Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 902
  • 2 243

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Alonso on kaikkinensa sen verran värikäs hahmo että tekee pelkkää hyvää että taistelee siellä ylempänä nyt. Miehestä voi olla montaa mieltä mutta älyttömän kova kuljettaja on ja on aina ollut.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Kyllä minä vielä Verstappenin ohi laittaisin 2000-luvun kuljettajista Alonson, joka on kohta 20 vuotta ollut gridin TOP5-kuljettaja, ja monena noista vuosista TOP3-kuljettaja. Mestaruuksia on siihen nähden vähän, mutta ei kai siitä Alonsoa voi syyttää, jos talli ei tee riittävän hyvää autoa ja tallikaverina on Massa, jonka hyöty Alonsolle käytännössä loppui ikoniseen radioviestiin Saksassa 2010.
Jep. En kyllä tiedä millä perusteella Verstappenin voisi laittaa jo nyt Alonson edelle. Verstappenilla on niin paljon vielä todistettavaa että voisi lukea Alonson kaltaisen legendan edelle. Yksi annettu mestaruus, ja kaksi mestaruutta ylivoimaisella autolla, ja samoin Ricciardolle häviäminen eivät kyllä ihan vielä riitä, myös mitä tulee Verstappenin tallikavereihin, niin Hamilton antoi vähän aikaa sitten mielenkiintoisen kommentin liittyen tähän: "And in my personal opinion, Valtteri, and actually all my team-mates, have been stronger than the team-mates that Max has had. Jenson [Button], Fernando [Alonso], George [Russell], Valtteri… Nico [Rosberg] - I've had so many. These guys have all been very consistent, and Max has not raced against anyone like that," the Mercedes driver concluded.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Ilta-Sanomien juttu Tuukka Taposesta

Eli siis Taponen on näillä näkymin siirtymässä F4-sarjasta "pykälän kovempaan" Formula Regional (FRECA) -sarjaan. Eli hyvä juttu, tuo kausi meni kuitenkin kaikista vastoinkäymisistä ja opettelusta hyvin vaikka voittoja tulikin vain yksi: Taponen oli kokonaispisteissä viides ja tulokaskuskien pisteissäkin toiseksi paras.

Vielä tänä viikonloppuna on ilmeisesti yksi F4-autoilla ajettava kisa, joka ei kuitenkaan kuulu tuohon Italian F4-sarjaan vaan ajetaan Barcelonassa. Sen jälkeen sitten keskittymään ensi kauteen. Ei ollut täydellinen kausi todellakaan, mutta ensimmäiseksi formula-kaudeksi Tuukalta kuitenkin hyvää tekemistä. Ensi kaudella otteiden pitää kuitenkin tasoittua ja vauhdin parantua uudesta luokasta huolimatta, sen verran raakaa touhu on että se on tulos tai ulos.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Kuinka kauan noita sprinttejä pitää vielä katsella? Nykyformaatti oikeastaan pelkästään laimentaa viikonloppua. Nyt tiedetään jo ketkä ovat vahvoja kisassa ja harvemmin noissa edes tapahtuu mitään. Joku reverse grid tms. tuohon niin olisi siedettävä tai sitten koko konsepti romukoppaan. Ja näitä on ilmeisesti tulossa tulevina kausina lisää... ei saatana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka kauan noita sprinttejä pitää vielä katsella? Nykyformaatti oikeastaan pelkästään laimentaa viikonloppua. Nyt tiedetään jo ketkä ovat vahvoja kisassa ja harvemmin noissa edes tapahtuu mitään. Joku reverse grid tms. tuohon niin olisi siedettävä tai sitten koko konsepti romukoppaan. Ja näitä on ilmeisesti tulossa tulevina kausina lisää... ei saatana.

