Entas seuraavat linkit? Laitoin sen vuoksi muutamia etta voisitte ihan rauhassa tarkastella niita kaikkia. Ensimmaiseksi laitoin tuon suomalaiselta kuulostavan kirjoittajan juuri kuriositeettina, en siksi etta se olisi ollut jotenkin parhaiten tutkittu.
http://www.911-strike.com/remote_bb.htm
Tämän linkin anti on lähinnä se, että nykytekniikalla koneen kauko-ohjaus on mahdollista. Tätä ei kai kukaan ole kiistänytkään, ja tehtiinhän noita törmäystestejä kauko-ohjatuilla koneilla NASA:n ja FAA:n toimesta jo 80-luvulla:
http://www.youtube.com/watch?v=AWuvGoKdWFM
Linkki ei kylläkään tue millään lailla sitä että missään liikennelentokoneessa olisi kauko-ohjausjärjestelmä vakiona (eikös tämä väittely siitä lähtenyt?)
http://www.rense.com/general86/complete.htm
Tuossa esitetään nippu sinänsä mielenkiintoisia yksittäisiä faktoja. Esitetään sopivista uutisista, tutkimustuloksista, NASA:n testeistä jne. sopivia tiedonmurusia sopivassa järjestyksessä, niin että lukija saa niistä sellaisen kuvan kuin kirjoittaja haluaa. Ei suoranaisesti valehdella, mutta esitetään valikoitua tietoa. Mm. tekstissä väitettiin testejä tehdyn NASAN B757/767:lla, kun lähteessä (
http://www.bluecoat.org/reports/Lewison_96_DGPS.pdf) mainitaan että erilaisia testejä tehtiin ainakin B757:lla, B737:lla ja ATR-72:lla. Jonkun mielestä pieni detalji, mutta esim. juuri tämä antaa useimmille lukijoille täysin väärän mielikuvan testien tarkoituksesta, ja luo tekaistun "kytkennän" WTC-iskuihin.
Myös järjestelmän kehittämisen motivaattori sivuutettiin linkissä. Sehän oli autopilotilla tehtävän laskun mahdollistaminen kaikille lentokentille, ei ainoastaan niille joilla on siihen riittävät laitteet. Mielestäni normaalia lentoturvallisuuteen liittyvää kehitystyötä.
Kerrottiin huipputarkan navigoinnin mahdollistavasta Honeywell "Pegasus" FMS:stä, joka otettiin käyttöön AA:n ja UA:n B757 ja B767 -koneissa. Luonnollisesti jätettiin mainitsematta, että kyseinen järjestelmä soveltuu myös Boeing 717, MD-11 ja MD-90, sekä Airbusin A320, A330 ja A340 koneisiin, ja se on otettu käyttöön myös kymmenissä muissa lentoyhtiöissä kuin AA ja UA (mukaanlukien Finnair).
Lehdistötiedote aiheesta.
Lisäksi linkissä viitattiin lähinnä juuri ennen WTC-iskuja tehtyyn kehitystyöhön. Vastaavia testejä ja tutkimuksia on tehty myös paljon sitä ennen, ja tehdään myös jatkossa (viiten aiemmin mainitsemaani kauko-ohjauksen kehittelyyn ja testikäyttöön). Ei suoranaisesti valehdella, mutta esitetään jälleen sopivat asiat sopivassa valossa, niin että annetaan lukijalle asioista vääristynyt kuva.
Viimeinen linkki ei mielestäni liittynyt millään lailla kauko-ohjaukseen. Siinä oli viitteitä huipputarkkaan navigointijärjestelmään, viitattiin patenttiin jolla (kaapattu) kone voidaan automaattisesti lennättää halutulle
ennalta määrätylle kentälle (ei siis kauko-ohjata, vaan ohjelmoidaan kohdekenttä etukäteen), ja viitattiin tarkkuudeltaan nykyisiä autoland-järjestelmiä vastaavaan satelliittipohjaiseen ratkaisuun (nykyiset järjestelmät pohjautuvat lentokentän laitteistoon).
Liikaa tekstiä, liikaa lähteitä lyhyeen perusteelliseen vastaukseen (aika pikaisesti piti nuo selata läpi, korjaa toki jos viittaamissani asioissa oli suoranaisia virheitä). Mutta lähteet selailtuani asia vaikuttaa aivan normaalilta kehitystyöltä, mitä mm. FAA ja NASA ovat tehneet jatkuvasti.
Lisakysymyksena: Oletko sita mielta etta tuollaisen koneen voisi halutessaan muokata niin etta sita voisi ohjata etana?
Toki se teknisesti lienee mahdollista, ja onhan näin tehtykin yli vuosikymmen ennen WTC-iskuja. Mutta se että joku asia on mahdollista, ei ole osoitus siitä että juuri näin tapahtui WTC:ssä. Tästähän tässä kai on pohjimmiltaan kysymys?
edit: youtube-linkki korjattu. Copy-paste -virhe.
edit2: Honeywell Pegasus -kappale lisätty