Yhdysvaltain ex-presidentti Donald J. Trump

  • 3 407 603
  • 22 735
Tuo on jännä juttu, että kuka on tuo mystinen "eliitti" jota Trump vastustaa? Näyttäisi että se ei ainakaan ole suurpääoman edustajat ja miksipä olisikaan, sillä siihen joukkoon Trump itsekin kuuluu, lainaksi tai ilman. Vastustuksen kohteena on lähinnä ollut sivistyneistö, joka ei siis millään tavoin tarkoita rikkaita suuryritysten johtajia vaan enemmän kulttuuri-ihmiset. Miksi heitä sitten pitäisi vastustaa? alemmuuskompleksi?

Itse olen ajatellut, että sillä tarkoitetaan vallalla olevaa valtakoneistoa lobbareineen päivineen. Rajusti yksinkertaistettuna, että jos olet osa jotain olemassa olevaa rakennetta niin saat puskettua läpi itseäsi hyödyttäviä asioita vaikka se menisi pahastikin yhteisen edun edelle. Esim. joidenkin lääke-, sotilastarvike- ja energiajättien kiinnostusten aiheet voisi olla tämmöisiä ristiriitaisia kansakunnan edun kanssa olevia asioita. Trump todennäköisesti ajattelee hopealusikka suussa syntyneitä, vaikka itse kuuluu samaan porukkaan :)

EDIT: Ja siis itse en määritellyt mihinkään eliittiä, enkä pysty määrittelemään Trumpin mielipidettä mikä se eliitti on. Se on todellakin mystinen tässä yhteydessä. Tietysti arvauksen esitän tuossa yllä, heh.
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Onpahan hieno päivä olla BACK! Olen seurannut tätä ketjua kuin kärpänen katossa. Voin kertoa, että jokainen päivä on ollut tilipäivä!

Kuten kaikki tiedämme, Mueller -tutkinnasta katosi jännitys jo kuukausia sitten. Sen sijaan viihdyttävintä ikinä (sic!) on ollut seurata anti-Trumppereiden varautumista raportin julkaisuun. Aivan kuin seuraisi erilaisia hillereitä kipittämässä labyrintissä, josta ei ole ulospääsyä. Olen lajitellut heidät karkeasti ottaen kolmeen kategoriaan, TDS-levelin mukaan.

Kategoria 1: "Ollaan vaan hiljaa ja odotetaan" -porukka (TDS-level: medium)

Tämän kategorian ihmiset eivät pidä Trumpista yhtään enempää kuin muutkaan, mutta tajuavat, että mikä tahansa kommentti/selittely saisi heidät näyttämään naurettavalta tässä tilanteessa. Näin ollen on parempi vaieta siihen saakka kunnes raportti unohtuu ja Trumppia pääsee mätkimään jostain muusta syytä.


Kategoria 2: "Tämä on vasta alkua!" -porukka (TDS-level: high)

Tämän kategorian ihmiset ovat vuosikausia toistelleet papukaijana fake newssin väitettä siitä, että Trump on Venäjän agentti. He toki ymmärtävät, että uutinen oli heidän kannaltaan pahin mahdollinen, vetäen maton koko agendansa alta. Kantavana ajatuksena on: "kun syyllinen on löydetty, niin kyllä asialle vielä todisteetkin keksitään".

Miten he toimivat? Toimintamalleja on kolme (A, B ja C).

A) Takertuvat 'word thinkingiin', eli muuttavat tietoisesti sanojen ja kontekstien merkitystä, toivoven ettei kukaan huomaa. (esim: "Mueller ei vapauttanut Trumppia syytteistä!"). Tämä siitäkin huolimatta, että he aivan hyvin tietävät, että Mueller on rikostutkija, ei tuomari. Ei, Mueller ei vapauttanut Trumppia syytteistä. Barr ja Rosenstein sen sijaan vapauttivat.

