Vitutusketju

  • 10 560 397
  • 56 142

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Edelleen sanoisin, että ongelmana on systeemin suoma min. 450(tai jotain) euron kuukausiansiot menojen jälkeen. Tuo pitäisi muuttaa edes jotenkin vastikkeeliseksi. Mutta sitten taas rikollisuus saattaisi nousta tuon johdosta. En tiiä. Vaikeita juttuja nämä..

Toimeentulotuki on tällä hetkellä 477,26€ ja tällä rahalla pitää kustantaa ravinto-,vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot, henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot, paikallisliikenteen maksut, lehtitilaukset, televisiolupa, puhelimen käyttö, harrastus- ja virkistystoiminta.

Perusosan lisäksi perustoimeentulotukea annetaan asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin.

Lisäksi on mahdollista saada täydentävää toimeentulotukea. Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät erityismenot, joita ovat lasten päivähoitomenot, ylimääräiset asumismenot (esimerkiksi muuttokustannukset), erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuvat menot (esimerkiksi pitkäaikaisesta toimeentulotuen saamisesta ja pitkäaikaisesta tai vaikeasta sairaudesta aiheutuvat menot sekä lasten harrastusmenot).

Tiedot stm:n sivuilta.

Ei tuolla nyt juhlita. Jos vaikka polttaa tupakkaa, niin aika pienellä joutuu elämään.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Lisäksi on mahdollista saada täydentävää toimeentulotukea. Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät ... erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuvat menot (esimerkiksi pitkäaikaisesta toimeentulotuen saamisesta ... aiheutuvat menot)
Boldaamani kohdan sanamuoto vaikuttaa äkkiseltään varsin mielenkiintoiselta: mitä ovat pitkäaikaisen sosiaalietuuden (l. toimeentulotuen) saamisesta ja nauttimisesta aiheutuvat menot?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei tuolla nyt juhlita. Jos vaikka polttaa tupakkaa, niin aika pienellä joutuu elämään.
Tupakan polttaminen ei ole pakollista, sen voi lopettaa. Samoin viinanjuonnin. Olen ennenkin maininnut ideastani, että kaikkien sosiaaliavustusten ehtona pitäisi olla antabuskapseli. Loppuisi toisten ihmisten kustannuksella ryyppääminen.

Boldaamani kohdan sanamuoto vaikuttaa äkkiseltään varsin mielenkiintoiselta: mitä ovat pitkäaikaisen sosiaalietuuden (l. toimeentulotuen) saamisesta ja nauttimisesta aiheutuvat menot?
No maksaahan se, kun kerran kuussa pitää pubin kantapöydästä vaivautua taksikyydillä sossuun asti papereita täyttämään.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tupakan polttaminen ei ole pakollista, sen voi lopettaa. Samoin viinanjuonnin. Olen ennenkin maininnut ideastani, että kaikkien sosiaaliavustusten ehtona pitäisi olla antabuskapseli. Loppuisi toisten ihmisten kustannuksella ryyppääminen.

Juuri näin. Ensin me maksamme veroja itsemme kipeiksi siitä, että toiset ryyppäävät itsensä sairaiksi meidän rahoillamme ja sen jälkeen siitä, että tätä roskasakkia pitää vielää hoitaa julkisessa terveydenhoidossa meidän rahoillamme.

Olis kirveellä töitä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tupakan polttaminen ei ole pakollista, sen voi lopettaa. Samoin viinanjuonnin. Olen ennenkin maininnut ideastani, että kaikkien sosiaaliavustusten ehtona pitäisi olla antabuskapseli. Loppuisi toisten ihmisten kustannuksella ryyppääminen.


No maksaahan se, kun kerran kuussa pitää pubin kantapöydästä vaivautua taksikyydillä sossuun asti papereita täyttämään.

Sinulta tulee kohtuu kovaa tekstiä tänään...

Käytin tupakointia esimerkkinä, kuten olen oppilaillenikin käyttänyt. Mikäli poltat vaikka askin päivässä, se tekee noin 150€/ kk eli noin 300€ jää muuhun elämiseen eli sinun mukaan siihen pubissa istuskelemiseen.

Valtaosa sosiaaliturvalla elävistä ihmisistä haluaisi tehdä työtä ja elättää itsensä. Valitettavasti osa ihmisistä, kuten sinä, luovat mielikuvan sossupummeista väärinkäyttäjien perusteella.

Meillä on alkoholisteja ja nistejä joukossa. Mitä näille pitäisi tehdä? Antaa kuolla kaduille?
 
Suosikkijoukkue
KK
Se on kiva näin tulevana veronmaksajana tietää minkälaisten elämäntapaintiaanien taskuun sitä veronsa maksaa:
linkki HS:n verenpainetta nostavaan juttuun

Vittuako mäkään täällä niska limassa väännän jotain laitetekniikan kotilaskua, kun voin olla sitä mieltä että "Se on mun kansalaisoikeus, että saan rahaa, jos en muuten voi elää." Vähän turhan paljon löytyy nykyään tästä yhteiskunnasta näitä oikeuksiensa tuntijoita, jotka kuvittelevat ettei mitään velvollisuuksia takaisinpäin yhteiskunnalle ole.

hyvä kolumni aiheeseen liittyen
Avatkaa joku fiksu tästä oma ketju. tää on hyvä
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sinulta tulee kohtuu kovaa tekstiä tänään...



Meillä on alkoholisteja ja nistejä joukossa. Mitä näille pitäisi tehdä? Antaa kuolla kaduille?
Jep, on helppo olla kärkevä kun on pikkuisen huono päivä.

Alkoholismistahan olen kirjoittanut ennenkin, nyt en jaksa muuta kuin että viinan tahi muiden humehien puutteeseen ihminen ei kuole. Niitäkin voi olla käyttämättä.

Sossupummeista luomani mielikuva ei ole minun keksintöäni, vaan totista totta. Niitä toimeentulotukien juojia on ihan älytön määrä, se on fakta. Monet toki haluaisivat tehdä työtä kuten kirjoitit, ja ovat olosuhteiden viattomia uhreja. Niitähän se antabuskaan ei sitten haittaa, kun eivät kerran käytä sosiaalitukia väärin. Ideani on toisin sanoen hyvä, koskapa se iskee vain siihen kansanosaan johon se on tähdättykin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Niitähän se antabuskaan ei sitten haittaa, kun eivät kerran käytä sosiaalitukia väärin. Ideani on toisin sanoen hyvä, koskapa se iskee vain siihen kansanosaan johon se on tähdättykin.

Periaatteessa minulla ei ole mitään antabusta vastaan, mutta tuollaista yksilöön kohdistuvaa pakkokeinoa ei varmasti saada suomalaisessa yhteiskunnassa läpi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Periaatteessa minulla ei ole mitään antabusta vastaan, mutta tuollaista yksilöön kohdistuvaa pakkokeinoa ei varmasti saada suomalaisessa yhteiskunnassa läpi.
En minä oletakaan että sellaista saataisiin läpi, kunhan visioin. Silti, JOS joskus joku tuollaista virallisesti ehdottaa ja se menee läpi, niin saanpahan olla sanomassa että ensimmäisten joukossa tällaista ehdotin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Periaatteessa minulla ei ole mitään antabusta vastaan, mutta tuollaista yksilöön kohdistuvaa pakkokeinoa ei varmasti saada suomalaisessa yhteiskunnassa läpi.

Ei saada ei, koska suomalainen yhteiskunta on vasemmiston ja demareiden läpimädättämä näiltä osin. Korjaaviin toimenpiteisiin olisi syytä ryhtyä, ennenkuin se on liian myöhäistä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Sori, olen kuullut näitä tarinoita aika paljon. Olen nähnyt aika paljon huostaanottopapereita, enkä ole vielä törmännyt perusteettomaan huostaanottoon. En silti väitä, että lähipiirisi tarina ei olisi totta, olen vaan hyvin skeptinen näiden suhteen..

Kuraattori on varmasti tehnyt tuosta tapauksesta lastensuojeluilmoituksen ja sosiaalityöntekijä on käynnistänyt lastensuojeluntarpeen selvityksen, jossa vanhempia on kuultu. Mikäli tilanne on ollut akuutti, olla voitu tehdä kiireellinen huostaanotto, 30 vrk, jonka aikana tilannetta selvitetään. Mikäli tämän jälkeen huostaanotto toteutuu, vanhemmilla on mahdollisuus vastustaa sitä, jolloin huostaanotto vahvistetaan hallinto-oikeudessa.

Saat olla skeptinen, mutta kyseisessä tapauksessa ei juuri tutkimuksia tehty, edes lääkärintutkimusta lapselle, joka olisi pitänyt tehdä pahoinpitelyepäilyn ollessa kyseessä. Ehkä juuri sen takia, että näitä juttuja sossun virheistä kuulee niin paljon, niihin ei osata suhtautua asian vaatimalla vakavuudella tai ne pistetään vaan tarinoinniksi.

Sehän tässä huvittavaa onkin, että tilanne ei ole ollut millään tavalla akuutti, eikä todellakaan mitään tekemistä huostaanoton kanssa. Kaikkein pahinta on kuitenkin se, että tuo teini on joutunut tässä kärsimään eniten.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saat olla skeptinen, mutta kyseisessä tapauksessa ei juuri tutkimuksia tehty, edes lääkärintutkimusta lapselle, joka olisi pitänyt tehdä pahoinpitelyepäilyn ollessa kyseessä. Ehkä juuri sen takia, että näitä juttuja sossun virheistä kuulee niin paljon, niihin ei osata suhtautua asian vaatimalla vakavuudella tai ne pistetään vaan tarinoinniksi.

Sehän tässä huvittavaa onkin, että tilanne ei ole ollut millään tavalla akuutti, eikä todellakaan mitään tekemistä huostaanoton kanssa. Kaikkein pahinta on kuitenkin se, että tuo teini on joutunut tässä kärsimään eniten.

Sori, en usko. Mikäli huostaanotto olisi tehty tuolla tavalla, hallinto-oikeus ei olisi hyväksynyt sitä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toimeentulotuki on tällä hetkellä 477,26€ ja tällä rahalla pitää kustantaa ravinto-,vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot, henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot, paikallisliikenteen maksut, lehtitilaukset, televisiolupa, puhelimen käyttö, harrastus- ja virkistystoiminta.
Mites radioluvan kanssa? Entäs auton vakuutukset?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Olen vissiin vähän vanhanaikainen tai jotain, mutta minulle on täysin mahdoton ajatus, että jonkun muun pitäisi kustantaa minulle asuminen, ruoka ja vaatteet muuten, kuin tilapäisesti ja äärimmäisessä hädässä.

Sellaisessa tilanteessa tällaiset ylellisyyshyödykkeet kuten televisio, puhelin, lehtitilaukset, puhumattakaan jostain harrastus- ja virkistystoiminnasta, ovat yksinkertaisesti pois laskuista niin kauan, kunnes olen saanut itse korjattua tilanteeni.
 
Mikäli hänelle olisi löytynyt kunnon tukiverkosto nuorena, niin tämäkin tarina olisi jäänyt syntymättä.
Kenties, mutta nykyhetki ei ole päätepysäkki, jonka yhteiskunta tai jokin muu ulkopuolinen taho olisi hänelle aiheuttanut. Mahdollisuuksia Suomessa on lukuisia. Kyseinen henkilö oli muistaakseni muutama viikko sitten A-studiossa(?).
Hänestä syntyi vahvasti sellainen mielikuva, että syy hänen olemassaolevaan asemaansa on joissain muissa. Melkeinpä voisin väittää, että hän edustaa ihmistyyppiä, joka työpaikan saatuaan olisi tapamyöhästelijä, joka palautetta saatuaan haukkuisi pomonsa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olen vissiin vähän vanhanaikainen tai jotain, mutta minulle on täysin mahdoton ajatus, että jonkun muun pitäisi kustantaa minulle asuminen, ruoka ja vaatteet muuten, kuin tilapäisesti ja äärimmäisessä hädässä.
Suomessa on kymmeniä ellei satoja tuhansia, joille se on ainoa kuviteltavissa oleva ajatus. Jopa elämäntapa. Ja siihen kuuluu ne kaikki viihdykkeetkin. Erästä ruikuttaen laulavaa brittifägäriä mukaillen Finland is mine, it owes me a living...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole normaalia, että 13 - 14 -vuotias alkaa käyttää alkoholia...
Maistoin viiniä ekan kerran 12-vuotiaana. Ihan omin päin, kun semidoku mutsini lipitti valkkaria ja pulloja oli jääkaapissa jatkuvasti. Toki lorottelin niitä viemäriin huolella, mutta joskus maistoinkin.

Olin 14-vuotias, kun vedin ekat kännit. Yhdessä luokkakavereiden kanssa, kotibileissä. Kossua ja viiniä. Mutsi hankki juomat, tietenkin. Melko tasainen ryypiskely alkoi 14-vuotiaana, enkä sylje lasiin vieläkään. Tästä huolimatta olen tehnyt töitä myöskin 14-vuotiaasta lähtien, kaikenlaista laidasta laitaan. Yhteiskunnan elättinä en ole päivää paistatellut, vaikken toisaalta diggaa sitäkään, että pitää tehdä vuosikausia mitä tahansa paskaa elääkseen. Nyt kituutan freelancer-toimittajana sekä parissa muussa osa-aikahommassa (tällä hetkellä kolme työnantajaa) vain siksi, että haluan vihdoin viimein tehdä mielekästä duunia.

Että mikäkö on tämän tarinan opetus? No se, että viina on vitun jees!
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Eikös siellä Britanniassa ole nyt sellainen systeemi että jos tarpeeksi kauan välttelee työpaikan ja koulutuksen hakemista niin voidaan pakottaa vaikka puistoon keräämään lehtiä jottei menetä tukirahoja ?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maistoin viiniä ekan kerran 12-vuotiaana. Ihan omin päin, kun semidoku mutsini lipitti valkkaria ja pulloja oli jääkaapissa jatkuvasti. Toki lorottelin niitä viemäriin huolella, mutta joskus maistoinkin.

Olin 14-vuotias, kun vedin ekat kännit. Yhdessä luokkakavereiden kanssa, kotibileissä. Kossua ja viiniä. Mutsi hankki juomat, tietenkin. Melko tasainen ryypiskely alkoi 14-vuotiaana, enkä sylje lasiin vieläkään. Tästä huolimatta olen tehnyt töitä myöskin 14-vuotiaasta lähtien, kaikenlaista laidasta laitaan. Yhteiskunnan elättinä en ole päivää paistatellut, vaikken toisaalta diggaa sitäkään, että pitää tehdä vuosikausia mitä tahansa paskaa elääkseen. Nyt kituutan freelancer-toimittajana sekä parissa muussa osa-aikahommassa (tällä hetkellä kolme työnantajaa) vain siksi, että haluan vihdoin viimein tehdä mielekästä duunia.

Että mikäkö on tämän tarinan opetus? No se, että viina on vitun jees!

Näitä sankaritarinoita kuulee tasaiseen, valitettavasti. Se on vähän sama kuin entiset narkkarit kiertävät valistamassa huumeista. Se kertoo nuorille, että päihteistä selviää. Kun opettajana siten kerrot tupakan, alkoholin ja huumeiden vaaroista, luokasta kerrotaan, että meidän pappa eli 89-vuotiaaksi vaikka poltti askin punasta norttia päivässä, Simon on ryypännyt 12-vuotiaasta lähtien ja käy töissä sekä Ville veti kymmenen vuotta huumeita ja on kuivilla.

Nämä ovat poikkeuksia, sankaritarinoita. Jokaista tälläistä sankaritarinaa kohti on moninkertainen määrä surkeita tarinoita keuhkosyövästä, itsemurhista ja syrjäytymisestä. On hienoa, että sinä olet jotenkin selvinnyt elämässäsi, mutta älä yleistä omaa tarinaasi, olet poikkeus. Mira ei selvinnyt lapsena, eikä se ole hänen vikansa. Viinan juominen 13 - 14 -vuotiaana ei ole normaalia, vanhempien pitäisi puuttua siihen, mikäli he eivät pysty, yhteiskunnan pitäisi tulla väliin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nämä ovat poikkeuksia, sankaritarinoita. Jokaista tälläistä sankaritarinaa kohti on moninkertainen määrä surkeita tarinoita keuhkosyövästä, itsemurhista ja syrjäytymisestä. On hienoa, että sinä olet jotenkin selvinnyt elämässäsi, mutta älä yleistä omaa tarinaasi, olet poikkeus. Mira ei selvinnyt lapsena, eikä se ole hänen vikansa. Viinan juominen 13 - 14 -vuotiaana ei ole normaalia, vanhempien pitäisi puuttua siihen, mikäli he eivät pysty, yhteiskunnan pitäisi tulla väliin.
No eipä nämä mitään kovin poikkeuksellisia ole. Aika samanlainen on oma versioni asiasta. Ekan kerran maistanut alkoholia hyvin pienenä isän saunaoluesta. Ekat kännit 13v josta pikkuhiljaa säännöllisen epäsäännöllisesti johonkin 15v asti, josta olen alkanut ottamaan kännejä aika säännöllisesti. 15 vuotiaasta eteenpäin olen ollut työttömänä varmaan jotain 4kk. Yksi kuukausi juuri ennen inttiä ja intistä kun pääsin, olisiko ollut 7.1. niin 10.1. alkoi duuni. Sitä suunia 1.5v ja sen jälkeen pari kuukautta työttömänä kun halusin siitä firmasta lähteä. Nyt ollut samassa työpaikassa reilu kuusi vuotta.

Tiedän myös monta ystävääni, jotka ovat kulkeneet aika käsikädessä kanssani ja aivan samalla tarinalla. Kaikilla ei vaan ole ollut työelämässä yhtä "hyvä tsägä". Eli työtilanne heidän alallaan on ollut vain heikompi. Nämä ystävät ovat sitten tehneet hanttihommia jos oman alan töitä ei ole ollut, mutta eivät todellakaan ole syrjäytyneet. Kyllähän minälkin muutaman "syrjäytyneen" tunnen, mutta ongelmat ovat ihan muissa asioissa kuin alkoholissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No eipä nämä mitään kovin poikkeuksellisia ole. Aika samanlainen on oma versioni asiasta. Ekan kerran maistanut alkoholia hyvin pienenä isän saunaoluesta. Ekat kännit 13v josta pikkuhiljaa säännöllisen epäsäännöllisesti johonkin 15v asti, josta olen alkanut ottamaan kännejä aika säännöllisesti. 15 vuotiaasta eteenpäin olen ollut työttömänä varmaan jotain 4kk. Yksi kuukausi juuri ennen inttiä ja intistä kun pääsin, olisiko ollut 7.1. niin 10.1. alkoi duuni. Sitä suunia 1.5v ja sen jälkeen pari kuukautta työttömänä kun halusin siitä firmasta lähteä. Nyt ollut samassa työpaikassa reilu kuusi vuotta.

Tiedän myös monta ystävääni, jotka ovat kulkeneet aika käsikädessä kanssani ja aivan samalla tarinalla. Kaikilla ei vaan ole ollut työelämässä yhtä "hyvä tsägä". Eli työtilanne heidän alallaan on ollut vain heikompi. Nämä ystävät ovat sitten tehneet hanttihommia jos oman alan töitä ei ole ollut, mutta eivät todellakaan ole syrjäytyneet. Kyllähän minälkin muutaman "syrjäytyneen" tunnen, mutta ongelmat ovat ihan muissa asioissa kuin alkoholissa.

Ja minä voin kertoa toista sataa surkeaa tarinaa, riittääkö?

Edelleen, ei ole normaalia, että 13 - 14 -vuotias ottaa kännejä, vanhempien pitää puuttua sellaiseen toimintaan ja mikäli he eivät pysty, yhteiskunnan pitää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös