Jep. En kyllä tiedä millä perusteella Verstappenin voisi laittaa jo nyt Alonson edelle. Verstappenilla on niin paljon vielä todistettavaa että voisi lukea Alonson kaltaisen legendan edelle. Yksi annettu mestaruus, ja kaksi mestaruutta ylivoimaisella autolla, ja samoin Ricciardolle häviäminen eivät kyllä ihan vielä riitä, myös mitä tulee Verstappenin tallikavereihin, niin Hamilton antoi vähän aikaa sitten mielenkiintoisen kommentin liittyen tähän: "And in my personal opinion, Valtteri, and actually all my team-mates, have been stronger than the team-mates that Max has had. Jenson [Button], Fernando [Alonso], George [Russell], Valtteri… Nico [Rosberg] - I've had so many. These guys have all been very consistent, and Max has not raced against anyone like that," the Mercedes driver concluded.Kyllä minä vielä Verstappenin ohi laittaisin 2000-luvun kuljettajista Alonson, joka on kohta 20 vuotta ollut gridin TOP5-kuljettaja, ja monena noista vuosista TOP3-kuljettaja. Mestaruuksia on siihen nähden vähän, mutta ei kai siitä Alonsoa voi syyttää, jos talli ei tee riittävän hyvää autoa ja tallikaverina on Massa, jonka hyöty Alonsolle käytännössä loppui ikoniseen radioviestiin Saksassa 2010.
Kuinka kauan noita sprinttejä pitää vielä katsella? Nykyformaatti oikeastaan pelkästään laimentaa viikonloppua. Nyt tiedetään jo ketkä ovat vahvoja kisassa ja harvemmin noissa edes tapahtuu mitään. Joku reverse grid tms. tuohon niin olisi siedettävä tai sitten koko konsepti romukoppaan. Ja näitä on ilmeisesti tulossa tulevina kausina lisää... ei saatana.
Toistetaan viesti viime vuodelta. Silloin kauden lopussa meni tämä pilalle George Russellin voitettua.Kausi 1952 on edellinen, jolloin yksikään brittikuljettaja tai -talli ei voittanut yhtään kilpailua.
Samaa ajattelin itsekin kun lauantaina sprinttiä katselin. Jotain hopeareunusta yritin tuossa nähdä ja oikeastaan se tuntuu olevan se, että vain yhdet harjoitukset aikaa löytää oikeat säädöt radalle, ja sitä kautta saadaan sunnuntaille hieman lisämuuttujia, kun ei niin paljoa tietoa esim rengaskulumista.Kuinka kauan noita sprinttejä pitää vielä katsella? Nykyformaatti oikeastaan pelkästään laimentaa viikonloppua. Nyt tiedetään jo ketkä ovat vahvoja kisassa ja harvemmin noissa edes tapahtuu mitään. Joku reverse grid tms. tuohon niin olisi siedettävä tai sitten koko konsepti romukoppaan. Ja näitä on ilmeisesti tulossa tulevina kausina lisää... ei saatana.
Mun mielestä sprintit on pääosin ihan ok. Toki välillä nähdään tylsempiä sprinttejä ja välillä mielenkiintoisempia, eli vaihtelua on. Tuntuu että sprinttiviikonloppuna on kolmena päivänä jotain mielenkiintoista seurattavaa, sen normaalin kahden päivän sijaan.Ja sprintit todellakin helvettiin, en näe mitään lisäarvoa viikonlopulle. Nytkin katkaisi hyvän flown, kun ajettiin mielenkiintoiset aika-ajot ja sen jälkeen täytyi odotella kaksi vuorokautta kisaa. Perjantaina tunnin harjoitus, lauantaina 30 minuutin harjoitus, sitten aika-ajot ja sunnuntaina mennään. Lauantain harjoitukselle voisi varata kuitenkin enemmän aikaa kuin varsinaisen keston mahdollisten punaisten lippujen varalle joita tulee nykypäivänä suurinpiirtein siitä jos joku ajaa jonkun mutkan leveäksi.
Niin, sehän se on kun sprintti voi olla viihdyttävä, mutta kisa sen jälkeen on lähes turha.Sprinteissä on mielestäni ongelmana se että se paljastaa voimasuhteet, ja sen mitä itse kisassa sitten tulee tapahtumaan. Verstappenkin hyvin totesi tämän jossain vähän aikaa sitten.
Mutta pakko sanoa että esimerkiksi Brasilian 2022 sprintti oli todella viihdyttävä.
Tuo oli kyllä todella erikoinen tilanne, ja käytännössä näiden kahden kisa pilattiin heti alkuun. Ilman muuta sääntömuutoksen paikka.Jäin vielä erikseen pohtimaan, että miksi ihmeessä Ricciardo ja Piastri jäivät kierroksella taakse tuossa uusintalähdössä. Syy on käsittäkseni naurettava. Sääntöjen mukaan, jos tulee punaiset liput ja olet kierroksen perässä, niin saat ennen lähtöä ajaa sen kierroksen kiinni. Mutta punaisten lippujen tullessa Piastri ja Ricciardo olivat vasta puoli kierrosta jäljessä ja jäivät kierroksen jälkeen vasta, kun muut kurvailivat punaisten jälkeen varikolle. Eivät siis olleet kierrosta jäljessä vielä punaisten tullessa. Sääntöjen mukaan oikeutta ottaa sitä yhtä kierrosta kiinni ei siis ollut, koska eivät olleet tarpeeksi paljon jäljessä punaisten tullessa. Voisi ehkä pohtia tuon korjaamista.
Tämähän on säännöissä jo hoidettu. Kun lähdetään varikolta punaisten jälkeen, niin kierroksella ohitetut lähtevät letkan kärjestä ja sitten ajavat tuon rundin kiinni ja tulevat letkan perälle ennenkuin muut lähtevät varikolta liikkeelle. Muistaakseni Räikkösen kuuluisa "GLOVES AND STEERING WHEEL"-liittyi tällaiseen tilanteeseen, kun autoa kärrättiin letkan eteen. Säännöt koskevat vain tilannetta, jossa kuski on jäänyt kierroksella jälkeen ennen punaisia. Ricciardo ja Piastri tulivat varikolle SC:n aikana ja jäivät sinne. Muut autot menivät puoli kierrosta eteenpäin ja tuli punaiset. Eivät siis olleet punaisten tullessa kierrosta jäljessä, koska jäivät kierroksella sen jälkeen kun punaiset tulivat, eivätkä saaneet sen takia ajaa tuota kierrosta enää kiinni.Tuo kierroshomma vaatii sen, että autojen on lähtökohtaisesti ajettava sama asetettu kierrosmäärä, normaali tai alennettu, mutta kaikkien ajettava sama, ellei jää kierroksella kisan aikana. Ja samoilla "ehdoilla", eli normaalisti kisaten, lämmittelykierroksina, turva-auton takana jne. Ei voida vain sanoa, että ok olet ajanut nyt kiekan vähemmän mutta annetaan sulle sama kierrosmäärä. Toisaalta ei kai ollut nyt mahdollisuutta ajaa tuota yhtä kiekkaa.
58.4
At the two (2) minute point any cars between the safety car and the leader, in addition to any cars that had been lapped by the leader at the time the sprint session or the race was suspended, will be allowed to leave the pit lane and complete a further lap, without overtaking, enter the pit lane and then join the line of cars behind the safety car.
Tuo oli niin katkera kommentti Hamiltonilta muutenkin, että turha edes huomioida. Max on todistanut useaan otteeseen miten autosta otetaan kaikki irti. Nuoruuden teräviä kulmia on tasoitettu, jolloin viikonlopun läpi menevä dominointi on aivan toisessa sfäärissä ollu tällä kaudella. Tämä ei tietysti lajin kannalta ole hyvä, mutta kova työ ja auto-kuskikombo ansaitsee tuloksensa meriitillä. Toivottavasti ensi kaudella pakka on tiiviimpi ja voittajakorokkeelle nousee muutkin kuin Max.Jep. En kyllä tiedä millä perusteella Verstappenin voisi laittaa jo nyt Alonson edelle. Verstappenilla on niin paljon vielä todistettavaa että voisi lukea Alonson kaltaisen legendan edelle. Yksi annettu mestaruus, ja kaksi mestaruutta ylivoimaisella autolla, ja samoin Ricciardolle häviäminen eivät kyllä ihan vielä riitä, myös mitä tulee Verstappenin tallikavereihin, niin Hamilton antoi vähän aikaa sitten mielenkiintoisen kommentin liittyen tähän: "And in my personal opinion, Valtteri, and actually all my team-mates, have been stronger than the team-mates that Max has had. Jenson [Button], Fernando [Alonso], George [Russell], Valtteri… Nico [Rosberg] - I've had so many. These guys have all been very consistent, and Max has not raced against anyone like that," the Mercedes driver concluded.
Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.
Kyllähän Ferkku parina kautena laittoi vastaan vähän eri tavalla kuin nyky-gridi. Ja Nicokin haastoi vähän Checoa kovemmin. Tämä ei tietysti Maxin vika. Oikeastaan ainoa pahempi tahra urallaan on häviäminen (sittemmin keskinkertaiseksi osoittautuneelle) Ricciardolle kolmannella F1-kaudellaan, kun Hamilton oli tuossa vaiheessa F1-uraansa voittanut kerran Alonson ja kerran mestaruuden (ja Heikin).Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.
Itsehän pidän maailman nopeimman Heikin voittamista Hamiltonin suurimpana saavutuksena.Kyllähän Ferkku parina kautena laittoi vastaan vähän eri tavalla kuin nyky-gridi. Ja Nicokin haastoi vähän Checoa kovemmin. Tämä ei tietysti Maxin vika. Oikeastaan ainoa pahempi tahra urallaan on häviäminen (sittemmin keskinkertaiseksi osoittautuneelle) Ricciardolle kolmannella F1-kaudellaan, kun Hamilton oli tuossa vaiheessa F1-uraansa voittanut kerran Alonson ja kerran mestaruuden (ja Heikin).
Itsekin suhtauduin aluksi vähän skeptisesti tällaisiin kommentteihin, kun ottaa huomioon, mitkä motiivit tällaisten kommenttien esittäjillä yleensä ovat, varsinkin Hamiltonila. Mutta kun noita Hamiltonin kommentteja miettii vähän syvällisemmin ja unohtaa vaikka hetkeksi kommenttien esittäjän ja esittäjän itsekeskeiset motiivit, niin kyllä mielestäni tuosssa on vähintäänkin ehkä jonkin verran totuuden siementä kuitenkin. Vaikea tuota on alkaa kiistämäänkään.Tuo oli niin katkera kommentti Hamiltonilta muutenkin, että turha edes huomioida. Max on todistanut useaan otteeseen miten autosta otetaan kaikki irti. Nuoruuden teräviä kulmia on tasoitettu, jolloin viikonlopun läpi menevä dominointi on aivan toisessa sfäärissä ollu tällä kaudella. Tämä ei tietysti lajin kannalta ole hyvä, mutta kova työ ja auto-kuskikombo ansaitsee tuloksensa meriitillä. Toivottavasti ensi kaudella pakka on tiiviimpi ja voittajakorokkeelle nousee muutkin kuin Max.
Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.
Sprintistä vielä sen verran, että saa kyllä jäädä. Formaatista vain tulisi poistaa tuo lauantain aika-ajo, Maha alkaa olla aika täynnä, kun aika-ajotkin kokevat inflaation. Yksi aika-ajo kuten ennenkin ja MotoGP:ssä hyväksi todettu systeemi.
On siinä tietyllä tavalla pointti, mutta kommentti on silti aika katkeraa puhetta. Kyllä Lewis itsekin tietää, että Max on hänen kanssaan ihan samantasoinen ratinkääntäjä. Lewis on mielestäni ollut hivenen Maxia parempi aika-ajaja, mutta Max taasen mielestäni yksi kaikkien aikojen kovimmista kisakuskeista. En muista Sennan aikoja tarpeeksi hyvin, että voi mennä metsään, mutta noin historiankirjoja lukien varmaan Ayrton ja Max kuuluvat jollakin tasolla samaan kastiin puhtaan kilpa-ajamisen osalta.Itsekin suhtauduin aluksi vähän skeptisesti tällaisiin kommentteihin, kun ottaa huomioon, mitkä motiivit tällaisten kommenttien esittäjillä yleensä ovat, varsinkin Hamiltonila. Mutta kun noita Hamiltonin kommentteja miettii vähän syvällisemmin ja unohtaa vaikka hetkeksi kommenttien esittäjän ja esittäjän itsekeskeiset motiivit, niin kyllä mielestäni tuosssa on vähintäänkin ehkä jonkin verran totuuden siementä kuitenkin. Vaikea tuota on alkaa kiistämäänkään.
Hamilton on vain ollut ainoa tähän mennessä, kenellä on ollut pokkaa nostaa tuo kieltämättä vähän Maxille "epäedullinen" asia esiin, kun katsoo hänen uraansa F1:ssä, varsinkin nyt kun Verstappen-hype on huipussaan. Mutta samaan aikaan, jos kuskeista joku voi tuollaisilla asioilla piikitellä, niin se on kyllä Hamilton.