Yöketju (klo 24:00–06:00)

  • 475 726
  • 5 189

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Antoisa ja kaikin puolin hieno ehdotus, mutta kai sitä näinkin menee... ja voihan sitä kännykänkin päälle varmaan rojahtaa väsymyksen ottaessa vihdoinkin niskalenkin lujaakin lujemmasta mielentahdosta. Ja läppäri minulla on, aina on ollut, koskaan en ole elämässäni omistanut sellaista PC:tä, pelikoneko sen nimi oli... eli oikeastaan voisin toteuttaa ehdotuksesi koska vancd,r lömvreopjbog.,v. fd.ö.

Ei tainnut mennä tuo yritys läpi, heh. Mutta siis, voisin siis toteuttaa ehdotuksen ihan koska tahansa, puitteet on kunnossa ja olosuhteetkin nyt suotuisat. En tosin enää jaksa katsoa paskaa viihdettä, meni pimeän ajan kiintiö jo täyteen... vai mistäs sitä löytyisi oikein paskaa viihdettä... Hikipedia, Vauva.fi, Suomi24, sivusto jossa yhtä kohtaa klikkaamalla sinut heitetään jollekin ihan päättömään ja randomiin paikkaan? Vaihtoehtoja on... viihdettähän ei ole koskaan liikaa, ei etenkään huumoria. Tykkään nauraa, ihan niin kuin Jokerikin (Jokereista en tiedä, mahtaako niitä naurattaa nykymeno).
Katso RedLetterMedian kaikki Best of the Worst videot putkeen. Muu elämä on sen jälkeen turhaa.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Isomäessä on tullut tällä kaudella käytyä kaikilla Lukon visiiteillä. Sieltä metsäpolulta tai mikä nyt lieneekin ollaan aina paikalle tultu. Ulkosivu todella siisti ja tyylikäs. Sisältä vanhahtava, joka ei ole huono juttu. Hyvä fiilis on jäänyt itse ottelutapahtumasta joka kerta, vierasjoukkueen peliesityksistä ei niinkään. @Punamusta

Pitää varmaan tästä mennä nukkumaan, jos pystyisi heräämään klo 12.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kirjoitetaanpas vaihteeksi tänne kun satun tässä ennen kello kuutta hereillä olemaan. Tyypillinen perjantai-lauantai välinen yö ollut minulla, kun olen jo nyt taas hereillä. Ennen kello kuutta. Sitä fiilistelee aina sillä kuinka sitä just tänä yönä saa nukuttua pitkään viikon uurastuksen jälkeen, mutta sitten just tämä yö menee pipariksi usein. Tai on ainakin mennyt työkokeilun aikana. Ei pitäisi fiilistellä, siitä se kai johtuu.

Hassua, kun muistan mitä unta näin tänä yönä. Olimme porukalla jotain teatteriharjoituksia katselemassa ja siellä näytteli myös Ria Kataja. Pyysin sitten josko Kataja suostuisi kanssani selfieen. Kerroin kuinka hän oli myös ollut samassa kuvassa kanssani Kotikadun 15-vuotisjuhlilla Teemun eli Villen (Ville Keskilä) kanssa. Meni hetki siinä unessa kunnes Ria kuiskasi minulle että kyllä se onnistuu, kunhan et puhu asiasta kenellekään.

No muistan kyllä mitä unta viime yönäkin näin. Keikaroin jonkun rantapallon kanssa ja sanoin unessani että tämä on Tepsille. Se taisi olla taas enneunta?

Täällä on tosiaan niin ansiokkaita viestejä ja hyvää keskustelua että on melkein jo suorituspainetta kirjoittaa tänne ketjuun. En nyt heti alkanut lukemaan näitä tänä yönä tulleita viestejä, joten en osaa vastata niihin mutta ehkä joskus lukasen vielä nekin läpi. Mutta tätä yötä aiemmin tulleita viestejä olen kyllä lukenut ja ne ovat olleet hyviä, tasokkaita.

Tämä viikonloppu ollut taas kovassa odotuksessa. On tyhmää toistaa itseään jatkuvasti, mutta todettakoon nytkin kuitenkin vielä kerran että tämä viikonloppu on täynnä urheilua ja siitä ainakin allekirjoittanut tykkää. Siis ammattilaiset urheilevat ja minä seuraan kotona nojatuolistani heidän edesottamuksiaan eli penkkiurheilen.

Lauantaina ja sunnuntaina tulisi melkein vuorokauden ympäri urheilua. Tai tuleekin mutta varmasti tulee jossain vaiheessa sitten omatkin rajat vastaan. Jaksaako sitä taaskaan valvoa lauantai-sunnuntai välistä yötä. Sunnuntaina täytyy ainakin ajoissa maate mennä kun seuraavana päivänä eli maanantaina on työpäivä. Mutta ei puhuta töistä nyt tämän enempää.

Kello 10.25 alkavat urheilut tänään alppihiihdon maailmancup-kisoilla ja sieltä tulee päivän aikana ainakin alppihiihdon, yhdistetyn ja hiihdon maailmancup-kisoja, ampumahiihdon MM-kisoja, a-junnujen puolivälieriä, KHL:n pudotuspeliottelu, FA-Cupin jalkapallopelejä, jalkapallon Suomen cup-otteluita, Englannin mestaruussarjan otteluita, bundesliigaa, valioliigaa, suomalaista lentopalloa, Liigan säälipudotuspelejä, NBA- ja NHL-otteluita myös prime time aikaan eli erittäin hyvään katseluaikaan myös suomalaisittain. Osa NBA-ja NHL-peleistä alkaa tänään jo kello 18.30 ja 19.05 ja Serie A:ta.

Eli ihan mieletön määrä tulee tänään urheilua. Ja tätä päivää olen sen takia odottanut paljon. Tässä on ongelmana kyllä se että urheilua tulee taas päällekkäin ja osa urheilulähetyksistä jää sen takia ainakin livenä näkemättä.

Aijai. Eilen omasta aloitteestani sovin siskon kanssa että menen hänen ja hänen perheensä luo katselemaan torstaina TPS:n ja HPK:n ensimmäistä puolivälieräottelua Turusta. Siinä tapahtuu kaksi kärpästä yhdellä iskulla kun näen samalla pitkästä aikaa siskon lapsia hyvällä ajalla. Hallissa kyllä tullut moikkailtua aina silloin tällöin, mutta silloin se on ollut niin vähäistä ajallisesti kun ollaan nähty. Ja en ole talvella oikein päässyt kulkemaan siskon luo ja bussilla en osaa sinne heidän pitäjäänsä mennä. No torstaina näen sitten heitä. Siis kerrottakoon että minulla näkyy Telian lähetykset mutta siskollani ei. Mutta se on sitä tärkeää avun antoa kun toimii näin että menee siskon luo tunnuksillani peliä katsomaan. Ehkä saan sitten jotain apua joskus takaisinkinpäin.

Isä täyttää 70 vuotta nyt maaliskuun lopussa. Hieman paineita tuottaa sekin, että minkä lahjan sitä isälle ostaisi. Olen ajatellut ostaa jonkun hienon koriste-esineen mutta tiedä häntä nyt sitten. Kolme kirjaa ostin joululahjaksi hänelle joten tämän kertainen lahja voisi olla jotain vallan muuta kuin kirjoja.

Meidän piti viedä isä ensin syömään hänen syntymäpäivänään, mutta isä sanoi itse ettei mieluusti lähde syömään ja tuona ajankohtana syömään meneminen ei muutenkaan hänelle sovi. Ajattelin sitten jonkun lahjan ostaa, olen ajatellut että budjetti voisi olla jopa 50-70 euron luokkaa kun puhutaan kuitenkin 70-vuotislahjasta.

Juu, mutta eipä tässä nyt muuta tällä erää. Ja pitää painaa jo tuota Lähetä vastaus-painiketta että saa tämän viestin julkaistua ennen kello kuutta. Ehkä tässä vielä saa jonkun verran nukuttua tai sitten alan katselemaan NHL-kiekkoa jälkilähetyksinä.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
En tiedä, mistäs sitä alottaisi. Tänään (oikeasti eilen eli la) oli tarkoitus aloittaa matikan yo-kokeisiin kertaus. Pääsin ylös vasta klo 13. Suihkun, aamupalan ja TSN:n maalikoosteiden jälkeen kello oli jo 14. Sitten kuulin, että mummi ja vaari tulee 30 min päästä. Ei siinä mitään. Lähtivät klo 16 ja 16.30 lähettiim kohti hallia. Oli hieno matsi, kivaa vaihtelua viime aikojen konttaukseen. Erityisen hieno oli Liedeksen maali. Huvitti myös ajatus, että Keräsellä oli mahdollisuus hattutemppuun, jossa kaksi maalia olisi tehty tyhjiin. Varmaan aika harvinaista. No, sitä ei tullut, mutta Ilomäen 23 pelin maaliton putki päättyi. Näki, että teki hyvää.

Hävisin @Veffi lle betin. Jos Lukko tästä sarjasta menee jatkoon, niin ei haittaa. Jos häviävät 1-2, niin kyllä pistää vituttamaan.

Ei siitä matikasta tullut sitten mitään lauantaina. Kotona odotti sauna ja ei sen jälkeisen raukauden aikana mitään saa aikaiseksi. Änäriä ja musiikkia on tässä illalla kulutettu. Tänään toivon, että Lukko menee jatkoon. Tapparaa vastaan saattaa olla saumakin. RD:n ajan passiivisuus ja trap on vaihtunut jalkavaksi ja liikkuvaksi peliksi. Tosi viihdyttävääkin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nuoret miehet ovat ottaneet Yöketjun haltuunsa. Hyvä! Niin sitä pitääkin. Minäkin olen tänne kirjoittanut yli 400 viestiä, joten yöaika on varsin tuttua aikaa, ja valitettavankin tuttua silloin kun ei saa unta vaikka väsyttäisikin.

Onneksi huomenna ei ole väliä vaikka kukkuisin puoli yötä ja nukkuisin pitkään, on rauhaisa sunnuntai ja vapaapäivä.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Nukkumaan, ehtii päivällä laskea pari laskua ennen Lukon matsia...
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
@Punamusta

Mikä vittu teitä porilaisia oikein vaivaa?

Ei vaan. Osaat kirjoittaa ja tekstisi on miellyttävää lukea. Jaksat panostaa ja perehtyä. Täältä ainakin äärimmäisen iso peukku sille mitä teet täällä ja tsemppiä tulevaisuuden valinnoille mitä tulee opintojen ja elämäsi suhteen. Olet nuori kaveri, sinulla on vielä aikaa, käytä se viisaasti.

Ps. Kirjoita ihmeessä jatkossakin noita otteluketjuja sekä seurantaketjujen avauksia kun vain joudat.
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kirjoitin jo tuonne "Ketjuun mihin kaikkien on kirjoitettava oli asia sitten mikä tahansa" vai mikä sen ketjun nimi nyt virallisesti onkaan. Kirjoitin sinne jo näistä samoista asioista mitä nyt osin tähänkin ketjuun tulen kirjoittamaan. En silloin vielä tiennyt että tulen keikkumaan hereillä vielä nytkin kellon ollessa vähän yli kaksitoista illalla.

En olekaan työkokeiluni aikana kokenut vielä vastaavaa yötä. Että yöunet olisivat jääneet vähäisiksi tai pahimmassa tapauksessa en olisi saanut yhtään unta. Nyt saattaa olla lähellä sellainen yö mikä on uneton yö. Ei vain ole tullut unta. Olen vain pyörinyt levottomana sängyssäni ja välillä selaillut puhelimen nettiä. Sitä nyt ei olisi kannattanut tehdä yöllä, jostain olen lukenut että näyttöruudun tuijottaminen piristää.

Aiemmassa työelämässä minulla on ollut kyllä öitä kun en ole saanut nukuttua ja seuraavana päivänä on ollut työpäivä. Raskaita päiviähän nuo sitten aina ovat olleet unettoman yön jälkeen, mutta pakkohan ne on ollut läpi pusertaa. Niin todennäköisesti joudun tänäänkin työpäivän tekemään huonojen tai olemattomien yöunien jälkeen. Ei sitä kai voi saada sairauspäivääkään sen takia että on yöunet jääneet väliin eikä vain yksinkertaisesti jaksa mennä töihin?

MItä aiemmasta työelämästä tuli mieleen niin muistan kerran sellaisen kolmen yövuoron putkenkin että en nukkunut putken aikana päivälläkään silmän räpäystäkään. Se oli silloin todella raskasta, varsinkin viimeinen yö mutta jotenkin siitä vain selvisi.

Täälläkin muuten on yksi innokas kirjoittamisen harrastaja. Paljon olen saanut kehujakin siitä kuinka olen hyvä kirjoittaja ja harrastajatoimittajanakin muutaman vuoden kirjoittelinkin juttuja. Olen myös omaa blogiani pyörittänyt jo kahdeksan vuoden ajan. Tänään viimeksi kirjoitin sinne tekstiä. Joskus on vaikeaa keksiä kirjoitettavaa blogiin ja joskus taas niin kuin tänäänkin tekstiä syntyi helposti.

No jos en tässä unta saa niin kohta alan katselemaan NHL-kiekkoa. Se on vaan niin helpon tuntuista joskus kehottaa vain menemään nukkumaan mutta se nukahtaminen voi olla sitten kuitenkin hankalaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tämä yö nyt mennyt kyllä täysin pipariksi nukkumisen suhteen ja nukahtamista ei varmasti ainakaan helpota se hermoilu jota päässäni käyn, jaksanko nyt lainkaan töissä.

Mutta uneton yö ei taida olla riittävä syy jäädä pois töistä yhdeksi päiväksi? Olen nyt kahden paikkeilla kehtaanko soittaa ensimmäisen kerran tämän kuntoutuskeskuksen päivystävään puhelimeen ja saada apua, neuvoja ja vinkkejä vähän sieltäkin siihen mitä tehdä tässä tilanteessa. Voisin aamulla kuuden-seitsemän aikoihin soittaa ja toivoa et päivystävä hoitaja olisi ollut jo muutenkin hereillä. Kun on sanottu että unettomuus ei olisi riittävä syy soittaa tuolle linjalle.

En nyt soittaisikaan unettomuuden vuoksi mutta kun pitäisi saada apua siihen mitä tehdä, kun jopa pelottaa jaksanko töissä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jumalauta, mikä helpotus oli herätä aamulla ja huomata että kello on edes 4.30. Ei siis vieläkään paljoa ollut kello herätessäni mutta kyllä sekin riittää kun meninkin jo nukkumaan eilen siinä puoli seitsemän aikaan illalla. Eli nukuin sellaiset yhdeksän ja puoli tuntia, joka on jo melko hyvin. Ja nukuin tosi hyvin, nukuin kuin tukki koko yön läpi. Ainoastaan heräsin jostain syystä siinä kahdeksan aikaan illalla mutta senkin jälkeen nukahdin heti helposti uudelleen.

Oli iso helpotus nukkua edes noinkin pitkät ja hyvät yöunet. Kun oli kerääntynyt "painetta" nukkumisesta viime yön vuoksi, jolloin en nukkunut ollenkaan. Oli tullut sellaista pelkoa, että saanko nytkään nukuttua ja pääsenkö torstainakaan töihin vai paisuuko tämä nukkumisongelmani mutta sainpahan minä nukuttua viime yönä ja se oli syvä helpotuksen rintaääni mikä sen jälkeen kuului. Asiaan edesauttoi varmasti illalla ottamani melatoiini-pilleri.

Miksi olen sitten jo tähän aikaan hereillä että voin kirjoitella tähänkin ketjuun? No kai sen vuoksi heräsin aikaisin kun menin tosiaan aikaisin maatekin. Kyllähän siinä tuli nukuttua ihan riittävän pitkät yöunet.

No tänään ne sitten alkavat! Puolivälierät! Vihdoin! Tänään siis alkaa etenkin TPS:n ja HPK:n välinen puolivälieräsarja. Menen ensimmäistä puolivälierää katselemaan siskoni perheen luo. Tosin siskon likka on minun kannalta valitettavasti katselemassa peliä jäähallilla mutta muun klaanin paikalla pitäisi olla ja odotankin nyt sitten riemulla että pääsen siskon luo. Kyläilyt siskon luona on jäänyt vähemmälle nyt talvella ja on hienoa että pääsen nyt käymään siellä.

Eilen sitten varmistui että olen oikeutettu eläkeläisalennukseenkin HPK:n pääsylippuihin. Kun olen kuntoutustuella tällä hetkellä, niin olen oikeutettu eläkeläislippuun. Tästä olisi voinut vinkatakin täällä palstalla jossain jos löytyy muitakin jotka ovat kuntoutustuella että ovat oikeutettuja eläkeläisalennettuihin HPK:n pääsylippuihin.

Kela lähettää minulle todistuksen josta ilmenee että minulle on maksettu ja maksetaan eläkettä huhtikuun loppuun saakka ja tuota todistusta näytän sitten tarvittaessa jäähallilla lipun näytön yhteydessä. Kuntoutustukihan on käsittääkseni sama asia kuin määräaikainen eläke. Ja eläkelippu on viisi euroa normilippua edullisempi ainakin puolivälieräpeleissä. Eli ihan tuntuvasta alennuksesta on kyse. Katsoo jos huhtikuussa pelattaviin mahdollisiin välieräpeleihin sitten minulla itsellänikin olisi jo varaa lippu ostaa, nyt ei ole. Mutta onneksi täältä palstalta löytyi halukas vapaaehtoinen kustantamaan minulle pääsylipun keskiviikon jännitysnäytelmään. Siitä olen kiitollinen.

Kelaan kun eilen soitin, niin Kelan virkailija oli ihmeissään mihin tarvitsen sitä todistusta ja mistä tarvitsen alennusta. "Sano vielä uudelleen, HP... mikä se on? Ei ollut koskaan kuullutkaan jääkiekosta ja HPK:sta. No suuri yllätys tuo ei toki ollut.

Viime yönä tuskailin täällä tuon unettoman yön takia. Ja pelkäsin kuinka jaksan tulevan päivän töissä ja mietin kuumeisesti voinko pitää "rokuli"päivän unettoman yön vuoksi. No asiat järjestyivät sitten helposti.

Ensin soitin seitsemän aikaan aamulla sinne päivystävään puhelimeen jossa hoitaja oli kovin myötämielinen ja sanoi että sinulla on varmaan niin paha olokin nyt että parempi jäädä pois töistä lepäämään. Sitten soitin pomolleni ja sanoin että en nukkunut viime yönä lainkaan ja nyt on paha olo niin hänkin oli myötämielinen ja sanoi että minun on varmasti parasta jäädä kotiin lepäämään. No sitten jäin kotiin lepäämään. Hieno juttu että asiat ratkesivat noinkin helposti.

No ei tässä muuta tällä erää. Ei muuta kuin kahvin keittoon ja sitten valmistautumaan töihin lähtöön. Jännä nähdä millainen vastaanotto minulla on töissä. Siellä on todennäköisesti sana kiirinyt tilanteestani että onkohan osa työkavereista sitä mieltä että ei tuollaisen syyn takia pois töistä jäädä ja ovat sen takia happamia?

Ja toivottavasti eivät luule että töiden takia nukuin huonosti yöni. Tai siis en nukkunut lainkaan. Kun ei se töistä johtunut, nyt ei työt ahdistaneet kun jopa jo neljä pakkien pesukertaakin ovat olleet peräkkäin sellaisia että ovat menneet "läpi" tarkastuksesta ilman että olisin joutunut hinkkaamaan niitä vielä uudelleen. Ja muutenkin työt ovat sujuneet hyvin.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Aamulla tarttis mennä toiseen äikän kokeeseen. Menin viime yönä 5.30 nukkumaan ja heräsin klo 13. Aamulla on 7.20 herätys. Vaikea päivä tulossa.

Koetta enemmän jännittää alkava Tappara-Lukko sarja. Joko nyt olis Lukon vuoro? Eri pelitapa, pelaajat jne. Toivottavasti mennään jatkoon. TAISTELE LUKKO!!!
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Jännittää. Pitäisi vuokranantajalle soittaa tänään ja keskustella tuosta vuokrasopimuksessa olevasta kohdasta ''ei lemmikkieläimiä asuntoon''. Tuli vastaan tilanne, jossa tuttava joutuu luopumaan nuorehkosta koirastaan ja olisin valmis ottamaan tuon koiran. Kesällä olen muuttamassa nykyisestä asunnosta pois, mutta koiralle pitäisi löytää koti nyt. Toivottavasti vuokrantaja ymmärtää tilanteen selitettäessä ja antaa minun ottaa aikuisen koiran tähän asuntoon näiksi muutamaksi kuukaudeksi.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Minkälaista juomaa se kalja olikaan?

Absintti on parempi, koska ei kuseta niin paljoa, vaikka känni saattaa olla kertaluokkaa väkevämpi.
Russian Standard on viinaksi kuin linnunmaitoa. Absinttia en ole maistanut. Tämmöinen kommentti.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Unettomuus on kyllä ihan vihoviimeinen vaiva.

Kello lähenee pian kolmea, herätys seitsemän hujakoissa. Eipä jää monta tuntia unta vaikka heti nukahtaisin. Ja se, että nukahtaisin on aika epätodennäköistä, koska juuri olen yrittänyt nukahtaa viimeiset kolme tuntia ja kieriskellyt sängyssä sen verran kauan, että päätin tulla selaamaan Jatkoajan Yöketjua.

Monien yökukkujien fysiologinen unirytmi on luonnostaan sellainen, että yhteiskunnassa vallitseva rytmi on täysin epäsopiva. Ylen sivuilla oli pari päivää sitten hyvä artikkeli aiheesta, jonka mukaan nykyinen yhteiskunnan rytmi sopii vain kolmasosalle suomalaisista, ja loput kaksi kolmasosaa elävät itselleen luonnottomassa rytmissä. Tästä oli tehty iso 20 000 ihmisen tutkimus. 12-14 prosenttia on luontaisesti vahvasti iltavirkkuja, ja heille (meille?) on melkoista kidutusta sellainen rytmi, jossa pitäisi nukahtaa aikaisin ja herätä aikaisin. Kun näin joutuu tekemään niin se aiheuttaa keskivertoa enemmän erilaisia vaivoja, fyysisiä ja henkisiäkin. Iso osa tästä johtuu jatkuvasti kerääntyvästä univelasta.

Myös toisesta YLEn jutusta tunnistin ainakin itseni, ja siinä oli hyvin kiteytetty se, että "arjen unirytmi oli sopusoinnussa luonnolliseksi koetun unirytmin kanssa vain kolmasosalla vastaajista. Noin puolet vastaajista toivoi arkirytmin myöhäistämistä." Siis kolmasosan ehdoilla mennään, kaksi kolmasosaa raahautuu perässä ja puolet toivoo arkirytmiin myöhäistämistä.

Ratkaisu tähän ei tosiaan ole mikään "mene vain nukkumaan aikaisemmin", jota aamuvirkut mielellään viljelevät. Yhtä hyvin voisi sanoa aamuvirkuille, että mitäs siinä kukut virkeänä hereillä aamulla, nuku väkisin vielä viisi tuntia lisää vaikkei nukuttaisi.

Järkevin ratkaisu olisi tietysti suurempi joustaminen työajoissa ja myös koulujen alkamisajoissa. Suomessa eletään muutenkin 24/7-elämää jossa kaupat ja valtaosa palveluista ovat auki iltamyöhään tai jopa jatkuvasti, etätyöt ovat lisääntyneet ja aika harvalla olisi oikeasti tarvetta muinaisen maatalousyhteiskunnan malliin, jossa piti kaikkien herätä kukonlaulun aikaan kaitsemaan lehmiä tai raatamaan pellolla aamuvarhain. Ihan hyvin olisi varaa joustoon hyvin monella alalla.

Tietyillä aloilla täytyy tietysti herätä aikaisin ja olla virkeänä silloin kun muut ovat vielä unessa, mutta niitä aamuvirkkujakin oli kolmasosa kansasta, eiköhän heille riitä näitä hommia ja muilla aloilla voisi miettiä mikä on tarkoituksenmukaisempaa, aikainen kellonaika vaiko parempi työteho vähän myöhemmin.
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Viime yönä kirjoittelin koira-asioista ja hyvinhän siinä kävi! Vuokranantaja sanoi, että voin ottaa koiran tähän asuntoon. Maanantaina 3-vuotias bokseri saapuu, enkä tällä hetkellä voisi olla onnellisempi :)
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Kello lähenee pian kolmea, herätys seitsemän hujakoissa. Eipä jää monta tuntia unta vaikka heti nukahtaisin. Ja se, että nukahtaisin on aika epätodennäköistä, koska juuri olen yrittänyt nukahtaa viimeiset kolme tuntia ja kieriskellyt sängyssä sen verran kauan, että päätin tulla selaamaan Jatkoajan Yöketjua.

Monien yökukkujien fysiologinen unirytmi on luonnostaan sellainen, että yhteiskunnassa vallitseva rytmi on täysin epäsopiva. Ylen sivuilla oli pari päivää sitten hyvä artikkeli aiheesta, jonka mukaan nykyinen yhteiskunnan rytmi sopii vain kolmasosalle suomalaisista, ja loput kaksi kolmasosaa elävät itselleen luonnottomassa rytmissä. Tästä oli tehty iso 20 000 ihmisen tutkimus. 12-14 prosenttia on luontaisesti vahvasti iltavirkkuja, ja heille (meille?) on melkoista kidutusta sellainen rytmi, jossa pitäisi nukahtaa aikaisin ja herätä aikaisin. Kun näin joutuu tekemään niin se aiheuttaa keskivertoa enemmän erilaisia vaivoja, fyysisiä ja henkisiäkin. Iso osa tästä johtuu jatkuvasti kerääntyvästä univelasta.

Myös toisesta YLEn jutusta tunnistin ainakin itseni, ja siinä oli hyvin kiteytetty se, että "arjen unirytmi oli sopusoinnussa luonnolliseksi koetun unirytmin kanssa vain kolmasosalla vastaajista. Noin puolet vastaajista toivoi arkirytmin myöhäistämistä." Siis kolmasosan ehdoilla mennään, kaksi kolmasosaa raahautuu perässä ja puolet toivoo arkirytmiin myöhäistämistä.

Ratkaisu tähän ei tosiaan ole mikään "mene vain nukkumaan aikaisemmin", jota aamuvirkut mielellään viljelevät. Yhtä hyvin voisi sanoa aamuvirkuille, että mitäs siinä kukut virkeänä hereillä aamulla, nuku väkisin vielä viisi tuntia lisää vaikkei nukuttaisi.

Järkevin ratkaisu olisi tietysti suurempi joustaminen työajoissa ja myös koulujen alkamisajoissa. Suomessa eletään muutenkin 24/7-elämää jossa kaupat ja valtaosa palveluista ovat auki iltamyöhään tai jopa jatkuvasti, etätyöt ovat lisääntyneet ja aika harvalla olisi oikeasti tarvetta muinaisen maatalousyhteiskunnan malliin, jossa piti kaikkien herätä kukonlaulun aikaan kaitsemaan lehmiä tai raatamaan pellolla aamuvarhain. Ihan hyvin olisi varaa joustoon hyvin monella alalla.

Tietyillä aloilla täytyy tietysti herätä aikaisin ja olla virkeänä silloin kun muut ovat vielä unessa, mutta niitä aamuvirkkujakin oli kolmasosa kansasta, eiköhän heille riitä näitä hommia ja muilla aloilla voisi miettiä mikä on tarkoituksenmukaisempaa, aikainen kellonaika vaiko parempi työteho vähän myöhemmin.
Nyt ollaan asian ytimessä. Jos asettaisin itse luonnollisen rytmin itselleni, menisin klo 4-5 nukkumaan ja heräilisin klo 11-12 maissa. Siitä unelmoidessa... voi nukkua huonosti, liian vähän ja väärään aikaan.
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Se on taas se aika päivästä, kun tulee pohtineeksi kaikenlaista. Välillä ärsyttää tämä oma nössöys. Annan liikaa painoarvoa muiden sanomisille ja jännitän mitä esim. oma äiti sanoo johonkin tekemääni päätökseen vaikka olenkin aikuinen omilla aivoilla ajatteleva ihminen. Ahdistun vain pirun helposti kaikista pienistäkin vastoinkäymisistä ja panikoin helposti, jos joku asia esim. ihmissuhteissa ei selviä sillä sekunnilla. Tämä tuottaa hirveästi turhaa stressiä elämään, mutta kai sen kanssa pitää vain elää.

Aika stressaavia aikoja elän muutenkin elämässäni tällä hetkellä. Toivottavasti maanantaina saapuva koira saa tuon pääkoppani vähän rauhoittumaan ja stressitasot matalammaksi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yöketju ja hampurilaisketju samaan aikaan auki.

Ei väsytä. Mäkkärissä olen kuluneen vuoden aikana käynyt kahdesti. Kohta tulee kolmas.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Onkohan kenelläkään muulla sama juttu? Jos nukkumaan venyminen venyy kahdentoista tietämille tai ylikin niin sitten on vaikeaa saada unta? Minulla näin nimittäin on ja mielestäni se on outoa. Jos on valvonut yömyöhään asti niin sitä luulisi että sitten on niin väsynyt että nukahtaisi helpostikin. Näin minulla ei kuitenkaan ole vaan nukahtaminen on hankalaa.

Nyt nukkumaan meneminen venyi tuon Italia-Suomi-jalkapallopelin vuoksi ja sitten kun kello oli sen pelin jälkeen jo niin paljon että kohta saa taas kirjoittaa tännekin ketjuun niin jäin odottamaan tätä mahdollisuutta.

Nyt sitten olen kirjoittamassa tähän ketjuun ja välillä pyörin sängyssä ja koitan nukahtaa. Kirjoitin kyllä jo mieltä polttaneet asiat noihin muihin ketjuihin että enpä tiedä onko minulla tänne enää niin paljoa kirjoitettavaa. Ehkä se mikä unohtui tuonne toiseen ketjuun kirjoittaa että elämäni on välillä ollut varsin raskastakin mutta jotenkin sitä on aina selvinnyt ja sitkutellut jo tähän asti elämässään. On kulkenut läpi elämän helvetin niin kuin Irwin lauleli.

Onhan tässä vielä aikaa nukahtaa ja huomenna kun on vapaapäivä niin on aikaa myös nukkua. Että ei huolta siinä mielessä. Mutta jos niin ikävästi käy että tästä tulee tämän viikon jo toinen uneton yö niin sitten pitää varmaan puhua nukkumisesta ja nukkumattomuudesta lääkärin kanssa.

Toinen outo asia on se etten sitten koskaan oppinut nukkumaan perjantai-lauantai välistä yötä työkokeilun aikana. Eilenkin heräsin jo puoli kuudelta aamulla. En tiedä mikä siinäkin sitten oli, jääkö se arkirytmi päälle?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Täälläkin ahdistaa jonnin verran tulevaisuus. Minulla ei ole edessä hakua korkeakouluihin mutta pitäisi alkaa tosissaan miettimään mitä sitä tekisi työkokeilun jälkeen. Ja toinen asia mikä ahdistaa on se kun kuntoutustuet päättyvät huhtikuun lopussa ja niihin pitäisi hakea jatkoa tai sitten ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Ja inhoan kaikkea paperien ja lomakkeiden täyttöä.

Mutta eniten ahdistaa tuo että on edessä päätösten aika. Pitää miettiä mikä olisi viisain ratkaisu seuraavaksi siirroksi. Hakea palkkatyötä, hakea toista työkokeilupaikkaa jossa voidaan myös luvata kaiken mennessä nappiin palkallinen jatko vai jatkaako kuntoutustuella.

Työkokeiluni on kyllä sujunut omasta mielestäni hyvin ja olen jaksanut töissä olla sekä henkisesti että fyysisesti. Voisin ihan yhtä hyvin lähteä hakemaan ihka oikeaa palkkatyötäkin. Minä itse en näe sille mitään estettä.

Mutta ahdistaa kyllä etenkin näin väsyneenä auki oleva tulevaisuus. Toisaalta sen voi nähdä myös positiivisena, ei ahdistavana mahdollisuutenakin.
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Ensimmäinen kerta seitsemään vuoteen kun en ole kesätöissä. Kesä ei silti mene lusmuillessa vaan gradua kirjoittaen ja muuttokin olisi edessä. Elokuussa sitten alkaa loppuharjoittelu ja ensi tammikuussa toivottavasti maisterin paperit käteen.

Hauska lukea täältä teidän lukiolaisten juttuja, omista lukioajoista sen verran vähän aikaa että elävästi palautuu kaikki mieleen ja voin hyvin samaistua fiiliksiinne.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tulipas jo herättyä parin tunnin unilta, taas siis näitä öitä. No, duuniin vasta 11:30, mutta tälle Idiootille tosiaan äärettömän hankalaa nukahtaa perään jo kerran heränneenä. Oikeastaan päiväunetkin on suhteellinen tuntematon käsite.

Nyt vaan rauhallisesti hengailua ja katsoo nukahtaako vielä. Jos ei, niin lenkille muutaman tunnin päästä ja suihkun kautta töihin. Enpä noista unihommista enää jaksa niin stressata, duuni on mukavaa ja joustavaa tuoltakin kantilta. Nukutaan myöhemmin.

Kävin lukemassa tuota tämän forumin Peliluolaa ja näin tämän linkin kyseiseen Youtube-käyttäjään. Tämä kaveri pelaa C64-pelejä vailla mitään turhaa lätinää ja hifistelyä, joten näitä videoita nyt fiilistelen. Sopii yön tunnelmaan tämmöinen "aivoton" toiminta.

Kuusnepa löytyy omasta taloudesta, mutta harmittavan vähällä käytöllä ollut tämä lankku viimeaikoina. Asia pitää korjata joskus sitten HPK:n pelien päätyttyä, mutta tuota lätkäkauden loppua ei nyt mietitä, vaan mennään päätyyn asti.

Mutta mutta... Tässä linkissä jo kulttimaineeseen päässyt Uuno Turhapuro Muuttaa Maalle -pellailua. Enjoy.


Uuno Turhapuro Muuttaa Maalle (C64 Longplay)
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Täällä taas. Oon kyllä niin rakastunut tuohon mun bokserineitiin, joka saapui maanantaina. Tuossa se vieressä nyt tyytyväisenä tuhisee :)

Opintojakin olen tässä pikkuhiljaa saanut taas tehtyä. Moti alkaa näin loppua kohden olla kadoksissa, mutta josko sitä nyt saisi kaiken tehtyä tässä kevään ja kesän mittaan niin loppuharjoittelun saisi aloitella sitten hyvillä mielin.

Jääkiekkorintamalla menee ainakin toistaiseksi hyvin. HIFK teki hienon ryhtiliikkeen ensimmäisen matsin jälkeen ja perjantaina olisi mahdollisuus katkaista sarja. Go IFK!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös