Yleisradio Oy – YLE

  • 535 248
  • 4 191

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Anna esimerkki siitä vihan lietsonnasta, jos ei nyt muistella sitä valtausjuttua 4v sitten?
Taitaa nuo vihanlietsontajutut olla vaan juuri sitä soopaa mitä puolueellinen media syytää 24/7,
Väitätkö ihan oikeasti ettei Trumpin ja hänen kannattajiensa retoriikka ja tapa viestiä ole aggressiivista ja vihaa lietsovaa? Näitä esimerkkejä löytyy kyllä ihan kun pitää vaan silmiä auki, eikä tarvitse edes katsoa näitä sinun "puolueellisia medioitasi". Siellä on ollut Trumpin kannattajien autossa mm. kuvia köysiin sidotusta Joe Bidenista, niin jos tuo ei ole vihan ja väkivaltaisuuksien lietsontaa niin mikä on? Tätä viholliskuvan luomista ja väkivallan kanssa flirttailua on ollut molemmilla puolilla nyt jo pidemmän aikaa, joten ei Trump ja hänen kannattajansa siitä yksin vastuussa ole, mutta sanoisin että Trumpin presidenttikausi ja sen jälkeiset tapahtumat eskaloivat tuota aika paljon.

Ja miksi ei voisi muistella myös sitä "valtausjuttua"? Kohtalaisen iso juttu minusta, jota ei voi oikein tästä kokonaisuudesta irroittaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Anna esimerkki siitä vihan lietsonnasta, jos ei nyt muistella sitä valtausjuttua 4v sitten?
Taitaa nuo vihanlietsontajutut olla vaan juuri sitä soopaa mitä puolueellinen media syytää 24/7,
Missä tynnyrissä sä elät? Koko Trumpin poliittinen ura on ollut yhtä vastakkainasettelun ja salaliittoteorioiden lietsomista, ja poliittisia vastustajia(myös omassa puolueessa sekä tuomareita) on maalitettu toistuvasti.

Tästä huolimatta Trump ei ansaitse tulla ammutuksi, mutta vähintään pitäisi pystyä myöntämään, että vastakkainasettelun lietsominen synnyttää, no, vastakkainasettelua.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Minulle käy, että YLE hoiti asian huonosti. En seurannut asiaa sieltä kuin vilaukselta. CNN, Washington Post ja Guardian tulee ennen YLE:ä, kun pitää hakea ajantasaista tietoa USA:n tapahtumista.
Tässä YLE:en viime aikoina kohdistetussa ideologisessä ryöpytyksessä on hankala erottaa asiakritiikkiä seasta, hukkuu massaan niin sanoakseni.

Minulle taas ei pakkoveron maksajana käy, Odotan vastinetta juuri asiallisena, riippumattomana uutismediana, myös ulkomaan/Amerikan uutisoinnissa. Jos taas mainitsemasi ulkomaiset mediatalot täyttävät Amerikan osalta suomalaisten tiedotustarpeen, täyttävät ne sen varmasti monen muunkin maanosan kohdalla.

Eikös siitä YLE:n budjetista voisi sitten leikata? Vai tarkoitatko, että vasemmalla kädellä hoidettu uutisointi riittää ”resupekkakansalle”, joka ei osaa luotella/etsiä/ymmärtää hienoja, vieraskielisiä mediataloja?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Eikös siitä YLE:n budjetista voisi sitten leikata? Vai tarkoitatko, että vasemmalla kädellä hoidettu uutisointi riittää ”resupekkakansalle”, joka ei osaa luotella/etsiä/ymmärtää hienoja, vieraskielisiä mediataloja?

Yle uutisoi ja haastatteli asiantuntijoita erikoisuutilähetyksissä television puolella ja päivitti jatkuvasti tilannetta netin puolella. Tämä ei ilmeisesti riittänyt?

Ja mielestäni Ylen budjetista pitää leikata, mikä näkynee sitten minunkin verotuksessa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulle taas ei pakkoveron maksajana käy, Odotan vastinetta juuri asiallisena, riippumattomana uutismediana, myös ulkomaan/Amerikan uutisoinnissa. Jos taas mainitsemasi ulkomaiset mediatalot täyttävät Amerikan osalta suomalaisten tiedotustarpeen, täyttävät ne sen varmasti monen muunkin maanosan kohdalla.

Eikös siitä YLE:n budjetista voisi sitten leikata? Vai tarkoitatko, että vasemmalla kädellä hoidettu uutisointi riittää ”resupekkakansalle”, joka ei osaa luotella/etsiä/ymmärtää hienoja, vieraskielisiä mediataloja?
"Minulle käy" tarkoitti tuossa käydyssä dialogissa sitä, että olen samaa mieltä siitä, että YLE hoiti asian huonosti. Ei sitä, että olisin ottanut kantaa siihen, onko se hyväksyttävää.

Olen aiemmissa viesteissä ollut sitä mieltä, että YLEstä pitää leikata siinä missä muualtakin leikataan, ja olen sitä mieltä edelleen. Perusteluksi hyväksyn sen, että valtion talous on kuralla ja säästöjä tarvitaan.
Kieltämättä minua ärsyttää persujen strategia rakentaa vastakkainasettelua YLE:n sisällön ja oman ideologiansa välille, mutta siitähän populismi elää, vastakkainasettelusta. YLE:n nimittely kansanedustajan toimesta "totaaliseksi roskamediaksi" ei vastaa minun käsitystä asiallisesta keskustelusta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olen aiemmissa viesteissä ollut sitä mieltä, että YLEstä pitää leikata siinä missä muualtakin leikataan, ja olen sitä mieltä edelleen. Perusteluksi hyväksyn sen, että valtion talous on kuralla ja säästöjä tarvitaan.
Näin minäkin olen ajatellut. Kuitenkin kun lukee vaikka Huhtasaaren ja Mäkelän tviittailuja, joissa käytännössä kannatetaan rahoituksen poistamista Yleltä kokonaan tai kutsutaan sitä roskamediaksi, niin defenssimekanismit väistämättä heräävät. Riippumaton tiedonvälitys ansaitsee puolustajansa ja paras keino puolustaa sitä tällä hetkellä on, että oikeistoradikaaleille Yle-vihaajille ei anneta tuumaakaan periksi, vaan pyritään turvaamaan nykyinen rahoitus.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kieltämättä minua ärsyttää persujen strategia rakentaa vastakkainasettelua YLE:n sisällön ja oman ideologiansa välille, mutta siitähän populismi elää, vastakkainasettelusta. YLE:n nimittely kansanedustajan toimesta "totaaliseksi roskamediaksi" ei vastaa minun käsitystä asiallisesta keskustelusta.
Tämä on sellainen asia, joka ärsyttää tässä YLE-keskustelussa. Siitä on tehty puolin ja toisin sellainen vastakkainasettelu, että oikein minkäänlainen järkevä ja eri näkökulmia huomioon ottava keskustelu YLE:stä ja sen rahoituksesta ei meinaa enää onnistua.

Jos kannatat YLE:n budjetin leikkaamista, olet öyhönatsi joka vastustaa vapaata tiedonvälitystä ja on tekemässä Suomesta uutta Unkaria. Jos taas olet sitä mieltä, että YLE on luotettava media, jonka toiminta pitää turvata, sinut leimataan heti vihervassarisuvakkiwoke-lampaaksi, jonka YLE:n vassaripropaganda on sokaissut.

Minä olen sitä mieltä, että vaikka YLE:llä saattaa ehkä joissakin asioissa olla vähän vasemmalle kallellaan olevia sisältöjä ja linjauksia, niin se on edelleen kuitenkin luotettava media ja pidän erittäin tärkeänä, että meillä myös jatkossakin on YLE:n kaltainen julkisesti rahoitettu, monipuolinen mediayhtiö. Mutta olen myös sitä mieltä, että YLE hyvin todennäköisesti on monilta osin pöhöttynyt ja tehoton organisaatio, jolle budjettiraamien tiukentaminen ja sen pakottama toiminnan tehostaminen olisi tarpeen. Ja nykyisessä taloudellisessa tilanteessa pidän kohtuullisena ja jopa ihan toivottavana, että myös YLE:n toiminnot laitetaan kriittisen tarkastelun alle ja pakotetaan myös heidät kululeikkauksiin.

