Yöketju (klo 24:00–06:00)

  • 475 898
  • 5 189

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nyt jäi oikeasti painamaan mieltä eräs asia ja se painaa mieltä jopa niin paljon että nukkuminenkin on hankalaa. Muutaman tunnin olen kyllä nukkunut mutta enemmänkin voisi nukkua, kun äsken jo heräsin ja aloin kieriskelemään sängyssä siihen malliin jotta saako tässä enää unen päästä kiinni laisinkaan.

Eilen oli täällä kuntoutuskeskuksessa jossa minäkin asun niin pikkujoulut. Minä olin totutusti vastuussa noiden pikkujoulujen ohjelmasta. Ja nyt jos täytyy sanoa itse niin ohjelma pikkujouluissa osoittautui valitettavasti ennemmin hudiksi kuin hitiksi. Ohjelmanumeroita olisi ollut kaksi, mutta toiseen ihmiset eivät enää edes lähteneet. Toinen ohjelmanumero olisi pitänyt olla kahvittelun jälkeen mutta sen jälkeen väki alkoi jo tekemään loppusiivousta ja osa lähti koteihinsa. En tiedä kuvittelenko vaan mutta jotenkin väen innostus lähteä ylipäätänsä edes pelailemaan ja leikkimään oli vähän hakusessa välillä. Siis valmiiksi jo muutenkin. Ennen kuin mitään ohjelmaa oltiin edes aloitettu.

Pikkujouluissa ohjelmanumerona oli lopulta siis vain sellainen piirileikki. Jokainen sai jonkin lapun aluksi käteensä ja sitten niitä lappuja ensin vaihdeltiin jouluisen musiikin tahdissa. Musiikin loppuessa jokaisella leikkijällä oli kädessään yksi lappu. Ja tämä lappu sisälsi joko jonkin tehtävän tai sitten se oli tyhjä. En ala nyt tässä näitä tehtäviä kirjoittamaan mutta ne oli sellaisia lyhyitä tehtäviä kuten vaikkapa vedä jokin leikki tai lausu runon pätkä. Olin jo valmiiksi leikkijöitä varten etsinyt hyviä jouluisiakin leikkejä ja runoja ettei tarvinnut kylmiltään lähteä vetämään.

No minulle jäi sellainen fiilis ettei tuo oikein nyt sitten kuitenkaan toiminut. Ja toinen leikki olisi ollut sellainen identiteetti hukassa-leikki. Mutta tämä jäi pitämättä kokonaan syystä ja toisesta. Siinä jokaisen otsaan olisi kiinnitetty lappu jossa olisi lukenut jonkun oikean tai fiktiivisen henkilön nimi. Ja sitten kysymällä olisi pitänyt selvittää kuka kukin on. Jokainen olisi siis saanut oman henkilöllisyytensä selvittää.

Mutta jäi sellainen kokonaisfiilis nyt kyllä ettei pikkujoulujen ohjelma toiminut parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ei sinnepäinkään. Ja jotenkin väki olisi pitänyt saada innostettua leikkimään vielä tuota toistakin peliä mutta ehkä väki ei nyt ollut mukana edes täydellä innostuksellaan ja osa jäi tuosta piirileikistäkin pois asenteella "en minä".

No puolustan itseäni sillä että en täysin yksinäni suunnitellut ohjelmaa pikkujouluihin. Kerroin aina suunnitelmistani toisille mutta ei kukaan muukaan sanonut koskaan etukäteen ettei tuollainen toimi. Ja sitten kun pitää olla melko usein ideoimassa pelejä jal leikkejä täällä niin pakostakin tulee joskus huteja. Nyt vain hudit osuivat ikävään paikkaan, pikkujouluihin.

Olisi pitänyt mennä sillä perinteisellä viidentoista kysymyksen tietokilpailulla. Mutta halusimme vaihtelua ohjelmaan kun ainakin kaksissa edellisissä pikkujouluissa oli ollut ohjelmana nimenomaan tuo tietokilpa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ohjelmanumeroita olisi ollut kaksi, mutta toiseen ihmiset eivät enää edes lähteneet. Toinen ohjelmanumero olisi pitänyt olla kahvittelun jälkeen mutta sen jälkeen väki alkoi jo tekemään loppusiivousta ja osa lähti koteihinsa. En tiedä kuvittelenko vaan mutta jotenkin väen innostus lähteä ylipäätänsä edes pelailemaan ja leikkimään oli vähän hakusessa välillä. Siis valmiiksi jo muutenkin. Ennen kuin mitään ohjelmaa oltiin edes aloitettu.