Noissa voisi olla jotenkin järkeä jos ajettaisiin vaikka mestaruustilanne käännettynä ja sitten sunnuntaina "takaa-ajo" kisa perään. Silloin olisi pakka todennäköisesti edes vähän sekaisin ja toisi jotain mielenkiintoa molempiin kisoihin. Nyt ei oikein tapahdu kummassakaan mitään. LIsäksi tuommoisilta viikonlopuilta voisi vaikka harjoituksien määriä vähentää, nyt tuntuu että moni löytää turhan hyvät säännöt, Voisiko olla tulevaisuudessa vaikka 2x 30 minuuttia tai jopa niin että perjantaina ei ajettaisi ja lauantaina sitten vain lyhyt harjoitus.
 

Ralph

Jäsen
Kausi 1952 on edellinen, jolloin yksikään brittikuljettaja tai -talli ei voittanut yhtään kilpailua.
Toistetaan viesti viime vuodelta. Silloin kauden lopussa meni tämä pilalle George Russellin voitettua.

Nyt neljä kisaa jäljellä ja kun Oscar Piastrin sprinttivoittoa ei lasketa, niin britit voitoitta. McLarenin ja Mercedeksen meno on parantunut, joten katotaan meneekö taas lopussa pilalle kuten viime kaudella.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche

Antonelli aika nopealla tahdilla saa nyt mahdollisuuden F2-puolella, ja vielä yhdessä parhaimmasta tallista.

Mielenkiintoista nähdä miten Mersu tulee pelaamaan kenties lupaavimman juniorinsa kanssa. Jos vaikka sattuisi heti voittamaan tulokasmestaruuden eli pakko siirtyä eteenpäin. Itse olen edelleen sitä mieltä, että Hamilton tulee ajelemaan lähemmäs 45-vuotiaaksi, niin onko pokeria heivata siinä tapauksessa Russel mäkeen. Koska tuskin mikään tiimi ilman klausuuleja ottaa toisen tiimin juniorikuskin ajelemaan muutamaksi vuodeksi omaan talliinsa. Toki ajoi Russel kolme vuotta Williamsilla, mutta tapahtuisiko sama uudestaan? Tuskin Mersun varakuskina päivystäminen on ykkösprioriteetti myöskään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kuinka kauan noita sprinttejä pitää vielä katsella? Nykyformaatti oikeastaan pelkästään laimentaa viikonloppua. Nyt tiedetään jo ketkä ovat vahvoja kisassa ja harvemmin noissa edes tapahtuu mitään. Joku reverse grid tms. tuohon niin olisi siedettävä tai sitten koko konsepti romukoppaan. Ja näitä on ilmeisesti tulossa tulevina kausina lisää... ei saatana.
Samaa ajattelin itsekin kun lauantaina sprinttiä katselin. Jotain hopeareunusta yritin tuossa nähdä ja oikeastaan se tuntuu olevan se, että vain yhdet harjoitukset aikaa löytää oikeat säädöt radalle, ja sitä kautta saadaan sunnuntaille hieman lisämuuttujia, kun ei niin paljoa tietoa esim rengaskulumista.

Muutenhan tuo formaatti onkin sitten aika kuraa. Tälläkin kertaa kärjessä erot oli 5-10 sekuntia ja kilvanajosta ei tietoakaan. Jotkin käänteiset lähtöjärjestykset toisi mielenkiintoa, mutta urheilullisesti en noista oikein perusta. Mutta eiköhän tällä saada lisää katsojia niin paikan päälle kuin ruutujen ääreen kun kolmena päivänä tapahtuu, eli varmasti näitä tullaan näkemään lisää jatkossakin, valitettavasti.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiva nähdä Italian Kimi ensi kaudella F2-sarjassa, muutenkin hienoa että vähän rupeaa uutta supertalenttia puskemaan. Antonelli todellakin Mersun junnuja ja vastaavasti Ferrarilla on Antonellia vuoden vanhempi Bearman, joka on jo tällä kaudella ajanut hyvin ottein F2-sarjassa.