Mikäli YLE:n rahoitusta kiristetään, niin sen ei tarvitse suoraan tarkoittaa sitä, että sen täytyy tinkiä journalismin tasosta ja se ajautuisi heti jonnekin pilipalimedian tasolle. Minä luulen, että YLE:n kokoisessa organisaatiossa on aika paljonkin kaikenlaista matkan varrella kertynyttä taloudellista painolastia, jota voisi karsia ilman että se juuri näkyy sen toiminnassa. Mutta tästä keskustelusta on nyt tehty sellainen, että toiselta puolelta YLE:n rahoitusta haluttaisiin karsia, että sen puolueellinen ja ideologinen journalismi kärsisi siitä. Toiselta puolelta taas sitten YLE:n rahoituksesta ei saisi ottaa senttiäkään pois, koska se välittömästi tekisi hyvän ja laadukkaan journalismin tekemisen mahdottomaksi.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Näin minäkin olen ajatellut. Kuitenkin kun lukee vaikka Huhtasaaren ja Mäkelän tviittailuja, joissa käytännössä kannatetaan rahoituksen poistamista Yleltä kokonaan tai kutsutaan sitä roskamediaksi, niin defenssimekanismit väistämättä heräävät. Riippumaton tiedonvälitys ansaitsee puolustajansa ja paras keino puolustaa sitä tällä hetkellä on, että oikeistoradikaaleille Yle-vihaajille ei anneta tuumaakaan periksi, vaan pyritään turvaamaan nykyinen rahoitus.

Tässä on mielestäni se ongelman ydin. On oikeastaan neljän eri kategorian ihmisiä Ylen suhteen.

Yhdet haluavat leikata Yleltä, koska väärä ideologia, iham paska, blää blää blää. Näihin lukeutuvat juuri esimerkiksi Persujen Mäkelä sekä Huhtasaari.

Sitten yhdet haluavat pitää Ylen rahoituksen nykyisessään, jopa vittuillakseen näille Persuille. Ei mitään väliä onko Yle laadukas tai käytetäänkö rahat hyvin, kunhan Persut suuttuvat.

Osa taas haluaa leikata Yleltä, koska kokevat, että eivät saa nykyiselle rahoitukselleen vastinetta. Tähän kuulun esimerkiksi minä. Ylen budjetti on valtaisa ja esimerkiksi juuri uutisointi Trumpin salamurhan yrityksestä oli luokatonta. Jos minulta otetaan verotuksessa pakosti rahaa Ylelle, niin silloin vähintä mitä voi olettaa on laadukas, puolueeton journalismi. En jaksa alkaa väittelemään kenenkään kanssa onko Yle vasemmalla vai ei, mutta tällähetkellä en koe journalistisesti Yleä kovinkaan laadukkaaksi.

Valtaosa ihmisistä kuuluunee kategoriaan, jossa ei vain kiinnosta. Leikataan tahi ei.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Yhdet haluavat leikata Yleltä, koska väärä ideologia, iham paska, blää blää blää. Näihin lukeutuvat juuri esimerkiksi Persujen Mäkelä sekä Huhtasaari.
Lisää ihan rohkeasti vaan lisää näitä blää blää -ihmisiä. Näin ulkomuistista heitän sellaiset nimet kuin Tynkkynen, Vigelius, Peltokangas, Sillanpää, Antikainen, Bergbom, Halla-aho, Simula ja vaikka Eerola, jotka ovat jossain vaiheessa hyökänneet YLEä vastaan, kun se on vaan sellaista agendajournalismia.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Lisää ihan rohkeasti vaan lisää näitä blää blää -ihmisiä. Näin ulkomuistista heitän sellaiset nimet kuin Tynkkynen, Vigelius, Peltokangas, Sillanpää, Antikainen, Bergbom, Halla-aho, Simula ja vaikka Eerola, jotka ovat jossain vaiheessa hyökänneet YLEä vastaan, kun se on vaan sellaista agendajournalismia.