Tuosta et ota itseesi mitään, se nyt vain on tuollaista ja ketään ei kiinnosta. Se ei ole suoraan siitä ohjelmasta edes kiinni, mutta ei porukka vain jaksa tuollaisia. Oletko koskaan ollut esimerkiksi häissä missä tulee vieläkin vaan leikkiä leikin perään.

Samalla lailla myös kuin joku firman tykypäivä, niin lähes kaikki työntekijät olisi mielummin kotona tai missä tahansa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Voisihan tännekin pari riviä kirjoittaa. Retro-perjantai taas soi täällä Novalta. Ja mainostetaan club-burgeria ja nyt on nälkä. En mene syömään mitään vaan käyn nukkumaan. Aamulla ei kyllä nälätä yhtään, ei minulle aamulla maistu mikään. Vanha vaiva eikä maailma kohdallani muutu miksikään.
 
Aamuherätykseen aikaa sellaiset kaksi tuntia ellei sitten päättäisi repäistä ja mennä jo seitsemäksi työpaikalle. Iltapäivästä voi hieman tuntua tämä sekaisin oleva rytmi mutta se on sen hetken huolia.

Jotain itseänsä kehittävää tässä voisi pari tuntia puuhailla. 24/7 kuntosali olisi tietenkin yksi vaihtoehto mutta nyt ei kyllä lähde. Opiskellakin voisin mutta ei lähde kyllä sekään. Huvittaa kyllä ihmismieli. Mielellään sitä aina tekisi jotain järkevää, että viiden vuoden päästä olisi miljoonat taskussa. Motivaatio ei vain ikinä todellisuudessa riitä. Olisi vain pitänyt jatkaa lätkän pelaamista niin voisi nyt olla Edmontonin pukukopissa syömässä pizzaa ja laittamassa kieltä nenään.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taas näitä öitä kun ei väsytä. Duuniin onneksi vasta 11:30.

On muuten jännä fiilis mennä töihin, kun ei edes vituta. Niin mukavaa on tässä paikassa ollut.

Normaalisti stressaisin näiden unensaantien kanssa ja laskisin jokaista minuuttia ja miettisin kuinka väsynyt taas koko päivän olen. Nyt tuo asia ei kiinnosta ollenkaan. Ehkä sitä alkaa iän myötä ja lähinnä koko elämän öitä valvoneena jotenkin kyynistymään näihin erikoisiin nukahtamis-ajankohtiin.

Juntit pystyyn, taidan olla jollain tapaa nyt vapaa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Tässä sitä on koittanut alkaa kaikessa hiljaisuudessa korjaamaan jo hyvissä ajoin tätä mun repaleista unirytmiä, kerta kun jo muutaman viikon päästä aloitan mun merkonomiopintojen loppurutistuksen eli noin 4kk kestävän työharjoittelujakson.

Eilen menin nukkumaan puoli kahdentoista maissa ja sain nukutuksi nelisen tuntia kunnes silmät aukesi 3:35 eikä nukuttanut enää. Tänään sitten havahduin hereille lähes täsmälleen samaan aikaan eli noin 3:45 ja tällä kertaa ehdin nukkua noin viisi tuntia eikä väsytä taaskaan oikeastaan yhtään.

On tämä unirytmien muuttaminen aina yks vitun työmaa. Ois kiva saada nukutuksi edes tonne aamun varhaistunneille saakka mutta kun aivot on tottunu viime kuukausilta aivan erilaisiin rytmeihin niin ei siitä ainakaan näin ens alkuun näemmä mitään tule. Luulis kyllä että ens yönä nukuttais vähän pitempään jo pelkästään kasaantuneiden univelkojen takia. Mut sen näkee sit huomenna.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jännittävää säävaihtelua tiedossa. Aatoksi luvassa Turkuun jopa -12 astetta, joulupäiväksi +3 astetta. Ilmeisesti säätiloja heitellään nopalla jossain.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jännittävää säävaihtelua tiedossa. Aatoksi luvassa Turkuun jopa -12 astetta, joulupäiväksi +3 astetta. Ilmeisesti säätiloja heitellään nopalla jossain.

En haluaisi puuttua kenenkään oletettuun ammattitaitoon, mutta esimerkiksi Uudessa-Seelannissa koko ennustus on aivan täysi vitsi. Siellä on sanonta "neljä vuodenaikaa päivässä."

Se johtuu aivan siitä, kun kukaan ei oikeasti tiedä miltä se nyt näyttää sitten kohtapuoliin. Suomessa on varmaan helpompaa, kun ei ole vuoristoa eikä asuta saarella. Paitsi mitähän ne ahvenanmaalaiset miettii, ne katsoo varmaan SVT:ta muutenkin.

Kuka tahansa seitsemänvuotias voisi näitä ennustella ja ne joko osuu tai ei osu. Suomessa sentään tiedetään varmasti, jos on vaikka pari viikkoa pakkasta tai hellettä, ei se muutu.

Mutta näinä muina aikoina voi tapahtua mitä vaan ja siellä ne istuu tietokoneidensa ääressä lottoa pelaamassa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Päivän oon ollut lomilla ja unirytmi saman tien sekaisin. Saavutus tämäkin.

Borg / McEnroe-leffaa aloin katsoa. Olenhan sentään Borgin kanssa sanasia vaihtanutkin, kun hän kävi toukokuussa 2017 Oulussa. Eli oon melkein sukua sille.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Niin kuin olen jo tänne jonnekin ketjuun kirjoittanut niin on tämä nukkuminen jouluaattoa edeltävinä viimeisinä öinä vaikeaa. Vaikka olen jo aikuinen niin silti sitä joulua odottaa sen verran innokkaasti ettei sitä malta nukkua kovinkaan pitkään näinä vikoina yönä ennen jouluaattoa. Jouluaaton jälkeen nukkuminen sitten yleensä alkaa taas paremmin luistamaan.

Tänäänkin heräsin jo viideltä aamulla. Kyllähän minä sitä melatoniinia olen ruvennut ottamaan ja auttaahan se siihen nukahtamiseen, nukahtaa helpommin mutta sekään ei taida auttaa sitten siihen unen pituuteen?

No onneksi tässä nyt ei ole enää kuin kaksi yötä jouluun. Ei tässä tarvitse kituutella lyhyempien yöunien kanssa kovinkaan pitkään enää ja onneksi ainakin vielä olen kuitenkin saanut edes nukuttua jonnin verran. Mistään joulustressistä täällä ei onneksi tarvinnut tänä vuonna kärsiä. Jouluvalmistelut ovat olleet jo hyvissä ajoin valmiina ja tänä vuonna ei nähdä täällä viimeisten päivien kiirettä ja härdelliä. Tänään onkin hyvin aikaa pistää omaa asuntoaan siistiin kuntoon että se on sitten siisti kun palaan joulun vieton jälkeen takaisin kotiini. Joulun vietän isäni luona.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tänään mennään vielä samalla kuin eilenkin eli päivän pituus Turussa on 5h 43min, mutta jouluaattona alkaa piru vie valoisuuden lisääntyminen näkyä! Eroa aatonaattoon on kokonaista +1 minuuttia eli päivän pituus on 5h 44min. Siitä se taas lähtee.

Jouluaaton pakkaslukemiksi on aamulla ilmoitettu -15 astetta, mikä on jo aika jämäkkä pakkanen aiempiin keleihin verrattuna. Joulupäivän illalla onkin sitten jo +2 astetta, eli nopeasti tuo lauhtuu.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Niin hyvää CMX:ää: Pelasta maailma. Sopii kuulaaseen talvi-iltaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kirjoitin vahingossa jouluketjuun, että "hyvää joulua Yöketjuun". Nyt on sitten pakko kirjoittaa Yöketjuun, että hyvää joulua Hyvää joulua -ketjuun. Tasapaino on oltava.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jouluaaton pakkaslukemiksi on aamulla ilmoitettu -15 astetta, mikä on jo aika jämäkkä pakkanen aiempiin keleihin verrattuna. Joulupäivän illalla onkin sitten jo +2 astetta, eli nopeasti tuo lauhtuu.

Ei muuten ole mikään pieni trauma, kun lapsena pakotettiin katsomaan rauhan julistus. Siis ihan todella pakotettiin, ei vain saanut tehdä mitään muuta ja sitten joskus jäi kiinni Aku Ankan lukemisesta.

Sitä on tullut enemmänkin mietittyä, jos olisimme asuneet Suomen Turussa, niin siellä oltaisiin pakkasessa seisty. Niin sekavia vanhempia ei sentään ollut, että oltaisiin Minillä tai Talbotilla ruvettu sinne ajamaan. Se vielä olisikin puuttunut.

Jonkunlainen ketju joulutraumoista olisi paikallaan. Miksi muuten juhannuksena veikkaillaan supertriplaa, mutta samaan aikaan moni saa turpaansa joulunakin ja kenties kuoleekin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Veti mielen iloiseksi kun huomasi saaneensa nukuttua tänä yönä edes vähän. No ok, 4 tunnin yöunet ei vielä ole kovin pitkät mutta on se aina enemmän kuin 0. Kahtena viime vuonna en ole saanut nukuttua ollenkaan tänä vikana yönä ennen jouluaattoa, mutta nyt tuo ikävä putki katkesi. Nyt olen saanut nukuttua jo 4 tuntia ja voihan tässä nukkua vielä lisääkin jos vain saa unen päästä kiinni.

Ehkä tämän vuoden jouluaatosta ei tule niin raskas kuin mitä kaksi aiempaa ovat olleet. Onhan tässä vieläkin toki nukkumisvaikeuksia ilmassa kun unta ei välttämättä riittänyt kuin kolmeen saakka mutta selvää eteenpäin menenistäkin on kyllä havaittavissa. Ensi vuonna sitten taas askeleita eteenpäin ja vielä pidemmät yöunet silloin?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jonkunlainen ketju joulutraumoista olisi paikallaan. Miksi muuten juhannuksena veikkaillaan supertriplaa, mutta samaan aikaan moni saa turpaansa joulunakin ja kenties kuoleekin.

H= Kuinka moni hukkuu heikkoihin jäihin pilkkireissullaan, tai muuten ulkoillessa
L= Meno- ja paluuliikenteen kuolonkolarit
T= Joulustressi käy sietämättömäksi ja puukko, tai astalo alkaa kodeissa heilua
R= Syö itsensä hengiltä, tippuu ja katkaisee niskansa asentaessaan jouluvaloja, jää peruuttavan Coca Cola-rekan alle...
 

Baldrick

Jäsen
Saako tähän ketjuun kirjoittaa, jos asuu Kauko-Idässä ja kello lähenee 10?

Hyvää joulua kinkkua valvoville palstalaisille ja miksei muillekin :)
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Vuosi vaihtui ja selvinpäin toki olin. 1.1. on erityisen kiva aina urheilla, kuten myös 1.5.

Onpahan nyt tällekin vuodelle jo viesti palstalla. "Lähetä vastaus', ja se on siinä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Viime yönä nukuin hyvin. Menin siinä iltakasin jälkeen maaten ja nukuin aina aamuyhteentoista saakka. Toki heräsin puoli kuudelta katselemaan vähäksi aikaa Suomen nuorten lätkäpeliä. Sitäkään en kyllä jaksanut loppuun asti katsella.

Mutta nyt puhutaan tästä yöstä. Tänä yönä en olekaan sitten saanut ihan niin hyvin nukuttua, päinvastoin. Tässä minä olen nytkin taas valveilla. Sain illalla päähäni tutkailla reissujuttuja ja innostuin niistä kai sen verran paljon että nyt en saa nukuttuakaan. No en nyt mitään ihmeempää reissua suunnitellut vaan pientä yhden yön reissua. Jos saisi edullisen reissun järjestettyä niin voisi jopa lähteä. Matka budjetti on noin 100 euroa.

Sitten alkoivat toki huolet ja murheetkin valvottamaan. Ja saakohan jollain muuten kätkettyä pois näkyvistä NHL-tulokset ja muut uutiset? Kun katselen usein NHL-pelit jälkilähetyksenä niin olisi hyvä etten tietäisi tuloksia ja uutisia etukäteen.

No täytyy vielä joka tapauksessa yrittää sitä unen saantia. Äsken kyllä ihan vähän aikaa nukuinkin. Se on kumma kuinka pienet asiat voivat välillä valvottaa. Jos innostuu fundeeramaan jotain niin sitten ei saa nukuttua. Aloin muun muassa sitä miettimään että saisinko tämän uuden älypuhelimeni kuvan siirrettyä jotenkin televisioon ja paljon se maksaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Lähetä vastaus', ja se on siinä.

Ei todellakaan ole vaan tuosta saat tälläisen vastauksen:

Virheilmoitus:
Syötä viesti, kiitos.

Viime yönä nukuin hyvin. Menin siinä iltakasin jälkeen maaten ja nukuin aina aamuyhteentoista saakka.

Ota laskukone käteen ja laske kuinka monta tuntia nukuit ja sen jälkeen juttele lääkärille kuinka terveellistä on nukkua liian paljon.
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Suomen peli telkkarista päälle ja ”loman” viimeisiä päiviä viedään. Näin opiskelijana toki voi pitää omaa lomaa vähän milloin huvittaa, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus alkaa gradua kirjoittamaan. Aineisto kerätty ja analyysit tehty, mutta itse kirjoitusprosessi alkaa nollasta. Kesään mennessä olisi tarkoitus tekele palauttaa.

Saas nähdä mitä tästä tulee.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ota laskukone käteen ja laske kuinka monta tuntia nukuit ja sen jälkeen juttele lääkärille kuinka terveellistä on nukkua liian paljon.

Eihän tuo aikamäärä mitenkään epäterveellinen ole jos herää välillä tekemään pidemmäksi aikaa jotain muuta kuten vaikkapa katsomaan lätkäpeliä kuten vilperi teki. Ei hän putkeen viittätoista tuntia nukkunut. Tuo on oikeastaan ihan perinteinen malli niiltä ajoilta jolloin ei ollut sähkövaloa ynnä muuta, eli ihmiset nukkuivat pimeän tullen jo alkuillasta, heräsivät tekemään yöllä ns. puhdetöitä (nykyisin sen korvaa yöllinen lätkä) ja nukkuivat sitten taas jokusen tunnin myöhemmin lisää.

Ja parempi se on joskus nukkua univelkaa pois jos sitä kertyy pidemmältä ajalta ja alla on useita surkeasti nukuttuja öitä. Tästä on itse asiassa laaja tutkimuskin, jonka mukaan työviikon aikana lyhyitä yöunia nukkuvat voivat pienentää terveysriskejään nukkumalla viikonloppuna pitkään. Paras hyöty tulee 5h tai alle arkisin nukkuville jotka sitten nukkuvat viikonloppuisin kunnolla. Lyhyitä yöunia jatkuvasti nukkuvat ovat pahimmassa riskissä, alle viisituntisia öitä nukkuvan riski menehtyä on 65% suurempi kuin 7h nukkuvilla.

Ylen artikkelista lisää aiheesta, siinä myös linkki kyseiseen todella kattavaan (44 000 osallistujaa, 13 vuoden tutkimus) tutkimukseen. Tuossa on jo niin massiivinen otanta ja pitkä seuranta, että tulokset ovat hyvin vakuuttavia.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Joo-oh. Ois tarkotus ns. tahallaan pilata unirytmit täksi viikonlopuksi jotta jaksaa kytätä pikkuleijonien välierän ja (toivon mukaan) loppuottelun. Siispä keitin tossa kupin kahvia ja tämän yön kermana on 5:30 alkava koristrilleri Warriorsin ja Rocketsin välillä. Sitä odotellessa nautin kai Spotifyn tarjonnasta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt pitäisi varmaan yrittää uudestaan nukkumista, mutta piru vie kun ei nukuta adrenaliinintäyteisen U20-finaalin ja Suomen voiton jälkeen.

EDIT: Ei kun aamupalalle, nukun sitten aamupäivällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös