Voisiko olla tällaisen rehellisen tilannearvion paikka?
Suoraan sanottuna noista taitavat aika pitkälti kaikki päteä sinuun.
Koko artikkeli täällä:
conspiracythinking - 911guide
Jospa puretaan tuota hieman, annetaan sinulle se tilannearvio niin ehka ymmarrat paremmin kenen kanssa olet tekemisissa.
- The experts on your side seem to be plain wrong on many details, but you still support other parts of their research, because these parts of their work support your views.
Tallaisen aivopierun kirjoittajaa ei kannattaisi ottaa vakavasti. Se etta joku on jossain asiassa vaarassa, ei tarkoita sita etta han olisi KAIKESSA vaarassa. Oikeastiko tallaiselta "loogikolta" pitaisi ottaa oppia? Huomaa miksi jannusta on tullut JREF:fari, logiikka ei hanessa asu.
- Thinking you are now able to see through the entire plot, wondering why almost nobody else can.
Itse en ainakaan kuvittele nakevani kokonaiskuvaa kovin selkeana, helvetisti on sellaista mita pitaisi selvittaa.
- Being overly enthusiastic about the subject.
Riippuu ihan siita miten tuon sanan maarittaa. Itse pitaisin sita enemmankin velvollisuutena asian tarkeyden vuoksi, ei niinkaan etta se olisi kovin mielekasta tai innostavaa.
- Refusing to critically go through what the other side is presenting.
Tama ei voisi minun kohdallani olla kauempana todellisuudesta. Aika monet vastavaittajat kylla syyllistyvat taysin surutta tahan mutta itse kahlaan lapi molempien puolien edustajien materiaalia jokaisen vaittaman kohdalla. Ja niin olen tehnyt vuosia. Mistaan aiheesta ei saa minkaanlaista kokonaiskuvaa eika pysty muodostamaan kunnollista, informoitua mielipidetta jos ei suostu tarkastelemaan molempien osapuolien vaittamia.
- Ignoring and forgetting unpleasant evidence.
Kuten varmaan tiedat, minulle ei ole tassa asiassa mitaan epamiellyttavia todisteita suuntaan tai toiseen. Jokaisesta vaittamasta/todisteesta olen vuosien saatossa keskustellut avoimesti. Vaittamat eivat kuitenkaan ole todisteita.
- Thinking the perpetrators leave clues and you can solve it all in the internet.
Oikeasti, miksi lainasit tata idioottia? Oliko tama mielestasi oikeasti hyva kirjoitus kuten mainitsit, vai tukiko vain kenties mielikuvaasi "truthereista" ja halusit ponkittaa sita silla? Eiko yhtaan asiallisempaa tekstia loytynyt?
- Thinking you have all the facts and need no further research, thinking your mind is set.
Minulta on tata moneen kertaan kysyttykin, etta saisiko mikaan mieleni muuttumaan. Vastaus on aina ollut ja tulee aina olemaan etta jos vain naytetaan jarkevat ja asialliset todisteet kaikkiin avoimiin kysymyksiin niin olen tyytyvaisena hyppaamassa virallisen tarinan autuuteen. Ja mielestani jos joku tassa keskustelussa edustaa lisatutkimuksia, se olen juuri mina.
- Thinking the governments are evil. Not trusting anything that contradicts your belief, because everything is somehow related to or controlled by the government.
Onneksi tama nero "loikkasi" debunkkaajien leiriin. Asiat eivat todellakaan ole noin mustavalkoisia. Hallitukset koostuvat ihmisista, ja ihmisilla on hyvin erilaisia arvoja. Joku saattaa olla sita mielta etta kaiken pitaa olla avointa, ja etta yleison pitaa olla informoitua. Toinen taas voi olla sita mielta etta jos han ei paata ihmisten puolesta niin silloin ne on varmasti tuhoon tuomittuja. Hallitukset itsessaan eivat ole pahoja tai hyvia, vaan ne ihmiset jotka niissa toimivat. Ja silloinkin on vaikea tehda noin mustavalkoista luokittelua. Mina en todellakaan usko siihen etta hallitus kontrolloisi kaikkea, hallitus ei kontrolloi edes itseaan. Uskonko siihen etta maailmassa on ihmisia jotka haluavat kontrollia, ja pyrkivat siihen valilla todella torkein keinoin? Kylla, historiakin on opettanut niin ja olisi typeraa olla oppimatta historiasta. Naiivius sopii paremmin taman listan kirjoittajan kaltaisille typeryksille.
- Thinking every participant would be silent, every media controlled.
Ei tietenkaan, taysin alyton ajatus etta kaikki media olisi kontrolloitua. Mutta vain tietylla medialla on merkitysta, ja kontrollia on montaa laatua.
- After being thoroughly debunked in one detail, moving on to the next detail without re-considering your position.
Tuo olisi tietysti typeraa. Mutta jos vastapuoli onnistuu sinulle nayttamaan etta olet ollut vaarassa jossain yksityiskohdassa, ei tietenkaan tarkoita muuta kuin sita etta sinun pitaa korjata kasityksesi siita yksityiskohdasta ja siirtya seuraavaan. Kohtalaisen heikkoa matematiikkaa jos ajattelee etta esim. tuhannesta ongelmakohdasta riittaa yhden tai kahden debunkkaus? Ja sillakin on merkitysta etta kuinka merkittavasta yksityiskohdasta on kysymys. Vastapuolella tata nakee kylla useasti, ammun jatkuvasti alas selkeita harhakasityksia mutta karavaani kulkee ja koirat haukkuu ja samat asiat kaydaan lapi taas uudelleen ja uudelleen. Missa on kuukausittainen Stonewallin "kaikki on debunkattu ja silminnakijoita ei ole koskaan ollutkaan" palopuhe?
- Not being able to understand the details your belief is based on (example: Claiming thermite, but not knowing how it works).
Juuri tasta syysta ihmisen pitaa tehda laajaa tutkimustyota, ja kayttaa tervetta jarkea siina mihin voi uskoa. Sellaista asiantuntijaa ei olekaan, joka olisi ammattilainen kaikissa yksityiskohdissa ja ammateissa joita esim. taman tapauksen ymparilla pyorii. Luotetaan siis tieteeseen, ennen kuin mielipiteisiin.
- Not believing in the original detail that made you belive in a conspiracy, but having found other reasons along the way, that still make you believe in a conspiracy.
Lisaa aivopieruja samalta kirjoittajalta. Sillahan nyt EI ole merkitysta jos aloit epailemaan salaliittoa "vaarasta" syysta ja jalkeenpain olet kouluttanut itseasi ymmartamaan etta kyseinen uskomus on vaara, mutta loytanyt tutkiessasi asioita jotka ovat parempaa nayttoa salaliitosta. Omalla kohdallani nain ei ole kaynyt, ensimmainen asia mika minua hairitsi oli tuo United 93:n putoaminen ja sen virallinen versio.
- Having very strong disregard for any opposition.
Se riippuu ainakin omalla kohdallani taysin siita kenen kanssa keskustelen. Ei minua kylla se hairitse jos joku tuo omia vaitteitaan keskusteluun, mutta siina vaiheessa sitten alkaa kylla vastustus olemaan vahvaa jos he eivat ymmarra siinakaan vaiheessa luovuttaa kun ko. kanta on revitty taysin kappaleiksi. Omasta mielestaan tarkeata nayttoa on syytakin esittaa, kunhan on valmis ottamaan vastaan sitten mahdollisia korjauksia.
- Believing in events that are very unorthodox or unique only to a conspiracy theory. (examples: Weakening the structure with explosives for an hour before a controlled demolition, Thermite being used to bring down buildings)
Kaukana minun nakemyksestani. Siksi en voi hyvaksya historian ensimmaisia tulipalon aiheuttamia super structuren romahtamisia ihan lonkalta vaan haluan asiaan selvyytta. Siina missa termiitti voi sulattaa metallia ja heikentaa rakenteita (ja sita kaytetaan kylla metallirakenteiden tuhoamiseen, mutta eihan tuo jannu sitakaan tieda), toimistopalot eivat voi, eika niita sellaiseen kayteta. Taytyy siis valita se mika on todennakoisinta, vahiten alytonta.
- Avoiding answering to questions.
Jos mina jostain olen vastapuolelta koskaan kiitosta saanut, on se etta vastaan kysymyksiin sen minka kykenen ja vahan ehka liikaakin koska niita kuitenkin esitetaan helvetisti. Eikohan tamakin vastaus tahan "tilannekatsaukseen" vastaa tahan kohtaan.
- Basing your beliefs on the events following the attacks (examples: They lied about the WMD’s so they must be lying about everything, They did it to justify two wars).
Tahan en tietenkaan omia nakemyksiani perusta, tai ole koskaan perustanut. Tieteelliset faktat ovat ne jotka tekevat tasta asiasta selkean salaliiton, ei se etta hallitus on sen jalkeen valehdellut. Mutta kuten aiemmin mainitsin, jos historiasta ei mitaan opi, silloin ei tunne itseaan eika ihmisia ollenkaan. On alytonta kuvitella etta "juuri tassa asiassa ne ei valehtelis, vaikka tallaisia iskuja on ennenkin suunniteltu, tehty ja dokumentoitu". Se on puhdasta naiiviutta. Se taas olisi puhdasta paranoiaa jos kuvittelisi etta jos joku on kerran tehnyt niin, niin sitten kaikki muutkin tekevat varmasti aina niin.
Suoraan sanottuna noista taitavat aika pitkälti kaikki päteä sinuun.
Ei yksikaan. Tai no, jos haluaa olla sita mielta etta suhtaudun innokkaasti asiaan niin en mina sita pahakseni pista, mutta mielestani sanavalinta on vaara. Joten siella saattaa olla yksi kohta joka voisi toimia minuun.
Uskon etta itsekin pystyisit parempaan, tuon kirjoittaja ei ollut kovin fiksu.
Vaikuttaa silta etta tuon kirjoittaja lahti jostain alyttomasta teoriasta/olettamuksesta liikkeelle ja joku hivenen paremmin asioista perilla oleva paukutti hanet maanrakoon, jonka jalkeen han totesi ettei kriittinen ajattelu ole hanta varten. Siina han varmasti olikin oikeassa. Meita on moneen junaan, ja salaliittovaessakin on monenlaista harhauskomusta ja myyttia jotka osaltaan vain sabotoivat vakavammin otettavia todisteita.