Yleisradio Oy – YLE

  • 493 007
  • 3 902

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uudessa Suomessa Janne Kejo kirjoittaa tyhjentävästi valtavirtamedian tilasta tänä päivänä (US-blogit).
Eiköhän se tyhjentävä kommentti tullut jo heti toisena: Oma havaintoni on se, että "mediakriittiset" blogistit herjaavat myös EU:ta, euroa, Natoa, länttä, Ukrainaa ja ne hyvät asiat löytyvät auringonnousun suunnasta. Mistähän moinen johtuu?

Ei tosiaan ole sattumaa, että Yleä ärhäkkäimmin kritisoivan MV:n vaihtoehtoisten faktojen väki.

Itse blogi oli parhaimmillaankin vain puolitotuuksien viljelyä, tieteen deniamilismiä ja lopuksi vielä kirsikkana salaliittohörhöilyä (vaihtoehto markkinataloudelle). Tottakai siihen on otettu asiaa siteeksi (EU:hun liittymisen kannatus aikoinaan ja jossain määrin maahanmuuton uutisoinnin ongelmat) tuomaan kokonaisuudelle näennäistä uskottavuutta mikä on propagandan levittämisessä oldest trick on the book. Sokea idiootti saa olla jos ei mediasta löydä eurosta, tuulivoimasta tai Natosta kriittisiä kirjoituksia. Niin sokea, että kyseessä on uskoakseni tarkoituksellista valehtelua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Samaa mieltä. Varsinkin monikulttuurisuuden osalta valittu linja näkyy selkeästi. Silti tulee paljon laadukasta yhteiskunnallista ohjelmaa ja keskustelua.

Totta. A-studiossa ja Ulkolinjassa on paljon mielenkiintoisia aiheita. A-studion vetäjistä Jan Andersson on minusta aika sopiva. Ei liian lepsu, ei liian jankkaava, mutta ei aina päästä haastateltavaansa liian helpolla. Tämä avaa aihetta paremmin myös katsojan suuntaan.

Muukin tarjonta on edelleen eri tasoa ja eritoten laajemmasta kulmasta kuin kaupallisten ohjelmisto, vaikka jonkun verran on alkanut ilmestyä ylenkin tarjontaan ihan höpötason tositeeveetä ja vastaavaa. Ei ne mua pieninä annoksina haittaa, mutta tarvetta moisille voi kyseenalaistaa. Onhan yle tosin erottunut tässäkin edukseen kotimaisuudella, mm. Naissotilaat, putkiremppa ja tän yhden äijän rakennusunelma olivat genressään ihan onnistuneita.

YLE:n tarjonta Suomessa on erittäin paljon laadukkaampaa kuin kaupallisten. Itse olen Areenan suurkuluttaja sarjojen osalta. Omia suosikkejani ovat tai ovat olleet jo aiemmin mm. Poldark, Silta, Happy Valley, The Handmaid's Tale, Ennen kuolemaa, Karppi, Sorjonen, Raid, Harjunpäät, Alamaailma jne.

Kotimaisille on rima alempana, koska niillä ei ole samoja resursseja. Mainituista kotimaisista sarjoista eniten rahaa sai Karppi, ja se näkyy jo hieman laatuna. Kuitenkin vain noin 30 % siitä, mitä esimerkiksi Silta sai resursseja per jakso. Lisäksi varsinkin tanskalaisilla ja osin englantilaisilla sarjoilla on ymmärretty panostaa käsikirjoitukseen. YLE poimii näistä aika osuvasti parhaita, ja niitä on mukava seurata.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Totta. A-studiossa ja Ulkolinjassa on paljon mielenkiintoisia aiheita. A-studion vetäjistä Jan Andersson on minusta aika sopiva. Ei liian lepsu, ei liian jankkaava, mutta ei aina päästä haastateltavaansa liian helpolla. Tämä avaa aihetta paremmin myös katsojan suuntaan.



YLE:n tarjonta Suomessa on erittäin paljon laadukkaampaa kuin kaupallisten. Itse olen Areenan suurkuluttaja sarjojen osalta. Omia suosikkejani ovat tai ovat olleet jo aiemmin mm. Poldark, Silta, Happy Valley, The Handmaid's Tale, Ennen kuolemaa, Karppi, Sorjonen, Raid, Harjunpäät, Alamaailma jne.

