Itse matkustelen junissa aika harvoin, noin kymmenkunta kertaa vuodessa, paitsi tietenkin Helsingin sisäisissä, mutta ainakaan viimeiseen viiteen tai kymmeneenkään vuoteen eivät junat ole olleet kertaakaan myöhässä. Viime kesänä matkustelin Italiassa ja siellä ne junat olivat useinkin myöhässä.
Itse voin tehdä päinvastaisen lausunnon, koska olen yhden junamatkan tehnyt Italiassa pari vuotta sitten ja juna oli ajallaan...
Sen sijaan Suomessa rantaradan junat ovat viimeisen parin kuukauden ajan myöhästelleet jatkuvasti varsinkin Helsingin suuntaan aamuisin. Esimerkiksi tällä viikolla aamulla meikäläisen töihin kuljettava juna on ollut myöhässä vähintään pari minuuttia kaikkina viitenä aamuna. Tänään juna oli 12 minuuttia aikataulustaan myöhässä, mikä yli kaksinkertaisti matka-ajan.
Iltapäivisin kotiinpäin mennessä juna on ollut tällä viikolla yhden kerran ajallaan. Yhden kerran! Eiliset myöhästymiset oli aamun 5 ja iltapäivän 17 minuuttia.
Yhtenä iltapäivänä tällä viikolla menin kaverin kyydissä himaan, joten takana on tähän mennessä 8 junamatkaa, joista yksi on siis ollut ajallaan. Siihen nähden tuo heittämäni 80 % oli jopa alakanttiin.
Tämä viikko on ollut kyllä heikoin näiden aikataulussa pysymisten suhteen, eli tilanne ei ihan näin huono ole ollut kahta kuukautta, vaan myöhästymisiä on ollut "vain" noin joka toinen matka.