2010-luvun jälkimmäisellä puoliskollahan pukkasi kovia tulokkaita sarjaan jatkuvalla syötöllä täyttäen kärkitallien paikat moniksi vuosiksi, ja vastaavasti nyt on ollut todella hiljaista Piastria lukuunottamatta uusien talenttien suhteen. Tämä on johtanut esimerkiksi siihen että ensi kaudelle ei ole tulossa yhtään muutosta tai uutta tulokasta. Kaikki ovat tyytyväisiä kuljettajiinsa ja vaikka eivät olisi niin ei siellä juuri ketään ole nostaa tilalle. Pourchaire on ehkä ainoa joka kärkyllä on mutta ei hänkään nyt sitten ihan sellainen lupaus ole mitä pari vuotta sitten uskoin. Helvetin nuori toki vielä ja uskon että löytyy gridiltä 2025.

2015-19 debyyttinsä tehneistä kuljettajista ajaa sarjassa tulevalla kaudella yhdeksän (Verstappen, Leclerc, Sainz, Norris, Russell, Ocon, Gasly, Stroll ja Albon), kun vastaavasti on hyvinkin mahdollista että 2020-24 debytanteista vuonna 2029 ajaa ainoastaan Piastri, ja mahdollisesti Tsunoda. Tuo kuvastaa hyvin millaista kaveria sarjaan pukkasi muutama vuosi sitten ja toisaalta sitä miten paljon hiljaisempaa nyt on ollut. Hienoa että saadaan Antonellia ja Bearmania hämmentämään pakkaa.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja sprintit todellakin helvettiin, en näe mitään lisäarvoa viikonlopulle. Nytkin katkaisi hyvän flown, kun ajettiin mielenkiintoiset aika-ajot ja sen jälkeen täytyi odotella kaksi vuorokautta kisaa. Perjantaina tunnin harjoitus, lauantaina 30 minuutin harjoitus, sitten aika-ajot ja sunnuntaina mennään. Lauantain harjoitukselle voisi varata kuitenkin enemmän aikaa kuin varsinaisen keston mahdollisten punaisten lippujen varalle joita tulee nykypäivänä suurinpiirtein siitä jos joku ajaa jonkun mutkan leveäksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja sprintit todellakin helvettiin, en näe mitään lisäarvoa viikonlopulle. Nytkin katkaisi hyvän flown, kun ajettiin mielenkiintoiset aika-ajot ja sen jälkeen täytyi odotella kaksi vuorokautta kisaa. Perjantaina tunnin harjoitus, lauantaina 30 minuutin harjoitus, sitten aika-ajot ja sunnuntaina mennään. Lauantain harjoitukselle voisi varata kuitenkin enemmän aikaa kuin varsinaisen keston mahdollisten punaisten lippujen varalle joita tulee nykypäivänä suurinpiirtein siitä jos joku ajaa jonkun mutkan leveäksi.
Mun mielestä sprintit on pääosin ihan ok. Toki välillä nähdään tylsempiä sprinttejä ja välillä mielenkiintoisempia, eli vaihtelua on. Tuntuu että sprinttiviikonloppuna on kolmena päivänä jotain mielenkiintoista seurattavaa, sen normaalin kahden päivän sijaan.

Ymmärtääkseni niiden suosio on kohtalaisen suurta, jonka vuoksi sprintit ovat kalenterissa pysyneet ja niiden määrää ollaan lisäämässä.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Sprinteissä on mielestäni ongelmana se että se paljastaa voimasuhteet, ja sen mitä itse kisassa sitten tulee tapahtumaan. Verstappenkin hyvin totesi tämän jossain vähän aikaa sitten.

Mutta pakko sanoa että esimerkiksi Brasilian 2022 sprintti oli todella viihdyttävä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sprinteissä on mielestäni ongelmana se että se paljastaa voimasuhteet, ja sen mitä itse kisassa sitten tulee tapahtumaan. Verstappenkin hyvin totesi tämän jossain vähän aikaa sitten.

