Ostin tässä syksyllä asunnon, joka valmistuu lähiaikoina ja muuttamaan pääsen vuodenvaihteessa.
Postiluukkuun tipahti ensimmäinen yhtiökokouskutsu. Kokouksen aiheina ovat tilintarkastajan ja jonkun rakennustyön tarkkailijan valinta. Kannattaako siellä yhtiökokouksessa olla paikalla vai ovatko nämä ihan läpihuutojuttuja?
Kyse on sinun varallisuuden hoidosta joten ilman muuta paikan päälle vaikka käsiteltävät asiat ovatkin periaatteessa selvää pässinlihaa. Läsnäololla tutustut kasvokkain muihin osakkaisiin, tilintarkastajaan ja muihin tärkeimpiin sidosryhmiin. Uudessa taloyhtiössä varsinkin kannattaa heti alkuun liittoutua toisen järkevän osakkaan kanssa ja ottaa taloyhtiön hommat niinsanotusti haltuun. Joka taloyhtiössä kun on jääräpäitä, jotka eivät suostu minkäänlaisiin perusparannuksiin vuosien varrella. Tällainen lyhytjänteinen ajattelutapa kasvattaa vain tulevaisuuden korjausvelkaa.
Joo. Näin vähän ajattelinkin.
Ensimmäisessä yhtiökokouksessa sattuu olemaan vielä mulle erittäin suosiollisesti painotettu äänivalta. YJ:n mukaan eka YK järjestetään kun x % asunnoista on myyty (kyse ei siis ole % osakkeista vaan asunnoista).
Joo. Näin vähän ajattelinkin.
Ensimmäisessä yhtiökokouksessa sattuu olemaan vielä mulle erittäin suosiollisesti painotettu äänivalta. YJ:n mukaan eka YK järjestetään kun x % asunnoista on myyty (kyse ei siis ole % osakkeista vaan asunnoista).
Yleensä nuo myymättömät osakkeet ovat rakentajan hallussa ts. sinulla ei ole sitä vähääkään valtaa kuin normaalitilanteessa.
Rakennusvaiheessa ei tuolla perustajaosakkaalla taida olla mitään äänivaltaa tuossa kokouksessa jossa noista rakennustyöntarkkailijoista yms päätetään vaan ainoastaan osakkeenostajilla. Toki kyseessä ei taida olla yhtiökokous vaan osakkeenostajien kokous jonka koolle kutsumisesta määrää laki.
Yleensä nuo myymättömät osakkeet ovat rakentajan hallussa ts. sinulla ei ole sitä vähääkään valtaa kuin normaalitilanteessa.
Aina noihin kannattaa paikalle vaivautua, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Pääset ainakin tutustumaan uusiin naapureihin. Muista myös sitten tarkastaa asunto siinä muuttotarkastuksessa todella tarkkaan (esim. onko ikkunoissa, keittiönkaapeissa, lattiassa yms naarmuja tai kolhuja, seinien maalauksessa telan jälki yhtenäinen, yms) ja, että kaikki kirjataan ylös. Sama sitten taas vuositarkastuksen kanssa.Okei. Kiitos infosta. Aina oppii uutta.
Joka tapauksessa menen käymään tuolla josko sieltä jotain jäisi käteen. Vähän laiskasti olen näihin asunto-osakeyhtiöjuttuihin ehtinyt paneutumaan
Ostin tässä syksyllä asunnon, joka valmistuu lähiaikoina ja muuttamaan pääsen vuodenvaihteessa.
Postiluukkuun tipahti ensimmäinen yhtiökokouskutsu. Kokouksen aiheina ovat tilintarkastajan ja jonkun rakennustyön tarkkailijan valinta. Kannattaako siellä yhtiökokouksessa olla paikalla vai ovatko nämä ihan läpihuutojuttuja?
Koska kyseessä oli ASP-laina, jonka pitäisi olla saatavissa 25 vuoden takaisinmaksuajalla, kysyin pankkivirkailijalta, että onko kyseinen laina mahdollista ottaa 25 vuoden maksuajalla, niin hän vastasi vain lyhyesti "ei" eikä perustellut :D
Mutta minua kiinnostaisi tietää, mikä voisi mahdollisesti olla syynä siihen, että pankki tarjoaa mieluummin lainan 20 vuoden maksuajalla kuin 25 vuoden?
Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa? Näyttäisi sille, että aika monta asuntoa olisi vielä taloyhtiössä myymättä. Alue olisi Vantaan Kivistö ja sinnehän ollaan paljon asuntoja rakentamassa, joten varmasti tarjonnan pitäisi olla ostajille kunnossa. Kiitos!
Hei toverit,
Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?
...Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?
Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa?
Oma kokemus on, että joissakin tapauksissa voi olla tinkimisen varaa, kuten yllä onkin jo asiaa avattu. Toinen juttu on tietysti, että voit yrittää neuvotella, josko esimerkiksi muuta rahanarvoista saisi tingittyä ns. kaupanpäälliseksi tai esimerkiksi paremmat maksuehdot, joka myös voi olla rahanarvoinen etu joissakin tapauksissa jos/kun isoista summista puhutaan?
Hei toverit,
Onko palstalaisilla kokemusta uudiskohteen ostosta?
Olen tässä itse tekemässä kirjallista tarjousta asunnosta ja mietin, että onkohan noissa kohteissa yhtään tinkimisen varaa? Näyttäisi sille, että aika monta asuntoa olisi vielä taloyhtiössä myymättä. Alue olisi Vantaan Kivistö ja sinnehän ollaan paljon asuntoja rakentamassa, joten varmasti tarjonnan pitäisi olla ostajille kunnossa. Kiitos!
Kt-osake lähtee myyntiin ja tarkoitus on itse hoitaa homma. Netissä on erinäisiä oppaita ja aion niihin vielä ajan kanssa perehtyä, tähän mennessä lähinnä on ollut aikaa pikaisesti silmäillä muutamaa. Kysyn kuitenkin jo tässä vaiheessa, onko jotain mahdollista sudenkuoppaa tullut muilla ilman välittäjää asuntonsa myyneellä eteen? Miten esimerkkisi hinnan asemoitte? Alueen toteutuneet hintatiedot olen käynyt jo urkkimassa.