B) Hokevat iskulauseita kuten "Tämä on vasta alkua!", ohittaen täysin Mueller-tutkinnan merkityksen. Ikään kuin kyseessä olisi vain joku harjoitus tai alku jollekin suuremmalle. "Odottakaa vain kunnes ne TOSItutkinnat alkavat! Kyllä sitten Trump vapisee!". Heistä tulee mieleen Titanickin kannella viulua soittava orkesteri, joka yrittää valaa positiivista mielialaa vielä silloinkin kun laiva on jo puoliksi uponnut.

C) Yrittävät epätoivoisesti kiinnittää huomion "niihin muihin syytteisiin". Kuten vaikkapa siihen, että niin montaa ihmistä on kuulusteltu ja 2 ihmistä on passitettu vankilaan täysin tutkinnan alkuperäiseen aiheeseen liittymättömistä syistä. Ajatuksena ilmeisesti on, että kun pitää tarpeeksi haloota epäolennaisista asioista, niin niiden tärkeysjärjestys ja konteksti maagisesti muuttuvat omalle agendalle suosiolliseksi.


Kategoria 3: "Muellerkin on siinä mukana!" -porukka (TDS-level: MAXIMUM)

Harvinaisin kategoria, mutta HUOM! Siirtymä kategoriasta 2 kategoriaan 3 voi tapahtua helpostikin! Riippuen siitä, kuinka hyvä päivä Trumpilla on ja kuinka huono itsellä on.

Kolmosen tyyppien mielestä meitä kaikkia tässä maailmassa enemmän tai vähemmän kusetetaan. He sinänsä hyväksyvät tutkinnan tuloksen, mutta ovat vakuuttuneita siitä, että Trumpin lisäksi myös Mueller on mukana "Russia probessa". Kolmostyypin henkilöt tunnistaa helposti esim. lausahduksesta "ei korppi korpin silmää noki!".

Tämä tekee tilanteen hieman hankalaksi. Äärilaidan demokraatitkin ovat olleet koko ajan sitä mieltä, että Mueller on juuri oikea ja puolueeton mies tutkimaan asiaa. Mistä löytyisi nyt sitten se oikeasti puolueeton tutkija, jonka tutkinta tuottaisi oikean tuloksen?

Vastaus on tietysti se, että kaikki tutkijat, jotka toteavat Trumpin syyttömäksi ovat vääriä/puolueellisia. Puolueeton tutkija = Trumpin syyllisyyden toteava tutkija.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ilon päivä!! Nämä pingviinit, petrit ja muut ovat kärpässarjassa mitä tulee Trump-henkiseen trollaukseen mutta nyt kummisetä itse tekee paluun! Mikään ei ole näin viihdyttävää(jos siis pysytään keskustelupalsta formaatissa) käsikirjoitettu viihde on tietenkin erikseen mutta olen niin iloinen tästä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilon päivä!! Nämä pingviinit, petrit ja muut ovat kärpässarjassa mitä tulee Trump-henkiseen trollaukseen mutta nyt kummisetä itse tekee paluun! Mikään ei ole näin viihdyttävää(jos siis pysytään keskustelupalsta formaatissa) käsikirjoitettu viihde on tietenkin erikseen mutta olen niin iloinen tästä.

Olihan se ihan kohtuullinen sepustus. En muistanut koko nimimerkkiä, mutta painoin tykkäystä, kun loi noinkin näppärästi kategoriat ja toimintamallit, jotka käyvät lähes sellaisenaan mm. hopeaveden markkinointiin hoitokeinona, kun vastassa on lääketieteelliset faktat.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olihan se ihan kohtuullinen sepustus. En muistanut koko nimimerkkiä, mutta painoin tykkäystä, kun loi noinkin näppärästi kategoriat ja toimintamallit, jotka käyvät lähes sellaisenaan mm. hopeaveden markkinointiin hoitokeinona, kun vastassa on lääketieteelliset faktat.

Minä olin ihan aidosti iloinen. Tässä ketjussa on niitä jotka ovat yltiöTrumpvastaisia mutta he eivät ole viihdyttävää luettavaa.
Nämä jotka saavat itkupotkut Trumpin kritisoinnista sen sijaan ovat viihdettä puhtaimmillaan.

Se on varmasti tullut monelle selväksi ettei meikäläisellä ole tähän ketjuun mitään annettavaa ja pysyttelenkin poissa kun kaikki ovat Trumpia vastaan mutta kun Trump-leirin sotilaat ilmaantuvat niin se vetää minua kuin lanta kärpäsiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä olin ihan aidosti iloinen. Tässä ketjussa on niitä jotka ovat yltiöTrumpvastaisia mutta he eivät ole viihdyttävää luettavaa.
Nämä jotka saavat itkupotkut Trumpin kritisoinnista sen sijaan ovat viihdettä puhtaimmillaan..

Vaikka itse olen puolustanut Trumpin politiikkaa monta kertaa (mm. NS2, Ukrainan aseet, NATO-maiden +puolustusrahoitus, talous), silti Trump on kokonaisuutena heikko ja väärä presidentti ykköslänsimaalle. Syytkin lienee kaikille selvät. Ymmärrän sen takia myös niitä, joiden asenne Trumpiin on täysin negatiivinen.
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Nämä pingviinit, petrit ja muut ovat kärpässarjassa mitä tulee Trump-henkiseen trollaukseen mutta nyt kummisetä itse tekee paluun!

Nämä jotka saavat itkupotkut Trumpin kritisoinnista sen sijaan ovat viihdettä puhtaimmillaan.

Eli sinun mukaasi minä sekä trollaan, että vedän itkupotkua samaan aikaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Sitä paitsi eihän tässä ole mitään syytä suruun. Trumpilla on menossa elämänsä paras viikko (ehkä 2016 lukuun ottamatta).

1. Exoneration, 2. Avenatti 3. Golan ja nyt vielä:

Pentagon myönsi miljardi dollaria Trumpin muuria varten

Vapautus syytteistä, yksi "päävihollisista" todettu rikolliseksi, loistava ulkopoliittinen peliliike ja muurikin alkaa pian kohota USA:n etelärajalle.

Eiköhän itselleni ja muille viiteryhmäni edustajille (ei-puusilmäisesti Trumppiin suhtautuvat), tässä ole enemmänkin syytä leveään hymyyn kuin suruun!

edit: Kiitos Mikke <3 korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mistä löytyisi nyt sitten se oikeasti puolueeton tutkija, jonka tutkinta tuottaisi oikean tuloksen?

Vastaus on tietysti se, että kaikki tutkijat, jotka toteavat Trumpin syyttömäksi ovat vääriä/puolueellisia. Puolueeton tutkija = Trumpin syyllisyyden toteava tutkija.
Nyt pitäisi enää löytää se tutkija joka on todennut Trumpin syyttömäksi. Tai mieluummin toki syylliseksi, mutta kumpikin kelpaisi.
Trumpilla on menossa elämänsä paras viikko (ehkä 2016 lukuun ottamatta).

1. Exonoration, 2. Avenatti 3. Golan
En yhtään ihmettele jos Trumpilla on elämänsä paras viikko, koska noilla älynlahjoilla varmasti kuvittelee kohdan yksi toteutuneen.
P.S. Se on exoneration.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuosien 2015 ja 2016 aikana vielä ymmärsin Trumpin nousun syyt, vaikkakin valinta presidentiksi tuli silti suurena negatiivisena yllätyksenä. Nyt kolme vuotta myöhemmin en kuitenkaan enää ymmärrä tätä ilmiötä. Minulle on suoraan sanottuna shokki, että republikaanit ovat täysin Trumpin taskussa. Olen tyrmistynyt siitä, että Mitch McConnell ja kumppanit istuvat käsiensä päällä, kun Trump hyppii tasajalkaa amerikkalaisen demokratian instituuutioiden päällä ja etäännyttää USA:ta liittolaisistaan. En ymmärrä kuinka noin 35-45 prosenttia kansasta edelleen tukee ihmistä, jolla ei ole älyllistä uteliaisuutta eikä oikein moraaliakaan ja jolle presidenttiys on lähinnä egotrippi.

Olen kai siinä määrin idealisti ja ehkä naivikin, että uskoin järjen äänen voittavan ennen pitkää ja trumpilaisten painuvan takaisin koloihinsa. Viime kuukausien aikana realismi on kuitenkin iskenyt. Samalla olen huomannut, että oma puhti alkaa vähän loppua. Poliittisten podcastien ja amerikkalaisten lehtien lukeminen on alkanut tuntua kuormittavalta. Täällä Suomessa turhautumista lisää se, että vaikutusmahdollisuudet ovat tasan nolla, koska ei ole edes sitä ääntä millä voisi vaikuttaa vaaleissa.

Sen verran optimismia on vielä jäljellä, että uskon tulevaisuuteen, jossa on konsensus siitä, että Trumpin aikakausi oli häpeällinen. Juuri nyt se on kuitenkin kaukainen haave. Voin vain toivoa, että tämä epäpätevä ihminen puolustelijoineen ja mahdollistajineen ei saa kovin peruuttamatonta vahinkoa aikaiseksi ennen kuin asiat muuttuvat paremmiksi.
 

flogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sinisen kanssa samoilla linjoilla. Rock bottom on saavutettu, uskon ja toivon että syvemmälle ei ole mahdollista vajota. Aika Trumpin jälkeen kertoo sitten aikanaan. Toivottavasti oranssi mulkero ei saa mitään peruttamatonta pahaa aikaan ennen sitä. Ja olisihan se hienoa jos oikeusjärjestelmä joskus saisi Don the Conin nalkkiin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Rock bottom on saavutettu, uskon ja toivon että syvemmälle ei ole mahdollista vajota.

Vielä lienee kikkapussista kaivamatta se järjetön ja merkityksetön sota sisäpoliittisista syistä, jonka massiivisia sotkuja ja syyllisiä ei kukaan koskaan kykene selvittämään tai niistä vastaamaan. Helppoheikin diktatuuri sattui syrjäyttämään demokratian, koska lääketokkuroissaan hoiperteleva kansa käyttäytyy kuin pirinisti fobioissaan. Tämän voisi kuvitella olevan dystopia, mutta se on vain tyhmyyden tiivistymä, joka johtaa diktatuurien aikaan. DT ei suinkaan ole mihinkään syypää, lahjat ei moiseen mitenkään riittäisi, vaan sopiva huru - ukko tyhmyyden ajan airueeksi. Miksi kukaan ei ole esittänyt tomppelille, että kun hänen muurinsa jää ikuisesti kakkoseksi Kiinalle, niin vähintään smaalhandin pitää rakentaa muurinsa matalimmillaankin yli 500 metriä korkeaksi ja tietysti diskovalot päälle, muuten on vaan nolo muurinpystyttäjä, eikä erotu massasta mitenkään. Narsisti ei voi koskaan voittaa, koska itseään on mahdoton voittaa, joten minkään bottomia ei voi koskaan saavuttaa. Lopulta suuren jenkkilän sirkus on ehkä trumpin käsissä harmittomammillaan, kun ajattelee, että Hillaryistit jos veisi kalifin paikan, trumpistit aloittaisivat sisällissodan ja kun iso jenkki olisi halvaantunut, miten kävisi artikloiden, vitosten ja muiden, kun takaajaa ei olisi, trumpilta sen voisi kuitenkin saada edes joku riittävän syvään perseennuolentaan pystyvä, ellei just satu tulemaan joku tärkeämpi keittösaippua telkusta, eikä tietenkään moisten pikkuhuolien jakamiseen ole aikaa, kun pitää vielä laittaa twiitti kimille kysellä Vladimirilta, että mitenkä sijoitukset on poikinu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Punaisen napin pelko oli mielestäni Reaganin aikana kovempi, kun kylmän sodan aikana elettiin. Monellako on muisto tästä pelosta?
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Vielä lienee kikkapussista kaivamatta se järjetön ja merkityksetön sota sisäpoliittisista syistä, jonka massiivisia sotkuja ja syyllisiä ei kukaan koskaan kykene selvittämään tai niistä vastaamaan. Helppoheikin diktatuuri sattui syrjäyttämään demokratian, koska lääketokkuroissaan hoiperteleva kansa käyttäytyy kuin pirinisti fobioissaan. Tämän voisi kuvitella olevan dystopia, mutta se on vain tyhmyyden tiivistymä, joka johtaa diktatuurien aikaan. DT ei suinkaan ole mihinkään syypää, lahjat ei moiseen mitenkään riittäisi, vaan sopiva huru - ukko tyhmyyden ajan airueeksi. Miksi kukaan ei ole esittänyt tomppelille, että kun hänen muurinsa jää ikuisesti kakkoseksi Kiinalle, niin vähintään smaalhandin pitää rakentaa muurinsa matalimmillaankin yli 500 metriä korkeaksi ja tietysti diskovalot päälle, muuten on vaan nolo muurinpystyttäjä, eikä erotu massasta mitenkään. Narsisti ei voi koskaan voittaa, koska itseään on mahdoton voittaa, joten minkään bottomia ei voi koskaan saavuttaa. Lopulta suuren jenkkilän sirkus on ehkä trumpin käsissä harmittomammillaan, kun ajattelee, että Hillaryistit jos veisi kalifin paikan, trumpistit aloittaisivat sisällissodan ja kun iso jenkki olisi halvaantunut, miten kävisi artikloiden, vitosten ja muiden, kun takaajaa ei olisi, trumpilta sen voisi kuitenkin saada edes joku riittävän syvään perseennuolentaan pystyvä, ellei just satu tulemaan joku tärkeämpi keittösaippua telkusta, eikä tietenkään moisten pikkuhuolien jakamiseen ole aikaa, kun pitää vielä laittaa twiitti kimille kysellä Vladimirilta, että mitenkä sijoitukset on poikinu.

Tässä on kyllä sitä Fight Club -sukupolven paatosta parhaimmillaan.

Ei mitään. Käsi lippaan ja jatkakaa!
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Punaisen napin pelko oli mielestäni Reaganin aikana kovempi, kun kylmän sodan aikana elettiin. Monellako on muisto tästä pelosta?
Enpä tiedä. Ennen Reagania kylmä sota ja punaiset napit olivat jumahtaneet paikoilleen jo vuosikymmeniä. Miekkailut käytiin proxy-sotina kehitysmaissa. Tilanne oli stabiili kauhun tasapainossa. Reagan sitten toi aktiivisemman otteen ulkopolitiikkaan ja hyökkäävämmän asenteen Neuvostoblokkia vastaan. (Johtui varmaan osittain Vietnamin traumojen haihtumisesta historiaan.) En minä silloin kuitenkaan nähnyt mitään akuuttia sodanuhkaa vaikka jotkut ikätoverit rauhanmarssivatkin. Ei siinä peruskonsellaatiossa Reaganin myötä mikään muuttunut.

Valkoisen talon oranki on toki arvaamaton mielipuoli mutta jos sormet alkaa liian taajaan punaista nappulaa hiplaamaan niin eiköhän joku kenraali räppää salkun kannen twittersankarin näpeille. Itse olen koko Trumpin kauden uskonut että Yhdysvaltain demokraattinen traditio kestää ja estää tämänkin puupään ilman että mitään peruuttamatonta vahinkoa pääsee tapahtumaan.

USA:n sisäpolitiikasta sen verran että nykykauhistelu Amerikan kahtiajakautumisesta ei kerro muusta kuin kauhistelijoiden olemattomasta historiantuntemuksesta. On siinä maassa ennenkin osattu kahtiajakautua. Jonnet ei muista.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen lajitellut heidät karkeasti ottaen kolmeen kategoriaan, TDS-levelin mukaan.

Sitten on vielä se neljäs kategoria, jota itse edustan. Tämän kategorian edustajille on suhteellisen merkityksetöntä, onko Trump Putinin taskussa vai ei. Se on edelleen spekuloinnin varassa oleva asia. Kiistämätöntä sen on, että Trump on juntti ja moukka ja sellaisia pitää aina ja kaikissa olosuhteissa halveksia ja vastustaa (ellei satu olemaan itse demari). TDS-levelin saat ihan itse määritellä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
on suhteellisen merkityksetöntä, onko Trump Putinin taskussa vai ei. Se on edelleen spekuloinnin varassa oleva asia. Kiistämätöntä sen on, että Trump on juntti ja moukka ja sellaisia pitää aina ja kaikissa olosuhteissa halveksia ja vastustaa (ellei satu olemaan itse demari). TDS-levelin saat ihan itse määritellä.

Aikaa sitten puheet Putinin taskusta levisivät kaikkialla maailmassa ja keskeinen syy oli muistaakseni Trumpin saama rahoitus Venäjältä. Voi olla perää tai sitten ei. Oleellista on kuitenkin yksi asia taskun osalta: Trump on toimillaan jakanut länsimaita sekä päättäjien että kansalaisten tasolla. Trump romuttaa jatkuvasti läntistä demokratiaa mm. hyökkäämällä mediaa vastaan leimaten sen kansan viholliseksi. Niinpä Trump koetaan jo osassa isoja länsimaita uhkaksi. Kun turvallisuuspolitiikkaan keskittyvän seuran Atlantik-Brücken mielipidemittaus helmikuussa kertoi, että Trumpin USA:ta pidetään Ranskan ja Saksan kansalaisten keskuudessa suurempana uhkana kuin Putinin Venäjää, tasku sulkeutuu.

Syitä on paljon. Euroopalle tärkeät ilmastosopimus, Iranin ydinasesopimus, keskimatkan INF-ohjussopimus, kauppasopimukset, vetäytyminen (pieni osa jää) Syyriasta, karkeat ja jatkuvat hyökkäykset vapaata mediaa vastaan, pyrkimys hajoittaa EU:ta poliittisesti ja taloudellisesti jne. Näissä asioissa USA ja EU ovat jo eri puolilla, ja lisää seuraa Trumpin valtakauden jatkuessa.

Olisi silti virhe syyttää tästä tuhosta transatlanttisissa suhteissa yksin Trumpia. Hän on vain sen ilmentymä. Trumpin takana on amerikkalaisia äärioikeistolaisia resursseja. Heillä taas on isoissa asioissa samoja päämääriä kuin joissakin asioissa äärioikeistoa tukevalla Putinilla.

Mutta. Kuten aiemminkin, myös nyt Trumpilla on onnistuneita päätöksiä ja linjauksia. Esimerkiksi USA:n talouskasvu ei ole tapahtunut Trumpista huolimatta, vaan kyllä Trumpin vero-ja talouspolitiikalla on ansionsa. Tiukentuneita Venäjä-pakotteita ei sen sijaan voi laittaa Trumpin eduksi, sillä hän on mm. perunut jo ilmoitettuja pakotteita. Euroopan NATO-maiden kovistelu puolustusbudjeteista on erinomainen asia ja sen Trump hoiti mallikkaasti. Samoin Saksan höykyttämisen liian läheisistä energiasopimuksista Venäjän kanssa. Myös Ukrainen aseistaminen on plussaa, vaikka taustalla on amerikkalaissenaattorit.

Kun yhteistyö ja suhteet ovat hyvinkin monimutkaisia, ongelmat eivät aina ole Trumpin politiikan vika. Esimerkiksi jo mainittu energiayhteistyö Saksan ja Venäjän välillä tulee olemaan nykyistä suurempi ongelma, jos USA laittaa tiettyjä suuria energiayhtiöitä pakotelistalle. Tällöin Saksa kokisi USA:n puuttuvan sen sisäisiin asioihin, vaikka monien saksalaistenkin poliittikkojen (mm. EU:n suurimman ryhmän, EPP:n johtaja Manfred Weber) mielestä Merkel on Putinin taskussa ja koko hanke on Putinin juoni. Minusta Trump voisi hyvin toimia niin, että uusi kaasuputkihanke kaadettaisiin (vaikka sitä jo konkreettisesti tehdään), kun Weber ei siihen ymmärrettävästi pysty. Mutta tällä olisi merkittäviä lisäseurauksia suhteiden heikentymiseen, koska Saksassa Trump ei todellakaan ole suosittu. Ja paljolti syystään.
 
Viimeksi muokattu:
Punaisen napin pelko oli mielestäni Reaganin aikana kovempi, kun kylmän sodan aikana elettiin. Monellako on muisto tästä pelosta?

Reaganin aikana oli todellinen pelko tästä, mutta silloin jo alkoi pelko hälvetä. Reaganin isoin lietsonta oli tähtien sota hommat, jotka sinällään oli turhia, kun eihän ne vissiin toimineet. Toisaalta oliko sillä osansa neukkuen konkurssiin, kun piti pysyä ylipäätään kilpavarustelussa mukana. Liekkö sitten Alexander Haigin vaikutuksen vähentämisestä, tuo punaisen napin pelon poistuminen vai neukkujen köyhyyden sekä kyvyttömyyden hoksaaminen :)

Joka tapauksessa monella tapaa 80-luku on se aikakausi, kun maailman politiikka lähti normalisoitumaan. Tämä pätee niin ydinaseisiin kuin maailman järjestykseen komminismikokeilun alkaessa kuolla. Monet konkreettiset muutokset tulivat jälkeen päin.

En jotenkin hoksaa miten tämä kuitenkaan vertautuu Trumppiin. Reagon oli retoriikan mies ja antoi asioiden "mennä" siihen suuntaan kuin menivät. Trump on myös toiminnan mies ja täten tuossa suhteessa eri luokkaa. Hyvässä ja pahassa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kolme vuotta myöhemmin en kuitenkaan enää ymmärrä tätä ilmiötä. Minulle on suoraan sanottuna shokki, että republikaanit ovat täysin Trumpin taskussa. Olen tyrmistynyt siitä, että Mitch McConnell ja kumppanit istuvat käsiensä päällä, kun Trump hyppii tasajalkaa amerikkalaisen demokratian instituuutioiden päällä ja etäännyttää USA:ta liittolaisistaan. En ymmärrä kuinka noin 35-45 prosenttia kansasta edelleen tukee ihmistä, jolla ei ole älyllistä uteliaisuutta eikä oikein moraaliakaan ja jolle presidenttiys on lähinnä egotrippi.
Tässä on hyvä pointti. DT ei ole pelkkä protestiäänien hetkellinen ilmentymä, vaan hänellä on laajasti aitoa kannatusta. Ja paljastaa samalla, että USA:n demokratian takana ei todellakaan seiso koko kansa. Rebut on luopuneet konservatiivisista perusarvoistaan ja se on iso juttu. Ne on luisuneet äärioikealle ja tästä kunnia on läskin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä kyllä haluaisin kuulla miten vakionaamat täällä selitävät republikaanien perusarvot.

Ei sillä että en väittäisi että palstan dosenteilla ei olisi asiasta muutama akateeminen tutkimus vyöllänsä. Suomalaisessa konteksissa republikaanius näyttäytyy lähinnä toiseuden kautta joten tämä lienee hyvä kalibrointisessio meille kaikille - varsinkin meille maatiaisille joilta puuttuu teidän dosentien akateeminen CV.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olen sergein kanssa samaa mieltä. Antakaa republikaanien perusarvojen olla ellei teillä ole "dosenttien akateemista cv:tä". Miten kehtaattekin. Republikaaneilla itsellään kompetenssia riittää kun ovat sitä mieltä että suomenkin poliittinen järjestelmä on kommunismia pahimmillaan. Täällä ihmiset kuolevat ruokajonoihin kun yhdysvalloissa kukaan ei näe nälkää tai vietä yötä ulkona.
 
Tässä on hyvä pointti. DT ei ole pelkkä protestiäänien hetkellinen ilmentymä, vaan hänellä on laajasti aitoa kannatusta. Ja paljastaa samalla, että USA:n demokratian takana ei todellakaan seiso koko kansa. Rebut on luopuneet konservatiivisista perusarvoistaan ja se on iso juttu. Ne on luisuneet äärioikealle ja tästä kunnia on läskin.

Yksi iso asia kannatukseen on lupausten toteuttaminen. Nythän mekin arvostelemme häntä siitä, ettei lupaukset ole toteutuneet siinä määrin kuin ne maalailtiin alunperin. Se ei kuitenkaan politiikassa ole tärkeintä vaan tärkeintä lupaamien asioiden ajaminen ja edes osittainen onnistuminen. Tässä Trump on ollut vahva. Hän on kuitenkin neuvotellut NAFTA:n uusiksi (ottamatta kantaa sisältöön), irtautunut pariisin ilmastosopimuksesta (ottamatta kantaa järkevyydestä), alentanut veroja, rakentanut muuria (tai osoittanut jo rakennettua sormella, että siinähän se) ja alkanut lukemaan lakia kiinalaisille (keinoista voi jokainen olla omaa mieltä). On muitakin asioita, esim. aborttiin liittyen, mitä Trump on luvannut ja tehnyt.

Nuo ylläolevat asiat ovat erittäin tärkeitä Trumpin kannattajille ja voisin olettaa, että myös rebuille. Tämä luo kaikesta inhottavuudesta huolimatta vankan pohjan kannatukselle ja niin älyttömältä kuin itselleni tuntuu tämä ääneen sanoa, niin onko muut presidentit saaneet näin monta juttu hoidettua tai alulle, varsinkin kun näitä vastustetaan niin massiivisesti.

Ei, ei ole henkilökohtainen puolustuspuhe Trumpille. Tämän kuitenkin pitäisi auttaa ymmärtämään, että miksi Trumppia kannatetaan niin kuin kannatetaan. Joillekin päämäärät ovat tärkeämpiä kuin keinot ja olettaisin, että rebutkin ottaisivat tosi mieluusti jonkun toisen johtoon, kunhan tarvittavat muutokset on saatu ensin tehtyä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hän on kuitenkin neuvotellut NAFTA:n uusiksi (ottamatta kantaa sisältöön), irtautunut pariisin ilmastosopimuksesta (ottamatta kantaa järkevyydestä), alentanut veroja, rakentanut muuria (tai osoittanut jo rakennettua sormella, että siinähän se) ja alkanut lukemaan lakia kiinalaisille (keinoista voi jokainen olla omaa mieltä). On muitakin asioita, esim. aborttiin liittyen, mitä Trump on luvannut ja tehnyt.

Nuo ylläolevat asiat ovat erittäin tärkeitä Trumpin kannattajille ja voisin olettaa, että myös rebuille. Tämä luo kaikesta inhottavuudesta huolimatta vankan pohjan kannatukselle ja niin älyttömältä kuin itselleni tuntuu tämä ääneen sanoa, niin onko muut presidentit saaneet näin monta juttu hoidettua tai alulle, varsinkin kun näitä vastustetaan niin massiivisesti.

Vielä voisi lisätä monia asioita, mutta ehkä merkittävimpiä on työllisyys- ja talouskehitys sekä Israelin tukeminen monin tavoin. Kuten lähetystö Jerusalemiin ja Golanin kukkuloiden tunnustaminen osaksi Israelia. Nämä kaksi Israeliin liittyvää asiaa ovat nimenomaan Trumpin saavutuksia (tai osan mielestä "saavutuksia".)

Republikaaniäänestäjän silmin Trump ollut siis hyvä valinta. Ei toki kaikkien mielestä, mutta galluppienkin mukaan Trump nauttii edelleen suurta suosiota republikaanien keskuudessa. Muualla ei nautikaan, mutta se on toinen tarina.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä kyllä haluaisin kuulla miten vakionaamat täällä selitävät republikaanien perusarvot.

Ei sillä että en väittäisi että palstan dosenteilla ei olisi asiasta muutama akateeminen tutkimus vyöllänsä. Suomalaisessa konteksissa republikaanius näyttäytyy lähinnä toiseuden kautta joten tämä lienee hyvä kalibrointisessio meille kaikille - varsinkin meille maatiaisille joilta puuttuu teidän dosentien akateeminen CV.

Kerro vaikka ihan itse, kun annat ymmärtää, että tiedät muita paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös