Taidat valitettavasti @heavyKaupalliselta puolelta olen kuullut toisaalta väitteen, että YLE ei jätä riittävästi tilaa kalliimmalle kaupalliselle ohjelmistotuotannolle (sis. ostot).
Eivät syväluotaavat tai maailmaa poikkeuksellisesti hahmottamaan pyrkivät ohjelmat kerää kuitenkaan katsojia. Niitä voi tehdä vain tappiolla samaan tapaan kuin monia kulttuurin alueita. Siksi ne eivät kaupallisille kanaville sovi. Erityisesti tutkiva journalismi laadukkaasti toteutettuna on kallista ja aikaa vievää.
Ylen haaste on tasapainotella monipuolisuuden, sivistyksellisen tarjonnan ja katsojamäärien välillä. Jos ohjelmat muuttuvat liiaksi pientä eliittiä kosiskeleviksi, Yle menettää kansan tuen. Jos se taas viihteellistyy liikaa, menettää se katsojia kaupalliselle puolelle. Siksi minusta Ylelle kuuluu niin urheilu kuin laadukkaampi viihdekin. Jos noista luovutaan, se tarkoittaa Ylen rajua supistumista, minkä myötä koko kansalle tarjolla oleva kevyempi aines putoaa ö-luokkaan, koska kaupalliset kanavat tuottavat ohjelmistoa ainoana tarkoituksenaan saada myytyä mahdollisimman hyvällä tuotolla mainoksia. Siihen malliin ei laadukas ohjelmisto sovi, koska sen vaikutus katsojamääriin on niin pieni.