Hän on Imagella bloggarina ja Voima-julkaisussa päätoimittajana. Mutta puhuin somelynkkauksesta, jonkalaisen Ukkola sai päähineen käytöstään.
Wuorikoski puhui YLEstä, mutta paskamyrsky oli hyvässä vauhdissa jo ennen kuin YLEllä meneteltiin puutteellisesti. Siihenhän itse asiassa myös Wuorikoski on ottanut kantaa ohimennen. Mua kiinnostaa, miksi tästä tuli ylipäätään mikään juttu, joka myöhemmin eskaloitui siinä määrin että Ukkolalla nyrjähti paineen alla ja niin edelleen. Ukkolan vastustajilla on nyt helppo duuni kritisoida menettelytapoja, mutta alkuperäiseen aiheeseen ei enää palata oletan sen johtuvan siitä, että päähinekritiikki ei kestä vettä.
Ukkolan "somelynkkaus" olisi ollut melko vaisu, jos hän ei olisi lähtenyt ottamaan yhteyttä Hannulan työnantajaan.
Alkuperäisellä twiitillä oli sata-pari tykkäystä, pollissa 443 ääntä ja Hannulalla parituhatta seuraajaa, eli somelynkkaus on melkoinen overstatement.
Siitä tuli juttu, koska Ukkola suoritti rasistiseksi tai vähintään loukkaavaksi koetun ja Ukkolan toimesta tiedetyn (koska asiasta oli keskusteltu koko edellinen viikko mediassa) halvan provokaation saadakseen reaktion.
Sitten kun hän sai odotetun reaktion, lähtikin homma menemään mielenkiintoiseen suuntaan.
Linkkaan tähän vielä muutaman kommentin itse intiaanipäähine-keissistä:
"Pressiklubi koettelee pian loukkaantumisen rajoja!",
"Pahastumisen logiikka on äärimmäisen mielenkiintoista. Panin eilen ihan tietoisesti ja tarkoituksella intiaanipäähineen päähäni Pressiklubin alkujuonnossa, vaikka arvasin, että siitäkin joku pahastuu",
"Mutta mä olen enemmän huolissaan sananvapauskysymyksistä ja siitä, mitä se tekee meidän keskustelukulttuurille, kun ihmiset eivät uskalla enää sanoa, mitä mieltä he ovat ja kaikesta tulee steriiliä ja hygieenistä."
"Sananvapautta ei ole koskaan rajoitettu niin paljon kuin nykyään. Se on minulle hyvin merkittävä arvo työssäni toimittajana. Alkuperäiskansat tuskin kärsivät siitä, että juontajalla on jokin hattu päässään konkretisoimassa keskustelu, kun puhutaan kulttuurisesta omimisesta. Moni voi kyllä asiasta loukkaantua, mutta pitääkö journalististen päätösten perustua siihen, että pyritään olemaan loukkaamatta aikana, jolloin ihmiset tuntuvat loukkaantuvan melkein mistä tahansa - ja annetaan loukkaantujien määrätä, mitä journalisti voi työssään tehdä?"
Eli journalisti voi tehdä mitä vaan, mutta yksityisen henkilön hiljentäminen valtavan koneiston voimin on ihan fine?
@Jussih
Vastauksena ihmettelyysi loogisuudesta, nähdäkseni koko homman pointti on Ukkolan asemansa ja valtansa väärinkäyttäminen ravintoketjussa alempana olevan hiljentämiseksi.
Aivan kuten Sipilän Ylegate-tapauksessa ongelma oli se, kun Sipilä käytti väärin asemaansa ja valtaansa hiljentääkseen (jälleen) hänelle kiusalliset kannanotot.
Tuolloin toki vallankäyttäjä ojensi vallankäyttäjää, nyt vallankäyttäjä ojensi rivikansalaista.