En epäile ulkomuistiasi, mutta herää kysymys että onko näiden motivaatiolla leikata Yleltä väliä? Tarkoitan, että kun löytyy niitä ketkä haluavat pienemmän Ylen vaikka siksi että haluavat itse päättää mihin rahansa laittavat, ja sitten löytyy nämä em. ihmiset jotka haluavat pienemmän Ylen koska kokevat sen olevan liikaa johonkin päin rähmällään. Mitä merkitystä sillä on?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
En epäile ulkomuistiasi, mutta herää kysymys että onko näiden motivaatiolla leikata Yleltä väliä? Tarkoitan, että kun löytyy niitä ketkä haluavat pienemmän Ylen vaikka siksi että haluavat itse päättää mihin rahansa laittavat, ja sitten löytyy nämä em. ihmiset jotka haluavat pienemmän Ylen koska kokevat sen olevan liikaa johonkin päin rähmällään. Mitä merkitystä sillä on?
On sillä se väli, että tuollainen ajattelu saa vallan ihan normikansassa, kun se ylhäältä alas päin suolletaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan taustana, YLE:n kompromissi - jonka siis vassarit ja vihreät kaatoivat - sisälsi 20 miljoonan leikkauksen koko hallituskaudella YLE:n menoista. Menot ovat hallituskaudella (3 vuotta jäljellä) noin 1 600 miljoonaa. Indeksien osalta ne jäädytettäisiin ja vaikutusarvo olisi noin 90-100 miljoonaa koko jäädytysaikana.

YLE:n menoleikkaukset on pyritty pitkin kesää sopimaan yhdessä eli parlamentaarisesti. Välillä on PS huutanut "leikataan lisää, ei riitä". Lopullisen Kok, PS, RKP, KD, Kesk, SDP hyväksymän sovun kaatoi sitten vihr + vas. Taktisesti, niinkin on arvioitu, jotta tämä kaksikko voisi huudella Puolan ja Unkarin tietä kun hallitus lopulta on tilanteessa, jossa jo budjettisyistä päätös on tehtävä.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
On sillä se väli, että tuollainen ajattelu saa vallan ihan normikansassa, kun se ylhäältä alas päin suolletaan.

Eittämättä poliitikkojen ulostulot vaikuttavat kansan mielipiteeseen, mutta eikö samalla logiikalla erittäin keskellä kulkeva Marko Markkinataloudenkannattaja joka suoltaa näkemystään, että kaikkien kannattaisi itse päättää mitä ja millaista mediaa kuluttavat olisi yhtälailla jotenkin kyseenalainen?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Eittämättä poliitikkojen ulostulot vaikuttavat kansan mielipiteeseen, mutta eikö samalla logiikalla erittäin keskellä kulkeva Marko Markkinataloudenkannattaja joka suoltaa näkemystään, että kaikkien kannattaisi itse päättää mitä ja millaista mediaa kuluttavat olisi yhtälailla jotenkin kyseenalainen?
Tässähän tullaan jo sitten siihen, että kuka haluaa millaisenkin yhteiskunnan. Omasta näkökulmasta huolestuttavan monikin haluaa räjäyttää kaiken sen, mistä pohjoismaat ovat olleet kadehdittuja ja kuuluisia.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Yle uutisoi ja haastatteli asiantuntijoita erikoisuutilähetyksissä television puolella ja päivitti jatkuvasti tilannetta netin puolella.
Asiantuntijoita on laidasta laitaan, mutta ylen asiantuntijat on 99% laitavasemmistolaisia ja sitä ei näköjään tämä resupekka yhteiskunta tajua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Asiantuntijoita on laidasta laitaan, mutta ylen asiantuntijat on 99% laitavasemmistolaisia ja sitä ei näköjään tämä resupekka yhteiskunta tajua.
Aika erikoinen näkemys kyllä henkilöltä joka esiintyy poliittisesti sitoutumattomana. 99% laitavasemmistolaisia? Vähän epäilen asian olevan noin, ellei laitavasemmiston määritelmä ole poikkeuksellisen lavea.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika erikoinen näkemys kyllä henkilöltä joka esiintyy poliittisesti sitoutumattomana. 99% laitavasemmistolaisia? Vähän epäilen asian olevan noin, ellei laitavasemmiston määritelmä ole poikkeuksellisen lavea.
Mm. Ruotsila näitä laitavasemmistolaisia =D
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Katso kuvat: tällaisissa asuissa maailman kerma saapui intialaispohatan ökyhäihin."


Pitipä muutamaan kertaan hieraista silmiä, että kyseessä todella oli Yle eikä iltapaska tai Seiska. Lisäksi jostain minulle täysin käsittämättömästä syystä jutussa kysytään yksittäisistä asuista, että "tykkäätkö asuista" johon voi vastata kyllä tai ei.

Päähäni ei kertakaikkiaan mahdu, miksi Ylellä pitäisi olla mitään tämänkaltaista roska"journalismia".
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Ihan taustana, YLE:n kompromissi - jonka siis vassarit ja vihreät kaatoivat - sisälsi 20 miljoonan leikkauksen koko hallituskaudella YLE:n menoista. Menot ovat hallituskaudella (3 vuotta jäljellä) noin 1 600 miljoonaa. Indeksien osalta ne jäädytettäisiin ja vaikutusarvo olisi noin 90-100 miljoonaa koko jäädytysaikana.

YLE:n menoleikkaukset on pyritty pitkin kesää sopimaan yhdessä eli parlamentaarisesti. Välillä on PS huutanut "leikataan lisää, ei riitä". Lopullisen Kok, PS, RKP, KD, Kesk, SDP hyväksymän sovun kaatoi sitten vihr + vas. Taktisesti, niinkin on arvioitu, jotta tämä kaksikko voisi huudella Puolan ja Unkarin tietä kun hallitus lopulta on tilanteessa, jossa jo budjettisyistä päätös on tehtävä.
Hei ihan taustana, että mediatietojen mukaan nimenomaan Persut ovat pitkittäneet näitä neuvotteluja ja Marttisen paperi oli neuvottelujen lopussa sellainen, joka myötäili Persuihin päin, niin ihan luonnollista, että jotkut eivät lähde sinne päin. Aiemmin kesällä oli mediatietojen mukaan pöydällä kompromissi, jota Persut eivät ainoana hyväksyneet. Voidaan näitä kirjoittaa ihan siihen suuntaan tahansa, mikä tekee itselle paremman mielen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hei ihan taustana, että mediatietojen mukaan nimenomaan Persut ovat pitkittäneet näitä neuvotteluja

Jotenkin oletin, että "Välillä on PS huutanut "leikataan lisää, ei riitä" kertoisi tästä.

Aiemmin kesällä oli mediatietojen mukaan pöydällä kompromissi, jota Persut eivät ainoana hyväksyneet. Voidaan näitä kirjoittaa ihan siihen suuntaan tahansa, mikä tekee itselle paremman mielen.

SDP:n kansanedustaja Maria Guzeninan mukaan esitys oli miltei samanlainen kuin kaikkien muiden paitsi perussuomalaisten jo kesäkuun puolivälissä hyväksymä esitys. Uutta on hänen mukaansa lähinnä se, että arvonlisäverokanta olisi nousemassa 10 prosentista 14 prosenttiin kuusi kuukautta aiemmin esitettyä aikaisemmin.

Enpä usko Guzeninan valehtelevan. PS hyväksyi sen nyt, mutta vihervassarit vetivät punakynää.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tässähän tullaan jo sitten siihen, että kuka haluaa millaisenkin yhteiskunnan. Omasta näkökulmasta huolestuttavan monikin haluaa räjäyttää kaiken sen, mistä pohjoismaat ovat olleet kadehdittuja ja kuuluisia.

No tämähän se, mutta lohdutan nyt sen verran että yli 600 miljoonan budjetilla (joka ylittää kirkkaasti vertailun kaikkiin verrokkimaihin) operoivan Ylen ja sen lakkautuksen välillä on paljon muitakin kompromisseja. Samoin kuin kommunismin tai yövartijavaltion välille mahtuu paljon välimalleja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asiantuntijoita on laidasta laitaan, mutta ylen asiantuntijat on 99% laitavasemmistolaisia ja sitä ei näköjään tämä resupekka yhteiskunta tajua.

Höpsis höpönassu! Ehkä sieltä äärioikealta näyttää tuolta, en pidä esim. Ruotsilaa kovinkaan vasemmistolaisena ja taitaa jopa Markku Joki-Sipilä taittua Perussuomalaisten suuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös