Mikä tässä on muuttunut viimeisen 15-20 vuoden aikana? Minunkin teini-iässäni oli tavallista, että vanhemmat lähtivät mökille viikonlopuksi ja jättivät 11-15-vuotiaan lapsensa yksin kotiin, jos lapsi itse halusi jäädä himaan. Onko tässä siis kyseessä heitteille jättö? Ei minusta, koska lapsi saa jäädä kotiin, kaapit täynnä ruokaa. Eri asia on sitten, jos jätetään kadulle kadulle viikonlopuksi.
Ihan heti en minäkään lähtisi huonosta vanhemmuudesta huutelemaan, jos teini-ikäinen lapsi tai pari lasta saavat keskenänsä olla kotona viikonlopun tai vaikka koko viikon. Asia erikseen sitten heitteillejättämiset ja kiinnostuksen puute siinä vaiheessa, jos on syytä olettaa teinilapsen viinan kanssa läträävän.
Satuimme nimittäin aikanaan asumaan kolmistaan minä, faija ja isoveljeni ja vielä ulkomailla asuttiin, äiti oli jo muuttanut takaisin Suomeen eron seurauksena siinä vaiheessa. Faija matkusti ihan perkeleesti duuninsa vuoksi, eli minä silloin n. 11-13 -vuotiaana ja isoveljeni neljä vuotta vanhempana jäimme viikoksikin kotiin ihan ilman mitään vanhempien läsnäoloa.
Faija jätti rahat pöydälle, ja niillä elettiin viikko. Sen sijaan että katson faijani tehneen väärin, uskon että olisi monelle mahdollisesti tulevalle avuttomalle paskahousulle ihan hyvä kokemus vastaavalla tavalla jo junnuna oppia, että kouluun pitää ihan itse herätä ajoissa, tehdä eväät mukaan, käydä kaupassa, tehdä safkat, tiskata tiskit ja hoitaa muutenkin läksyt, treeneihin menemiset ja nukkumaanmenot yksinään.
Tuo oli ihan perkeleen siistiä aikaa, siellä me veljekset tosiaan asuskeltiin välillä käytännössä kahdestaan viikon verran kerrallaan, iät siis minulla n.11v ja broidilla n. 15v ja siitä vuoden pari vielä eteenpäin. Hauskaa ja varmasti oma-aloitteisuuteen ja itsenäisyyteen opettavaa aikaa, kyllähän broidi toki välillä kaljaa sitten viikonloppuisin litki ja tupakkaakin poltti, mutta ei kai siinä kun niitäkin sai siellä vaikka meikäläisen iässä jo silloin laillisesti kaupasta ostaa.
Mutta kaikki heitteillejättö ja viinapelleily on perseestä, sen sijaan teini-iässä olevien lasten jättäminen yksin tai kaksin kotiin ei sitä ole.