Kotimaisille on rima alempana, koska niillä ei ole samoja resursseja. Mainituista kotimaisista sarjoista eniten rahaa sai Karppi, ja se näkyy jo hieman laatuna. Kuitenkin vain noin 30 % siitä, mitä esimerkiksi Silta sai resursseja per jakso. Lisäksi varsinkin tanskalaisilla ja osin englantilaisilla sarjoilla on ymmärretty panostaa käsikirjoitukseen. YLE poimii näistä aika osuvasti parhaita, ja niitä on mukava seurata.
Mulle uponneet hyvin myös Jari Korkin henkilöhaastattelut. Keskustelu on rauhallisen jouhevaa ja osaa pienillä lusäkysymyksillä/kommenteilla kaivaa haastateltavalta lisää. Ei varmaan olisi keskustelun vetäjänä hyvä, mutta kahdenvälisessä keskustelussa loistava.

Lähes samat sarjat olen väijynyt, mitä nostit esiin. Karpissa tosiaan budjetti näkyi visuaalisuudessa, mutta kässäri jäi vähän vajaaksi, vaikka hyvin jaksoi loppuun seurata. Tarina eteni, mutta henkilöhahmot ominaisuuksineen eivät auenneet tai kehittyneet mihinkään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Laillisuuteen en ota kantaa paitsi...

Minä taas otan. Jos vaatii, että pakolaisten on oltava kuulusteluissa täysin rehellisiä, niin ei pidä itse käyttää laittomia keinoja television katseluun. Molemmissa on kysymys oman edun tavoittelussa. Oli miten oli, ei minun vastauksessani @Grafix'ille otettu kantaa laittomiin tai epärehellisiin "softiin", vaan EU:n uudesta asetuksesta. Vähemmän yllättäen joku taas ymmärsi väärin, ja pyrki vääristelemään keskustelua.

Mulle uponneet hyvin myös Jari Korkin henkilöhaastattelut. Keskustelu on rauhallisen jouhevaa ja osaa pienillä lusäkysymyksillä/kommenteilla kaivaa haastateltavalta lisää. Ei varmaan olisi keskustelun vetäjänä hyvä, mutta kahdenvälisessä keskustelussa loistava.

Olen aikaisemmin kritisoinut Korkin kirjoittamia analyysejä, koska niiden tekemisessä hän ei ole hyvä. Sitten luin Ylegate-kirjan ja tajusin, mistä se saattaa johtua. Jääskeläisen aikana nettiuutisoinnin tärkeys korostui, minkä takia televisiotoimittajatkin määrättiin tekemään sisältöä nettiin. Korkki on erinomainen haastattelija, mutta kirjoittavana toimittajana keskinkertaista huonompi.

Suosittelen kyseistä kirjaa kaikille, mutta etenkin nimimerkille @arvee.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Sokea idiootti saa olla jos ei mediasta löydä eurosta, tuulivoimasta tai Natosta kriittisiä kirjoituksia. Niin sokea, että kyseessä on uskoakseni tarkoituksellista valehtelua.

MV-väki ja sitä rataa tralla-lalla-laa. Mikä on volyymi? Löydät varmaan tuhansien artikkelien ja kolumnien etc. joukosta esimerkiksi kriittisesti maahanmuuttoon suhtautuvia kirjoituksia, mutta ne ovat viime vuosina "poliittisesti sitoutumattomalta ja guarantee objektiivista uutisvirtaa tuottavalta" yleltä enemmän poikkeus kuin sääntö. Vaikutat aivan h-hetkellä seisovalta kemikaali-Alilta Baghdadin porteilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
MV-väki ja sitä rataa tralla-lalla-laa. Mikä on volyymi? Löydät varmaan tuhansien artikkelien ja kolumnien etc. joukosta esimerkiksi kriittisesti maahanmuuttoon suhtautuvia kirjoituksia, mutta ne ovat viime vuosina "poliittisesti sitoutumattomalta ja guarantee objektiivista uutisvirtaa tuottavalta" yleltä enemmän poikkeus kuin sääntö.
Huomasitko että en edes listannut maahanmuuttoa lainaamasi kappaleeseen. YLE on sitoutunut monikulttuurillisuuden tukemiseen ja ymmärrän, että se rotukriittisiä harmittaa. Sen sijaan YLE ei ole sitoutunut esim NATOn tukemiseen, vaan tämä on itätrollien ja heidän kotimaan hengenheimolaisten propagandaa ja tarkoitusta luoda tasapuolisuusharhaa ja syödä valtamedian uskottavuutta ja päästä siten itse valemedioiden kautta käyttämään valtaa.

PS en ole nähnyt kemikaali-Alin seisovan Bagdadin porteilla eli hienosti faktat kunnossa loppuun asti
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Huomasitko että en edes listannut maahanmuuttoa lainaamasi kappaleeseen. YLE on sitoutunut monikulttuurillisuuden tukemiseen ja ymmärrän, että se rotukriittisiä harmittaa.

Kun Yle on sitoutunut monikulttuurisuuden tukemiseen, kaltaisesi paremmin tietäjän mielestä tämä siis sallii sen, että minkälainen tahansa propaganda on sallittua ja tästä huolimatta kansalle voidaan valehdella uutisoinnin olevan objektiivista ja puolueetonta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun Yle on sitoutunut monikulttuurisuuden tukemiseen, kaltaisesi paremmin tietäjän mielestä tämä siis sallii sen, että minkälainen tahansa propaganda on sallittua ja tästä huolimatta kansalle voidaan valehdella uutisoinnin olevan objektiivista ja puolueetonta.
Kaltaiseni paremmintietäjä suhtautuu asiaan suhteellisen neutraalisti. Mediassa on ollut uutisointeja joista en ole tykännyt ollenkaan, mutta jos toinen ääripää on se, että vaaditaan että mediassa pitäisi uutisoida jokaisen rikoksen tekijän etninen tausta mikäli se on väärä on vähintään yhtä typerä. Toimittajissa löytyy paljon huonoja sellaisia.

Ylen linjaus on julkisesti ja rehellisesti kerrottu
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Kaltaiseni paremmintietäjä suhtautuu asiaan suhteellisen neutraalisti. Mediassa on ollut uutisointeja joista en ole tykännyt ollenkaan, mutta jos toinen ääripää on se, että vaaditaan että mediassa pitäisi uutisoida jokaisen rikoksen tekijän etninen tausta mikäli se on väärä on vähintään yhtä typerä. Toimittajissa löytyy paljon huonoja sellaisia.

Ylen linjaus on julkisesti ja rehellisesti kerrottu

Minusta neutraalikin asiaan suhtautuminen on oikeastaan aika käsittämätöntä. Ei meillä voi olla verovaroin rahoitettua toimijaa, jonka propaganda millään tasolla tai verukkeella hyväksytään. Jostain kumman syytä juuri vihervasemmiston (no ainakin vihreiden) edustajat luottavat Yleen eniten. Koska agenda.

Suurin osa ihmisistä, jotka nostavat Ylen vinoumaa esille, eivät ole vaatimassa jokaisen rikoksentekijän etnisyyttä esille, vaan kritiikki kohdistuu enemmän näkökulmiin mitä Yle jatkuvasti tuottaa ja on tuottanut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta neutraalikin asiaan suhtautuminen on oikeastaan aika käsittämätöntä. Ei meillä voi olla verovaroin rahoitettua toimijaa, jonka propaganda millään tasolla tai verukkeella hyväksytään. Jostain kumman syytä juuri vihervasemmiston (no ainakin vihreiden) edustajat luottavat Yleen eniten. Koska agenda.
Ensinnäkään minä en ole vasemmiston enkä vihreiden edustaja. Olen taloudellisesti suhteellisen oikeistolainen ja arvopohjalta liberaali. Suomessa se tarkoittaa nykyisellään Kokoomuksen äänestämistä, mutta en pahaksi laittaisi vaikka tällä laidalle tulisi uusisiakin toimijoita esim Lepomäen ympärille. Minä kannatan vihreitä arvoja, mutta kyseisen puolueen taloudellinen osaamattomuus esim järjettömien tuulivoimatariffien muodossa ja ydinvoiman vastustus ovat dealbreakereitä minulle.

Tässä puhutaan nyt mielipideasioista, joissa ei väärässä voi olla. Minä en hyväksy totuudenvastaista tai puolitotuuksia sisältäviä uutisointia, mutta julkinen toimija nytkin osallistuu koulukiusaamisen, syrjäytymisen, päihteiden, rasismin ja monen muun vastaisiin kampanjoihin eli mielipidevaikuttamiseen eli propagandaan. En näitä vastusta, vaan jopa päinvastoin. Se että monikulttuurillisuus on listalla ei tosiaan minun maailmaani kaada. Maailma kansainvälistyy ja eri kulttuurien ymmärtäminen tekee hyvää suomalaisille oli sitten humanitaarisesta maahanmuutosta mitä mieltä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ylen linjaus on julkisesti ja rehellisesti kerrottu

Taas sama aihe. Joillekin tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää, että monikulttuurisuuden edistäminen tai ylläpitäminen ei tarkoita journalismin muuttumista propagandaksi. Yleisradion uutistoimituksen monikulttuurisuus tarkoittaa muun muassa sitä, että kielivähemmistöillä on omat uutisensa. On erittäin hienoa, että venäjänkielinen väestö voi seurata omalla kielellään Suomen Yleisradion uutisointia Suomen ja maailman tapahtumista, eikä näin tarvistse turvautua Putinin propagandakoneistoon. Jostain kumman syystä propagandaa eniten toistavat ovat niitä, jotka tukevat eniten Putinin ja Trumpin kaltaisia poliitikkoja. Toiseksi se tarkoittaa sitä, että uutisissa tehdään monikulttuurisia aiheita, koska Suomi on jo monikulttuurinen maa.

Yleisradion edistämä monikulttuurisuus on vuosien saatossa kuitenkin tarkoittanut kaikkea muuta kuin uutisten sisältöä. En kuitenkaan ihmettele, ettei @Lähemäen Dynamo'n kaltaiset arvostelijat huomaa tätä, jos kerran heidän televisiotarjontansa muodostuu ostostelevisiota ja tosi-tv:tä suoltavasta mainoskanavaryppäästä. Ne eivät edistä/edusta/ylläpidä suomalaista kulttuuria tai monikulttuurisuutta, vaan epä-älyllisyyttä ja kulutuskulttuuria.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
YLE:n osalta monikulttuurisuutta lähestyvät professori Mikko Lehtosen ja tekstintuntija Vesa Heikkisen YLE:n sivuilla tässä:

Monikulttuurisuus – mitä se oikeastaan edes tarkoittaa? | Yle Uutiset | yle.fi

Kuten esille tulee, monikulttuurisuudella voidaan viitata yleensä tai YLE:n osalta hyvin moneen asiaan. Ongelma tulee siinä, kun emme usein tiedä, mitä sisältöä sanalla monikulttuurisuus joku toinen tarkoittaa.

Somen ja Jatkoajan keskusteluissa on mielestäni näkynyt hyvin se, että monikulttuurisuus on erittäin laaja käsite.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kun Yle on sitoutunut monikulttuurisuuden tukemiseen, kaltaisesi paremmin tietäjän mielestä tämä siis sallii sen, että minkälainen tahansa propaganda on sallittua ja tästä huolimatta kansalle voidaan valehdella uutisoinnin olevan objektiivista ja puolueetonta.
Monikulttuurisuutta voi toki tukea ilman valheellista uutisointiakin. Minusta näin on pääpiirteittäin tapahtunutkin, ja Yle:n toimittajakunnan maailmankatsomus tulee enemmänkin esiin kolumnien ja tv-puolella esimerkiksi keskusteluiltojen asetelmien kautta, "väärämielusten" leiriin kutsutaan aina paljon ihan hörhöporukkaa. Johdon ohjaus näkyy sitten kaiken tämän hyväksyntänä ja varmaan siihen kannustamisenakin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Monikulttuurisuutta voi toki tukea ilman valheellista uutisointiakin. Minusta näin on pääpiirteittäin tapahtunutkin, ja Yle:n toimittajakunnan maailmankatsomus tulee enemmänkin esiin kolumnien ja tv-puolella esimerkiksi keskusteluiltojen asetelmien kautta, "väärämielusten" leiriin kutsutaan aina paljon ihan hörhöporukkaa. Johdon ohjaus näkyy sitten kaiken tämän hyväksyntänä ja varmaan siihen kannustamisenakin.

Kannattaa Jymäkkä kuunnella taannoinen Kysy Ylestä -ohjelma, jossa päätoimittaja Jouko Jokinen otti kantaa tähän keskusteluohjelmiin liittyvään asiaan, eli ns. valheellista puolueettomuutta.

Kysy Ylestä -ilta: Mitä haluaisit tietää ohjelmistamme? | Radio Suomen Ilta | Radio | Areena | yle.fi

Linkki aloittaa ohjelman suoraan mainitsemastani kysymyksestä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Huomasitko että en edes listannut maahanmuuttoa lainaamasi kappaleeseen. YLE on sitoutunut monikulttuurillisuuden tukemiseen ja ymmärrän, että se rotukriittisiä harmittaa. Sen sijaan YLE ei ole sitoutunut esim NATOn tukemiseen, vaan tämä on itätrollien ja heidän kotimaan hengenheimolaisten propagandaa ja tarkoitusta luoda tasapuolisuusharhaa ja syödä valtamedian uskottavuutta ja päästä siten itse valemedioiden kautta käyttämään valtaa.

PS en ole nähnyt kemikaali-Alin seisovan Bagdadin porteilla eli kunnossa loppuun asti
Laitatko minulle nyt pari kriittistä NATO kantaa esittävää kirjoitusta, sekä muutaman tuulivoimaa ja aurinkopaneeleita kritisoivan YLE:n kirjoituksen. Laita samalla myös kriittinen kirjoitus feminismistä, EU:sta ja eurosta, kun kerran niin helposti löytyy. Mä jään odottelemaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yle:n toimittajakunnan maailmankatsomus tulee enemmänkin esiin kolumnien ja tv-puolella esimerkiksi keskusteluiltojen asetelmien kautta, "väärämielusten" leiriin kutsutaan aina paljon ihan hörhöporukkaa.
Vaikka en tästä mitenkään jyrkästi eri mieltä olekaan, niin jonkun verran siimaa annettava, että jos liikkeen keulakuvina on Marco de Wittejä ja vastaavia, niin paha sinne on muuta kuin hörhöjä pyytää mikäli heille puheenvuoro halutaan antaa.
 
jos liikkeen keulakuvina on Marco de Wittejä ja vastaavia, niin paha sinne on muuta kuin hörhöjä pyytää mikäli heille puheenvuoro halutaan antaa.

Toisaalta jos liikkeen keulakuvina on marjaanatoiviaisia, suviauvisia ja vastaavia, on aika helppo pyytää mukaan muitakin kuin hörhöjä.

Danalle sellainen vinkki, että kun erisnimeä käytetään yleisnimimäisesti eli johonkin piirteeseen viittaavana luokittelevana yleissanana, se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Eli olisi pitänyt kirjoittaa "marcodewitejä". Kun kirjoitat nimen noin, se tarkoittaa, että liikkeen keulakuvina on useampi henkilö, joiden nimi on Marco de Wit.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Laitatko minulle nyt pari kriittistä NATO kantaa esittävää kirjoitusta, sekä muutaman tuulivoimaa ja aurinkopaneeleita kritisoivan YLE:n kirjoituksen. Laita samalla myös kriittinen kirjoitus feminismistä, EU:sta ja eurosta, kun kerran niin helposti löytyy. Mä jään odottelemaan.
Minä en ole feminismistä, EU:sta tai aurinkopaneeleista luvannut kriittisiä kirjoituksia, joten tarkkuutta nyt että mistä puhuin. Voi olla että noistakin löytyisi, mutta luotan että on helpompi opettaa sinut käyttämään Googlea kuin linkata kaikkea.

Laitan tähän nyt vain ne jotka eilen nopealla testauksella löysin:
Hakusanalla NATO ja YLE tuli ensimmäisten joukossa:
https://yle.fi/uutiset/3-9971134

Sama juttu sanoina YLE ja tuulivoima:
https://yle.fi/uutiset/3-9073571

Hakusanoilla YLE ja Euro (harkitsin aluksi sanaa eurokriisi, kun rahayksiköstä puhutaan monissa thteyksissä):
https://yle.fi/uutiset/3-5560130
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toisaalta jos liikkeen keulakuvina on marjaanatoiviaisia, suviauvisia ja vastaavia, on aika helppo pyytää mukaan muitakin kuin hörhöjä.

Danalla sellainen vinkki, että kun erisnimeä käytetään yleisnimimäisesti eli johonkin piirteeseen viittaavana luokittelevana yleissanana, se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Eli olisi pitänyt kirjoittaa "marcodewitejä". Kun kirjoitat nimen noin, se tarkoittaa, että liikkeen keulakuvina on useampi henkilö, joiden nimi on Marco de Wit.
Minä olen näitä mainitsemiasi vihervasemmiston hörhöjä nimenomaan valtamediassa tavannut joten voidaan todeta, että tässä valtamediat ovat tasapuolisia kun ottavat sieltäkin hörhöjä ääneen.

Kiitoksia vinkeistä oikeinkirjoitukseen liittyen. Erityisesti kännykällä liikkeellä ollessani en jaksa stressata asialla. Tai googlata kilpailevien klubien jäseniä ja heidän tekemisiään. Enkä totta puhuttuna oikein usein muulloinkaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vaikka en tästä mitenkään jyrkästi eri mieltä olekaan, niin jonkun verran siimaa annettava, että jos liikkeen keulakuvina on Marco de Wittejä ja vastaavia, niin paha sinne on muuta kuin hörhöjä pyytää mikäli heille puheenvuoro halutaan antaa.
Joo, ei varmasti ole mikään vakio-ongelma ylipäätään, mutta silloin tällöin ryhmien epätasapaino on silmään pistänyt.

Monikulttuurisuutta voi kannattaa muuten,vaikka olisi maahanmuuttokriittinen, tämä on ainakin itselläni tilanne. Toki minä edellytän "monikulttuuriseltakin väeltä" halua ja kykyä elää Suomessa paitsi vallitsevan lainsäädännön niin myös tiettyjen länsimaisten/suomalaisten normien puitteissa(tasa-arvo, uskonto erillään politiikasta). Muuten saavat olla minkä rotuisia tahansa ja harjoittaa uskontojaan tai seksuaalisuuttaan ihan vapaasti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toki minä edellytän "monikulttuuriseltakin väeltä" halua ja kykyä elää Suomessa paitsi vallitsevan lainsäädännön niin myös tiettyjen länsimaisten/suomalaisten normien puitteissa(tasa-arvo, uskonto erillään politiikasta). Muuten saavat olla minkä rotuisia tahansa ja harjoittaa uskontojaan tai seksuaalisuuttaan ihan vapaasti.

Samat mietteet, mutta eiköhän kohta ilmesty paikalle joku mutku-tyyppi kertomaan, että onhan ne suomalaisetkin maahanmuttajat tehneet sitä tai tätä uusissa kotimaissaan, ja että meillä ei ole oikeutta vaatia maahanmuuttajilta yhtään mitään, ja että kotouttaminen on huonosti hoidettu, jos ei kotouduta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä en ole feminismistä, EU:sta tai aurinkopaneeleista luvannut kriittisiä kirjoituksia, joten tarkkuutta nyt että mistä puhuin. Voi olla että noistakin löytyisi, mutta luotan että on helpompi opettaa sinut käyttämään Googlea kuin linkata kaikkea.

Laitan tähän nyt vain ne jotka eilen nopealla testauksella löysin:
Hakusanalla NATO ja YLE tuli ensimmäisten joukossa:
https://yle.fi/uutiset/3-9971134

Sama juttu sanoina YLE ja tuulivoima:
https://yle.fi/uutiset/3-9073571

Hakusanoilla YLE ja Euro (harkitsin aluksi sanaa eurokriisi, kun rahayksiköstä puhutaan monissa thteyksissä):
https://yle.fi/uutiset/3-5560130
En minä väittänytkään että olisit luvannut. Sinä kylläkin osallistuit keskusteluun missä oli aiemmin käyty näitä eri juttuja läpi ja totesit hölynpölyksi jonkun yksittäisen blogiin tulleen kommentin perusteella.

Nytkin jos avaat noi omat linkkisi niin ensimmäisessä puhutaan kansan mielipiteestä (YLE ei suhtaudu siinä kriittisesti NATOon, kansa suhtautuu), toisessa ollaan yötä tuulimyllyn infraääniä pakoonmuuttaneiden talossa ja todetaan että mitään oireita ei tullut, eli siis mitään ongelmaa ei tuulimyllyissä ole ja kolmannessa kerrotaan kuinka vakautusrahasto herätti kriittisiä kommentteja, siinäkään ei YLE tee mitään kannanottoa mihinkään suuntaan vaan siteeraa muita kirjoittajia. Eli osuit 0/3.

Olisi kiva nähdä sitä väitettyä journalismia niin että asioista tuotaisiin ne kaikki puolet esille, ei siis yksittäisten ihmisten usein vielä hörhöjen sellaisten mielipidettä. Keskimäärin tällä palstalla on pystytty parempaan NATO keskusteluun kuin mediassa ikinä. On se mielipide itse NATOn suhteen mikä tahansa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Samat mietteet, mutta eiköhän kohta ilmesty paikalle joku mutku-tyyppi kertomaan, että onhan ne suomalaisetkin maahanmuttajat tehneet sitä tai tätä uusissa kotimaissaan, ja että meillä ei ole oikeutta vaatia maahanmuuttajilta yhtään mitään, ja että kotouttaminen on huonosti hoidettu, jos ei kotouduta.

Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että näin ajattelee. Suomen laki on paras esimerkki siitä, mitä tulee vaatia. Ottaen huomioon tietenkin sen, että laki mahdollistaa lain kirjoittamisen uudelleen. Monikulttuurisuus on sitä, että myös "me" tulemme vastaan. Vastaantuleminen tarkoittaa muun muassa sitä, että verorahoilla ylläpidettävä mediayhtiö tuottaa vieraskielisiä uutisia, ja tuottaa vähemmistöille omaa ohjelmaansa. Niitä ei ole pakko katsoa. Minun Yle-veroillani saa rahoittaa lasten- ja nuortenohjelmia, soittaa radiossa humppaa ja tangoa, ja lukea venäjänkielisiä uutisia, vaikka en kuulu näiden kohderyhmään. Itse asiassa Yleltä saisi tulla enemmän monikulttuurista ohjelmaa. En vastusta jumalanpalvelusten esittämistä televisiossa, mutta tämän rinnalla pitäisi tulla jotain elämänkatsomuksellista. Siis jotain muuta kuin Tastulaa ja Flinkkilää kuuntelemassa ihmiselämän tragedioita.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Nytkin jos avaat noi omat linkkisi niin ensimmäisessä puhutaan kansan mielipiteestä (YLE ei suhtaudu siinä kriittisesti NATOon, kansa suhtautuu), toisessa ollaan yötä tuulimyllyn infraääniä pakoonmuuttaneiden talossa ja todetaan että mitään oireita ei tullut, eli siis mitään ongelmaa ei tuulimyllyissä ole ja kolmannessa kerrotaan kuinka vakautusrahasto herätti kriittisiä kommentteja, siinäkään ei YLE tee mitään kannanottoa mihinkään suuntaan vaan siteeraa muita kirjoittajia. Eli osuit 0/3.
...
Ei kai niiden pitäisikään omien mielipiteidensä kautta näitä käydä (puolesta tai vastaan) jos kyseessä on uutinen, eli tapahtuneen raportointi, ei tulkinta oman näkemyksen pakkosyöttö? En ainakaan itse halua YLEltä kannanottoa vaikka nyt NATOsta jos ne tulisivat uutisten kautta. Blogeissa ja kolumneissa saa ottaa kantaa mutta siinäkin hyvä muistuttaa että kyseessä kirjoittajan kanta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös