Itse asiassa se minun yllärini, jonka sitten psyko-isä arkuudellaan pilasi, olisi ollut kirjoittaa fysiikan "tutkimus" pienellä copy-pastella ja cut-and-pastella ja väittää jotain hupaisaa. Ei kukaan täällä, ehkä varjoa lukuunottamatta, olisi todennäköisesti ollut hullua hurskaampi, psyko-isä olisi käynyt kuumana, kun ei löytäisi mitään vastalinkkiä, ja on itse fysiikan suhteen täysin lukutaidoton. Käytännössähän kuten Viljuri sanoi, kaikki tässä ketjussa ovat toisen käden tiedon ja tulkinnan varassa, viime kädessä fysiikan ja insinööritieteen tiedon ja tulkinnan varassa. Eli jokainen täällä voi copy-peistata muutaman fysiikan yhtälön tai linkata sellaiseen tekstiin. Ilman että sitä oikeasti ymmärtäisi. Erotuksena tässä on kehen ja mihin viitataan. Psyko-isän pohjimmainen auktoriteetti on tämä laiva-insinööri, joka on pystynyt matkan varrella uskomaan mm. siihen, ettei mitään matkustajalentokoneita edes ollut. Itse olen viitannut alansa johtavaan insinööritieteen ja fysiikan tuntijaan, joka on julkaissut tutkimuksensa kunnioitetussa alan lehdessä. Nämä ovat kompleksisia asioita, ja siihen iskevät niin intelligent design -hörhöt kuin WTC-salaliittouskovaisetkin. Olen törmännyt aivan samantyyppisiin argumentteihin evoluutiota vastaan kuin mitä WTC:nkin suhteen.
Psyko-isä on kuin disinformaation oppikirjasta: esitetään harhaanjohtava kuvaus vastapuolen argumentista ja sanotaan sen merkitsevän täysin mahdotonta asiaa ("jos Brazant on oikeassa, niin lehmien pitäisi osata lentää - mites on poijaat, osaakos ne lehmät lentää?") - perusasia tietysti on, että premissi on väärä, joko kysymys on nöyryyttävän tyhmästä väärinymmärryksestä tai sitten tietoisesta vääristelystä. Outoa kyllä niin sanottu arkijärki on tässä suhteessa välillä huono opas - luontainen vaistomme on etsiä totuutta jotenkin puolivälistä tai todeta, että jos iso kiista on olemassa niin on oltava jotain aitoja epäselvyyksiäkin. Näin ei vain ole tieteellisen prosessin suhteen. Toki kysymyksessä on provisionaalinen, ehdollinen, havainnoista ja analyysistä riippuvainen kanta, mutta se on yhtäkaikki asiantuntijayhteisön konsensus asiasta. Olisi tosi helppo kasata uskottava linkki- ja videonippu vaikka mitä luonnontieteen alaa vastaan - kysymys on niin monimutkaisista asioista, että maallikkoja on helppo johtaa harhaan. Niin on tehty biologian ja evoluution suhteen, osittain fysiikankin suhteen, ja, niin, tässä tapauksessa, itsessään täysin absurdin WTC-salaliiton suhteen. En näe tässä mitään periaatteellisia eroja, lähestymitapa kaikissa kysymyksissä on identtinen. Amatöörit ja diletantit vähäisen tiedon ja ymmärryksen varassa johtavat harhaan niitä, jolla ei ole edes tätä vähäistä tietoa ja ymmärrystä.