Mutta pakko sanoa että esimerkiksi Brasilian 2022 sprintti oli todella viihdyttävä.
Niin, sehän se on kun sprintti voi olla viihdyttävä, mutta kisa sen jälkeen on lähes turha.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jäin vielä erikseen pohtimaan, että miksi ihmeessä Ricciardo ja Piastri jäivät kierroksella taakse tuossa uusintalähdössä. Syy on käsittäkseni naurettava. Sääntöjen mukaan, jos tulee punaiset liput ja olet kierroksen perässä, niin saat ennen lähtöä ajaa sen kierroksen kiinni. Mutta punaisten lippujen tullessa Piastri ja Ricciardo olivat vasta puoli kierrosta jäljessä ja jäivät kierroksen jälkeen vasta, kun muut kurvailivat punaisten jälkeen varikolle. Eivät siis olleet kierrosta jäljessä vielä punaisten tullessa. Sääntöjen mukaan oikeutta ottaa sitä yhtä kierrosta kiinni ei siis ollut, koska eivät olleet tarpeeksi paljon jäljessä punaisten tullessa. Voisi ehkä pohtia tuon korjaamista.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jäin vielä erikseen pohtimaan, että miksi ihmeessä Ricciardo ja Piastri jäivät kierroksella taakse tuossa uusintalähdössä. Syy on käsittäkseni naurettava. Sääntöjen mukaan, jos tulee punaiset liput ja olet kierroksen perässä, niin saat ennen lähtöä ajaa sen kierroksen kiinni. Mutta punaisten lippujen tullessa Piastri ja Ricciardo olivat vasta puoli kierrosta jäljessä ja jäivät kierroksen jälkeen vasta, kun muut kurvailivat punaisten jälkeen varikolle. Eivät siis olleet kierrosta jäljessä vielä punaisten tullessa. Sääntöjen mukaan oikeutta ottaa sitä yhtä kierrosta kiinni ei siis ollut, koska eivät olleet tarpeeksi paljon jäljessä punaisten tullessa. Voisi ehkä pohtia tuon korjaamista.
Tuo oli kyllä todella erikoinen tilanne, ja käytännössä näiden kahden kisa pilattiin heti alkuun. Ilman muuta sääntömuutoksen paikka.

Asiasta toiseen, F1TV:stä olen nyt hyödyntänyt tuota laajaa arkistoa, ja katsonut Häkkisen mestaruuskausilta kisojen koosteita. Näin ~25 vuotta myöhemmin moni asia on kyllä muuttunut.
- Varikolla renkaanvaihtajilla ei näytä olevan mikään kiire. Ei toki ihme kun tankkaus vie yleensä sen 6-10 sekuntia, mutta melkein kun lomalla olisivat.
- Turva-autoa ei pahemmin käytetty, ellei useampi auto ole radalla romuna. Esimerkiksi -98 Suzukassa viimeisessä shikaanissa kaksi autoa hiekalla, joista toinen vielä osittain radalla, mutta kasuaalisti autot käytiin vain siirtämässä pois keltaisten lippujen liehuessa.
- Ylipäätään radan varteen jääneitä autoja ei käyty keräämässä pois, vaan saatettiin jättää paikalleen jos eivät olleet vaaraksi.
- Tekniset murheet, normaalia oli, että 22:sta autosta maaliin pääsi 12-14. Myös komeita koneiden laukeamisia oli joka kisassa.
- Ajovirheitä sattui kovimmillekin kuskeille. Esim Mika Imolassa -98 ja Schumi Montrealissa -99. Kärkipaikalta selvässä johdossa seinään.
- Melkein joka startissa joku jäi paikalleen, tai sitten otettiin ihan surkeita lähtöjä. Näitä sattui myös kärkikuskeille pari kertaa kaudessa.
- Kaikki autot eivät päässeet kisaan mukaan, koska olivat liian hitaita.
- Mclarenin autot oli kyllä kauniita noina vuosina. Tuo väritys olisi hienoa nähdä taas formuloissa joku päivä.
- Pistelaskusysteemi oli jotenkin karumpi, kun kuusi parasta sai pisteitä. En tiedä onko nykymalli parempi vai huonompi, mutta omalla tavallaan tuo vaati oikeasti hyvää autoa, että pisteitä sai kerättyä (tai tuuria).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuo kierroshomma vaatii sen, että autojen on lähtökohtaisesti ajettava sama asetettu kierrosmäärä, normaali tai alennettu, mutta kaikkien ajettava sama, ellei jää kierroksella kisan aikana. Ja samoilla "ehdoilla", eli normaalisti kisaten, lämmittelykierroksina, turva-auton takana jne. Ei voida vain sanoa, että ok olet ajanut nyt kiekan vähemmän mutta annetaan sulle sama kierrosmäärä. Toisaalta ei kai ollut nyt mahdollisuutta ajaa tuota yhtä kiekkaa.

Eli kai tuossa tilanteessa olisi voitu tehdä niin, että punaisen lipun jälkeen turva-auton perässä muutama kiekka, jossa Ricciardo ja Piastri olisi heti alussa ohittaneet letkan jotta kaikki samalla kierroksella, ja sitten turva-auto sisään ja startti ruuduista tai lentävänä turva-auton jälkeen.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo kierroshomma vaatii sen, että autojen on lähtökohtaisesti ajettava sama asetettu kierrosmäärä, normaali tai alennettu, mutta kaikkien ajettava sama, ellei jää kierroksella kisan aikana. Ja samoilla "ehdoilla", eli normaalisti kisaten, lämmittelykierroksina, turva-auton takana jne. Ei voida vain sanoa, että ok olet ajanut nyt kiekan vähemmän mutta annetaan sulle sama kierrosmäärä. Toisaalta ei kai ollut nyt mahdollisuutta ajaa tuota yhtä kiekkaa.
Tämähän on säännöissä jo hoidettu. Kun lähdetään varikolta punaisten jälkeen, niin kierroksella ohitetut lähtevät letkan kärjestä ja sitten ajavat tuon rundin kiinni ja tulevat letkan perälle ennenkuin muut lähtevät varikolta liikkeelle. Muistaakseni Räikkösen kuuluisa "GLOVES AND STEERING WHEEL"-liittyi tällaiseen tilanteeseen, kun autoa kärrättiin letkan eteen. Säännöt koskevat vain tilannetta, jossa kuski on jäänyt kierroksella jälkeen ennen punaisia. Ricciardo ja Piastri tulivat varikolle SC:n aikana ja jäivät sinne. Muut autot menivät puoli kierrosta eteenpäin ja tuli punaiset. Eivät siis olleet punaisten tullessa kierrosta jäljessä, koska jäivät kierroksella sen jälkeen kun punaiset tulivat, eivätkä saaneet sen takia ajaa tuota kierrosta enää kiinni.

Tässä vielä sääntökohta:
58.4
At the two (2) minute point any cars between the safety car and the leader, in addition to any cars that had been lapped by the leader at the time the sprint session or the race was suspended, will be allowed to leave the pit lane and complete a further lap, without overtaking, enter the pit lane and then join the line of cars behind the safety car.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Jep. En kyllä tiedä millä perusteella Verstappenin voisi laittaa jo nyt Alonson edelle. Verstappenilla on niin paljon vielä todistettavaa että voisi lukea Alonson kaltaisen legendan edelle. Yksi annettu mestaruus, ja kaksi mestaruutta ylivoimaisella autolla, ja samoin Ricciardolle häviäminen eivät kyllä ihan vielä riitä, myös mitä tulee Verstappenin tallikavereihin, niin Hamilton antoi vähän aikaa sitten mielenkiintoisen kommentin liittyen tähän: "And in my personal opinion, Valtteri, and actually all my team-mates, have been stronger than the team-mates that Max has had. Jenson [Button], Fernando [Alonso], George [Russell], Valtteri… Nico [Rosberg] - I've had so many. These guys have all been very consistent, and Max has not raced against anyone like that," the Mercedes driver concluded.
Tuo oli niin katkera kommentti Hamiltonilta muutenkin, että turha edes huomioida. Max on todistanut useaan otteeseen miten autosta otetaan kaikki irti. Nuoruuden teräviä kulmia on tasoitettu, jolloin viikonlopun läpi menevä dominointi on aivan toisessa sfäärissä ollu tällä kaudella. Tämä ei tietysti lajin kannalta ole hyvä, mutta kova työ ja auto-kuskikombo ansaitsee tuloksensa meriitillä. Toivottavasti ensi kaudella pakka on tiiviimpi ja voittajakorokkeelle nousee muutkin kuin Max.

Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.

Sprintistä vielä sen verran, että saa kyllä jäädä. Formaatista vain tulisi poistaa tuo lauantain aika-ajo, Maha alkaa olla aika täynnä, kun aika-ajotkin kokevat inflaation. Yksi aika-ajo kuten ennenkin ja MotoGP:ssä hyväksi todettu systeemi.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.

Tähän voisi lisätä myös sen, että useamman mestsruuden aikana Lewiksen tallikaverina oli Nastolan raketti, joka oli täysin kakkoskuski. Perez tosin hoitaa sen puolen punaisella härällä
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.
Kyllähän Ferkku parina kautena laittoi vastaan vähän eri tavalla kuin nyky-gridi. Ja Nicokin haastoi vähän Checoa kovemmin. Tämä ei tietysti Maxin vika. Oikeastaan ainoa pahempi tahra urallaan on häviäminen (sittemmin keskinkertaiseksi osoittautuneelle) Ricciardolle kolmannella F1-kaudellaan, kun Hamilton oli tuossa vaiheessa F1-uraansa voittanut kerran Alonson ja kerran mestaruuden (ja Heikin).
 

Lubeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Anaheim Ducks
Kyllähän Ferkku parina kautena laittoi vastaan vähän eri tavalla kuin nyky-gridi. Ja Nicokin haastoi vähän Checoa kovemmin. Tämä ei tietysti Maxin vika. Oikeastaan ainoa pahempi tahra urallaan on häviäminen (sittemmin keskinkertaiseksi osoittautuneelle) Ricciardolle kolmannella F1-kaudellaan, kun Hamilton oli tuossa vaiheessa F1-uraansa voittanut kerran Alonson ja kerran mestaruuden (ja Heikin).
Itsehän pidän maailman nopeimman Heikin voittamista Hamiltonin suurimpana saavutuksena.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Tuo oli niin katkera kommentti Hamiltonilta muutenkin, että turha edes huomioida. Max on todistanut useaan otteeseen miten autosta otetaan kaikki irti. Nuoruuden teräviä kulmia on tasoitettu, jolloin viikonlopun läpi menevä dominointi on aivan toisessa sfäärissä ollu tällä kaudella. Tämä ei tietysti lajin kannalta ole hyvä, mutta kova työ ja auto-kuskikombo ansaitsee tuloksensa meriitillä. Toivottavasti ensi kaudella pakka on tiiviimpi ja voittajakorokkeelle nousee muutkin kuin Max.

Miten siis Maxin mestaruudet poikkeavat varsinaisesti Hamiltonin mestaruuksista? Yksi annettu ja loput täysin ylivoimaisella autolla.

Sprintistä vielä sen verran, että saa kyllä jäädä. Formaatista vain tulisi poistaa tuo lauantain aika-ajo, Maha alkaa olla aika täynnä, kun aika-ajotkin kokevat inflaation. Yksi aika-ajo kuten ennenkin ja MotoGP:ssä hyväksi todettu systeemi.
Itsekin suhtauduin aluksi vähän skeptisesti tällaisiin kommentteihin, kun ottaa huomioon, mitkä motiivit tällaisten kommenttien esittäjillä yleensä ovat, varsinkin Hamiltonila. Mutta kun noita Hamiltonin kommentteja miettii vähän syvällisemmin ja unohtaa vaikka hetkeksi kommenttien esittäjän ja esittäjän itsekeskeiset motiivit, niin kyllä mielestäni tuosssa on vähintäänkin ehkä jonkin verran totuuden siementä kuitenkin. Vaikea tuota on alkaa kiistämäänkään.

Hamilton on vain ollut ainoa tähän mennessä, kenellä on ollut pokkaa nostaa tuo kieltämättä vähän Maxille "epäedullinen" asia esiin, kun katsoo hänen uraansa F1:ssä, varsinkin nyt kun Verstappen-hype on huipussaan. Mutta samaan aikaan, jos kuskeista joku voi tuollaisilla asioilla piikitellä, niin se on kyllä Hamilton.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Itsekin suhtauduin aluksi vähän skeptisesti tällaisiin kommentteihin, kun ottaa huomioon, mitkä motiivit tällaisten kommenttien esittäjillä yleensä ovat, varsinkin Hamiltonila. Mutta kun noita Hamiltonin kommentteja miettii vähän syvällisemmin ja unohtaa vaikka hetkeksi kommenttien esittäjän ja esittäjän itsekeskeiset motiivit, niin kyllä mielestäni tuosssa on vähintäänkin ehkä jonkin verran totuuden siementä kuitenkin. Vaikea tuota on alkaa kiistämäänkään.

Hamilton on vain ollut ainoa tähän mennessä, kenellä on ollut pokkaa nostaa tuo kieltämättä vähän Maxille "epäedullinen" asia esiin, kun katsoo hänen uraansa F1:ssä, varsinkin nyt kun Verstappen-hype on huipussaan. Mutta samaan aikaan, jos kuskeista joku voi tuollaisilla asioilla piikitellä, niin se on kyllä Hamilton.
On siinä tietyllä tavalla pointti, mutta kommentti on silti aika katkeraa puhetta. Kyllä Lewis itsekin tietää, että Max on hänen kanssaan ihan samantasoinen ratinkääntäjä. Lewis on mielestäni ollut hivenen Maxia parempi aika-ajaja, mutta Max taasen mielestäni yksi kaikkien aikojen kovimmista kisakuskeista. En muista Sennan aikoja tarpeeksi hyvin, että voi mennä metsään, mutta noin historiankirjoja lukien varmaan Ayrton ja Max kuuluvat jollakin tasolla samaan kastiin puhtaan kilpa-ajamisen osalta.

Itse varmaan luokittelisin jotain tällaista all-time listaa, joka ei ole missään järjestyksessä: Lauda, Senna, Prost, Schumacher, Verstappen, Hamilton.

Vettel oli kyllä kova prime-aikanaan, mutta mielestäni Ferrari aika himmensi Sepon tähteä aika lailla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselle on jäänyt vähän epäselvä kuva siitä, miten hyvä Max on kisakuskina, kun auto on ilmiselvästi todella hyvä ja on yksinkertaisesti niin nopea, ettei tarvitse tällä hetkellä ottaa koskaan mitään riskejä.

Max on todella nopea kuski, siitä ei pääse mihinkään, mutta en ole täysin varma, että kuinka hyvin hermo pitäisi, jos joutuisi taistelemaan muiden kovien kuskien kanssa tasavahvoilla autoilla. Aiemmin uransa aikana, kun alla ei ollut ylivoimaista autoa, Max sortui virheisiin ja yliyrittämiseen. Onko nykyinen suoritusvarmuus kuitenkin osittain ylivoimaisen auton ansiota?

Toivottavasti tulevilla kausilla Maxia päästään testaamaan ihan tosissaan, koska Maxin viihdearvo on minimissään, kun ajelee ylivoimaiseen tapaan voittoon joka kisassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös