Mikä tekee yhdestäkään klassikkoromaanista sivistykseen kuuluvan teoksen?
Luultavasti ajankuvaus. Sitä en tiedä kuinka todellinen sarja tuo käsittelyssä ollut on, kun en ole yhtään jaksoa katsonut.
Mikä tekee yhdestäkään klassikkoromaanista sivistykseen kuuluvan teoksen?
Minusta sivistykseen ei tarkkaan ottaen kuulu mikään spesifi aihe. Minulle sivistys edustaa niinkin yksinkertaista asiaa kuin uteliaisuutta ja halua ottaa selvää maailman menosta.Jos lähdetään tätä analysoimaan niin kerropa ensin mikä tekee yhtään mistään nykypäivän sivistykseen kuuluvaa?
Joo. Ja kun Game of Thrones lienee tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättävä sarja, niin yleissivistävää on katsoa vähintäänkin sen verran että tietää mistä ilmiössä on kyse.Minulle sivistys edustaa niinkin yksinkertaista asiaa kuin uteliaisuutta ja halua ottaa selvää maailman menosta.
Joo. Ja kun Game of Thrones lienee tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättävä sarja, niin yleissivistävää on katsoa vähintäänkin sen verran että tietää mistä ilmiössä on kyse.
Eli Ylen kannattaisi mieluummin kirjoittaa näppärä infopaketti Game of thronesista nettisivuillensa kaiken kansan nähtäväksi kuin lähettää itse TV-sarjaa, jota kuitenkin suhtkot harva katsoo säännöllisesti. Olen samaa mieltä.Joo. Ja kun Game of Thrones lienee tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättävä sarja, niin yleissivistävää on katsoa vähintäänkin sen verran että tietää mistä ilmiössä on kyse.
Minä esimerkiksi tiedän Angry Brids ja Pokemon Go -peleistä vaikka en ole pelannut kumpaakaan.
Luultavasti ajankuvaus. Sitä en tiedä kuinka todellinen sarja tuo käsittelyssä ollut on, kun en ole yhtään jaksoa katsonut.
Kyllähän se vähän niin on, että pelistä saa parhaiten muodostettua käsityksen pelaamalla sitä, elokuvasta katsomalla sen jne.
Tietenkin, mutta kysymys onkin yleissivistyksestä. Yleissivistys ei tarkoita, että jostain täytyy tietää kaikki. Tiedänhän minä LSD:stäkin jotain vaikka en ole koskaan kokeillut.
Toki kirjojen lukeminen olisi parempi vaihtoehto. Mutta ikävä kyllä televisio ja internet ovat ajaneet itsensä sivistävänä mediana ohi kirjojen jo aikoja sitten.Miksi juuri katsoa?
Jos tuolle linjalle lähdetään niin sitten myöskään urheilu, musiikki, jne eivät kuulu yleissivistykseen.Yhdenkään fantasiaan perustuvan tv-sarjan esittämistä ei voi perustella yleissivistyksellä.
Kiitos malliesimerkistä, miksi on tärkeää että meillä on Ylen kaltainen intituutio sivistämässä ihmisiä. Valitettavasti se ei kaikkiin tepsi :-/lähettää itse TV-sarjaa, jota kuitenkin suhtkot harva katsoo säännöllisesti.
Saadakseen asiasta kuin asiasta kokonaiskäsityksen tulee se mielestäni kokea itse ja oikeastaan se omakohtainen kokemus määrittelee sitten aiheen mahdollisesti sivistävän kulman. Se on sitten ihan tulkintakysymys, että onko vähän kaikesta jotain tietäminen nippelitietoa, yleissivistystä vai molempia, tai onko jostain "kaiken" tietäminen yleissivistävää. Tai ovatko löysähköt termit yleissivistys ja nippelitieto jossain määrin tai jopa kokonaan sama asia.
Toki kirjojen lukeminen olisi parempi vaihtoehto. Mutta ikävä kyllä televisio ja internet ovat ajaneet itsensä sivistävänä mediana ohi kirjojen jo aikoja sitten.
Jos tuolle linjalle lähdetään niin sitten myöskään urheilu, musiikki, jne eivät kuulu yleissivistykseen.
En oikein ymmärtänyt, mitä ajat takaa. Pitäisi varmaan katsoa enemmän Ylen tv-kanavia, että saisin sivistystä ja järkeä päähäni. Suosittelen samaa sinullekin. Vähän heikolla hapella ovat välillä nuo sinun juttusi.Kiitos malliesimerkistä, miksi on tärkeää että meillä on Ylen kaltainen intituutio sivistämässä ihmisiä. Valitettavasti se ei kaikkiin tepsi :-/
Eli ihmisellä ei voi olla kunnollista yleissivistystä toisesta maailmansodasta, jollei hän ole siellä taistellut? Mielestäsi siis sivistys on yhtä kuin kokemus. Eihän tekstissäsi muuten ole oikein mitään päätä eikä häntää.Ei leffan katsominen tai vaikka sitten pelin pelaaminen mielestäni tarkoita sitä, että sen jälkeen tietäisi aiheesta kaiken. Saatat tietää vaikka sitten tuosta LSD:stä jotain, mutta mistäpä tiedät sen vaikutuksista itseesi? Et mistään. Toki voit valistuneesti olettaa tutkimuksien ja kuulopuheiden perusteella, jolloin voidaan kai ajatella, että olet asian suhteen sivistynyt. Saadakseen asiasta kuin asiasta kokonaiskäsityksen tulee se mielestäni kokea itse ja oikeastaan se omakohtainen kokemus määrittelee sitten aiheen mahdollisesti sivistävän kulman.
Game of Thrones on ilmiö. Portishead ei ole ilmiö. Sanoisin että musiikissa joku Beatles oli ilmiö ja se on siten osa yleissivistystä.Onko sinusta yleissivistävää tuntea Portisheadin tai ylipäätään jonkun yhtyeen tuotanto?
Game of Thrones on ilmiö. Portishead ei ole ilmiö. Sanoisin että musiikissa joku Beatles oli ilmiö ja se on siten osa yleissivistystä.
Taisin tähän jo aikaisemmassa viestissäni vastata, kirjat ovat hävinneet televisiolle merkittävyydessään.Ja eikös Game of Thrones perustu kirjaan, joten miksi juuri tv-sarja on ilmiö?
Mielestäsi siis sivistys on yhtä kuin kokemus.
Kuinka kallis GoT on kun se tulee vuoden myöhässä YLElle?
Suoraan sanottuna en tiedä, mutta olettaisin, että tuon suuruusluokan tuotantoa ei ihan ilmaiseksi hommata.
Eiköhän GoT kuulu YLEn ja HBOn väliseen sopimukseen, tuskin vuosi ensi illan jälkeen näytettävästä sarjasta ylimääräistä joutuu maksamaan.
Itse otin tuon GoT:n esille lähinnä esimerkkinä olettaen, että siihen joudutaan käyttämään paljon roposia. En tiennyt, että YLEllä on joku diili ja saavat siten halvalla kyseisen tuotannon.Suurin osa sarjan seuraajista on jo nähnyt tuoreimman tuotantokauden maksukanavilta joten jos muutama kymmenen tuhatta henkeä katsoo samat jaksot ensi talvena Yleltä, niin kuinka iso ongelma se todella on?
Noin ylipäätään avasin ketjun nyt ensi kertaa sitten kevättalven ja olen jollain lailla tyrmistynyt siitä että täällä jauhetaan edelleen tuosta samasta asiasta, onko Got:n näyttäminen Ylellä väärin vai ei. Suurin osa sarjan seuraajista on jo nähnyt tuoreimman tuotantokauden maksukanavilta joten jos muutama kymmenen tuhatta henkeä katsoo samat jaksot ensi talvena Yleltä, niin kuinka iso ongelma se todella on?
Amen. Tuohan on todella hyvä sopimus YLE:lle ja sopii täsmälleen sen toiminnan henkeen: varmistetaan edullisella hinnalla että laatusarjoja näkevät myös ne, jotka eivät käytä maksutv-palveluita, mutta ei kuitenkaan kilpailla yksityisten kanavien kanssa, kun lähetetään sarjat vasta pitkän ajan kuluttua ensiesityksestä. Erinomaista toimintaa.
Minun mielestäni minkään TV-sarjan tai tapahtuman näyttämistä ei voi perustella yleissivistyksellä. Kyseessä on kuitenkin hyvin kiistanalainen käsite ja jokaisella on oma näkemyksensä yleissivistyksen sisällöstä. Jos minun näkemykseni yleissivistyksestä määräisi Ylen ohjelmakartan, niin (joka siis on että yleissivistys= olla utelias ja kiinnostunut maailman menosta) Ylen pitäisi näyttää käytännössä kaikkea formuloista ja Kardashianin siskoista aina Downton Abbeyhyn ja tuohan on mahdotonta.Yhdenkään fantasiaan perustuvan tv-sarjan esittämistä ei voi perustella yleissivistyksellä.
Ja siksi on hienoa ettei Yleisradio ole valinnut yhtä ainoaa näkökulmaa sivistystehtäväänsä vaan tarjoa monenlaista sisältöä erilaisille ihmisryhmille. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään vaikka yleisurheilukisat mutta en sen takia vaadi ettei se ole Ylen tehtävä sellaista esittää.Minun mielestäni minkään TV-sarjan tai tapahtuman näyttämistä ei voi perustella yleissivistyksellä. Kyseessä on kuitenkin hyvin kiistanalainen käsite ja jokaisella on oma näkemyksensä yleissivistyksen sisällöstä.
Itse otin tuon GoT:n esille lähinnä esimerkkinä olettaen, että siihen joudutaan käyttämään paljon roposia. En tiennyt, että YLEllä on joku diili ja saavat siten halvalla kyseisen tuotannon.
Taisin tähän jo aikaisemmassa viestissäni vastata, kirjat ovat hävinneet televisiolle merkittävyydessään.
Minun mielestäni minkään TV-sarjan tai tapahtuman näyttämistä ei voi perustella yleissivistyksellä. Kyseessä on kuitenkin hyvin kiistanalainen käsite ja jokaisella on oma näkemyksensä yleissivistyksen sisällöstä.