Yle Areena on ollut kaupallisen puolen hampaissa jo pitkään, samoin Ylen nettisivut. Se että esimerkiksi printtimedialla menee huonosti, on monen mielestä Ylen vika.
On tietysti makuasia mikä on dramaattista ja mikä ei, mutta kyllä minäkin näen että näiden kanteluiden ja selvittelyiden sijaan kaupalliset toimijat voisivat pohtia ihan vaan sitä miten omista ohjelmista tehtäisiin parempia.
Duinhoven sanoo seuraavaa:
”Ei voi olla niinkään, että joku, jonka ei tarvitse huolehtia tuloista, voi tulla esimerkiksi oppimismarkkinalle ja todeta, että tuotan tätä ilmaiseksi. Silloin on hyvin vaikea kilpailla.”
Itse tulkitsen tämän niin, että tässä nyt halutaan ihan oikeasti vain selvittää pelisäännöt. On hyvä muistaa sekin, että Suomessa toteutetaan oppivelvollisuuden laajentamisuudistus ja esim. lukio muuttuu maksuttomaksi oppikirjoineen. Tämä jo itsessään vaikuttaa oppimateriaaleihin. Sanoman yksi liiketoiminnoista on oppimateriaalit ja siihen on myös tehty paljon investointeja jo aiemmin. Pidän hyvin mahdollisena, että koska koulu-uudistus ei ole realistinen taloudellisesta näkökulmasta, en pidä kovin kaukaa haettuna, että YLE:lle löydetään tähän tulevaisuudessa suuri rooli ja se vääristää taas kilpailua.
Mä tulkitsen tämän niin, että tässä ei nyt ole kysymys varsinaisesti mistään tv-ohjelmista, vaan suuremmasta kokonaisuudesta, mille tarvitaan selkeät pelisäännöt. En pidä mahdottomana sitäkään vaihtoehtoa, YLE-veroa tullaan nostamaan, koska YLE tuottaa jatkossa enemmän oppimiseen keskittyvää sisältöä. Ja kun havaitaan, että koulu-uudistus tulikin ihan saatanan kalliiksi ja se on susi jo syntyessään, joudutaan nostamaan veroja ja yhtäkkiä kaikki maksavat "vähän" lisää ja kun lopulta aletaan syynäämään tarkemmin, paljonko lopulta maksetaan, niitä rivejä onkin enemmän kuin yksi.
Mainosrahoitteisten kanavien osalta tilanne on tavalliselle kuluttajalle/katsojalle hyvin yksinkertainen: jos tv:stä tulee paskaa, sitä ei ole pakko katsoa. Jos jengi ei katso jotain ohjelmaa, sen tekeminen ei ole taloudellisesti kannattavaa eikä uutta tuotantokautta tehdä. Sitä paitsi, tuleehan YLE:ltäkin paskaa, esim. tämä tosi-tv--formaatti Au pairit siellätäälläjatuolla. Tämä nyt on toki yksittäinen ohjelma, mutta mielestäni tuollainen sonta kuuluu mainosrahoitteisille kanaville.
Ei mulla nyt ole oikeasti mitään suuria intohimoja tämän asian suhteen, mutta en lähtökohtaisesti pidä huonona sitä, että täällä ei vain purematta niellä ihan jokaista asiaa ja jälkikäteen sitten huomataan, että investoinnit ovat menneet hukkaan, kun asioita ei oltu etukäteen selvitetty. Kun tähän asiaan tulee päätös, oli se sitten mikä tahansa, on pelisäännöt selvät ja jokainen yritys voi sitten miettiä, kannattaako investointeja tehdä.