Olen antanut itselleni kertoa, että hävittäjälentokoneen valmisteleminen lentokuntoon kestää noin tunnin. Toki noin isossa maassa voisi joku kone olla valmiinakin, mutta aika paljon on koneita kaappailtu menneisyydessäkin ilman että tällaita olisi nähty, joten koneiden alasampuminen ei ihan ensimmäinen ajatus ollut varmaan kellään.
Ei kestä lähellekään tuntia. Sitten kestää jos lentäjä nukkuu, kone on hangaarissa ja kaikki valmistelut pitää tehdä alusta. USA:n ilmavoimilla on jatkuvasti osa koneista ja lentäjistä valmiudessa tai ilmassa.
EDIT: Tähän loppuu vastaus Dana77:lle
EDIT: Tästä alkaa muuten vaan juttelua ilmatilan hallinnasta.
Mutta, NORAD, Armeijan osasto joka valvoo USA:n ilmatilaa, mokasi tuona päivänä. Tahallaanko? Siltä tuntuu...
NORAD saa automaattisesti tiedon luvattomista tunkeilijoista USA:n ilmatilassa, reitiltään eksyneistä koneista ja kaikista koneista mihin ei saada radioyhteyttä. Tällöin koneen rinnalle lähetetään automaattisesti partiokone tarkistamaan tilanne. Vuonna 2000 tällaisia tarkistuslentoja tehtiin 129 kertaa. Ei siis mitenkään tavallisuudesta poikkeava tilanne. FAA, eli USA:n ilmailuviranomaiset pitävät 15 minuutin hiljaisuutta kaappauksena, ja silloin lähtee ilmoitus NORAD:lle.
NORADilla kesti 1,5 tuntia vastata kaikkiin poikkeaviin merkkeihin, ja se oli jo siinä vaiheessa liian myöhäistä.
- FAA:n eli ilmailuviranomaisten ilmoitusaika NORAD:ille oli moninkertainen vaadittuun tasoon nähden.
- NORAD ei lähettänyt normaaliajassa hävittäjiä ilmaan.
- NORAD lähetti hävittäjät ilmaan kaukaa tapahtumapaikoilta.
- Ilmaan lopulta lähetetyt hävittäjät eivät ehtineet paikalle, koska lensivät todella hiljaa (n. 25% hävittäjien huippunopeudesta.)
- Tapahtumahetkellä ilmassa olleet, ja tapahtumapaikkojen lähellä valmiiksi olleita koneita ei lähetetty lainkaan paikalle.
NORAD sai tiedon kaappauksista 8:40 aamulla, ja normaalissa toiminta-ajassa koneet olisivat ehtineet paikalle ennen toista törmäystä WTC:een ja Pentagoniin. Jos ilmassa olleet rutiinilennolla olleet koneet olisi lähetetty paikalle, ne olisivat ehtineet ennen yhtään törmäystä paikalle vaikkei äänivallia olisi ylitetty. Lento 11:n ilmoittamisessa NORAD:lle oli 18 minuutin viive, ja lento 77 kohdalla viive oli 39 minuuttia, vaikka molemmat koneet olivat pois kurssista, eivät vastanneet radiolähetyksiin ja katkaisivat automaattiset lentokoneen IFF-tunnistussignaalit.
Kun ensimmäiset yhteydet matkustajakoneisiin kadotettiin, yhtään hävittäjää ei lähetetty matkustajakoneiden lentosuunnasta, vaan aivan muualta. New Yorkin lähellä on monta merijalkaväen ja ilmavoimien tukikohtaa, mutta koneet pysyivät siellä maassa. Sama Washingtonissa, vaikka D.C:tä kohti lensi kaapattu kone New Yorkin iskujen jälkeen, silti Washingtonista ei lähetetty yhtään konetta, vaikka aivan keskustan tuntumassa on sotilastukikohta ja hävittäjäkoneita. Washingtoniin lähetettiin koneet lähes 200km päästä. Ja edelleen, kaikki koneet lensivät n. 25% vauhdilla, vaikka samaan aikaan tiedettiin että yksi matkustajakone on jo törmännyt, ja kaksi tai kolme konetta on edelleen ilmassa ja niihin ei saada yhteyttä.
Ensimmäiset koneet lähetettiin sensijaan Massachusettesista, vasta vajaa kymmenen minuuttia ensimmäisen koneen törmäyksen jälkeen, hetkeä ennen toisen koneen törmäämistä. Long Islandin rannikolla, aivan New Yorkin tuntumassa lensi kaksi ilmavoimien konetta. Ne kutsuttiin paikalle vasta kun molempiin torneihin oli törmätty.
Kun Massachusettesista lähetetyt, ja Long Islandilla ilmassa olleet koneet oli ohjattu New Yorkiin, samaan aikaan ilmassa oli matkustajakone menossa Ohion yläpuolella suoraan kohti Washingtonia, ilman radioyhteyttä. Nämä hävittäjät olisivat kymmenessä minuutissa ehtineet matkustajakoneen luo, sillä tällä mykkänä lentäneellä matkustajakoneella oli 30 minuutin matka Washingtoniin. Kas kummaa, ei tehty mitään. Eikä lähetetty Washingtonista koneita ilmaan.
Aika outoa.