No mutta! Sprinkleri järjestelmät eivät toimineet? Sehän ei ole ero Madridin ja WTC:n välillä vaan yhteneväisyys. Aletaanko tässä kallistumaan sille kannalle, että teräsrakenteiset rakennukset ovat alttiita romahduksille, jos niiden sprinklerijärjestelmät eivät toimi?The Windsor Building fire engulfed the upper third of the building, but also spread downward as low as the fourth floor. A report by two fire safety experts in Japan highlighted three causes for the very wide extent of the fire:
The lack of a sprinkler system
Incorrect installation of spandrels
The lack of fire prevention regulations in Spain"
Ei 20 min tietenkään sinun arviosi ole, mutta aika kevyesti pidät siitä nyt kiinni suhteessa siihen miten tiukasti olet siihen takertunut WTC:n tapauksessa. Täytyi olla polttoainetta enemmän? Olisiko mahdollista, että WTC:ssä olisi vastaavasti myös ollut polttoainetta enemmän?Tuo 20 minuuttia ei ollut minun arvioni sille miten palot seiskassa liikkuivat, se oli NIST:n arvio. Sita en tarkkaan tieda miksi Madridin torni paloi niin helvetin kauan, siella taytyi olla polttoainetta tulipalolle huomattavasti enemman.
Olen joskus itsekseni miettinyt, että vaikka itse tulipalo ei täydellä voimakkuudella roihuaisi, niin ei se lämpö sieltä samantien minnekään karkaa, eli korkeat, kantokykyä heikentävät lämpötilat säilyvät huomattavasti pidempäänkin. Itseasiassa mielenkiintoista olisi nähdä jonkun asiantuntijan mielipide, että miten se, että ulkoseinät ovat tuhoutuneet vaikuttaa palavan rakennuksen sisälämpötiloihin. Äkkiä voisi kuvitella, että silloin jäähtyminen olisi nopeampaa, jolloin rakenteiden kantavuus ei heikkenisi yhtä merkittävästi. Tiedä häntä.
Sivumennen sanoen joku Espanjalainen teoreetikko pitäisi palon kestoa tuota varmasti kiistattomana faktana terroristi-iskun puolesta, sillä mikään muu tunnettu mekanismi ei muuten selitä sitä, että toimistopalo roihuisi noin pitkään, sillä kaikki tietävät, että palo kestää vain 20 minuuttia yhdessä kohdalla. Mitäs siitä sanot?
Viimeksi muokattu: