Kieltämättä minua ärsyttää persujen strategia rakentaa vastakkainasettelua YLE:n sisällön ja oman ideologiansa välille, mutta siitähän populismi elää, vastakkainasettelusta. YLE:n nimittely kansanedustajan toimesta "totaaliseksi roskamediaksi" ei vastaa minun käsitystä asiallisesta keskustelusta.
Tämä on sellainen asia, joka ärsyttää tässä YLE-keskustelussa. Siitä on tehty puolin ja toisin sellainen vastakkainasettelu, että oikein minkäänlainen järkevä ja eri näkökulmia huomioon ottava keskustelu YLE:stä ja sen rahoituksesta ei meinaa enää onnistua.
Jos kannatat YLE:n budjetin leikkaamista, olet öyhönatsi joka vastustaa vapaata tiedonvälitystä ja on tekemässä Suomesta uutta Unkaria. Jos taas olet sitä mieltä, että YLE on luotettava media, jonka toiminta pitää turvata, sinut leimataan heti vihervassarisuvakkiwoke-lampaaksi, jonka YLE:n vassaripropaganda on sokaissut.
Minä olen sitä mieltä, että vaikka YLE:llä saattaa ehkä joissakin asioissa olla vähän vasemmalle kallellaan olevia sisältöjä ja linjauksia, niin se on edelleen kuitenkin luotettava media ja pidän erittäin tärkeänä, että meillä myös jatkossakin on YLE:n kaltainen julkisesti rahoitettu, monipuolinen mediayhtiö. Mutta olen myös sitä mieltä, että YLE hyvin todennäköisesti on monilta osin pöhöttynyt ja tehoton organisaatio, jolle budjettiraamien tiukentaminen ja sen pakottama toiminnan tehostaminen olisi tarpeen. Ja nykyisessä taloudellisessa tilanteessa pidän kohtuullisena ja jopa ihan toivottavana, että myös YLE:n toiminnot laitetaan kriittisen tarkastelun alle ja pakotetaan myös heidät kululeikkauksiin.
Mikäli YLE:n rahoitusta kiristetään, niin sen ei tarvitse suoraan tarkoittaa sitä, että sen täytyy tinkiä journalismin tasosta ja se ajautuisi heti jonnekin pilipalimedian tasolle. Minä luulen, että YLE:n kokoisessa organisaatiossa on aika paljonkin kaikenlaista matkan varrella kertynyttä taloudellista painolastia, jota voisi karsia ilman että se juuri näkyy sen toiminnassa. Mutta tästä keskustelusta on nyt tehty sellainen, että toiselta puolelta YLE:n rahoitusta haluttaisiin karsia, että sen puolueellinen ja ideologinen journalismi kärsisi siitä. Toiselta puolelta taas sitten YLE:n rahoituksesta ei saisi ottaa senttiäkään pois, koska se välittömästi tekisi hyvän ja laadukkaan journalismin tekemisen mahdottomaksi.