukaisi kun teko oli kaikkea muuta kuin tahallinen ja mahdollisesti jopa vierekkäisen kaistan laukaisema?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tietenkin superihminen kyllä pystyy pitämään samaan aikaan näkökentässä sekä kaikki liikennemerkit että nopeusmittarin mukaan lukien muut ajoneuvot ja jalankulkijat.

Jos tuo vaatii jotain superihmisen taitoja, niin suomalaiset tosiaan ovat melko kehnoa kansaa auton ratissa. Tämä toki ei ollut mikään kovin kummoinen yllätys, kun tuolla joka päivä liikennettä seuraa.

Mutta että vain superihminen kykenee normaaliin liikenteen kokonaishahmottaniseen, voi jestas sentään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Auton ajaminen ja poliisin suorittama sakottaminen (oletettavasti) olivat tarkoituksellisia tekoja. Ylinopeuden ajaminen osaltani oli tahatonta, epähuomiossa ajoin hieman liian kovaa tai en ollut huomannut alentunutta nopeusrajoitusta, vaikka en ajaessani yrittänytkään suorittaa muuta toimintaa kuin ajaa autoa.

Sinä takerrut nyt epäoleellisuuteen. Minun ihmettelyni Sanaiselle arkulle lähti tuosta alla olevasta kommentista:



Lähinnä tarkoitukseni oli hieman ihmetellä sitä, että mitä on se muu toiminta, mitä autoa ajaessa suoritetaan, joka häiriintyy siitä, jos keskitytään ajamiseen ja siihen liittyvään havainnointiin. Tarkoitukseni ei ollut sanoa, etteikö myös ajamiseen keskittyneenä voi joskus mennä joku liikennemerkki ohi tms. vaan tuo muu toiminta oli ajatukseni ydin. Autoa ajettaessa kun omasta mielestäni ja monen muunkaan mielestä ei hirveästi pitäisi suorittaa jotain muuta toimintaa kuin auton ajamista.

Kyllä siihen ajamiseen liittyy sellaista kaikkea havainnointia yms mitä esimerkiksi formulakuskien ei tarvitse kilpailussa tehdä.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mitenkäs kun ajoin liikennevirran mukana 40 km/h alueella 47 km/h ja vierekkäisellä kaistalla minua ohitti samanaikaisesti pakettiauto ja liikuteltavan pakettiauton räpsähdys ja postiluukku kävi sen seurauksena. Tuntui tosi kohtuuttomalta 170€:n sakko ottaen huomioon että koko liikennevirran seasta minun auto poimittiin sakotettavaksi. Ihan vain oma oikeusturvan kannalta ja oikeudenmukaisuuden periaatteella: miten osoitetaan että se olin juuri minun auto joka laukaisi kun teko oli kaikkea muuta kuin tahallinen ja mahdollisesti jopa vierekkäisen kaistan laukaisema?

Liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi, ei vapaasti sovellettaviksi. Liikennevirran mukana ei saa ajaa ylinopeutta eikä päin punaisia, jne. Saamasi sakko on enemmän kuin aiheellinen ja toivottavasti kevennät jatkossa kaasujalkaa ennenkuin kaahaat jonkun perään tai pahemmassa tapauksessa jonkun päälle. Turvallista matkaa!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vahingossa ylinopeutta... Jos ei ajaessa pysty keskittymään mitä nopeutta ajaa ei todennäköisesti pitäisi ajaa kyllä ollenkaan.

Kyllä olen saanut ylinopeussakot ja kyllä ajoin tahalteen ylinopeutta eli ansaitsin sakkoni.
 

BaronFIN

Jäsen
Liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi, ei vapaasti sovellettaviksi. Liikennevirran mukana ei saa ajaa ylinopeutta eikä päin punaisia, jne. Saamasi sakko on enemmän kuin aiheellinen ja toivottavasti kevennät jatkossa kaasujalkaa ennenkuin kaahaat jonkun perään tai pahemmassa tapauksessa jonkun päälle. Turvallista matkaa!
Kyllä kyllä, mutta missasit pointin: jos minua ohittanut pakettiauto laukaisi kameran, sakko tuli minulle ja toinen pääsi kuin koira veräjästä? Ihan käytännössä haluan että minulle väännetään rautalangasta ja osoitetaan että sakko kuuluu oikeasti minulle. Totean, että minut ohittanut rikkoi liikennesääntöä "törkeämmin" (puhutaan kävelynopeuden ylinopeudesta) ja pääsi kuin koira veräjästä. Sotii minun oikeudenmukaisuuden käsitystä vastaan.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Auton ajaminen ja poliisin suorittama sakottaminen (oletettavasti) olivat tarkoituksellisia tekoja. Ylinopeuden ajaminen osaltani oli tahatonta, epähuomiossa ajoin hieman liian kovaa tai en ollut huomannut alentunutta nopeusrajoitusta, vaikka en ajaessani yrittänytkään suorittaa muuta toimintaa kuin ajaa autoa.

