Yleisradio Oy – YLE

  • 649 836
  • 5 143

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minusta tuo on jokseenkin erikoista, että Vigeliuksen mielestä Yle ei huomioi maaseudulla asuvia, konservatiiveja tai uskonnollisia ihmisiä. Oma käsitykseni on, että joka sunnuntai Yle niin radion kuin telkkarin välityksellä välittää jumalanpalveluksen. Kristillisinä juhlapyhinä (ainakin joulu ja pääsiäinen) tulee vielä aina merkittävissä määrin kyseiseen pyhään liittyvää sisältöä.

Sitten jos tarkastelee vaikka kotimaisten sarjojen tarjontaa Areenasta, niin minun nähdäkseni maalaiselämää korostavat sarjat ovat ennemmin yli- kuin aliedustettuna. Metsolat, Pirunpelto, Korpelan kujanjuoksu, Peräkamaripojat, Turvetta ja timantteja, Mooseksen perintö ja Vain muutaman huijarin tähden ovat kaikki pitkälti maaseutuelämään painottuvia Ylellä näytettyjä sarjoja.

Toki jos Vigelius tarkoittaa Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen tekemää sisältöä eikä laajasti ottaen Ylen ohjelmistoa, voi tulkinnassa kenties jotain tolkkua olla. Tuossakaan toki tuskin on taustalla mikään Ylen strateginen linjaus, vaan pikemminkin se, että keskimäärin journalismin pariin hakeutuva ihminen on ennemmin liberaali kuin konservatiivi eikä uskonto näyttele hänen elämässään juuri minkäänlaista roolia. Totta kai journalistien oma maailmankuva vaikuttaa niihin aiheisiin, joita hän päätyy käsittelemään.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitääkö muuten joku tuota oikeasti "huumeiden käytöstä syyttelynä"?
Niin kai sitä tajuntaa voi laajentaa muutenkin. Pakko myöntää, että olen seurannut tätä tapausta hajanaisista lähteistä ja väärässä järjestyksessä edestakaisin harppoen, joten minulla on hieman hatara kuva asiasta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin kai sitä tajuntaa voi laajentaa muutenkin. Pakko myöntää, että olen seurannut tätä tapausta hajanaisista lähteistä ja väärässä järjestyksessä edestakaisin harppoen, joten minulla on hieman hatara kuva asiasta.
Juu, olisi saattanut käyttää myös ilmausta "ei kaikki muumit laaksossa". Olisiko sekin pitänyt kirjaimellisesti ottaa, se mulla pointti oli. Jokinenhan käytti kieltämättä asiatonta ilmausta, mutta eihän tuossa siis todellakaan mistään aineiden käytöstä vihjailtu.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mitäpä veikkaatte, onkohan Sannalla jo jatkojutut tekeillä vai pitääkö antaa vinkki kurkata Alman ja Sanomien intraan?



Ukkolan esiin nostama Dakota Robin näyttää kelvanneen myös Alma medialle kouluttamaan yhdenvertaisuudesta. Tästä voisi myös tehdä pienen skandaalin.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selittäkääs minullekin, että mikä näissä turvallisen tilan ohjeissa on pahaa?




"Nyt tulee näköjään paljon vinkkejä Yleen liittyen. Ylen studiovieraille oli annettu tällaiset käytösohjeet, että osaavat olla ihmisiksi. Kaikissa Ylen tilaisuuksissa kuulemma noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Mihin ihmeeseen mediatalo tarvitsee safespaceja?"

Nopeasti luettuna: kohta 2. "... vältän stereoyypioiden ylläpitämistä" on älytön. Voiko persujen rasistisia lausahduksia enää mainita, kun persu on stereotypisesti jo rasisti? Tai saako nainen kertoa olevansa huono kuski?

3. "... tee oletuksia ... terveydestä tai toimintakunnosta. Kaveri saa sydärin vieressä niin paska tsägä. Ehkä siivooja vie mennessään, kun rupeaa haisemaan?

Ohjeissa on hyviä juttuja suurimmaksi osaksi, mutta meneehän ne yli.

7. "Pyydän anteeksi, jos olen loukannut tahallisesti tai tahattomasti." Jälkimmäisessä voinee pahoitella tilannetta, mutta anteeksi pyytämisen vaatiminen jokaisessa tilanteessa menee liian pitkälle.
Mitäpä veikkaatte, onkohan Sannalla jo jatkojutut tekeillä vai pitääkö antaa vinkki kurkata Alman ja Sanomien intraan?



Ukkolan esiin nostama Dakota Robin näyttää kelvanneen myös Alma medialle kouluttamaan yhdenvertaisuudesta. Tästä voisi myös tehdä pienen skandaalin.
Yksityisten yrityksien tekemiset eivät liene tässä kontekstissa olennaista. Jokainen tehkööt omilla rahoilla mitä lystää.
 
Viimeksi muokattu:

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Selittäkääs minullekin, että mikä näissä turvallisen tilan ohjeissa on pahaa?




"Nyt tulee näköjään paljon vinkkejä Yleen liittyen. Ylen studiovieraille oli annettu tällaiset käytösohjeet, että osaavat olla ihmisiksi. Kaikissa Ylen tilaisuuksissa kuulemma noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Mihin ihmeeseen mediatalo tarvitsee safespaceja?"


Niinpä. No Rydmania ei ainakaan pitäisi päästää sinne turvalliseen tilaan.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nopeasti luettuna: kohta 2. "... vältän stereoyypioiden ylläpitämistä" on älytön. Voiko persujen rasistisia lausahduksia enää mainita, kun persu on stereotypisesti jo rasisti? Tai saako nainen kertoa olevansa huono kuski?

3. "... tee oletuksia ... terveydestä tai toimintakunnosta. Kaveri saa sydärin vieressä niin paska tsägä. Ehkä siivooja vie mennessään, kun rupeaa haisemaan?

Ohjeissa on hyviä juttuja suurimmaksi osaksi, mutta meneehän ne yli.

7. "Pyydän anteeksi, jos olen loukannut tahallisesti tai tahattomasti." Jälkimmäisessä voinee pahoitella tilannetta, mutta anteeksi pyytämisen vaatiminen jokaisessa tilanteessa menee liian pitkälle.

Yksityisten yrityksien tekemiset eivät liene tässä kontekstissa olennaista. Jokainen tehkööt omilla rahoilla mitä lystää.

Sen lisäksi, että nämä ohjeet on tarpeelliset, niin täytyisi vielä vissiin tehdä for dummies-ohjeet niiden lukemiseen.

Tässä ChatGPT selittää asiat kuin viisivuotiaalle lapselle. Sieltä voi katsoa myös esim miten toimitaan jos kaveri saa sydänkohtauksen.

Ylen hyvää kohtelua -periaatteet

  1. Ollaan kohteliaita ja kunnioitetaan toisten tilaa:
    • Ajattele, että kaikilla on näkymätön kupla ympärillään. Et mene toisen kuplaan ilman lupaa.
    • Kysy aina ensin: "Saanko halata sinua?" tai "Voinko istua tähän viereesi?"
  2. Älä kiusaa ketään:
    • Ei saa nauraa toisille, jos he tekevät virheitä tai näyttävät erilaisilta.
    • Älä puhu pahaa toisista, äläkä kerro juttuja, jotka eivät ole totta tai ovat ilkeitä.
    • Yritä olla ystävällinen kaikille, vaikka he olisivat erilaisia.
  3. Hyväksytään erilaisuus:
    • Muista, että kaikki ihmiset ovat erilaisia: toiset ovat tyttöjä, toiset poikia, toiset jotain muuta. Kaikilla on eri taustat ja tavat.
    • Ei saa syrjiä ketään siksi, että he ovat erilaisia kuin sinä. Kaikki ovat yhtä tärkeitä.
  4. Annetaan kaikille tilaa puhua:
    • Kun joku puhuu, kuuntele häntä. Älä puhu hänen päälleen.
    • Jos joku on hiljainen, kutsu hänet mukaan leikkiin tai keskusteluun.
    • Kun sinä puhut, anna muillekin mahdollisuus puhua. Älä puhu koko ajan itse.
  5. Kuunnellaan ja opitaan:
    • Kuuntele tarkasti, mitä toiset sanovat. Voit oppia heiltä uusia asioita.
    • Älä tuomitse toisten mielipiteitä, vaan yritä ymmärtää heitä.
    • Jokainen uusi asia, jonka opit, tekee sinusta viisaamman.
  6. Pyydetään anteeksi:
    • Jos huomaat, että olet tehnyt jotain, mikä satuttaa toista, pyydä heti anteeksi. Sano: "Olen pahoillani, että satutin sinua."
    • Joskus voit satuttaa toista vahingossa. Silloinkin pyydä anteeksi.
  7. Puuttuminen kiusaamiseen:
    • Jos näet, että joku kiusaa tai käyttäytyy huonosti, kerro siitä aikuiselle, kuten opettajalle tai vanhemmalle.
    • Yritä myös itse puuttua tilanteeseen sanomalla: "Ei saa kiusata."
    • Auta pitämään huolta siitä, että kaikilla on hyvä olla.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
  • Jos huomaat, että olet tehnyt jotain, mikä satuttaa toista, pyydä heti anteeksi. Sano: "Olen pahoillani, että satutin sinua."
  • Joskus voit satuttaa toista vahingossa. Silloinkin pyydä anteeksi.
Tämä on ihan silkkaa paskaa.
@Valapatto
- Loukkaannuitko? Jos kyllä:

- Minä en ole vastuussa sinun tunteistasi. Saat loukkaantua ihan vapaasti.

"If freedom means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear."
- George Orwell
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Turvallinen tila..
Muistaakseni ihan työehdoissa mainitaan tuosta eikä sinänsä ainakaan meillä(yksi suomen isoimmista työnantajista) mainita asiasta erikseen koska lähtökohtana on että työnantaja on lain mukaan velvollinen järjestämään turvallisen tilan työskennellä eikä sitä erikseen tarvitse vatvoa sen enempää.
Mutta kun YLE on kysymyksessä niin eipä yllätä.

Sen verran on toki sanottava että paljon hyvää journalismia tekevät.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on ihan silkkaa paskaa.
@Valapatto
- Loukkaannuitko? Jos kyllä:

- Minä en ole vastuussa sinun tunteistasi. Saat loukkaantua ihan vapaasti.

"If freedom means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear."
- George Orwell

Enhän minä nyt kovin herkästi jaksa loukkaantua, kun on sossualalla tottunut päivittäiseen vittuiluun, tappouhkauksiin jne. Onneksi sentään on fiksuja kollegoita, joiden kanssa asioita reflektoida ja joiden kanssa puhua avoimesti, että työyhteisössä asiat sujuisivat kaikille mahdollisimman mukavasti. Toki on niitäkin aina välillä, joita ei kiinnosta paskaakaan toisen tunteet, mutta he eivät ole yleensä pitkäikäisiä tuolla älykkyyttä vaativalla alalla.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enhän minä nyt kovin herkästi jaksa loukkaantua, kun on sossualalla tottunut päivittäiseen vittuiluun, tappouhkauksiin jne. Onneksi sentään on fiksuja kollegoita, joiden kanssa asioita reflektoida ja joiden kanssa puhua avoimesti, että työyhteisössä asiat sujuisivat kaikille mahdollisimman mukavasti. Toki on niitäkin aina välillä, joita ei kiinnosta paskaakaan toisen tunteet, mutta he eivät ole yleensä pitkäikäisiä tuolla älykkyyttä vaativalla alalla.
Varmasti näin. Hyvä käytös toivottavaa joka paikassa. Sitähän nuo ohjeet koettavat ilmentää.

Mutta ohjeissa on päättömyyksiä, kuten "älä tee tai ylläpidä stereotypioita ihmisistä." (tjsp.) Suuri osa toiminnastamme ylipäätään (yleisesti) perustuu stereotypioihin. Vien autoni korjattavaksi autokorjaamoon enkä suutarille (vaikka lähisuutari saattaisi olla automalliini erikoistunut huippumekaanikko), sillä olen stereotypioinut suutarit kengänkorjaamisen ammattilaisiksi ja autokorjaamot autojen korjauksiin erikoistuneiksi.

Mutta joo, Martin Luther King jr. oli oikeassa unelmoidessaan päivästä, jolloin ihmisiä arvioitaisiin yksilöinä, omien avujensa mukaisesti, eikä osana jotain suurempaa joukkoa (esim. rotu).
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen lisäksi, että nämä ohjeet on tarpeelliset, niin täytyisi vielä vissiin tehdä for dummies-ohjeet niiden lukemiseen.

Tässä ChatGPT selittää asiat kuin viisivuotiaalle lapselle. Sieltä voi katsoa myös esim miten toimitaan jos kaveri saa sydänkohtauksen.

Ylen hyvää kohtelua -periaatteet

  1. Ollaan kohteliaita ja kunnioitetaan toisten tilaa:
    • Ajattele, että kaikilla on näkymätön kupla ympärillään. Et mene toisen kuplaan ilman lupaa.
    • Kysy aina ensin: "Saanko halata sinua?" tai "Voinko istua tähän viereesi?"
  2. Älä kiusaa ketään:
    • Ei saa nauraa toisille, jos he tekevät virheitä tai näyttävät erilaisilta.
    • Älä puhu pahaa toisista, äläkä kerro juttuja, jotka eivät ole totta tai ovat ilkeitä.
    • Yritä olla ystävällinen kaikille, vaikka he olisivat erilaisia.
  3. Hyväksytään erilaisuus:
    • Muista, että kaikki ihmiset ovat erilaisia: toiset ovat tyttöjä, toiset poikia, toiset jotain muuta. Kaikilla on eri taustat ja tavat.
    • Ei saa syrjiä ketään siksi, että he ovat erilaisia kuin sinä. Kaikki ovat yhtä tärkeitä.
  4. Annetaan kaikille tilaa puhua:
    • Kun joku puhuu, kuuntele häntä. Älä puhu hänen päälleen.
    • Jos joku on hiljainen, kutsu hänet mukaan leikkiin tai keskusteluun.
    • Kun sinä puhut, anna muillekin mahdollisuus puhua. Älä puhu koko ajan itse.
  5. Kuunnellaan ja opitaan:
    • Kuuntele tarkasti, mitä toiset sanovat. Voit oppia heiltä uusia asioita.
    • Älä tuomitse toisten mielipiteitä, vaan yritä ymmärtää heitä.
    • Jokainen uusi asia, jonka opit, tekee sinusta viisaamman.
  6. Pyydetään anteeksi:
    • Jos huomaat, että olet tehnyt jotain, mikä satuttaa toista, pyydä heti anteeksi. Sano: "Olen pahoillani, että satutin sinua."
    • Joskus voit satuttaa toista vahingossa. Silloinkin pyydä anteeksi.
  7. Puuttuminen kiusaamiseen:
    • Jos näet, että joku kiusaa tai käyttäytyy huonosti, kerro siitä aikuiselle, kuten opettajalle tai vanhemmalle.
    • Yritä myös itse puuttua tilanteeseen sanomalla: "Ei saa kiusata."
    • Auta pitämään huolta siitä, että kaikilla on hyvä olla.
Koet ohjeet tarpeellisiksi, mutta et itse kykene noudattamaan niitä. Vai eivätkö ne päde erimielisiä kohtaan?
Hauskasti ChatGPT tekemät ohjeet ovat paremmat kuin Ylen käyttämät.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koet ohjeet tarpeellisiksi, mutta et itse kykene noudattamaan niitä. Vai eivätkö ne päde erimielisiä kohtaan?
Hauskasti ChatGPT tekemät ohjeet ovat paremmat kuin Ylen käyttämät.

En ole Ylellä töissä, mutta jos olisin niin olettaisin pystyväni. Ja ohjeethan on samat, toisessa ne on vain tekoäly yrittänyt selittää ne myös lapselle.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta ohjeissa on päättömyyksiä, kuten "älä tee tai ylläpidä stereotypioita ihmisistä." (tjsp.) Suuri osa toiminnastamme ylipäätään (yleisesti) perustuu stereotypioihin. Vien autoni korjattavaksi autokorjaamoon enkä suutarille (vaikka lähisuutari saattaisi olla automalliini erikoistunut huippumekaanikko), sillä olen stereotypioinut suutarit kengänkorjaamisen ammattilaisiksi ja autokorjaamot autojen korjauksiin erikoistuneiksi.

Ehkä tässä annetaan kuitenkin vähän tilaa myös ihmisen älykkyydelle hahmottaa, mitä stereotypialla tässä kohtaa tarkoitetaan.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Yleä paljon parjataan, mutta voisi kyllä kehuakin. Ylen budjetti on pienempi kuin Sanoman liikevaihto, jolla yle tekee kyllä laadukasta työtä monissa kanavissa. Alle 10€/kk per kansalainen, jolla saadaan käyttöön televisiokanavat, radiokanavat, Areena, ruotsinkieliset ja saamenkieliset lähetykset, opetusmateriaalia. Tarjonnassa uutiset, dokumentit, urheilu sekä paljon muuta.

Tuolla 500 miljoonalla luodaan työpaikkoja Ylen sisällä ja myös paljon muille yksityisille yrityksille, joilta Yle palveluita ostaa. Pidän tuota rahaa oikeasti ihan hyvin sijoitettuna.

Ja suhdelukuna vielä pieni esimerkki. Hallitus juuri päätti laittaa yhden ylen budjetin verran rahaa yksityiseen terveydenhuoltoon. Tuo raha ei varmasti tuo samaa määrää lisää työpaikkoja ja hyötyjä, mitä Yle tuo kansalaisille laajamittaisesti sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta huolimatta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ehkä tässä annetaan kuitenkin vähän tilaa myös ihmisen älykkyydelle hahmottaa, mitä stereotypialla tässä kohtaa tarkoitetaan.

Tätä keskustelua olisi ehkä syytä käydä enemmänkin ja varmaan purkaa noita termejä, niin kauan, ettei kenelläkään mene ihmisten stereotyypit ja autokorjaamot sekaisin.

Ellei joku nyt sitten puhunut autostereoista. Meillä oli 1980-luvulla Blaupunktit, ne oli parhaat.
 

Rauman Peksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleä paljon parjataan, mutta voisi kyllä kehuakin. Ylen budjetti on pienempi kuin Sanoman liikevaihto, jolla yle tekee kyllä laadukasta työtä monissa kanavissa. Alle 10€/kk per kansalainen, jolla saadaan käyttöön televisiokanavat, radiokanavat, Areena, ruotsinkieliset ja saamenkieliset lähetykset, opetusmateriaalia. Tarjonnassa uutiset, dokumentit, urheilu sekä paljon muuta.

Tuolla 500 miljoonalla luodaan työpaikkoja Ylen sisällä ja myös paljon muille yksityisille yrityksille, joilta Yle palveluita ostaa. Pidän tuota rahaa oikeasti ihan hyvin sijoitettuna.

Ja suhdelukuna vielä pieni esimerkki. Hallitus juuri päätti laittaa yhden ylen budjetin verran rahaa yksityiseen terveydenhuoltoon. Tuo raha ei varmasti tuo samaa määrää lisää työpaikkoja ja hyötyjä, mitä Yle tuo kansalaisille laajamittaisesti sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta huolimatta.

Tällä logiikalla yritystuetkin on varsin hyviä kun ne luo työpaikkoja yrityksissä ja alihankintaketjuissa. Ja vielä kohtuulliseen hintaan kun jaetaan jokaiselle Suomessa asuvalle henkilölle.

Itse asiassa en keksi yhtään toimialaa, jossa valtio ei voisi näillä samoilla kriteereillä toimia.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Tällä logiikalla yritystuetkin on varsin hyviä kun ne luo työpaikkoja yrityksissä ja alihankintaketjuissa. Ja vielä kohtuulliseen hintaan kun jaetaan jokaiselle Suomessa asuvalle henkilölle.

Itse asiassa en keksi yhtään toimialaa, jossa valtio ei voisi näillä samoilla kriteereillä toimia.
Yritystuet on hyviä toimiessaan. Ongelma niissä on tehottomuus ja säilyttävät tuet.

Maksan itse Sanomalle vuodessa enemmän, mitä Ylelle ja saan kyllä Ylelle maksetuille rahoille huomattavasti paremman vastineen. Onko se sitten väärin vai oikein? Todennäköisesti Sanomakin saa myös jotain yritystukia.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
YLEn yksi ongelmista on tehottomuus ja se johtuu järjestelmästä. Valtion firmat ovat aina tehottomia. Kun kenelläkään ei ole euroakaan omaa rahaa firmassa kiinni niin niinhän siinä käy. Ja kun rahoitusta leikataan, leikataan ohjelmatuotannosta ja sen tasosta. YLE päättää itse, niin kuin kuuluu ollakin, miten säästöt suunnataan. Ja kukas nyt omasta palkasta tinkisi. Siksi hallinto on ja pysyy raskaana. Isot säästöt saataisiin jos YLEn velvoittesta näyttää suuria urheilutapahtuimia luovuttaisiin. Varmasti kaupalliset kanavat olisivat kiinnostuneita urheilun suurtapahtumista. Esim. futiksen EM-kisat leikkaavat leijonan osan draamatuotannon budjetista.
Samaa mieltä tehottomuuden suhteen. Mielestäni raskas hallinto on kuitenkin se juurisyy YLE:n ongelmiin. Otan askeleen taaksepäin selittääkseni tätä mielipidettä auki.

YLE:n sanotaan olevan poliittisesti kallellaan vasempaan ja itse olen tästä itse asiassa eri mieltä. Vaikka YLE:n ulosanti kosiskeleekin paljon enemmän vasemmistoa, YLE on niin iso organisaatio, että sen sisälle mahtuu varmasti monenlaista maailmankuvaa vasemmalta oikealle, jonka takia on hankala maalata YLE:ä oikeasti minkään yksittäisen ideologian sisään. Väitänkin, että se mikä YLE:ä vaivaa, on se, että siitä on muodostunut helppo hyväpalkkainen suojatyöpaikka hyvin monelle, jonka takia sen intressit eivät ole ideologiset, vaan itsesuojeluvaistoiset. Organisaatiosta on muodostunut "elävä" organismi, joka tekee kaikkensa oman hyvinvointinsa takaamiseksi. Niin vaan oikealle kallellaan oleva talousvaikuttaja Matti Apunenkin alkoi laulaa ihan erilaista sävelmää istuttuaan isolla jakkaralla organismin sisällä. Ja mikä on myrkkyä YLE:n kaltaiselle organismille? Yksityistäminen ja markkinaliberalismi, jonka takia YLE pyrkii paapomaan erityisesti vasemmistoa ja heidän kollektivistista ajattelumalliaan. (Ja varmaan osittain siksi, että YLE:n kaltainen monopolimedia, joka estää toisten näkökulmien esille tulon, oli elinehto taannoiselle tehokkaalle "suomettumiselle", joka sitten jäi päälle). Jokainen jolla on silmät näkee, että vasemmisto on parhaillaankin se osapuoli, joka taistelee hartaimmin YLE:n nykyisen olemassa olon puolesta, joten YLE:n itsesuojeluvaistot totta kai varoo loukkaamasta enemmän sitä tahoa, joka suojelee heidän hyvinvointiaan - ja pyrkii mieluummin symbioosiin heidän kanssaan. Ehkä tämän takia YLE:ltä puuttuu se Persuja (vasemmiston inhokkia) kosiskeleva anti, jonka takia YLE näyttäytyy herkästi puolueellisena. Ja kyllähän he toki sitä ovat, mutta enemmän pragmaattisista kuin ideologisista syistä.

Edellä mainostetaan mielipidettä siitä, että YLE tekee budjettiinsa nähden jotenkin laadukasta tuotantoa ja työllistää samalla yksityisiäkin. Itse olen hyvin eri mieltä tämän väittämän kanssa ja kallistun kanssasi samaan näkökulmaan tehottomuudesta. Mutta syy siihen on mielestäni se raskas ja kallis hallinto, joka ajattelee enemmän omaa populistista selviytymistään kuin kansan parasta, jonka takia se pyrkii tuottamaan kaikkea jokaiselle vaihtelevalla laadulla.

Miksi YLE:llä täytyy ylipäätään olla omaa tuotantokoneistoa? Miksei YLEä voisi jakaa eri hallintoalueisiin (uutistoiminta, urheilu, draama, viihde, ajankohtaistoimitus, yms.), jotka sitten ostaisivat sisältönsä yksityisiltä toimijoilta - vaikkapa isompien sopimusten kautta säästääkseen rahaa? Tämä ruokkisi ja työllistäisi tuotantoyhtiöitä aivan eri tavalla kuin mitä nykyinen malli tekee. Jos he ostaisivat sisällön yksityisiltä tuotantoyhtiöiltä, näillä olisi motivaatio tehdä hyvää jälkeä jotta sopimusta jatkettaisiin, ja samalla YLE:llä itsessään ei olisi tarvetta läheskään niin isoon omaan hallintoon. Itse asiassa YLE voisi vuokrata toimitilojaan ja studioitaan eteenpäin näille yksityisille ja säästää kustannuksissa sitäkin kautta. Sisällön ei tarvitsi muuttua juuri ollenkaan, sillä YLE:llä olisi edelleen samat tuotannolliset velvoitteet, jotka sen täytyisi tuottaa eteenpäin. Eikä mikään estäisi esimerkiksi YLE:n nykyistä uutistoimitusta (kuten muitakin osastoja) perustamasta yhdessä omaa tuotantoyhtiötä ja tarjoamalla sitä kautta edelleen palvelujaan YLE:lle. Mutta sen sijaan, että YLE:ssä vaeltaisi se iso pikkupomojen armeija etsimässä itselleen tekemistä sekaantumalla asioihin, nämä velvoitteet delegoitaisiin eteenpäin tehokkaamman ja pienemmän vastuullisen joukkion toimesta.

Mutta vastaan tässä itse omaan kysymykseeni - tällä tavoin ei olisi tarvetta niin raskaalle hallinnolle, jonka takia YLE sellaisena organismina kun me sen tunnemme, heikkenisi ja ehkä jopa tuhoutuisi.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Yleä paljon parjataan, mutta voisi kyllä kehuakin. Ylen budjetti on pienempi kuin Sanoman liikevaihto, jolla yle tekee kyllä laadukasta työtä monissa kanavissa. Alle 10€/kk per kansalainen, jolla saadaan käyttöön televisiokanavat, radiokanavat, Areena, ruotsinkieliset ja saamenkieliset lähetykset, opetusmateriaalia. Tarjonnassa uutiset, dokumentit, urheilu sekä paljon muuta.


Eihän tuossa viestissä ole mitään mistä voisi kehua.


Vasta kun tämä salaily rahankäytöstä (miksi sitä pitää salailla, salailu herättää heti kysymysmerkkejä?) loppuu, voidaan arvioida onko 620 miljoonaa € käytetty hyvin vai ei. Todennäköisesti ei ole ja siksi salailu rahankäytöstä jatkuu.



Vertailun vuoksi:

Ruotsissa ”hinta” per hlö noin 75€ / vuosi
Tanskassa ”hinta” per hlö noin 80€ / vuosi
Norja ”hinta” per hlö noin 100€ / vuosi
Viron ”hinta” per hlö noin 30€ / vuosi

Suomi 110€ / vuosi


Kysymys pitäisi asetella enemmänkin, miten Yle saa käytettyä yli 600 miljoona kun muut vastaavat, esim, naapurimme Viro käyttää murto-osan vastaavasta.

En todellakaan näe ainoatakkaan syytä miksi Ylestä ei tulisi leikata kunnolla (poislukien huoltovarmuus ja siihen liittyvät)
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Niin kai sitä tajuntaa voi laajentaa muutenkin. Pakko myöntää, että olen seurannut tätä tapausta hajanaisista lähteistä ja väärässä järjestyksessä edestakaisin harppoen, joten minulla on hieman hatara kuva asiasta.
Kerro ihmeessä ihan omin sanoin mihin tolla "omakohtaisella tajunnan laajentamisella" viitataan, jos ei kerran huumaavien aineiden käyttöön? Etenkin konteksti huomioiden.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maksan itse Sanomalle vuodessa enemmän, mitä Ylelle ja saan kyllä Ylelle maksetuille rahoille huomattavasti paremman vastineen. Onko se sitten väärin vai oikein?

Toki jos laitetaan kansalle Sanoma-vero ja Sanomalle maksamasi summa pienenee sen myötä huomattavasti, paranee euroa kohti saamasi hyöty Sanoman palveluista. Tässäpä olisi ideaa!

En tarkoita olla ilkeä, mutta ei ole mikään kovin nerokas insight, että julkisia palveluja paljon hyödyntävät saavat rahalleen paljon vastinetta. Näinhän siinä käy jos kaikki maksaa vaikkei käyttäisikään. Joku taas ei käytä Yleä eikä Sanoman tuotteita mutta joutuu silti maksamaan Ylestä. Hänellä siis "vastine" menee päinvastoin kuin sinulla. Onko se sitten väärin vai oikein?

Ja minusta Ylellä on kyllä ehdottomasti paikkansa joskaan en näe rönsyjen karsimisessa ja rahankäytön avoimuuden vaatimisessa mitään pahaa. Toivottavasti Yle pysyy jatkossakin laadukkaana, ja vieläpä entistä laadukkaampana toimijana ydintehtäviensä osalta. Yleen laitetulla rahalla saadun vastineen erinomaisuutta perustellessa voisi kuitenkin harjoittaa tiettyä kriittistä ajattelua.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kerro ihmeessä ihan omin sanoin mihin tolla "omakohtaisella tajunnan laajentamisella" viitataan, jos ei kerran huumaavien aineiden käyttöön? Etenkin konteksti huomioiden.
En tunne kontekstia, joten sitä pitäisi varmaan kysyä Jokiselta, että mitä hän tarkoitti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös