Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 258 786
  • 28 700

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Niin, itse asiassa usea noista kritisoijista myönsi olleensa väärässä kun sitten viimein luki sen Vanhasen tutkimuksen. Ei katsottu tärkeäksi julkaista oikaisuja tms. Kumma juttu,

Uusi normaali Suomessa. Älä kulje sotilaspuvussa pimeällä ettei muslimi katkaise kaulaasi ( vain koska kotouttamiseen ei ole satsattu tarpeeksi, eikä liity mitenkään islamiin.)
Länsi-Suomi: Puolustusvoimat ohjeistaa välttämään sotilaspuvussa yksin pimeässä liikkumista | m.iltalehti.fi

Kehitys kyllä huimaa... vai että lomapuvussa kulkemista pitäisi välttää yksin pimeällä. Ehkä intistä olisi syytä lakkauttaa lomat tai sit liikutaan siviileissä. Muutenki intissä olo on parempi pitää henkilökohtaisena salaisuutena...
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Kannattaa tässä vaiheessa lakkauttaa koko armeija ja perustaa Ruotsistanin kanssa kalifaatti.

Maan armeija pelkää sotalapsia. Huoh.
 

Undrafted

Jäsen
Maan armeija pelkää sotalapsia. Huoh.
Eikös Euroopassa ole useampi tapaus ollut. missä käyty sotilaan kimppuun eli ymmärrettävä uhka-arvio Puolustusvoimilta. Hyökkääjiltä vielä ikävän rasistista valita uniformun mukaan kohteensa. Ei taideta tosin rasisminvastaisissa mielenosoituksissa pahemmin huolestua muiden kuin valkoihoisten miesten rasismista.
 
Armeijassa meille pidettiin erään kurssin lopuksi koe kurssin asioista. Sain toisen kurssilaisen kanssa ryhmän parhaat pisteet

Armeijan palikkatestissä olin itsekin melko varmasti yksi komppanian parhaista. Vasta jälkeenpäin ymmärsin tämän johtuneen siitä, että kaikki fiksut vastasivat tahallaan väärin välttääkseen vuoden palvelusajan.
 

Undrafted

Jäsen
Armeijan palikkatestissä olin itsekin melko varmasti yksi komppanian parhaista. Vasta jälkeenpäin ymmärsin tämän johtuneen siitä, että kaikki fiksut vastasivat tahallaan väärin välttääkseen vuoden palvelusajan.
No, kaverin kanssa vedimme yhtä kysymystä lukuunottamatta samaa linjaa ja pointtini oli, että viimeisen kysymyksen tyyppi aiheutti eron välillemme. Vastauksissamme oli kummallakin oikeat asiat, mutta minulla oli aiempaa kokemusta miten kirjoitetaan essee-vastaus ja siksi sain paremman tuloksen. Älykkyydellä en usko asian kanssa olleen mitään tekemistä. Muutonko älykkäämmäksi jos treenaan mensa testejä ja samalla parannan tulostani?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kehitys kyllä huimaa... vai että lomapuvussa kulkemista pitäisi välttää yksin pimeällä.
Ei saa antaa valtaa pelolle - vai miten se nyt oli? Nyt päivä päivältä alkaa yhä useampi täälläkin etukäteen maalailtu uhkakuva toteutumaan. Hurja on ollut muutos maamme turvallisuustilanteessa muutaman viime vuoden aikana. Miksihän? Ai niin, ÄÄRIOIKEISTO on vain se uhka.

Oma poikakin on tammikuussa menossa armeijaan. Kiitos #unelmajengi. Kiitos.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Voisiko erityisopettajalla olla enemmän eväitä tuollaisen ryhmän kaitsemiseen kuin suomen kielen opettajilla? Jälkimmäisethän yleensä ovat niitä kuuluisia kympin tyttöjä.

Erityisopettajiakin on useamman laisia. On erityisopettaja ja on laaja-alainen erityisopettaja, joka opettaa esim. psykiatrisen sairaalan oppivelvollisia. Jälkimmäisen olen tehnyt itse, joten jotain olen päässyt hommasta kuulemaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erityisopettajiakin on useamman laisia. On erityisopettaja ja on laaja-alainen erityisopettaja, joka opettaa esim. psykiatrisen sairaalan oppivelvollisia. Jälkimmäisen olen tehnyt itse, joten jotain olen päässyt hommasta kuulemaan.

Erityisopettajien nimitykset liittyvät työnkuvaan. Erityisluokanopettajalla on oma, pysyvä ryhmä, laaja-alainen taas kiertää luokissa tai hänen luokseen tulee oppilaita yksittäisiltä tunneilta.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Erityisopettajien nimitykset liittyvät työnkuvaan. Erityisluokanopettajalla on oma, pysyvä ryhmä, laaja-alainen taas kiertää luokissa tai hänen luokseen tulee oppilaita yksittäisiltä tunneilta.

Ai, mulle ihan uutta. Edellisellä lukukaudella mun tekemällä laaja-alaisella oli HYKSin psykiatrisen osaston oppilaita ja aina samassa luokassa. Hän myöskin erikoistui alaan yliopiston kolmannesta vuodesta alkaen. Se tästä, minä vastasin yllä kysymykseen, enkä ala sinun juttujasi oikomaan sen kummemmin. Pojalla on toinen lukukausi vasta menossa, että voi olla mun tiedot vanhoja?
 
minä vastasin yllä kysymykseen

Et mielestäni varsinaisesti vastannut kysymykseeni. Minä uskon, että @TosiFani saisi haasteellisen turvapaikanhakijaryhmän päihin taottua suomen kieltä paremmin kuin keskimääräinen äidinkielen opettaja. Uskottavuutta tuollaisen porukan silmissä lisännee aika paljon jo se, että hän nostaa penkistä ainakin neljä kertaa enemmän kuin perinteinen kympin tyttö.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ai, mulle ihan uutta. Edellisellä lukukaudella mun tekemällä laaja-alaisella oli HYKSin psykiatrisen osaston oppilaita ja aina samassa luokassa. Hän myöskin erikoistui alaan yliopiston kolmannesta vuodesta alkaen. Se tästä, minä vastasin yllä kysymykseen, enkä ala sinun juttujasi oikomaan sen kummemmin. Pojalla on toinen lukukausi vasta menossa, että voi olla mun tiedot vanhoja?

Kysymys ei ole luokkatilasta vaan opetusryhmästä, oppilaista. Perusopetuksen puolella erityisluokanopettajaa voisi kuvata entiseksi tarkkisopeksi, jolla on se oma luokka, jonne hankalia oppilaita siirretään. Laaja-alainen on taas entinen klinkkaope, jolla ei ole omaa ryhmää vaan hänelle lähetetään oppilaita yksittäisiltä tunneilta.

En tunne tarkemmin erityispedagogiikkaa pääaineena lukevien opetussuunnitelmaa, mutta OKL:n puolella erityisopet lukevat kasvatustieteiden maisteri tutkinnon lisäksi 60 opintopisteen ero-opinnot. Nämä opinnot antavat pätevyyden erityisopettajaksi perusopetuksessa, myös sairaalakouluissa, ja lukiossa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koko teksti

Olet luultavasti täysin oikeassa. Olosuhteet, ravinto ja ympäristö varmasti vaikuttavat älykkyyteen, mutta ovatko ne ainoat tekijät. Haluaisin myös tähdentää, että henkisillä kyvyillä en tarkoita pelkästään palikkatestiälykkyyttä, vaan yleisesti aivojen ominaisuuksia; musikaalisuutta, rytmitajua, empaattisuutta, taiteellisuutta jne.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näyttää siltä, että Pekka on varsin huono opettaja.

VOK on hyvin poikkeuksellinen oppimisympäristö ja opettaminen siellä vaatii mielikuvitusta ja ulkoiseen motivaatioon vaikuttamista, keppiä ja porkkanaa. Tuollaisessa tilanteessa opettaminen vaatii moniammatillista yhteistyötä, vaikuttamista myös luokan ulkopuoliseen elämään.

En sisällyttänyt viimeiseen viestiini kysymysmerkkiä kun ajattelin että keskustelumme olisi jatkunut muutenkin. Eli haluaisin tietää sinulta, että mikä olisi Irakista saapuneelle nuorelle turvapaikanhakijamiehelle sellainen keppi jolla saataisiin hänen ulkoinen motivaatio kulttuurin ja kielen opiskeluun heräämään?

Koska haukut Pekkaa melko yksiselitteisesti huonoksi opettajaksi, niin odottaisin sinulla olevan takataskussa keinoja mitä Pekalla ei ole. Ja mielestäni voisit niitä vähän avata, ettei homma jäisi pelkäksi huuteluksi.

Haluan korostaa etten pidä sinua mitenkään huonona erityisopettajana, pikemminkin päinvastoin. Teet arvokasta työtä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En sisällyttänyt viimeiseen viestiini kysymysmerkkiä kun ajattelin että keskustelumme olisi jatkunut muutenkin. Eli haluaisin tietää sinulta, että mikä olisi Irakista saapuneelle nuorelle turvapaikanhakijamiehelle sellainen keppi jolla saataisiin hänen ulkoinen motivaatio kulttuurin ja kielen opiskeluun heräämään?

Koska haukut Pekkaa melko yksiselitteisesti huonoksi opettajaksi, niin odottaisin sinulla olevan takataskussa keinoja mitä Pekalla ei ole. Ja mielestäni voisit niitä vähän avata, ettei homma jäisi pelkäksi huuteluksi.

Haluan korostaa etten pidä sinua mitenkään huonona erityisopettajana, pikemminkin päinvastoin. Teet arvokasta työtä.

Ei ole olemassa yksittäistä "keppiä", joka sopisi kaikille irakilaisille turvapaikanhakijoille. Homma riippuu mm. VOK:n toimitatavoista, sosiaalityötekijöistä ja opettajan persoonasta. "Keppi" liittyy aina etuihin, saat etuja tai niitä rajoitetaan, kun opiskelet tai jätät opiskelematta. Lähtökohtaisesti voidaan puhua perustasosta ja opiskelemisen kautta ansaittavasta seuraavasta tasosta. Palkkiot voivat liittyä esim. oppilaiden kanssa tehtäviin reissuihin.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin, eli annat vaihtoehtoja joihin tuo opettaja ei voi vaikuttaa. Sinähän nimenomaan kyseenalaistit tuon Pekan ammattitaidon. Suomenkielen opettaja ei voi vaikuttaa millään tasolla turvapaikanhakijan saamiin etuihin, luulisi sinun edes tuon tietävän.

Jos hyvin opitaan, niin voidaan sitten jossain välissä pitää karkkipäivä. Onhan siinä jo aikuiselle motivaation lähde.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, eli annat vaihtoehtoja joihin tuo opettaja ei voi vaikuttaa. Sinähän nimenomaan kyseenalaistit tuon Pekan ammattitaidon. Suomenkielen opettaja ei voi vaikuttaa millään tasolla turvapaikanhakijan saamiin etuihin, luulisi sinun edes tuon tietävän.

Kuten sanoin VOK on opetusympäristönä sellainen, jossa opetuksen pitää perustua moniammatilliseen yhteistyöhön. Jos VOK:in työntekijät suhtautuvat opettamiseen yhtä vähätellen kuin sinä, opettajan työ on haasteellista.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Keppi" liittyy aina etuihin, saat etuja tai niitä rajoitetaan, kun opiskelet tai jätät opiskelematta. Lähtökohtaisesti voidaan puhua perustasosta ja opiskelemisen kautta ansaittavasta seuraavasta tasosta.

Ehdotin taannoin että VOK:eista ei pääsisi vapaasti ulos vaan pois pääsisi luvan kanssa. Näitä lupia myönnettäisiin sitten sitä helpommin mitä enemmän motivaatiota kotoutumiseen löytyy. Tuomitsit ehdottamani mallin kalliiksi ja tehottomaksi.

Eikö minun mallissani olisi tarjolla juuri tuollainen ulkoisen motivaation tekijä? Eli jos aakkoset ei kiinnosta, niin turha kuvitella pääsevänsä marketille notkumaan. Jos aakkoset oppii, niin marketille pääsee notkumaan aina joskus mutta kuitenkin harvakseltaan. Kun uusi kieli alkaa olla hallussa niin marketille pääsee notkumaan käytännössä aina kun haluaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehdotin taannoin että VOK:eista ei pääsisi vapaasti ulos vaan pois pääsisi luvan kanssa. Näitä lupia myönnettäisiin siten sitä helpommin mitä enemmän motivaatiota kotoutumiseen löytyy. Tuomitsit ehdottamani mallin kalliiksi ja tehottomaksi.

Eikö minun mallissani olisi tarjolla juuri tuollainen ulkoisen motivaation tekijä? Eli jos aakkoset ei kiinnosta, niin turha kuvitella pääsevänsä marketille notkumaan. Jos aakkoset oppii, niin marketille pääsee notkumaan aina joskus mutta kuitenkin harvakseltaan. Kun uusi kieli alkaa olla hallussa niin marketille pääsee notkumaan käytännössä aina kun haluaa.

Hyvä esimerkki ulkoisesta motivaatiosta, toteuttamis kelpoisuudesta en tiedä. Kokemukseni mukaan hankalien oppilaiden kohdalla hyvinkin pienet palkkiot tai menetykset toimivat, kyse on aina yhteistyöstä ja suunnitelmallisuudesta. Valitettavasti VOK:it tuottavat tällä hetkellä majoituspalveluita mahdollisimman halvalla, valtion linjan pitäisi tässä muuttua.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Hyvä esimerkki ulkoisesta motivaatiosta, toteuttamis kelpoisuudesta en tiedä. Kokemukseni mukaan hankalien oppilaiden kohdalla hyvinkin pienet palkkiot tai menetykset toimivat, kyse on aina yhteistyöstä ja suunnitelmallisuudesta. Valitettavasti VOK:it tuottavat tällä hetkellä majoituspalveluita mahdollisimman halvalla, valtion linjan pitäisi tässä muuttua.

Eihän nuo menoista päätellen kovin halvalla onnistu. Pitäisikö voitot olla vielä isompia?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eihän nuo menoista päätellen kovin halvalla onnistu. Pitäisikö voitot olla vielä isompia?
Ongelma onkin juuri siinä, että palvelusta maksetaan aian helvetisti, mutta se tuotetaan halvalla. Palveluun ei voi panostaa kun me tienataan tällä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ongelma onkin juuri siinä, että palvelusta maksetaan aian helvetisti, mutta se tuotetaan halvalla. Palveluun ei voi panostaa kun me tienataan tällä.

Joten valtio voi syytää sitä rahaa jatkossakin ihan mielin määrin tähän. Mikään muu ku voiitejen suuruus tuskin muuttuu. Hyväntekijät kun on niitä yksittäistapauksia joita pyörii tuon "lypsykarjan" ympärillä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ongelma onkin juuri siinä, että palvelusta maksetaan aian helvetisti, mutta se tuotetaan halvalla. Palveluun ei voi panostaa kun me tienataan tällä.

Tämä taitaa olla juuri se suurin ongelma. Rahalla ei ole moraalia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli et voi myöntää menneesi hakoteille tuon tapauksen kommentoinnissa. Koska en suhtaudu vähätellen opettamiseen, näytät varmaan sen viestin missä olen noin ilmaissut.

Tässä viestissä kerrot, miten opettaja ei voi vaikuttaa luokan ulkopuolisiin asioihin, vaikka asia ei ole niin. Koen, että näet opettamisen pelkästää luokassa tapahtuvana tiedon kaatamisena oppilaiden päähän, muu ei kuulu opettajalle. Tällä ajattelulla vähättelet opettajan roolia kotouttamisessa ja viet häneltä työkaluja, joilla opetuksen tasoa voisi nostaa.

Niin, eli annat vaihtoehtoja joihin tuo opettaja ei voi vaikuttaa. Sinähän nimenomaan kyseenalaistit tuon Pekan ammattitaidon. Suomenkielen opettaja ei voi vaikuttaa millään tasolla turvapaikanhakijan saamiin etuihin, luulisi sinun edes tuon tietävän.

Moniammatillinen yhteistyö on näissä tilanteissa se ydin, hallinnon eri osa-alueita edustavat virkamiehet miettivät yhdessä miten asioita saadaan eteenpäin. Opettaja yksin ei tietenkään pysty vaikuttamaan oppilaiden luokan ulkopuoliseen elämään, yhteistyössä se onnistuu. Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen tehnyt oppilaan huoltajan kanssa sopimuksen, mikä on vaikuttanut oppilaan iltoihin ja viikonloppuihin.

Sinun viesteistä tulee kuva hyvin kyynistyneestä työntekijästä, joka ei viihdy työssään ja katsoo asioita negaation kautta. Olen törmännyt tähän ilmiöön myös perusopetuksen parissa, opettajainhuoneessa naureskellaan ja pilkataan koulun hankalia tapauksia, kerrotaan miten järjestelmä ei toimi. Jos keskustelussa yrittää tuoda esiin tutkimuksia aiheesta tai muistuttaa ammatillisuudesta, saat nopesti leiman otsaasi. Minusta tällaisessa tilanteessa kannattaa vaihtaa alaa, kyynisyys syö ihmisen sisältä ja jäljelle jää tyhjä kuori.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös