No minä taas näen, että syy on paljon syvempi ideologinen taistelu siitä miten maailma tulisi järjestää. Tunnut nyt hakevan helppoa selitystä, jolla pääset itse kohottamaan omaa itsetuntoasi tyhmien ja faktoista piittaamattomien kustannuksella.
Olettaisin, että olet lukenut Breitbartia ja katsellut Milo Yiannopouloksen videoita youtubesta jne. Olet oikeassa siinä, että "maailman järjestäminen" (konservatiivisten arvojen mukaan) on tietysti mukana agendalla, mutta kyllähän ihan järkyttävän suuri määrä tekstistä/puheesta on sitä, että annetaan ylimieliselle älymystölle (huom. älymystölle, ei rahaeliitille, jota on ihan helppo kannattaa samaan aikaan) nokkaan. Trump DESTROYS, Milo DESTROYS ja artikkelin aiheeksi kelpaa vaikkapa ilmastopolitiikasta pidetyn lehdistötilaisuuden yleisön
reaktiot, ei sen sisältö.
Ja faktoista piittaamattomuutta pidän ihan todistettuna faktana (josta ei siis tarvitse piitata). Itsetuntoni kannalta asialla ei sinänsä ole merkitystä, mutta minulle asiasisältö on aina prioriteetti nro. 1. Olen kyllä samaa mieltä joidenkin kielitieteilijöiden kanssa siitä, ettei progressiivisten poliitikoiden pitäisi lähteä kaikkia faktoja korjaamaan loputtomasti ja siten asemoimaan keskustelua Trumpin kaltaisten imbesillien tahtomalle alueelle.
Mistä Hillarya ja muita demokraattipuolueen Wall Streetin sätkynukkeja kritisoivan vasemmistopopulismin nousussa mielestäsi on kyse? Kieliikö vasemmistopopulistien kannattaminenkin mielestäsi lähinnä kannattajansa tyhmyydestä ja heikosta itsetunnosta?
Osin samat, osin eri syyt. Kuten oikeistopopulismissa, myös vasemmistopopulismissa on kyse omien arvojen puolustamisesta (keinolla millä hyvänsä). Vasemmistopopulismi on kyllä erikoistunut enemmän taloudellisen eliitin vastustamiseen kun taas alt-right-liikkeen the yhdistävä tekijä on maahanmuuttovastaisuus, johon muutosvastarinta tiivistyy.
Ylimielistä ehkä, mutta kyllä kaikenlaisessa aktivismissa ja populismissa on minun silmääni aina ripaus tyhmyyttä mukana, aivan sama mihin kohtaan poliittista kenttää tunteidensa valtaan joutuneet ihmiset sijoittuvat.