World Trade Center ja salaliittoteoriat

  • 1 263 433
  • 11 333

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
No niin, tämähän oli aika nopeasti selvitetty. Gallupin oli tilannut "Remember Building 7" -organisaatio, siis psychodadin hengenheimolaisten muodostama ryhmittymä, joille varmasti kelpasi muutaman sadan ihmisen otanta. Kun vielä tulokseksi saatiin "epäily", ei siinä oikeastaan merkitse sitten enää mitään se, että merkittävä epäilijäryhmä ovat kouluttamattomat latinot — tuo seikka kun on piilotettu gallupin purkudataan, johon harva jaksaa tutustua.

Nauroin aaneen. Olisiko mielestasi ollut soveliasta ja korrektia lahtea julkaisemaan tuloksia sanomalla "kouluttamattomat latinot epailevat eniten virallista teoriaa"? Et tainnut miettia ihan loppuun asti taman kirjoituksen julkaisua? Ei, mitaan ei piiloteltu mihinkaan, noin tutkimuksia tehdaan ja julkaistaan. Toivomaasi julkaisutyylia ei jostain kumman syysta harrasteta.

Toisin sanoen: muutamalta sadalta newyorkilaiselta kysyttiin salaliittoteoriaan uskovan ryhmittymän tilaamassa gallupissa, epäilevätkö he hallituksen salanneen tietoja. Epäilevin ryhmä olivat kouluttamattomat latinot. Tällaista gallupia psychodad markkinoi merkittävänä osoituksena siitä, että kansakunta on varpaillaan, ja moittii vielä gallupin merkittävyyttä epäileviä siitä, etteivät nämä ymmärrä tilastotieteen perusteita. Aika heikkoa.

Voisit vaihtaa nimimerkiksesi "argumentaatiovirhe".

- New Yorkin asukkaisiin kuuluu kouluttamattomia latinoja. He siis edustavat New Yorkin asukkaita.

- En markkinoinut sitten yhtaan mitaan. Sanoin mita tutkimus sanoi. Valtaosa New Yorkin asukkaista tukee gallupin mukaan uutta tutkimusta. Virhemarginaali on n. 4%. Tamako on nyt sitten mielestasi muuttunut tai kyseenalaistettu?

- Mina sanoin etta vastaan inttanyt nimimerkki ei ymmarra tilastotieteen perusteita, koska han ei uskonut etta siina kaytetaan tilastomatematiikkaa ja todennakoisyyslaskua. Eli vaitteeni on taysin validi, ihminen joka ei noita asioita ymmarra, ei ymmarra tilastotiedetta. Tuo sinun rasistinen purkauksesi ei tuon vaitteen validiuteen koskenut millaan tavalla. Eika myoskaan gallupin tuloksiin. Vai oletko sita mielta, etta kouluttamattomat latinot eivat edusta mitaan osaa New Yorkin asukkaista?

Et taida sinakaan tilastotiedetta hirveasti ymmartaa, jos mielestasi yhden kaupungin asukkaiden mielipiteita tutkiessa pitaisi keskittya vain tietyt kriteerit tayttaviin kaupungin asukkaisiin...
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
[voiton julistamista, ylimielisyyttä ja vähän lisää voiton julistamista...]Asia selva. Ymmarran kylla etta argumentit loppuivat, sen naki koko vastauksesta. Mitaan viisautta ei tarvitse ylistaa, ei se minun viisaudestani ole kiinni jos tahan asiaan joskus selvyys saadaan.

Tähän asiaan on saatu jo selvyys.

Kuitenkin ainoa (hyvä) asia, missä voitat ketään tälläkään palstalla, on sinnikkyys, eikä sekään näytä kantavan hedelmää. Muilla taitaa vaan olla muutakin tekemistä kuin roikkua tällä sivulla 15 tuntia vuorokaudessa. Silti, paljon tekstiä, vähän asiaa. Edelleen, todistamisen taakka on sinun harteillasi. Tiedeyhteisö on päässyt jo yhteisymmärrykseen siitä, mitä tapahtui. Your move. Älä vain odota, että kukaan muuttaa mieltään harrastamasi kaltaisen argumentoinnin edessä, eihän se toimi edes täällä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kuitenkin ainoa (hyvä) asia, missä voitat ketään tälläkään palstalla, on sinnikkyys, eikä sekään näytä kantavan hedelmää.

Mina en voittanut mitaan, mutta argumenttini voittivat kylla koska sina et pystynyt niihin jarkevalla tavalla vastaamaan. Sivuutit taysin validit vaitteet pelkan hypoteesin valitsemisesta ainoan tunnetun mekanismin yli. Sivuutit sen mita sanoin NIST:n ja Bazantin teorioiden testaamattomuudesta, tieteellisen metodin vastaisuudesta. Se on sinulle "diatriibia roskaa". Se kertoo siita, etta sina et pystynyt argumentoimaan vastaan, joten hyokkasit henkiloa kohtaan ja argumentoit auktoriteettiin vedoten. Se on minulle roskaa. Se on yksinkertaisesti virheellista logiikkaa, ja luonnollisesti jos minua vastaan silla hyokataan, minun on varsin helppo se osoittaa. Sinnikkyys ei ole ainoa valttini, myos logiikka on. Se on tassa ketjussa osoitettu moneen kertaan.

Tiedeyhteisö on päässyt jo yhteisymmärrykseen siitä, mitä tapahtui. Your move. Älä vain odota, että kukaan muuttaa mieltään harrastamasi kaltaisen argumentoinnin edessä, eihän se toimi edes täällä.

Mika helvetin tiedeyhteiso? Missa se yhteisymmarrys on dokumentoitu? Edelleen toistan kysymyksen, perustuuko tuo sinun tiedeyhteison konsensuksesi pelkkaan lapselliseen oletukseen siita, etta ne jotka ovat hiljaa ovat virallisen teorian kannalla? Ihan oikeasti?
 
Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Minun mielestäni on aika paksua julistaa suu vaahdossa tieteellisestä metodista ja samaan aikaan postailla tänne vertaisarvioimittia teoriapapereita edes lukematta niitä.
 

Mace

Jäsen
Mina en voittanut mitaan, mutta argumenttini voittivat kylla koska sina et pystynyt niihin jarkevalla tavalla vastaamaan.

Tuolla käyttämälläsi logiikalla myös kuka tahansa sinun vastaväittelijäsi voisi julistaa oman argumenttinsa voittaneen perustuen siihen, ettet pystynyt antamaan siihen järkevää vastausta. Olet jotain mieltä, toinen osapuoli on toista mieltä, mutta sinä julistat, että oma näkemyksesi on järkevä, toisen ei ole, joten sinä voitit. Se on helppoa tuo voittaminen psychodadin logiikalla. :)

Sitten taas muistutus, kun olet tainnut taas "unohtaa" yhden sinulle esitetyn viestin:

dana77 kirjoitti:
Minulla olisi vielä yksi kysymys, vaikka se Madridin palojen teräsrakenteiden romahtaminen ja tuo ylläoleva Bazantin laskelmien kritisoinnin sanoisinko looginen virhe ovat käsittelemättä.

pd, kumpi osa Bazantin teoriasta on sinusta mahdoton, se että yksi kerros sortui palojen heikentämänä lentokoneen osumakohdasta vai se että yläosan liike-energia riitti tuhoamaan alaosan? Tämä olet varmasti käsitellut jossain viestissäsi, joten pahoittelen toistoa.
 
Viimeksi muokattu:

Mace

Jäsen
Minun mielestäni on aika paksua julistaa suu vaahdossa tieteellisestä metodista ja samaan aikaan postailla tänne vertaisarvioimittia teoriapapereita edes lukematta niitä.

Niin on varmasti about kaikkien muidenkin mielestä, mutta se on kato sillai, että kaikki konstit käy, kun julistetaan salaliittototuuden sanomaa!
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin on varmasti about kaikkien muidenkin mielestä, mutta se on kato sillai, että kaikki konstit käy, kun julistetaan salaliittototuuden sanomaa!

Se on katsokaan niin, että on viestin lukijan vastuulla osoittaa viestissä oleva nettilinkki vääräksi. Ei niitä itse tarvitse edes lukea läpi tai ymmärtää. Riittää kun osaa googlettaa ja sitten linkittää. Minä en ole kaikkia tämän ketjun linkkejä avannut ja kokonaan läpi lukenut ja uskallan epäillä ettei ole niitä kaikkia ole linkkaajakaan läpi lukenut. Mutta silti ne ovat 'aukottomasti todistavia'...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän haluaisin itsekin psychodadilta vastauksen:

dana77 kirjoitti:
Minulla olisi vielä yksi kysymys, vaikka se Madridin palojen teräsrakenteiden romahtaminen ja tuo ylläoleva Bazantin laskelmien kritisoinnin sanoisinko looginen virhe ovat käsittelemättä.

pd, kumpi osa Bazantin teoriasta on sinusta mahdoton, se että yksi kerros sortui palojen heikentämänä lentokoneen osumakohdasta vai se että yläosan liike-energia riitti tuhoamaan alaosan? Tämä olet varmasti käsitellut jossain viestissäsi, joten pahoittelen toistoa.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Mina en voittanut mitaan, mutta argumenttini voittivat kylla koska sina et pystynyt niihin jarkevalla tavalla vastaamaan. Sivuutit taysin validit vaitteet pelkan hypoteesin valitsemisesta ainoan tunnetun mekanismin yli. Sivuutit sen mita sanoin NIST:n ja Bazantin teorioiden testaamattomuudesta, tieteellisen metodin vastaisuudesta. Se on sinulle "diatriibia roskaa". Se kertoo siita, etta sina et pystynyt argumentoimaan vastaan, joten hyokkasit henkiloa kohtaan ja argumentoit auktoriteettiin vedoten. Se on minulle roskaa.

"Hirveä diatribi paskaa" se taisi olla. Sinua vastaan on argumentoitu hyvin varmaan koko ketjun ajan (ainakin nämä viimeiset ~10 sivua mitä olen lukenut). Mitä se on auttanut? Minulle se kertoo, etten jaksa väitellä yhtään enempää sinun, kuin kreationistienkaan väitteitä vastaan. Asetan teidät ja ajattelutapanne samalle viivalle. Ainoa virhe minkä tässä tein oli lähteminen pelaamaan sinun peliäsi. Minua kun ei kiinnosta sinun mielipiteesi tieteellisestä datasta, vaan sinun pääsi sisäinen järkeily (jos sitä siksi voi sanoa).

Edelleen, esitä se vaihtoehtoinen teoria tapahtumasta niin näytän kuinka helppoa tämä sinun harrastamasi antikeskustelu on. Voidaan argumentoida sitten samalta tasolta. En aio lukea yhden hörhön takia ainoatakaan paperia, koska ASIA ON JO SELITETTY TÄYSIN TYYDYTTÄVÄLLÄ TAVALLA. Mikään tieteellinen malli ei ole täydellinen. Mutta minulla on sentään malli, you haven't got shit.

Katso kuinka helppoa tämä on:

Koneet lentävät rakennuksiin -> rakennukset vauriotuvat kriittisesti -> rakennukset sortuvat. Huomaatko elegantisti toimivan empirian? Ei ole väliä, vaikkei sitä olisi koskaan ennen tapahtunut. Minua eivät kiinnosta myöskään vastalauseesi (WTC7, Pentagon jne jne.), olen kuullut monet niistä niin useasti ennenkin ja ne on hyvin oman tieteensä alalla selitetty. Sinulle tämä ei kelpaa, mutta omapa on ongelmasi. Ei ole minun tehtäväni oikoa niitä, enkä rehellisesti usko että kukaan edes voisi. Sinä joudut olettamaan räjädeteoriaasi varten olemattomat räjähteet. Aika iso reikä "vahvalle tieteelliselle mallille" etten sanoisi. Et myöskään tiedä, paljonko räjähteitä oli/tarvittiin tai miten ne saatiin huomaamatta sisään... Tai oikeastaan mitään muutakaan. Miksi tällaista "näyttöä" vastaan pitäisi kaivaa todisteita? Odotat todennäköisesti vielä kymmenen vuoden päästäkin, että n:s uusi tutkimus tehtäisiin ja se todistaisi viimein todeksi sen mitä olet "tiennyt" jo vuosia.

Jos nyt sinulle pari esimerkkiä kaivan kun niin kiivaasti niitä haluat.

Siirrät todistustaakkaa. Kun lentokoneet lentävät tiedetyissä olosuhteissa päin taloja ja talot sortuvat liekehtivinä ja savuavina tuntia myöhemmin, on aika luonnollista olettaa asioiden välillä olevan syy-seuraussuhde. Sanot kuitenkin: "Ehei, ensin pitaisi todistaa etta terasrakenteiset pilvenpiirtajat olisivat voineet sortua jostain muusta syysta kuin rajahteilla. Kun sellaista ei ole KOSKAAN MAAILMANHISTORIASSA tapahtunut."

Johon minä sanon: ehei, sinun täytyy todistaa, etteivät lentokoneet voineet olla syy. Induktiivinen päättely ei tätä pysty todistamaan. Ainiin, eikä missään ole jälkeäkään räjähteistä. Ei ole siis mitään syytä olettaa mitään räjähteisiin liittyvääkään.

Valehtelet: "Kyse on siita etta viralliselta tarinalta sina et vaadi minkaanlaista todistetta mistaan, ja kaikki kriittisetkin virheet toivotaan merkityksettomiksi pikkuseikoiksi. Jos taas joku esittaisi vaihtoehtoisen teorian (!), sita luettaisiin suurennuslasin kanssa ja etsittaisiin yhta pienta virhetta mita ei voitaisi todistaa ja sen jalkeen koko teoria tuomittaisiin valheelliseksi paskaksi."

Rehellisesti, en voi sanoa lukeneeni sitä 10 000 sivun raporttia enkä näitä muitakaan papereita. Kuten mainittua, en edes usko sinun pystyvän niitä lukemaan, niin miksi lotkauttaisin korvaani vaahtoamisellesi. Minusta virallinen selvitys selittää tapahtumat hyvin. Siinä olet oikeassa että esittämäsi vaihtoehtoteoria (oli se mikä tahansa) tuomittaisiin valheelliseksi paskaksi. Muttei minkään yhden pikkuvirheen takia. Anna detaljoitu teoria niin ammun sen seulaksi isoista virheistä. Edelleen sitä vahvaa tieteellistä mallia.

Ja valehtelet lisää: "Mikaan ei tue virallista teoriaa."
Tässä pitäisi lukea "mikään ei tue salaliittoteoriaa". Et pysty selittämään lentokoneita, talojen romahduksia, räjähteitä, puheluja, etkä mitään muutakaan koherentissa kokonaisuudessa jonka kehtaisit julkisesti kirjoittaa ylös. Sinulla on vain "teorioita" miten nuo voisivat mennä. Ja todisteet ovat kokonaan sinun kantasi (mitä kukaan ei edelleenkään tiedä) puolella? Laajennahan vähän.

Tieteellisen konsensuksen sivuuttaminen: "Mika helvetin tiedeyhteiso? Missa se yhteisymmarrys on dokumentoitu? Edelleen toistan kysymyksen, perustuuko tuo sinun tiedeyhteison konsensuksesi pelkkaan lapselliseen oletukseen siita, etta ne jotka ovat hiljaa ovat virallisen teorian kannalla? Ihan oikeasti?"

Ainakaan eivät älähdäkään jos tajuavatkin että jotain on vialla. Uskottavaa, kun kyseessä on kuitenkin 3000 hengen vaatinut salaliitto? Ihan oikeasti? Se, että sinä pystyt kaivamaan vain ~1500+ tiedemiestä jotka ovat sitä mieltä, ettei virallinen teoria ole totta, tarkoittaa auttamatta sitä että he ovat massiivisessa vähemmistössä, tarkoista numeroista ei niin väliksi. Ja kun olen nähnyt minkälaisia "scholareita" esim. 911-liikkeen perustajajäsenet ovat (katsoitko sen videon) täytyy sanoa, ettei kovin paljoa vakuuta.

Willful ignorance: "Aivan kasittamaton analogia, mutta en odottanutkaan mitaan muuta. Talla olisi merkitysta, jos mina suorittaisin tutkimuksia. Miksi mina jaksan odottaa, etta sielta tulisi jotain sellaista missa on mitaan tolkkua?"

Siinä on tolkkua siksi, että esität tietäväsi ja osaavasi näitä asioita joita täällä julistat. Myönnät kuitenkin ettet ole fyysikko, tilastotieteilijä tai mikään muukaan tutkinnolla tai meriiteillä varustettu asiantuntija. Miksi minä siis kuuntelisin sinua? Tapanani on ollut mennä tieteellisen konsensuksen mukana ja se on toiminut tähän asti aika hyvin. Ja konsensus on - uskoit sitä tai et - vallitsevan käsityksen kannalla. Siksi se on vallitseva käsitys. Tosin salaliittoteorioita lukiessa ne ovat niin ilmiselvän kaukaa haettuja, ettei tässä konsensuksia tarvita. Pelkästään se, että ette pääse hörhökerhoissannekaan yhteisymmärrykseen siitä mitä tapahtui, puhuu aika lujasti.

Olet täydellisen epälooginen: "Se on kaiken kansan nahtavissa, olen moneen kertaan laittanut linkkeja tieteellisiin papereihin, tutkimustuloksiin, silminnakijalausuntoihin jne. Jos sina suljet silmasi todisteilta, se on sinun asiasi."

Onko se myös tiedemaailman oma asia kun eivät tunnu korviaan lotkauttavan näin isolle asialle? Luulisi alkavan tapahtua jotain jos jonkinlainen läpimurto olisi tehty. Jotain tärkeää taitaa puuttua. Varmaan taas ne räjähteet ja todisteet, ovat kyllä melkoisia nipottajia. Ja sinun linkkisi on kyllä nähty.

Väität, että lauseessa "Professor Michel Chossudovsky suggested that the cell phone calls between the alleged airplanes and loved ones..." ei sanota, mitä siinä sanotaan: pd: "Tuosta lauseesta sai kylla sen kuvan etta kyse oli nimenomaan oletetuista puheluista, ei oletetusta koneesta. Muuten lauseessa ei ole mitaan jarkea, vai mita mielta olet? Vaikutti siis enemman kirjoitusvirheelta, eiko? Jos katsot sen kontekstin niin varmaan ymmarrat mita tarkoitan."

Hienoista älyllistä epärehellisyyttä, ihan että voit pitää kiinni naurettavista paikoista löytämistäsi lähteistä. Todellakin näyttää kuinka pitkälle olet valmis menemään että deluusiosi ei säry.

Lainaat naurettavista lähteistä. Naurettava lähde.

Käytät eri standardeja omille ja muiden lähteille ja todistustaakalle. Double standard.

Myönnät, ettet ole mikään fyysikko, mutta silti katsot pystyväsi lukemaan oikein alan tieteellistä tutkimusta (voit lakata myös vakuuttelemasta minulle kuinka oikeassa olet tässä(kin) asiassa). Tämän jälkeen kun koko kysely osoitetaan johdattelevaksi ja lähde puolueelliseksi, vaihdat aihetta vastaamatta ja kehässä taas mennään eikä mitään ole opittu. Ko. viestit tässä: 6249 ja 6251.

Sinun mielestäsi rakennus tuli alas räjähteillä, koska se on ainoa keino jonka tiedät siihen pystyvän. = an argument from personal incredulity = ARGUMENTAATIOVIRHE, jonka perään pieni comic relief. pd: "Sinnikkyys ei ole ainoa valttini, myos logiikka on. Se on tassa ketjussa osoitettu moneen kertaan."

Suurimmat syyt siihen, etten halua uhrata aikaani kanssasi väittelyyn ovat kuitenkin:

1. En pysty kaiken lukemani jälkeen luottamaan lähteisiisi tai lähdekritiikkiisi (tosin usko salaliittoteoreetikkojen lähdekritiikkiin on ollut aina melko olematon, kaikki tuntuu kelpaavan, ks yllä).
2. En usko että pystyt olemaan rehellinen itsellesi saati muille.
3. En usko että pystyt muuttamaan käsityksiäsi missään realistisessa tilanteessa.
4. Ylimielisyys jolla vastaat suurin piirtein jokaiseen kritiikkiin.
5. Täydellisyyttä hipova post tästä ketjusta.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Olisiko mielestasi ollut soveliasta ja korrektia lahtea julkaisemaan tuloksia sanomalla "kouluttamattomat latinot epailevat eniten virallista teoriaa"?

Mikä siinä olisi väärin?

Ei, mitaan ei piiloteltu mihinkaan, noin tutkimuksia tehdaan ja julkaistaan.

Ilmaisin itseäni huonosti, se on totta. Luonnollisestikaan en tarkoittainut, että gallupin tekijät "piilottelisivat" mitään, sieltähän löytyy asianmukainen purkudata. Tarkoitin, että harva jaksaa sitä tarkemmin tutkia — kuten esimerkiksi sitä, että gallup on tehty 643 ihmisen vastausten perusteella. Otanta on siis aikamoisen pieni.

Voisit vaihtaa nimimerkiksesi "argumentaatiovirhe".

- New Yorkin asukkaisiin kuuluu kouluttamattomia latinoja. He siis edustavat New Yorkin asukkaita.

Niin kuuluu, ja niin edustavat. Missä olen väittänyt toisin l. tehnyt argumentaatiovirheen?

Valtaosa New Yorkin asukkaista tukee gallupin mukaan uutta tutkimusta.

Tuon gallupin mukaan varmasti näin onkin. Seuraavaksi onkin siis hyvä luoda katse gallupin tilaajaan, kysymyksenasetteluun ja otantaan. Se, että valtaosa New Yorkin asukkaista tukee gallupin mukaan uutta tutkimusta ei väistämättä tarkoita sitä, että valtaosa New Yorkin asukkaista tukee uutta tutkimusta.

Et taida sinakaan tilastotiedetta hirveasti ymmartaa, jos mielestasi yhden kaupungin asukkaiden mielipiteita tutkiessa pitaisi keskittya vain tietyt kriteerit tayttaviin kaupungin asukkaisiin...

Missä minä olen sellaista ehdottanut ja/tai vaatinut? Tuo luulosi mielipiteestäni on aivan omaa harhaasi.

EDIT
PS. En aluksi edes muistanut vastata väitteisiisi "rasismista", koska ne ovat jo aivan älyttömiä. Rasismilla ei ole mitään tekemistä kirjoitukseni ja/tai maailmankatsomukseni kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Wolves

Jäsen
Et taida sinakaan tilastotiedetta hirveasti ymmartaa, jos mielestasi yhden kaupungin asukkaiden mielipiteita tutkiessa pitaisi keskittya vain tietyt kriteerit tayttaviin kaupungin asukkaisiin...

Tämä on täydellinen esimerkki siitä, että et joko lue ollenkaan tai jos luet, niin luet tekstiä kuten haluat siinä lukevan. Sen vuoksi rasismi-korttia heilutteletkin väärille nimimerkeille.

Kuka on näin väittänyt? Kävin alkuperäisen keskustelun kanssasi, jossa kirjoitin, että sinänsä itsessään kriteerit (Ikä, palkkaluokka, sukupuoli, sukupuolinen suuntautuminen, se syökö mielummin aamulla donitseja vai bagelseja) ovat täysin toissijaisia asioita lopputuloksen kannalta. Pääasia kyselyssä on vastaukset "Kyllä", "Ei" ja "Ehkä". Vai pitäisikö mielestäsi esim. eduskuntavaaleissa ruveta tekemään äänetyskopilla tiedusteluja, että "Kun kerran äänestit vihreitä, niin voisitko täyttää tälläisen lomakkeen" Olisiko iällä, sukupuolella tai palkalla mitään merkitystä siihen, kuka tulee valituksi eduskuntaan?

Ja edelleen jaksat paasata siitä, miten tilastomatematiikassa hyvä otanta on miljoonan, kahden miljoonan tai sadan miljoonan asukkaan kaupungissa 643 ihmistä. Normaalilla pakalla pelaava ihminen vastaa automaattisesti tuohon ei, mutta tietenkin jos pakassa ei ole muuta kuin jokerikortteja, niin voihan siihen kylläkin vastata.

Don't bullshit a bullshitter.
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Ja edelleen jaksat paasata siitä, miten tilastomatematiikassa hyvä otanta on miljoonan, kahden miljoonan tai sadan miljoonan asukkaan kaupungissa 643 ihmistä. Normaalilla pakalla pelaava ihminen vastaa automaattisesti tuohon ei, mutta tietenkin jos pakassa ei ole muuta kuin jokerikortteja, niin voihan siihen kylläkin vastata.

"Normaalilla pakalla pelaaminen" viittaa kai maalaisjärkeen, mutta se ei toimi tässä asiassa, joka näkyy olevan psychodadilla hallussa paremmin kuin fysiiikka:

Tilastollinen päättely - KvantiMOTV

Toinen (ja vaikeammin intuitiivisesti ymmärrettävä) havainto on se, että perusjoukon koolla ei ole vaikutusta tilastollisten yleistysten tarkkuuteen. Edellä esitellyssä keskiarvon keskivirheen kaavassa ei ole perusjoukon koko mukana. Tämä tarkoittaa karkeasti ottaen sitä, että samankokoisilla otoksilla voidaan arvioida samoja ilmiöitä väestömäärältään erikokoisissa valtioissa jokseenkin samalla tarkkuudella. Tämä huomioiden ei ole yllättävää, että esimerkiksi presidenttiehdokkaiden kannatusmittaukset tehdään sekä Suomessa että Yhdysvalloissa suurin piirtein samanlaisilla otoskooilla (1000-2000 vastaajaa). Koska molemmissa maissa kyselyiden tilaajat ovat valmiita hyväksymään saman tarkkuustason valtakunnallisissa tuloksissa, ei Yhdysvalloissa olisi järkevää lähteä tekemään tutkimuksia paljon suuremmilla otoksilla kuin Suomessa.
 

Wolves

Jäsen
"Normaalilla pakalla pelaaminen" viittaa kai maalaisjärkeen, mutta se ei toimi tässä asiassa, joka näkyy olevan psychodadilla hallussa paremmin kuin fysiiikka:

Kyllä, maalaisjärkeen viittasin tuolla "Normaalilla pakalla"

Asia selvä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
"Normaalilla pakalla pelaaminen" viittaa kai maalaisjärkeen, mutta se ei toimi tässä asiassa, joka näkyy olevan psychodadilla hallussa paremmin kuin fysiiikka:

En osaa otokseen puuttua, mutta kysymyksethän tuossa olivat äärimmäisen johdattelevia. Tunnettua on, että paras tapa manipuloida mielipidetutkimuksia on manipuloida kysymyksen asettelua.

Eli tuossa tutkimuksessa muotoiltiin WTC7:n konteksti mm. näin:

Q10. In 2008, the federal government issued a report that found that fires caused this skyscraper, World Trade Center Building 7, to collapse. Critics, including a group of more than 1,400 architects and engineers, have argued against the findings of the report stating that prior to 9/11, no steel-framed skyscraper had ever collapsed as a result of fire.

Minäpä väsäsin tuohon oman vaihtoehtoisen muotoilun:

Q10. In 2008, the federal government issued a thorouhgly researched scientific report that found that fires caused this skyscraper, World Trade Center Building 7, to collapse. There have been no peer reviewed expert findings whatsoever to contradict this report. Do you consider that the case is now closed?

Tulisikohan vastauksiin eroja!
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En osaa otokseen puuttua, mutta kysymyksethän tuossa olivat äärimmäisen johdattelevia. Tunnettua on, että paras tapa manipuloida mielipidetutkimuksia on manipuloida kysymyksen asettelua.

Eli tuossa tutkimuksessa muotoiltiin WTC7:n konteksti mm. näin:

Q10. In 2008, the federal government issued a report that found that fires caused this skyscraper, World Trade Center Building 7, to collapse. Critics, including a group of more than 1,400 architects and engineers, have argued against the findings of the report stating that prior to 9/11, no steel-framed skyscraper had ever collapsed as a result of fire.

Minäpä väsäsin tuohon oman vaihtoehtoisen muotoilun:

Q10. In 2008, the federal government issued a thorouhgly researched scientific report that found that fires caused this skyscraper, World Trade Center Building 7, to collapse. There have been no peer reviewed expert findings whatsoever to contradict this report. Do you consider that the case is now closed?

Tulisikohan vastauksiin eroja!

Varmasti tulisi. Voisit sinäkin katsoa tuota omaa muotoiluasi ja pohdiskella onkohan se kovinkaan neutraali (tai edes totuudenmukainen). Q10 alkuperäisessä muodossaan kun vaikuttaa äkkiseltään yllättävän neutraalilta, ottaen huomioon aiheen ympärille kehkeytyneen ilmapiirin.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Normaalilla pakalla pelaaminen" viittaa kai maalaisjärkeen, mutta se ei toimi tässä asiassa, joka näkyy olevan psychodadilla hallussa paremmin kuin fysiiikka:
Totta. Meiltä puuttuu kuitenkin tieto tutkimuksen luottamustasosta. Se ei selvinnyt ainakaan itselleni tulostaulukosta eikä tutkimuksen tehneen laitoksen www-sivulta. Siihen otoskoko vaikuttaa. Virhemarginaali on mainittu ja se oli ±3,9 %.

Jos nyt katsotaan tuota kohtaa, josta totuusliike taisi pitää eniten meteliä eli uuden tutkimuksen tarpeesta WTC7:n osalta (Q11. Would you be in favor of or opposed to a local government agency like the New York City Council or Manhattan District Attorney opening a new investigation into the collapse of World Trade Center Building 7?). Tulokset olivat 48 % puolesta ja 44 % vastaan. Virhemarginaali huomioiden tulos tarkoittaa sitä, että X % (X=luottamustaso) todennäköisyydellä puolesta olisi 44-52 % ja vastaan 40-48 % newyorkilaisista. Eli on täysin mahdollista, että jos vastaava kysely toistettaisiin, vastustajia löytyisi vastaajista enemmän. Toki on mahdollista myös se, että ero kannattajien "hyväksi" olisi isompi.

Täällä kiinnitettiin huomiota johdattelevaan kysymysten asetteluun. Tässä nimenomaisessa kysymyksessä (Q11) se ainakin näkyy selvästi. Vastausvaihtoehdot ovat: In favor (puolesta) ja opposed (vastustan). Kyllä tuo minun mielestäni johdattelee vastaamaan myönteisesti. Tasapuoliset vaihtoehdot olisivat paremminkin demanded/opposed tai In favor/not needed. Tällöin molemmat vaihtoehdot olisivat joko aktiivisia tai passiivisia. Mahdollinen olisi myös neliportainen asteikko ääripäinä aktiiviset vaihtoehdot (vaatiminen ja vastustaminen) ja välissä nuo "miedommat" näkemykset. Nyt näilläkin vaihtoehdoilla 44 % vastusti uutta tutkimusta (Salaliittolaisia kenties...? Tähän hymiö). En nyt näillä perusteilla alkaisi isosti huutelemaan, että enemmistö haluaa uuden tutkimuksen.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Totta. Meiltä puuttuu kuitenkin tieto tutkimuksen luottamustasosta. Se ei selvinnyt ainakaan itselleni tulostaulukosta eikä tutkimuksen tehneen laitoksen www-sivulta. Siihen otoskoko vaikuttaa. Virhemarginaali on mainittu ja se oli ±3,9 %.

Jos nyt katsotaan tuota kohtaa, josta totuusliike taisi pitää eniten meteliä eli uuden tutkimuksen tarpeesta WTC7:n osalta (Q11. Would you be in favor of or opposed to a local government agency like the New York City Council or Manhattan District Attorney opening a new investigation into the collapse of World Trade Center Building 7?). Tulokset olivat 48 % puolesta ja 44 % vastaan. Virhemarginaali huomioiden tulos tarkoittaa sitä, että X % (X=luottamustaso) todennäköisyydellä puolesta olisi 44-52 % ja vastaan 40-48 % newyorkilaisista. Eli on täysin mahdollista, että jos vastaava kysely toistettaisiin, vastustajia löytyisi vastaajista enemmän. Toki on mahdollista myös se, että ero kannattajien "hyväksi" olisi isompi.

Täällä kiinnitettiin huomiota johdattelevaan kysymysten asetteluun. Tässä nimenomaisessa kysymyksessä (Q11) se ainakin näkyy selvästi. Vastausvaihtoehdot ovat: In favor (puolesta) ja opposed (vastustan). Kyllä tuo minun mielestäni johdattelee vastaamaan myönteisesti. Tasapuoliset vaihtoehdot olisivat paremminkin demanded/opposed tai In favor/not needed. Tällöin molemmat vaihtoehdot olisivat joko aktiivisia tai passiivisia. Mahdollinen olisi myös neliportainen asteikko ääripäinä aktiiviset vaihtoehdot (vaatiminen ja vastustaminen) ja välissä nuo "miedommat" näkemykset. Nyt näilläkin vaihtoehdoilla 44 % vastusti uutta tutkimusta (Salaliittolaisia kenties...? Tähän hymiö). En nyt näillä perusteilla alkaisi isosti huutelemaan, että enemmistö haluaa uuden tutkimuksen.

Tässä(kin) kohtaa kielenkäyttö on tosiasiassa aika neutraalia. Nuo termit 'in favor' ja 'opposed' ovat vakiintuneet vastinparit englanninkielessä, erityisesti äänestämiskäytännössä.

Minkä takia yrittää dissata vastapuolelta kaikki? Vastapuolen demonisointi ei toimi kuin sen näkemysten vahvistajana.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä(kin) kohtaa kielenkäyttö on tosiasiassa aika neutraalia. Nuo termit 'in favor' ja 'opposed' ovat vakiintuneet vastinparit englanninkielessä, erityisesti äänestämiskäytännössä.

Minkä takia yrittää dissata vastapuolelta kaikki? Vastapuolen demonisointi ei toimi kuin sen näkemysten vahvistajana.
Ok. En ole perehtynyt englanninkielisten mielipidetutkimusten termistöön, joten jos ja kun tuo on käyttöön vakiintunut pari, niin pahoittelen "demonisointiani". Omasta mielestäni en kuitenkaan lukeudu näihin kaikkea dissaaviin vänkääjiin, vaan olen pyrkinyt kriittiseen tarkasteluun.
 

Wolves

Jäsen
Varmasti tulisi. Voisit sinäkin katsoa tuota omaa muotoiluasi ja pohdiskella onkohan se kovinkaan neutraali (tai edes totuudenmukainen). Q10 alkuperäisessä muodossaan kun vaikuttaa äkkiseltään yllättävän neutraalilta, ottaen huomioon aiheen ympärille kehkeytyneen ilmapiirin.

Kysymyksen pointtihan ei ollut edes olla neutraali, vaan täysin päinvastainen kuin alkuperäinen kysymys. Tätähän tuolla ilmeisesti haettiin.

Ei Q10:stä saa neutraalia tekemälläkään, vaikka miten päin sitä lukisi...siinähän johdetaan lukija ajattelemaan, että annettu raporrti on valetta johtuen siitä, että yksikään teräsrakenteinen rakennus ei ollut tätä ennen sortunut.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Varmasti tulisi. Voisit sinäkin katsoa tuota omaa muotoiluasi ja pohdiskella onkohan se kovinkaan neutraali (tai edes totuudenmukainen). Q10 alkuperäisessä muodossaan kun vaikuttaa äkkiseltään yllättävän neutraalilta, ottaen huomioon aiheen ympärille kehkeytyneen ilmapiirin.

Minusta se on yhtä johdatteleva, en siis tarjonnut esimerkkiä suhteellisen neutraalista kysymyksenasettelusta. Toki on sanottava, että se on faktuaalisesti paikkansapitävä. Ei ole olemassa yhtään tieteellistä tutkimusta, joka kumoaisi etabloituneen käsityksen WTC-iskusta. En tiedä miksi tätä alakulttuuria pitäisi pitää sen kummallisempana kuin vaikka kreationisteja. Luonnontiede on niitä harvoja prosesseja maailmassa, jossa lopulta vain tosiseikat puhuvat.

PD:llä oli viime vuonna absurdi allekirjoitus, jossa vertasi itseään Einsteiniin - ja Einstein tosiaan esitti vanhat käsitykset täysin mullistavan teorian. Ja julkaisi sen missä? Niin: "Annalen der Physik" -lehdessä, joka oli (ja on) fysiikan alan johtavia julkaisuja. Eli siitä vain kaikki kriitikot: julkaisemaan nyt niitä tutkimuksia sen sijaan että halvoilla retorisilla tempuilla pädette jossain epämääräisissä maallikko-foorumeissa. Tulos tai ulos, publish or perish.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ok. En ole perehtynyt englanninkielisten mielipidetutkimusten termistöön, joten jos ja kun tuo on käyttöön vakiintunut pari, niin pahoittelen "demonisointiani". Omasta mielestäni en kuitenkaan lukeudu näihin kaikkea dissaaviin vänkääjiin, vaan olen pyrkinyt kriittiseen tarkasteluun.

Myönnetään, löin sinua ryhmäleimalla varmaan aiheetta.

Symppaan täällä pd:tä, en koska olisin samaa mieltä tapahtuneesta, vaan siitä että yllättävän hyvin jaksaa yrittää pysyä asialinjalla (toki siitä välillä lipsuen) vaikka aika hyvää huutoa jengi käyttää kaikki mahdolliset alta navan iskut ja älyttömyydet (kuten tuo "tilastotieteellinen" dissaaminen). Osa porukasta kykenee kyllä asiakeskusteluun ja odottelen että se saisi tässä vähän lisää ääntä.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta se on yhtä johdatteleva, en siis tarjonnut esimerkkiä suhteellisen neutraalista kysymyksenasettelusta. Toki on sanottava, että se on faktuaalisesti paikkansapitävä. Ei ole olemassa yhtään tieteellistä tutkimusta, joka kumoaisi etabloituneen käsityksen WTC-iskusta. En tiedä miksi tätä alakulttuuria pitäisi pitää sen kummallisempana kuin vaikka kreationisteja. Luonnontiede on niitä harvoja prosesseja maailmassa, jossa lopulta vain tosiseikat puhuvat.

Tästä pitkälle samaa mieltä, luonnontiede on lähellä tuota prosessia. Kuitenkin on vähän harhaanjohtavaa puhua täysin tieteellisestä raportista ja ettei missään vertaisarvioidussa julkaisussa ole esitetty mitään vaihtoehtoja.

Saipa2000:lle ja sinulle: eikö tuon mjr:n esittämän Q10-vaihtoehdon vastakohta olisi ollut sellainen, missä nistin raportti olisi kysymyksenasettelussa pikemminkin teilattu kuin esitetty vain raporttina? Esittääkö tuo alkuperäinen Q10 mitään muuta kuin faktoja? Mikä kysymyksenasettelussa on harhaanjohtavaa tai vihjailevaa?
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
PD:llä oli viime vuonna absurdi allekirjoitus, jossa vertasi itseään Einsteiniin - ja Einstein tosiaan esitti vanhat käsitykset täysin mullistavan teorian. Ja julkaisi sen missä? Niin: "Annalen der Physik" -lehdessä, joka oli (ja on) fysiikan alan johtavia julkaisuja. Eli siitä vain kaikki kriitikot: julkaisemaan nyt niitä tutkimuksia sen sijaan että halvoilla retorisilla tempuilla pädette jossain epämääräisissä maallikko-foorumeissa. Tulos tai ulos, publish or perish.

NISTin raportti ei kai ollut vertaisarvioitu tai julkaistu vertaisarvioidussa julkaisussa? Että sinänsä ampuu ohi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta tämä koko keskustelu jostain gallupista on täysin turha itse asian kannalta. Kuitenkin kaikkein neutraalein tapa kysyä olisi ollut kysyä, vain että kaipaatko uutta tutkimusta sitä enempää taustoittamatta. Tai oltaisiin haluttu varmasti toisenlainen vastaus, niin olisi kysytty, että hyväksytty että verorahoilla rahoitetaan uusi tutkimus.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
NISTin raportti ei kai ollut vertaisarvioitu tai julkaistu vertaisarvioidussa julkaisussa? Että sinänsä ampuu ohi.

En ole puhunut NISTin raportista paljonkaan vaikka ilmeisen pätevää työtä se onkin. Bazantin julkaisut lienevät ne olennaisimmat tieteellisen prosessin läpikäyneet tuotokset. Edelleen olen sitä mieltä, että PD on ehkä kaikkein manipuloivin ja älyllisesti epärehellisin kirjoittajia tässä aihepiirissä, mutta jos hänellä on jotain kumouksellista uutta sanottavaa tästä insinööritieteiden ja fysiikan alan ongelmasta nin sanokoon sen alan kunnioitetussa tutkimusjulkaisussa (eikä sellaisessa, jonne täytyy maksaa 800 dollaria että saa "tuotoksensa" julki).

Ei tässä yksinkertaisesti ole mitään muuta tapaa ratkaista tälläistä maallikkojen riitaa. Google ei sitä tee, arkilogiikka ja talonpoikaisjärki eivät sitä tee (aivan kuten ne eivät riitä evoluution tai maailmankaikkeuden rakenteenkaan suhteen).

Pd on tosiaan minusta - tässä aihepiirissä - ehkä asiattomin kirjoittaja mitä JA:sta löytyy. Tässä suhteessa arvotuksemme ovat siis vähän erilaisia. Mutta en nyt ryhdy laittamaan hänen kanssaan vielä ikiliikkujaa päälle. Ajattelin kyllä ottaa parin kuukauden vuoron joskus loppuvuodesta, ihan huumorin vuoksi tosin, aihe on jo miljoona kertaa käyty läpi. Kun näkee vähän vaivaa niin kaikki ne linkit ovat toistaiseksi osoittautuneet samaksi, epä-älylliseksi sonnaksi, jolla pystytään pettämään maallikkoja, eikä heitäkään kaiken aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös