Pitäisi. Pysäköintitilaa on helvetin kallista rakentaa keskustaan ja jos se maksatetaan taloyhtiöillä se ohjaa ihan vääriin valintoihin.
Autopaikan hinta voi olla 30K-50K ja on pelkästään oikein että se joka sellaisen haluaa maksaa sen itse omista rahoistaan. Ei pidä olla ilmaisia lounaita jotka joku muu maksaa. Siinä äkkiä tulee mieleen että kannattaako hankkia autoa keskustaan.
Ehkä sen verran kommenttina, että Helsingin keskustaan rakennetaan hyvin vähän. Syynä on se, että keskusta on rakennettu täyteen. Vanhoissa taloissa ei ole juuri autopaikkoja kuin muutama hassu pihalla, ja nekin on jyvitetty aikaa sitten taloyhtiön vanhoille asukkaille. Keskustan alla on yksityistä (ja osin kunnallista) lämmintä pysäköintitilaa hyvin, ja hinnat ovat noin 300-500 euroa kuukaudessa.Yksityisenä sain vielä 20 % alennuksen, kun noita käytin. Kovin heikosti tuo kuitenkin alueen asukkaita kiinnostaa, koska Helsingin kaupungin asukaspysäköinti katujen varteen on paljon halvempi. Nyt sitä tosin on nosteltu vuositasolla jo n. 250 euroon, mutta eihän se ole vielä kuin noin puolet lämpimän hallin kuukausimaksusta, joista saa hyvin paikkoja.
Sen sijaan kantakaupunkiin rakennetaan paljon uutta ja tyypillinen hinta "omasta" pysälöinipaikasta lämpimässä tai puolilämpimässä on (tai ainakin oli) noin 30 000 euroa. Taloyhtiö ei ainakaan meillä aikoinaan ollut myyjänä, vaan rakennuttaja. Uskoisin, että eivät tappiolla myy.
Johtopäätöksenä se, että Helsingin kaupungin asukaspysäköinti on vuositasolla niin halpaa, että se ohjaa autoilua keskustassa. Huolimatta lumesta ja jäästä ja työkoneista, asukkaat pitävät autonsa kadunvarressa, ja kaikki kadunvarret ovat täynnä henkilöautoja. Lisäksi monien kerrostalojen pienet pihat on ruudutettu niin, että ne kaikki 5-10 autoa vievät pihan pinta-alasta 50 prosenttia. Näistä ei mene montaa euroa kuukaudessa vuokraa, joten senkin maksavat muut. Tilanne on järjetön, sillä kaikki autot saataisiin maan alle, jos vaan tahtoa olisi.
Sanoisin, että tässä tietyt valtuustoryhmät ovat tyypilliseen tapaansa kehityksen ja hieman puhtaamman ilman jarruna vastustaessaan mm. riittäviä asukaspysäköinnin korotuksia.