Sinä takerrut nyt epäoleellisuuteen. Minun ihmettelyni Sanaiselle arkulle lähti tuosta alla olevasta kommentista:



Lähinnä tarkoitukseni oli hieman ihmetellä sitä, että mitä on se muu toiminta, mitä autoa ajaessa suoritetaan, joka häiriintyy siitä, jos keskitytään ajamiseen ja siihen liittyvään havainnointiin. Tarkoitukseni ei ollut sanoa, etteikö myös ajamiseen keskittyneenä voi joskus mennä joku liikennemerkki ohi tms. vaan tuo muu toiminta oli ajatukseni ydin. Autoa ajettaessa kun omasta mielestäni ja monen muunkaan mielestä ei hirveästi pitäisi suorittaa jotain muuta toimintaa kuin auton ajamista.

Ok ymmärrän mitä tarkoitat. Joo kyllä tuolla liikenteessä näkyy uskomattoman paljon esimerkiksi kuljettajia, jotka pitää luuria korvalla tai näppäilevät kännykkää ajon aikana. Jotkut varmaan katsovat Youtubea tai lätkämatsia ajon aikana. Hemmetin iso riski liikenteessä sellainen, enää nyt viittaa kehenkään tässä keskustelussa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllä kyllä, mutta missasit pointin: jos minua ohittanut pakettiauto laukaisi kameran, sakko tuli minulle ja toinen pääsi kuin koira veräjästä? Ihan käytännössä haluan että minulle väännetään rautalangasta ja osoitetaan että sakko kuuluu oikeasti minulle. Totean, että minut ohittanut rikkoi liikennesääntöä "törkeämmin" (puhutaan kävelynopeuden ylinopeudesta) ja pääsi kuin koira veräjästä. Sotii minun oikeudenmukaisuuden käsitystä vastaan.

Vastustat sakkoa ja menet katsomaan kuvaa laitokselle. Pitäisi varmaan näkyä paku samassa kuvassa. Sitten kysyt kumman nopeus on mitattu. Sinun vai sinua vasemmalla kaistalla kovempaa ajaneen ja sinut ohittavan pakun. Voit myös kysyä paljonko pakun nopeudeksi mitattiin. Jos eivät itse ymmärrä virhettään, niin sitten vaan käräjille kuvien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vahingossa ylinopeutta... Jos ei ajaessa pysty keskittymään mitä nopeutta ajaa ei todennäköisesti pitäisi ajaa kyllä ollenkaan.

Kyllä olen saanut ylinopeussakot ja kyllä ajoin tahalteen ylinopeutta eli ansaitsin sakkoni.

Kenenkään ei siis pitäisi ajaa ollenkaan, koska lähes jokainen kuljettaja on ajanut epähuomiossa yli sallitun ainakin hetkellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kenenkään ei siis pitäisi ajaa ollenkaan, koska lähes jokainen kuljettaja on ajanut epähuomiossa yli sallitun ainakin hetkellisesti.
Ei, vaan pitäisi hyväksyä se, että ylinopeuden ajaminen on oma valinta eikä mikään vahinko.
 

BaronFIN

Jäsen
Vastustat sakkoa ja menet katsomaan kuvaa laitokselle. Pitäisi varmaan näkyä paku samassa kuvassa. Sitten kysyt kumman nopeus on mitattu. Sinun vai sinua vasemmalla kaistalla kovempaa ajaneen ja sinut ohittavan pakun. Voit myös kysyä paljonko pakun nopeudeksi mitattiin. Jos eivät itse ymmärrä virhettään, niin sitten vaan käräjille kuvien kanssa.
Mitenkäs kun sakko on Helsingistä ja itse asustan 100 km päässä laitoksesta? Vai esitelläänkö kuvaa lähemmällä laitoksella? Ovat kuitenkin samaa organisaatiota? Ilmeisesti pääsen kuitenkin vain helpommalla olemalla lammas ja nöyrä kansalainen ja hyväksymällä sakon?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mitenkäs kun sakko on Helsingistä ja itse asustan 100 km päässä laitoksesta? Vai esitelläänkö kuvaa lähemmällä laitoksella? Ovat kuitenkin samaa organisaatiota? Ilmeisesti pääsen kuitenkin vain helpommalla olemalla lammas ja nöyrä kansalainen ja hyväksymällä sakon?

Lapun takana on ohjeet sakon vastustamisesta. Sen voi tehdä lähimmälle poliisiasemalle tietyn ajan kuluessa (mainitaan ohjeissa) eli täytät kääntöpuolella olevan lomakkeen ja viet asemalle. Sen jälkeen odotat yhteydenottoa ja sinut kutsutaan lähimmälle asemalle katsomaan kuvaa.

On tärkeää, että epäkohta korjataan. Kysymys on yksilön oikeusturvasta.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ei, vaan pitäisi hyväksyä se, että ylinopeuden ajaminen on oma valinta eikä mikään vahinko.

Okei. No väitteesi on ainakin ristiriidassa @MacRef kertomuksen kanssa, sillä hän väitti ajaneensa epähuomiossa ylinopeutta. Itse asiassa itsekin olen melko usein havahtunut mittaria vilkaistessani sallitun nopeuden ylittämiseen, jolloin olen hiljentänyt vauhtia. Hyvä ettei sinulle ole kertaakaan käynyt niin.

Silti uskon, että esim @MacRef tietää paremmin mitä hänelle tilanteessa tapahtui kuin sinä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Okei. No väitteesi on ainakin ristiriidassa @MacRef kertomuksen kanssa, sillä hän väitti ajaneensa epähuomiossa ylinopeutta. Itse asiassa itsekin olen melko usein havahtunut mittaria vilkaistessani sallitun nopeuden ylittämiseen, jolloin olen hiljentänyt vauhtia. Hyvä ettei sinulle ole kertaakaan käynyt niin.

Silti uskon, että esim @MacRef tietää paremmin mitä hänelle tilanteessa tapahtui kuin sinä.
Selvä homma. Silloin tosiaan kannattanee se ajaminen jättää vähemmälle jos liikennesääntöjen noudattamiseen ei riitä mielenkiinto.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Selvä homma. Silloin tosiaan kannattanee se ajaminen jättää vähemmälle jos liikennesääntöjen noudattamiseen ei riitä mielenkiinto.

Joo sovitaan niin. Rikesakkoja liikenteessä annetaankin vuositasolla vaivaiset 250 000 kpl eli 10 vuodessa 2 500 000. Parempi tosiaan olisi, että sakon yhteydessä otettaisiin ajokortti kokonaan pois pysyvästi, kun ei kiinnosta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo sovitaan niin. Rikesakkoja liikenteessä annetaankin vuositasolla vaivaiset 250 000 kpl eli 10 vuodessa 2 500 000. Parempi tosiaan olisi, että sakon yhteydessä otettaisiin ajokortti kokonaan pois pysyvästi, kun ei kiinnosta.
Aika radikaali mielipide sinulla, mutta olet oikeutettu siihen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €... - Autot - Ilta-Sanomat

Nivaskallinen uusia rahankeruukeinoja on lausuntokierroksella. Mitä mieltä?

Melkein kaikkihan noista on useammallakin tavalla aivan perseestä, mutta eniten repeilin "päämäärättömälle ajamiselle" ja jalankulkijan sakottamiselle punaisia päin kävelystä tai kadun ylittämisestä muuten kuin suojatien kohdalta.

Itse tykkään ajella päämäärättömästi muutamia kertoja viikossa. Ajellaan fendien kanssa siellä sun täällä, jauhetaan paskaa, käydää iltapalalla ja etsitään pääkaupunkiseudun lähialueilta hyviä mutkaisia teitä. Toisaalta yliopistolle ja takaisin kulkeminen tulisi kalliiksi: juuri äsken testasin ja ylitän vakioreitilläni tien kolmesti muualta kuin suojatietä pitkin (per suunta) ja ainakin kerran kävelen punaisia päin (Kaisaniemen metroaseman kohdalla).
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €... - Autot - Ilta-Sanomat

Nivaskallinen uusia rahankeruukeinoja on lausuntokierroksella. Mitä mieltä?

Melkein kaikkihan noista on useammallakin tavalla aivan perseestä, mutta eniten repeilin "päämäärättömälle ajamiselle" ja jalankulkijan sakottamiselle punaisia päin kävelystä tai kadun ylittämisestä muuten kuin suojatien kohdalta.

Itse tykkään ajella päämäärättömästi muutamia kertoja viikossa. Ajellaan fendien kanssa siellä sun täällä, jauhetaan paskaa, käydää iltapalalla ja etsitään pääkaupunkiseudun lähialueilta hyviä mutkaisia teitä. Toisaalta yliopistolle ja takaisin kulkeminen tulisi kalliiksi: juuri äsken testasin ja ylitän vakioreitilläni tien kolmesti muualta kuin suojatietä pitkin (per suunta) ja ainakin kerran kävelen punaisia päin (Kaisaniemen metroaseman kohdalla).

Täytyy varmaan lopettaa moottoripyöräily kokonaan, ettei tule virhemaksua päämäärättömästä ajosta, jota ehkä 99% tuosta ajosta on. Kerrankin on lainsäätäjä hereillä ja ajoissa. Milloinkohan nähdään ensimmäiset automaattiseen kasvojentunnistamiseen kykenevät kamerat jalankulkijoille ja eikun lappua kotiin.

Sitä ihmettelen, miten jokaisessa lehdessä on virheellisesti otsikoitu virhemaksu jo 5km/h ylityksestä, kun sanamuoto esityksessä on enintään 5km/h. Oikeammin olisi otsikoida 1-5km/h ylityksestä 70 euron virhemaksu liikenteessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös