Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 658
  • 2 712

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Meillä on rivitaloasunnon koko himpan verran yli 90 m2, huoneita yksi ja asukkaita kolme enemmän. Oma lämminvesivaraaja ja (vanha) ilmalämpöpumppu. Talo noin 10 vuotta nuorempi kuin teillä. Ei lattialämmitystä pesuhuoneessa. Lokakuun sähkönkulutus 1126 kWh.

En siis osaa arvioida teidän kulutusta, mutta tuohon meidän kulutukseen voit itse verrata.

Sähkönkulutuksen määrään vaikuttaa myös kovasti se, kuinka usein saunaa lämmitetään ja muita sähkölaitteita käytetään. Teitä kun on kaksi, niin tuskin pyykkiä ihan niin usein pesette kuin isommassa perheessa, mutta ei tuo nyt poskettomalta teillä tuo kulutus kuulosta. Tein siis sittenkin jonkun arvion. Joku muu pätevämpi arvioikoot lisää.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Mulla uusi ilmalämpöpumppu, oma lämminvesivaraaja, lattialämmitys suorasähköllä. Kämpän koko on 55 m2 ja rakennusvuosi 2011. Kulutus 810 kWh.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin tässä syksyllä asunnon, joka valmistuu lähiaikoina ja muuttamaan pääsen vuodenvaihteessa.

Postiluukkuun tipahti ensimmäinen yhtiökokouskutsu. Kokouksen aiheina ovat tilintarkastajan ja jonkun rakennustyön tarkkailijan valinta. Kannattaako siellä yhtiökokouksessa olla paikalla vai ovatko nämä ihan läpihuutojuttuja?
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Ostin tässä syksyllä asunnon, joka valmistuu lähiaikoina ja muuttamaan pääsen vuodenvaihteessa.

Postiluukkuun tipahti ensimmäinen yhtiökokouskutsu. Kokouksen aiheina ovat tilintarkastajan ja jonkun rakennustyön tarkkailijan valinta. Kannattaako siellä yhtiökokouksessa olla paikalla vai ovatko nämä ihan läpihuutojuttuja?

Kyse on sinun varallisuuden hoidosta joten ilman muuta paikan päälle vaikka käsiteltävät asiat ovatkin periaatteessa selvää pässinlihaa. Läsnäololla tutustut kasvokkain muihin osakkaisiin, tilintarkastajaan ja muihin tärkeimpiin sidosryhmiin. Uudessa taloyhtiössä varsinkin kannattaa heti alkuun liittoutua toisen järkevän osakkaan kanssa ja ottaa taloyhtiön hommat niinsanotusti haltuun. Joka taloyhtiössä kun on jääräpäitä, jotka eivät suostu minkäänlaisiin perusparannuksiin vuosien varrella. Tällainen lyhytjänteinen ajattelutapa kasvattaa vain tulevaisuuden korjausvelkaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse on sinun varallisuuden hoidosta joten ilman muuta paikan päälle vaikka käsiteltävät asiat ovatkin periaatteessa selvää pässinlihaa. Läsnäololla tutustut kasvokkain muihin osakkaisiin, tilintarkastajaan ja muihin tärkeimpiin sidosryhmiin. Uudessa taloyhtiössä varsinkin kannattaa heti alkuun liittoutua toisen järkevän osakkaan kanssa ja ottaa taloyhtiön hommat niinsanotusti haltuun. Joka taloyhtiössä kun on jääräpäitä, jotka eivät suostu minkäänlaisiin perusparannuksiin vuosien varrella. Tällainen lyhytjänteinen ajattelutapa kasvattaa vain tulevaisuuden korjausvelkaa.

Joo. Näin vähän ajattelinkin.

Ensimmäisessä yhtiökokouksessa sattuu olemaan vielä mulle erittäin suosiollisesti painotettu äänivalta. YJ:n mukaan eka YK järjestetään kun x % asunnoista on myyty (kyse ei siis ole % osakkeista vaan asunnoista).
 

Tuamas

Jäsen
Joo. Näin vähän ajattelinkin.

Ensimmäisessä yhtiökokouksessa sattuu olemaan vielä mulle erittäin suosiollisesti painotettu äänivalta. YJ:n mukaan eka YK järjestetään kun x % asunnoista on myyty (kyse ei siis ole % osakkeista vaan asunnoista).

Yleensä nuo myymättömät osakkeet ovat rakentajan hallussa ts. sinulla ei ole sitä vähääkään valtaa kuin normaalitilanteessa.
 
Joo. Näin vähän ajattelinkin.

Ensimmäisessä yhtiökokouksessa sattuu olemaan vielä mulle erittäin suosiollisesti painotettu äänivalta. YJ:n mukaan eka YK järjestetään kun x % asunnoista on myyty (kyse ei siis ole % osakkeista vaan asunnoista).

Yleensä nuo myymättömät osakkeet ovat rakentajan hallussa ts. sinulla ei ole sitä vähääkään valtaa kuin normaalitilanteessa.

Rakennusvaiheessa ei tuolla perustajaosakkaalla taida olla mitään äänivaltaa tuossa kokouksessa jossa noista rakennustyöntarkkailijoista yms päätetään vaan ainoastaan osakkeenostajilla. Toki kyseessä ei taida olla yhtiökokous vaan osakkeenostajien kokous jonka koolle kutsumisesta määrää laki.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rakennusvaiheessa ei tuolla perustajaosakkaalla taida olla mitään äänivaltaa tuossa kokouksessa jossa noista rakennustyöntarkkailijoista yms päätetään vaan ainoastaan osakkeenostajilla. Toki kyseessä ei taida olla yhtiökokous vaan osakkeenostajien kokous jonka koolle kutsumisesta määrää laki.
Yleensä nuo myymättömät osakkeet ovat rakentajan hallussa ts. sinulla ei ole sitä vähääkään valtaa kuin normaalitilanteessa.

Okei. Kiitos infosta. Aina oppii uutta.

Joka tapauksessa menen käymään tuolla josko sieltä jotain jäisi käteen. Vähän laiskasti olen näihin asunto-osakeyhtiöjuttuihin ehtinyt paneutumaan
 
Okei. Kiitos infosta. Aina oppii uutta.

Joka tapauksessa menen käymään tuolla josko sieltä jotain jäisi käteen. Vähän laiskasti olen näihin asunto-osakeyhtiöjuttuihin ehtinyt paneutumaan
Aina noihin kannattaa paikalle vaivautua, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Pääset ainakin tutustumaan uusiin naapureihin. Muista myös sitten tarkastaa asunto siinä muuttotarkastuksessa todella tarkkaan (esim. onko ikkunoissa, keittiönkaapeissa, lattiassa yms naarmuja tai kolhuja, seinien maalauksessa telan jälki yhtenäinen, yms) ja, että kaikki kirjataan ylös. Sama sitten taas vuositarkastuksen kanssa.
 

molari

Jäsen
Ostin tässä syksyllä asunnon, joka valmistuu lähiaikoina ja muuttamaan pääsen vuodenvaihteessa.

Postiluukkuun tipahti ensimmäinen yhtiökokouskutsu. Kokouksen aiheina ovat tilintarkastajan ja jonkun rakennustyön tarkkailijan valinta. Kannattaako siellä yhtiökokouksessa olla paikalla vai ovatko nämä ihan läpihuutojuttuja?

Se "joku" - tulevien osakkaiden - rakennustyön tarkkailija on sen verran tärkeä kaveri, että kokemuksieni perusteella en uskaltaisi ostaa huoneistoa, jos sellaista - osakkaiden palkkaamaa - töiden valvojaa ja edusmiestä ei ole uudiskohteeseen palkattu.

Rakennusliike, heidän "valvoja" tai viranomaiset eivät käytännössä vastaa mistään (ota vastuuta mistään).

Ja hieman off topic - sitten, kun hallinnanluovutuskokous on pidetty, kannattaa isännöitsijä vaihtaa tai ainakin kilpailuttaa, näissäkin on melkoisia "kytkyjä" ja hv-verkostoja. Siinä tulee kuitenkin pian eteen vuositakuuasiat ja pätevä sekä objektiivinen isännöitsijä on enemmän kuin tarpeellinen.
 
Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nordea on alkanut tarjota 35 vuoden asuntolainoja. No miksikäs ei, saahan pankki enemmän korkotuloja pidemmällä laina-ajalla :) Mutta tästä tuli mieleen omat asuntolainaneuvotteluni vuoden takaa. Nordea olisi tarjonnut lainan 25 vuoden takaisinmaksuajalla siinä missä OP tarjosi 20 vuoden lainaa, jonka sitten otin, koska lupasivat suuremman lainasumman kuin Nordea. Koska kyseessä oli ASP-laina, jonka pitäisi olla saatavissa 25 vuoden takaisinmaksuajalla, kysyin pankkivirkailijalta, että onko kyseinen laina mahdollista ottaa 25 vuoden maksuajalla, niin hän vastasi vain lyhyesti "ei" eikä perustellut :D Eipä tuo haittaa, koska lainani maksuerät ovat 20 vuoden maksuajallakin niin alhaiset että olen selvinnyt sen maksamisesta kevyesti.

Mutta minua kiinnostaisi tietää, mikä voisi mahdollisesti olla syynä siihen, että pankki tarjoaa mieluummin lainan 20 vuoden maksuajalla kuin 25 vuoden?
 

Tuamas

Jäsen
Koska kyseessä oli ASP-laina, jonka pitäisi olla saatavissa 25 vuoden takaisinmaksuajalla, kysyin pankkivirkailijalta, että onko kyseinen laina mahdollista ottaa 25 vuoden maksuajalla, niin hän vastasi vain lyhyesti "ei" eikä perustellut :D

Mutta minua kiinnostaisi tietää, mikä voisi mahdollisesti olla syynä siihen, että pankki tarjoaa mieluummin lainan 20 vuoden maksuajalla kuin 25 vuoden?

Nordealla lainaprosessi on pitkälle automatisoitu, jos analyytikka ei anna virkailijalle mahdollisuutta tarjota 25 vuoden laina-aikaa, virkailija ei sitä voi tarjota. Tai tietyissä tilanteissa lisäperusteluilla voi, kun on ensin vängännyt ja ei ehkä silti saa asiaa läpi.

Riskienhallinta kai tuossa on pääsyy.
 
Pitäisi neuvotella asuntolainasta useamman pankin kanssa tällä viikolla, minkälaisia kokemuksia muilla on asiasta lähiaikoina? Mistä pankista saa parhaan marginaalin ja mistä joustavimmat ehdot? Tuoreet lainanottajat jakakaa kokemuksianne, kiitos!
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Hei toverit,

Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?

Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa? Näyttäisi sille, että aika monta asuntoa olisi vielä taloyhtiössä myymättä. Alue olisi Vantaan Kivistö ja sinnehän ollaan paljon asuntoja rakentamassa, joten varmasti tarjonnan pitäisi olla ostajille kunnossa. Kiitos!
 

Tuamas

Jäsen
Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa? Näyttäisi sille, että aika monta asuntoa olisi vielä taloyhtiössä myymättä. Alue olisi Vantaan Kivistö ja sinnehän ollaan paljon asuntoja rakentamassa, joten varmasti tarjonnan pitäisi olla ostajille kunnossa. Kiitos!

Voi yrittää tinkiä, yleensä vain eivät pudottele ennen kuin alkaa näyttää siltä, että jäävät käsiin.
Esimerkiksi Porin tornitalossa puhuttiin kymmenien tuhansien alennuksista, kun valmistumisesta alkoi olla vuosi ja asuntoja oli vielä ehkä viidesosa myymättä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hei toverit,

Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?

On. Ensimmäinen vuosi meni soitellessa huoltoyhtiölle eihän tämä nyt näin voi olla, tulkaa korjaamaan. Tulivat kyllä sitten, kun saatiin sovittua.

En enää koskaan osta varmaan mitään asuntoa, mutta jos olen kaupoilla, niin joku muu saa olla hoitanut lastentaudit pois.

Pitää ensi viikolla laittaa vuokraisännälle meiliä, kun pitäisi pientä korjausta saada. En tietenkään maksa siitä enää yhtään enempää, kyllä sen on vuokraan kuuluttava. Helpottaa elämää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?

Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa?

Oma kokemus on, että joissakin tapauksissa voi olla tinkimisen varaa, kuten yllä onkin jo asiaa avattu. Toinen juttu on tietysti, että voit yrittää neuvotella, josko esimerkiksi muuta rahanarvoista saisi tingittyä ns. kaupanpäälliseksi tai esimerkiksi paremmat maksuehdot, joka myös voi olla rahanarvoinen etu joissakin tapauksissa jos/kun isoista summista puhutaan?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Oma kokemus on, että joissakin tapauksissa voi olla tinkimisen varaa, kuten yllä onkin jo asiaa avattu. Toinen juttu on tietysti, että voit yrittää neuvotella, josko esimerkiksi muuta rahanarvoista saisi tingittyä ns. kaupanpäälliseksi tai esimerkiksi paremmat maksuehdot, joka myös voi olla rahanarvoinen etu joissakin tapauksissa jos/kun isoista summista puhutaan?

Juuri olin samasta kulmasta aihetta lähestymässä, eli mahdolliset autohallipaikat, (Proffan mainitsemat maksuehdot), tms. voivat tuottaa jopa paremman tinkimislopputuloksen kuin pelkän osakkeen hinnan tinkiminen. Näin ainakin lähipiirissä muutamalta kuultuna (Lahti, Tre ja JKL).
 

Jeffrey

Jäsen
Hei toverit,

Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?

Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa? Näyttäisi sille, että aika monta asuntoa olisi vielä taloyhtiössä myymättä. Alue olisi Vantaan Kivistö ja sinnehän ollaan paljon asuntoja rakentamassa, joten varmasti tarjonnan pitäisi olla ostajille kunnossa. Kiitos!

On kokemusta, ja nyt 1939 valmistuneessa talossa asuvana on jatkuva kaipuu takaisin uudiskohteeseen. Toivottavasti sitten taas parin vuoden päästä.

Tinkaaminen taas käsittääkseni riippuu hyvinkin paljon yhtiön statuksesta. Isomman statuksen uudiskohteista tuskin on mahdollisuus tingata, kun taas sitten joissain käteen jäävillä mahdollisuus jo saattaa olla. Esimerkiksi Jätkäsaaren asuntoja rakennuttajat seisottaa vaikka kuukausi/vuosikaupalla, koska eivät halua lähteä pudottamaan omien korkean statuksen kohteiden hintoja, markkina tottuisi siihen. Ja kyllä näille ostaja löytyy. Sitten taas Kivistössä tämä jopa saattaisi olla mahdollista, mutta vähän silti epäilen. Nyt on markkinoilla näkynyt muunlaisia etuja "tarjouksia" näille kohteille jotka ovat pidempään myynnissä roikkuneet. Näitä ovat olleet esimerkiksi se, että rakennuttaja maksaa varainsiirtoveron puolestasi, tai että rakennuttaja maksaa ensimmäisen asuinvuoden vastikkeet puolestasi. Näillä tavoin alennettu painetta hinnan alentamisen suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kt-osake lähtee myyntiin ja tarkoitus on itse hoitaa homma. Netissä on erinäisiä oppaita ja aion niihin vielä ajan kanssa perehtyä, tähän mennessä lähinnä on ollut aikaa pikaisesti silmäillä muutamaa. Kysyn kuitenkin jo tässä vaiheessa, onko jotain mahdollista sudenkuoppaa tullut muilla ilman välittäjää asuntonsa myyneellä eteen? Miten esimerkkisi hinnan asemoitte? Alueen toteutuneet hintatiedot olen käynyt jo urkkimassa.

Edit. Kr-->kt.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Kt-osake lähtee myyntiin ja tarkoitus on itse hoitaa homma. Netissä on erinäisiä oppaita ja aion niihin vielä ajan kanssa perehtyä, tähän mennessä lähinnä on ollut aikaa pikaisesti silmäillä muutamaa. Kysyn kuitenkin jo tässä vaiheessa, onko jotain mahdollista sudenkuoppaa tullut muilla ilman välittäjää asuntonsa myyneellä eteen? Miten esimerkkisi hinnan asemoitte? Alueen toteutuneet hintatiedot olen käynyt jo urkkimassa.

Kolme asuntoa ollaan itse myyty: 45m2 kt-kaksio, 72m2 kt-kolmio ja 80m2 rt-kolmio. Ensimmäisessä ilmoitus paikallislehteen ja nopeat kaupat. Välittäjän turhake arvioi hinnan 12k alakanttiin vrt. mitä saatiin. Toisen myymisessä kesti 5kk (ilmoitus etuoveen) mutta lopulta meni kivuttomasti. Voittoa tuosta mukavat 40k. Viimeisessä kävi sitten tuuri kun rouvan työkaveri sattui etsimään juuri samanlaista asuntoa. Saatiin juuri mitä pyydettiin. Ollaan nyt säästetty välittäjän palkkioissa helposti yli 20k. Jos as. oy on kunnollinen eikä kämppä sijaitse ihan ghetossa niin homma on kohtuullisen yksinkertaista. Kauppakirja on jokaisessa ollut sama: pankin lakimies on tarkistanut sen jokaisen kaupan yhteydessä ja hyväksi aina todennut. Ja välittäjähän pesee kätensä heti kun kaupat on tehty. Suosittelen todellakin itse myymistä: joku asiallinen kt/rt -kämppä hyvältä alueelta myy käytännössä itse itsensä välittäjän nauraessa matkalla pankkiin. Henk. koht ollaan tosiaan naureskeltu se kolme kertaa; suosittelen. Voin laittaa lisää infoa yv:llä jos tarvis.
 

Tuamas

Jäsen
Kukaan normaalijärkinen ei anna kt- tai rt-huoneistoa kiinteistönvälittäjälle.

Itse olen myynyt pari kiinteistöäkin ilman välittäjää.

Laita yv jos on joku asia joka stressaa,
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainoa haitta on, että potentiaalinen ostajajoukko hieman harvenee. Vielä on näet sellaisia ihmisiä yllättävän paljon, jotka kuvittelevat kiinteistönvälittäjän tuovan jonkun takuun tms asuntokauppaan ja siksi olisi turvallisempaa mukamas ostaa välittäjän kautta. No toisaalta et tarvitse kahtakymmentä ostajaa asunnollesi vaan se yksi ainoa riittää, joka ymmärtää edes pääpiirteittäin osakehuoneiston myymis- ja ostoprosessin kulun.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Me ostettiin ensiasuntona 10 vuotta vanha rivarikaksio reilu vuosi sitten ilman välittäjää. Myyjä oli valmistautunut näyttöä varten taloyhtiön papereilla ja -tilinpäätöksellä, isännöitsijätodistuksella sekä muilla tarpeellisilla papereilla. Näytön hoiti itse, joten osasi kertoa asunnosta, naapureista ja taloyhtiöstä varmasti paremmin kuin välittäjä. Ja sen verran rehellinen myyjä osui kohdalle, että myös kertomat piti paikkansa.

Pankin kanssahan ne lopulliset paperit tehdään, eikä välittäjällä siinä oikein ole tekemistä. Pyyntihinnasta saatiin tingattua vielä 8% pois, lopullisen hinnan ollessa alle alueen keskineliöhinnan. Välittäjän kanssa eivät varmasti olisi suostuneet noin roimaan pudotukseen. Ilman välittäjänpalkkiota uskoisin molempien voittaneen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös