YLEn yksi ongelmista on tehottomuus ja se johtuu järjestelmästä. Valtion firmat ovat aina tehottomia. Kun kenelläkään ei ole euroakaan omaa rahaa firmassa kiinni niin niinhän siinä käy. Ja kun rahoitusta leikataan, leikataan ohjelmatuotannosta ja sen tasosta. YLE päättää itse, niin kuin kuuluu ollakin, miten säästöt suunnataan. Ja kukas nyt omasta palkasta tinkisi. Siksi hallinto on ja pysyy raskaana. Isot säästöt saataisiin jos YLEn velvoittesta näyttää suuria urheilutapahtuimia luovuttaisiin. Varmasti kaupalliset kanavat olisivat kiinnostuneita urheilun suurtapahtumista. Esim. futiksen EM-kisat leikkaavat leijonan osan draamatuotannon budjetista.
Samaa mieltä tehottomuuden suhteen. Mielestäni raskas hallinto on kuitenkin se juurisyy YLE:n ongelmiin. Otan askeleen taaksepäin selittääkseni tätä mielipidettä auki.
YLE:n sanotaan olevan poliittisesti kallellaan vasempaan ja itse olen tästä itse asiassa eri mieltä. Vaikka YLE:n ulosanti kosiskeleekin paljon enemmän vasemmistoa, YLE on niin iso organisaatio, että sen sisälle mahtuu varmasti monenlaista maailmankuvaa vasemmalta oikealle, jonka takia on hankala maalata YLE:ä oikeasti minkään yksittäisen ideologian sisään. Väitänkin, että se mikä YLE:ä vaivaa, on se, että siitä on muodostunut helppo hyväpalkkainen suojatyöpaikka hyvin monelle, jonka takia sen intressit eivät ole ideologiset, vaan itsesuojeluvaistoiset. Organisaatiosta on muodostunut "elävä" organismi, joka tekee kaikkensa oman hyvinvointinsa takaamiseksi. Niin vaan oikealle kallellaan oleva talousvaikuttaja Matti Apunenkin alkoi laulaa ihan erilaista sävelmää istuttuaan isolla jakkaralla organismin sisällä. Ja mikä on myrkkyä YLE:n kaltaiselle organismille? Yksityistäminen ja markkinaliberalismi, jonka takia YLE pyrkii paapomaan erityisesti vasemmistoa ja heidän kollektivistista ajattelumalliaan. (Ja varmaan osittain siksi, että YLE:n kaltainen monopolimedia, joka estää toisten näkökulmien esille tulon, oli elinehto taannoiselle tehokkaalle "suomettumiselle", joka sitten jäi päälle). Jokainen jolla on silmät näkee, että vasemmisto on parhaillaankin se osapuoli, joka taistelee hartaimmin YLE:n nykyisen olemassa olon puolesta, joten YLE:n itsesuojeluvaistot totta kai varoo loukkaamasta enemmän sitä tahoa, joka suojelee heidän hyvinvointiaan - ja pyrkii mieluummin symbioosiin heidän kanssaan. Ehkä tämän takia YLE:ltä puuttuu se Persuja (vasemmiston inhokkia) kosiskeleva anti, jonka takia YLE näyttäytyy herkästi puolueellisena. Ja kyllähän he toki sitä ovat, mutta enemmän pragmaattisista kuin ideologisista syistä.
Edellä mainostetaan mielipidettä siitä, että YLE tekee budjettiinsa nähden jotenkin laadukasta tuotantoa ja työllistää samalla yksityisiäkin. Itse olen hyvin eri mieltä tämän väittämän kanssa ja kallistun kanssasi samaan näkökulmaan tehottomuudesta. Mutta syy siihen on mielestäni se raskas ja kallis hallinto, joka ajattelee enemmän omaa populistista selviytymistään kuin kansan parasta, jonka takia se pyrkii tuottamaan kaikkea jokaiselle vaihtelevalla laadulla.
Miksi YLE:llä täytyy ylipäätään olla omaa tuotantokoneistoa? Miksei YLEä voisi jakaa eri hallintoalueisiin (uutistoiminta, urheilu, draama, viihde, ajankohtaistoimitus, yms.), jotka sitten ostaisivat sisältönsä yksityisiltä toimijoilta - vaikkapa isompien sopimusten kautta säästääkseen rahaa? Tämä ruokkisi ja työllistäisi tuotantoyhtiöitä aivan eri tavalla kuin mitä nykyinen malli tekee. Jos he ostaisivat sisällön yksityisiltä tuotantoyhtiöiltä, näillä olisi motivaatio tehdä hyvää jälkeä jotta sopimusta jatkettaisiin, ja samalla YLE:llä itsessään ei olisi tarvetta läheskään niin isoon omaan hallintoon. Itse asiassa YLE voisi vuokrata toimitilojaan ja studioitaan eteenpäin näille yksityisille ja säästää kustannuksissa sitäkin kautta. Sisällön ei tarvitsi muuttua juuri ollenkaan, sillä YLE:llä olisi edelleen samat tuotannolliset velvoitteet, jotka sen täytyisi tuottaa eteenpäin. Eikä mikään estäisi esimerkiksi YLE:n nykyistä uutistoimitusta (kuten muitakin osastoja) perustamasta yhdessä omaa tuotantoyhtiötä ja tarjoamalla sitä kautta edelleen palvelujaan YLE:lle. Mutta sen sijaan, että YLE:ssä vaeltaisi se iso pikkupomojen armeija etsimässä itselleen tekemistä sekaantumalla asioihin, nämä velvoitteet delegoitaisiin eteenpäin tehokkaamman ja pienemmän vastuullisen joukkion toimesta.
Mutta vastaan tässä itse omaan kysymykseeni - tällä tavoin ei olisi tarvetta niin raskaalle hallinnolle, jonka takia YLE sellaisena organismina kun me sen tunnemme, heikkenisi ja ehkä jopa tuhoutuisi.