Olen käsittänyt, että jostain käsittämättömästä syystä nykyään ostajat haluavat aiempaa herkemmin välittäjän mukaan. Ilmeisesti ihmiset ovat niin tyhmiä että luulevat sen tuovan jotain varmuutta.
Kukaan normaalijärkinen ei anna kt- tai rt-huoneistoa kiinteistönvälittäjälle.
Itse olen myynyt pari kiinteistöäkin ilman välittäjää.
.
Suosittelen palkkaamaan ammattilaisen ottamaan valokuvat asunnosta. Niillä on iso merkitys, koska lopullinen ostopäätös tehdään usein kuvien äärellä. Myös dronen käyttö kuvissa on suotavaa, jos ilmakuvat tuovat esille esim. alueen parhaita puolia.
Jos ei ole älytön kiire hankinnan kanssa, niin asp-säästämisellä saa hyvät lainaehdot sekä ihan hyvän tuoton omille säästöilleen. Sitä kannattanee harkita.Oon suunnitellut ensiasunnon ostamista. Mitäs kaikkea kannattaa ja pitää ottaa huomioon? Ilmeisesti käsirahan säästämisestä se alkaa, kun ei ole takaajiksi sopivia lähisukulaisia eikä muutakaan merkittävää omaisuutta. Pankkeja kannattaa ilmeisesti kiertää jos haluaa mahdollisimman matalat korot, vaikka joku ennustaja näkyikin ennustavan niiden nousevan loppuvuotta kohti. Oon tietysti itekin aloittanut aiheeseen perehtymisen, mutta koskaan ei tiedä jos joku tärkeä seikka jää ottamatta huomioon. Mitään haaveilua suurempaa konkretiaa ei olla vielä rouvan kanssa asian eteen tehty, mutta ajatus on kytenyt jo sille asteelle, että aletaan pistämään rattaita pyörimään.
Hyvät valokuvat on tosiaan tärkeät, ja kannattaa käyttää ammattilaista tai ainakin osaavaa harrastajaa. Lisäksi kuvia otettaessa kannattaa siivota aivan kaikki ylimääräinen pois kuvista (esim eteisessä naulakko tyhjänä, ei kenkiä lattialla, olohuoneessa tv-tasolta kaikki ylimääräinen pois, kaukosäätimet piiloon, sänky tulee pedata täydellisesti jne) ja käyttää jokaisessa kuvassa ihan maksimissaan n. kahta / kolmea koriste-esinettä huonekalujen lisänä. Valaistukseen kannattaa kiinnittää huomiota, ja kuvat kannattaa ennemmin ylivalottaa. Verhot auki ja sälekaihtimet kelattuna ylös mieluiten. Pilvisenä päivänä saa paremmat kuvat kuin aurinkoisena, valo on tasaisempi.Suosittelen palkkaamaan ammattilaisen ottamaan valokuvat asunnosta. Niillä on iso merkitys, koska lopullinen ostopäätös tehdään usein kuvien äärellä. Myös dronen käyttö kuvissa on suotavaa, jos ilmakuvat tuovat esille esim. alueen parhaita puolia.
Itse tarkastelin että millaisella hinnoilla lähistöltä myydään vastaavien speksien asuntoja ja sitten sen perusteella arvioin että onko oma kämppä arvokkaampi vai halvempi. Itsellä oli se hyvä tilanne, että olin asunnon muuten rempannut katosta lattiaan n. 5 vuotta aiemmin, ja sitten kylppäri ja putket tehtiin juuri ennen myyntiä, joten asunto oli erittäin hyvässä kunnossa ja suuret remontit tehtynä. Hinnan vedin niin korkeaksi kuin kehtasin, ja siitä tultiin ehkä 6% alaspäin. Kaksi tarjousta sain, joista toinen oli ihan "kepillä jäätä" -kokeilu naurettavan halvalla ja toinen päätyi kauppaan. Molemmat tarjoukset tulivat sijoittajilta. Yksi olisi ostanut jo aiemmin itselleen mutta pankkinsa ei antanut lainaa riittävästi kun ei ollut vakituista työpaikkaa.Sen verran voisin tässä yleisesti kysyä, että miten asemoitte hinnan? Reilusti ylös ja siitä sitten neuvottelemalla kohdilleen? Käytittekö välittäjää arvioimassa?
Itse tarkastelin että millaisella hinnoilla lähistöltä myydään vastaavien speksien asuntoja ja sitten sen perusteella arvioin että onko oma kämppä arvokkaampi vai halvempi. ....
Mulla kävi puolituttu välittäjä tsekkaamassa ja antoi oman hinta-arvionsa ja tarjouksen välittämisestä, mutta tuo hänen antama hinta-arvio oli tosiaan huomattavasti pienempi kuin lopullinen kauppahinta. Ja tosiaan olin jo aiemmin päättänyt että suurella todennäköisyydellä myyn itse, joten turha tuo käynti oli kokonaisuudessaan. Itse olen harrastajavalokuvaaja, joten sain kuvat asunnosta otettua itse.
Laitoin itse molempiin (etuovi ja oikotie) myyntiin, ja ainakin oman kämpän kohdalla etuovessa tuli paljon enemmän (n. tuplasti) vierailuja sivulla kuin oikotiellä. Eli noista kahdesta kannattaa oman kokemuksen mukaan valita etuovi. Tosin muistaakseni oikotiessä nuo sopparipohjat oli paremmat, joten niitä taisin käyttää. Molemmista kuitenkin löytyy samat palvelut about samaan hintaan.Etuovea käytin markkinointiin, muutama satanen hintaa joka sisältää hyvät kauppakirjamallit.
Mutta kysynkin, onko olemassa hyvää koneellista ilmanvaihtoa? Siis sellaista, joka muistuttaisi toiminnaltaan painovoimaista ilmanvaihtoa. Tyypillisestihän koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa pölyistä ja kuivaa ilmaa sekä tekee hallaa rakenteille. Niin ja lakkaa toimimasta kunnollisesti ennen pitkää.
...
- Ei muovilattioita
- Hintakatto jossain 320 000 euron kieppeillä, mieluummin lähempänä 300k
Vaihdettua saa, kyllä, mutta se mitä muovimaton alta löytyy onkin eri juttu. Kahdesti olen asunut asunnossa, jossa muovimaton alta on löytynyt jotain kasvustoa. Onneksi kummankin kerran vuokralla, ettei ole tarvinnut maksaa niitä toimenpiteitä.Pariin kohtaan kommentti. Mitä väliä sillä on, että onko jossain muovilattiat?
Kerrostalokolmiota haetaan juu. Pitskusta 300k eurolla saa jo ison neliön, Etelä-Haagasta n. 60 neliötä (Vihdintien varresta paljon halvemmallakin) ja Pohjois-Haagasta jotain siltä väliltä.Tuolla rahalla saa kai jonkun kerrostalon kolmion max. tuolta alueelta?
Tämä onkin varmasti se ongelman ydin. Meillä nykyisessä kodissa pöly lentää niin perkeleesti ja vaikka ilmanvaihtopömpeli pörrää niin happi tuntuu loppuvan vuodenajasta riippumatta. Tänään on näyttö. Pitää kysellä tuosta säätömahdollisuudesta...Varmaan kerrostalokämpissä suurin ongelma on se, että ne on säädetty virallisten suositusten mukaisille ilmamäärille jotka ovat aika poskettomat. Asunnon tilavuuden verran pitäisi vaihtua 2 tunnissa ja se on melkoinen huiku ja kuivattaa varmaan ilman ainakin talvikuukausina.
Toisaalta jos ostatte laminaattilattiaisen kämpän, niin muistakaa sitten repiä laminaatitkin pois ettei alta löydy muovimattoa. Yleensähän ne vaan asennetaan päälle.Vaihdettua saa, kyllä, mutta se mitä muovimaton alta löytyy onkin eri juttu. Kahdesti olen asunut asunnossa, jossa muovimaton alta on löytynyt jotain kasvustoa. Onneksi kummankin kerran vuokralla, ettei ole tarvinnut maksaa niitä toimenpiteitä.
Hyvä pointti. Noista listaamistani vaatimuksista jäi mainitsematta, että unelmakämpässä olisi toki lautalattiat, leveät ikkunalaudat ja puiset sisäovet. Mutta nämä ovat hieman joustavampia vaateita.Toisaalta jos ostatte laminaattilattiaisen kämpän, niin muistakaa sitten repiä laminaatitkin pois ettei alta löydy muovimattoa. Yleensähän ne vaan asennetaan päälle.
se mitä muovimaton alta löytyy onkin eri juttu. Kahdesti olen asunut asunnossa, jossa muovimaton alta on löytynyt jotain kasvustoa. Onneksi kummankin kerran vuokralla, ettei ole tarvinnut maksaa niitä toimenpiteitä.
.
Hyvä tapa tarkistaa tuo on ruuvata kynnys pois paikaltaan ja kurkata sieltä parketin reunaa. Tosin eihän muovimatto sinänsä ole mikään maailman pahin asia, ja kosteus- ym. vaurioista voi (ja kannattaakin) teettää mittaus ennen ostopäätöstä.Mistäs sitten tiedät, että sen parketin alla ei ole muovimattoa. Vanhemissa taloissa sen uuden pinnoitteen alla on usein alkuperänen muovimatto, koska sen poistaminen on työlästä ja se toimii kätevästi parketin alusmateriaalina.