Jäin vielä erikseen pohtimaan, että miksi ihmeessä Ricciardo ja Piastri jäivät kierroksella taakse tuossa uusintalähdössä. Syy on käsittäkseni naurettava. Sääntöjen mukaan, jos tulee punaiset liput ja olet kierroksen perässä, niin saat ennen lähtöä ajaa sen kierroksen kiinni. Mutta punaisten lippujen tullessa Piastri ja Ricciardo olivat vasta puoli kierrosta jäljessä ja jäivät kierroksen jälkeen vasta, kun muut kurvailivat punaisten jälkeen varikolle. Eivät siis olleet kierrosta jäljessä vielä punaisten tullessa. Sääntöjen mukaan oikeutta ottaa sitä yhtä kierrosta kiinni ei siis ollut, koska eivät olleet tarpeeksi paljon jäljessä punaisten tullessa. Voisi ehkä pohtia tuon korjaamista.
Tuo oli kyllä todella erikoinen tilanne, ja käytännössä näiden kahden kisa pilattiin heti alkuun. Ilman muuta sääntömuutoksen paikka.
Asiasta toiseen, F1TV:stä olen nyt hyödyntänyt tuota laajaa arkistoa, ja katsonut Häkkisen mestaruuskausilta kisojen koosteita. Näin ~25 vuotta myöhemmin moni asia on kyllä muuttunut.
- Varikolla renkaanvaihtajilla ei näytä olevan mikään kiire. Ei toki ihme kun tankkaus vie yleensä sen 6-10 sekuntia, mutta melkein kun lomalla olisivat.
- Turva-autoa ei pahemmin käytetty, ellei useampi auto ole radalla romuna. Esimerkiksi -98 Suzukassa viimeisessä shikaanissa kaksi autoa hiekalla, joista toinen vielä osittain radalla, mutta kasuaalisti autot käytiin vain siirtämässä pois keltaisten lippujen liehuessa.
- Ylipäätään radan varteen jääneitä autoja ei käyty keräämässä pois, vaan saatettiin jättää paikalleen jos eivät olleet vaaraksi.
- Tekniset murheet, normaalia oli, että 22:sta autosta maaliin pääsi 12-14. Myös komeita koneiden laukeamisia oli joka kisassa.
- Ajovirheitä sattui kovimmillekin kuskeille. Esim Mika Imolassa -98 ja Schumi Montrealissa -99. Kärkipaikalta selvässä johdossa seinään.
- Melkein joka startissa joku jäi paikalleen, tai sitten otettiin ihan surkeita lähtöjä. Näitä sattui myös kärkikuskeille pari kertaa kaudessa.
- Kaikki autot eivät päässeet kisaan mukaan, koska olivat liian hitaita.
- Mclarenin autot oli kyllä kauniita noina vuosina. Tuo väritys olisi hienoa nähdä taas formuloissa joku päivä.
- Pistelaskusysteemi oli jotenkin karumpi, kun kuusi parasta sai pisteitä. En tiedä onko nykymalli parempi vai huonompi, mutta omalla tavallaan tuo vaati oikeasti hyvää autoa, että pisteitä sai kerättyä (tai tuuria).