Eli tässä on juurikin se ajatusvirhe mitä oletinkin. Ei NIST sano, että se vaatii 5,5 tuumaa lämpölaajenemista. Vaan Kevin Ryan tekee itse tahallaan tai tyhmyyttään sen oletuksen. 5,5 tuumaa tarkoittaa vaadittavaa palkin sivuttaissiirtymää kannattimesta. Se ei tarkoita, että palkin on laajennuttava 5,5 tuumaa.
Minä en osaa ottaa kantaa kuinka helppo tai vaikea tälläistä on testata käytännössä.
Eiko tuossa ole kyse siita etta toisen palkin (lattiapalkin) pitaisi tyontaa toista palkkia 5.5 tuumaa ennen kuin se voisi pudota pois kannattimiltaan? Ja miksei siina sitten tarvittaisi 5.5 tuumaa jos NIST itse sen ilmoittaa? Tuohan siis vaatii lampolaajentumista 5.5 tuumaa pituussuunnassa jotta se palkki voi tyontaa toista riittavan pitkalle jotta se putoaa kannattimeltaan. Milla tavalla tama "ajatusvirhe" on todettu ja missa?
En minakaan osaa arvioida tarkkaan kuinka paljon tuollainen 52-53 jalan pituinen rakennusteraksesta valmistettu lattiapalkki maksaisi mutta puhutaan kuitenkin aika pienista summista. Sitten se lammitetaan mainittuun lampotilaan mainitussa ajassa ja mitataan paljonko se on laajentunut pituussuuntaan (tosin ei sita tarvitse tehda koska sen voi myos laskea kaavalla).
Ihmisten olisi vaan helpompi ymmartaa ettei se toimi, jos se osoitettaisiin toimimattomaksi myos kaytannon kokeilla vaikka lopputulos tietysti on sama.
Lampolaajeneminenhan vaikuttaisi saman aikaisesti molempiin suuntiin (palkin molempiin paihin), eli palkki laajenisi ja tyontaisi myos toista puolta samanaikaisesti (ulkoseinaa), ja tama itsessaan viela vahentaa sita kuinka paljon se voisi vaikuttaa tuohon palkkiin jota se tyontaa. Mutta vaikka maksimi lampolaajentuminen tuolle palkille tuossa lampotilassa kaytettaisiin vain yhteen suuntaan (mita ei tietysti kaytannossa tapahdu, se laajenee molempiin suuntiin) se ei silti riittaisi kuin 3.3 tuuman laajenemiseen.
Niin mitä sitten, tässä final reportissa on lähteenä Cantorin tekemät alkuperäiset rakennuspiirustukset. Edellisessä ei. Toisekseen alunperinkään ei sanottu, että jokaisessa oli. Eli jälleen kerran Kevin Ryan tekee oletuksen, vaikka hänellä ole mitään todisteita oliko kyseisessä palkissa vai ei.
Itse asiassa edellisessa kaytettiin myos alkuperaisia piirroksia, ainoa muutos oli etta NIST muutti hieman sanavalintojaan jotta voisi simuloida nuo palkit ilman pultteja.
"June 2004 NIST L pg 6 [10 on pg counter]
Most of the beams and girders were made composite with the slabs through the use of shear studs. Typically, the shear studs were 0.75 in. in diameter by 5 in. long, spaced 1 ft to 2 ft on center. Studs were not indicated on the design drawings for many of the core girders.
http://wtc.nist.gov/progress_report_june04/appendixl.pdf"
VS.
"August 2008 NCSTAR 1-9 vol.1 pg 15 [59]
Most of the beams [the words "and girders" are deleted] were made composite with the slabs through the use of shear studs. Typically, the shear studs were 0.75 in. in diameter by 5 in. long, spaced [the words "1 to" are deleted] 2 ft on center**. Studs were not indicated on the design drawings for [the words "many of the core" are deleted] the girders.
http://nasathermalimages.s3.amazonaws.com/public/images/NIST_NCSTAR_1-9_Vol1_for_public_comment_unlocked.pdf"
Simulaatiot on ohjelmoitu oikeiden polttokokeiden pohjalta. Lämmönjohtavuus on niissä sisään rakennettuna.
Ei ainakaan NIST:n itsensa mukaan.
"The major fires on floors 7 through 9 and 11 through 13 in WTC 7 were simulated using the Fire Dynamics Simulator (FDS), version 4, in a manner similar to the simulations conducted for WTC 1 and WTC 2 (NIST NCSTAR 1-5F)."NIST NCSTAR 1-9, Vol. 1, page 4.
Ja kun tuossa viitataan noihin WTC 1 ja 2 simulaatioihin, katsotaas mita niista sanottiin...
"The steel was assumed in the FDS model to be thermally-thin, thus, no thermal conductivity was used." NCSTAR 1-5F, page 20
Joten voitko kertoa mista olet saanut sellaisen kasityksen etta lammonjohtokyky otettiin huomioon simulaatiossa?
Minä en kyllä näe erityistä tarvetta magiikalle jos kolme lattialaatta tippuu päälle.
Kai tuon kuitenkin pitaisi tapahtua samanaikaisesti kuin ylemmissa kerroksissa? Jos siella olisi yksi ehja kerros valissa, se todennakoisesti pysayttaisi nuo kolme lattialaattaa, ja jos ei pysayttaisikaan niin kyllahan se veisi valtavan osan niiden energiasta ja sita myoten tuhovoimasta. Eli romahdus kohtaisi vastustusta heti alkuvaiheissaan.
Kyllä minä suosittelen ennemmin lukemaan kirjoituksia koska silloin on helpompi tarkistaa asioita itse koska näillä Kevin Ryaneilla on tapana valehdella.
Videoilla esitettyja vaitteita ei voi tarkistaa itse?
NIST:lla on tapana valehdella jopa ihan pain ihmisten naamaa julkisissa tilaisuuksissa (John Gross esimerkiksi). En tieda sitten jos JREF piireissa on joku Kevin Ryanin virhe jossain vaiheessa paisuteltu valeeksi tms, mutta sehan on itsestaan selvaa etta NIST:n edustajat ovat valehdelleet.