Katsoin koko viikonlopun Kolmosen ja Nelosen ohjelmia.
Heräsi kysymys: Kenelle nämä alkeelliset räpellyksekset ovat tehty?
Näiden rinnalla YLE:n tuotanto on täysipäisille aikuisille tehtyä. (Paitsi pikkukakkonen)
Mikä sun pointtisi tässä on? Jos Kolmosen ja Nelosen touhu on mielestäsi alkeellista räpellystä, haluatko saada sinne parempaa sisältöä, vai ajaa ne alas ja tuottaa kaiken kanavien kautta tulevan ohjelmiston kansalaisten kukkaron ja valtionyhtiön kautta? Ja jatkaisitko tällöinkin kahden kanavan mallilla, vai nousisiko YLE:n tuottamien kanavien määrä (ja tuplaisitko esimerkiksi siten YLE-maksun)? Jos katsoit koko viikonlopun Kolmosen ja Nelosen ohjelmia, niin YLE:n kaksi kanavaa ei taida aina riittää?
En ole kanssasi samaa mieltä siitä, että Kolmosen ja Nelosen ohjelmat ovat jotain alkeellisia räpellyksiä. Kaikki kaupallisten kanavien tuotanto on lähtökohtaisesti sellaista mikä ei tuota tappiota, joka tekee siitä melko yllätyksetöntä ja tylsää. Siellä on sitä halpaa ulkomailta ostettua filleriä - realityroskaa yms., jota saadaan usein kaupanpäällisinä muiden ostojen yhteydessä, ja kotimaisia tuotantoja, jotka perustuvat ulkomaisiin melko tarkkaan rajattuihin formaatteihin. Ja mitä esimerkiksi TV-sarjoihin tulee, niin samat tuotantoyhtiöt ja ammattilaiset noille kaupallisille tekee materiaalia kuin YLE:llekin. Ero on vain siinä, että YLE pystyy tarjoamaan tuotantoyhtiöille ja tekijöille paljon enemmän rahaa, jonka takia tuotantoyhtiöt mielellään tarjoavat ohjelmiaan ensin YLE:lle... Ja koska kaupalliset operoivat YLE:en verrattuna niin pienellä liikevaihdolla, heillä on harvoin varaa ottaa riskiä ja ostaa mitään kalliimpaa.
Jos haluat, että YLE:n kanavien lisäksi olisi vahvoja kaupallisia kanavia, jotka rahoittavat itse itsensä markkinoiden avulla, meidän täytyy tarjota heille jonkinlaiset markkinat, joiden kautta he voisivat kasvaa isommiksi, alkaa siten työllistää enemmän sisällöntuottajia ja tehdä kunnianhimoisempaa sisältöä. Iso yhtiö kestää paremmin pienet tappiot kuin pieni yhtiö.
Esimerkkinä markkinoista YLE:n Elämäni biisit ja muut samankaltaiset viihdeohjelmat, joita Kolmonen ja Nelonen tuottaa itsekin kilpaa. Ovathan ne toki laadukkaita kun YLE:llä on heittää niihin rahaa ihan eri volyymilla kuin kaupallisilla, mutta jos YLE ei niitä tuottaisi, kansan täytyisi kääntyä kaupallisten pariin nähdäkseen vastaava sisältö joka avaisi markkina- ja kasvumahdollisuuksia. Toinen kaupallinen varmasti pyrkisi ostamaan itselleen esimerkiksi kyseisen Elämäni biisi-ohjelman ja tekemään siitä niin hyvän, että kaupallinen kilpailija kukistuisi. Ja he voisivat tehdä siitä hyvän, koska nämä parhaat viihteentekijät eivät enää majailisi YLE:n uumenissa veronmaksajien piikkiin, vaan he olisivat siellä missä heidän ohjelmiaan tehdään. YLE ei ohjelmia tee, vaan YLE:n palkkaamat ammattilaiset.
Väitän myös, että jos esimerkiksi YLE:n luovat sisällöt fokusoituisi, rajaisi hieman ja jättäisi nuo viihdepläjäykset kaupallisille, he voisivat paremmin keskittää resurssejaan esimerkiksi draamaan. Omasta mielestäni YLE ei tee resursseihinsa nähden kovin laadukasta sisältöä. Tämä on toki subjektiivinen käsite, mutta ei Suomi juuri tuota maailmalle laatudraamaa - ainakaan YLE:n kautta (toisin kuin muut pohjoismaat), joten kai sitäkin voi eräänlaisena mittarina pitää.
Jos taas haikailet vanhaa kunnon Neuvostoliiton mallia, jossa valtio tuottaa kaiken kanavasisällön, niin mitä enemmän YLE paisuu ja syö markkinoita muilta toimijoilta, sen lähempänä sitä mallia ollaan.