Eli et voi myöntää menneesi hakoteille tuon tapauksen kommentoinnissa. Koska en suhtaudu vähätellen opettamiseen, näytät varmaan sen viestin missä olen noin ilmaissut.
Tässä viestissä kerrot, miten opettaja ei voi vaikuttaa luokan ulkopuolisiin asioihin, vaikka asia ei ole niin. Koen, että näet opettamisen pelkästää luokassa tapahtuvana tiedon kaatamisena oppilaiden päähän, muu ei kuulu opettajalle. Tällä ajattelulla vähättelet opettajan roolia kotouttamisessa ja viet häneltä työkaluja, joilla opetuksen tasoa voisi nostaa.
Niin, eli annat vaihtoehtoja joihin tuo opettaja ei voi vaikuttaa. Sinähän nimenomaan kyseenalaistit tuon Pekan ammattitaidon. Suomenkielen opettaja ei voi vaikuttaa millään tasolla turvapaikanhakijan saamiin etuihin, luulisi sinun edes tuon tietävän.
Moniammatillinen yhteistyö on näissä tilanteissa se ydin, hallinnon eri osa-alueita edustavat virkamiehet miettivät yhdessä miten asioita saadaan eteenpäin. Opettaja yksin ei tietenkään pysty vaikuttamaan oppilaiden luokan ulkopuoliseen elämään, yhteistyössä se onnistuu. Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen tehnyt oppilaan huoltajan kanssa sopimuksen, mikä on vaikuttanut oppilaan iltoihin ja viikonloppuihin.
Sinun viesteistä tulee kuva hyvin kyynistyneestä työntekijästä, joka ei viihdy työssään ja katsoo asioita negaation kautta. Olen törmännyt tähän ilmiöön myös perusopetuksen parissa, opettajainhuoneessa naureskellaan ja pilkataan koulun hankalia tapauksia, kerrotaan miten järjestelmä ei toimi. Jos keskustelussa yrittää tuoda esiin tutkimuksia aiheesta tai muistuttaa ammatillisuudesta, saat nopesti leiman otsaasi. Minusta tällaisessa tilanteessa kannattaa vaihtaa alaa, kyynisyys syö ihmisen sisältä ja jäljelle jää tyhjä kuori.