Paremmissa ravintoloissa kyllä löytyy tiedusteltaessa vaihtoehtoja listan ulkopuolellakin. Ehkä et ole hommissa sellaisessa ja asenteesi perusteella onkin parempi niin.
No tulipas taas yllättävästä suunnasta. En sitten tiedä mitä tarkoitat paremmilla ravintoloilla, riittääkö yksi tähti vai vaaditaanko enemmän, mutta ei, en ole sellaisessa töissä. Olen töissä suositussa ravintolassa. Varmaan joka ravintolassa onnistuu listan ulkopuolelta tilaaminen tietyissä puitteissa, mutta mahdottomuuksiin ei ihan joka paikassa ole mahdollisuuksia. Kommentillani, mihin tartuit tarkoitin lähinnä ihmisten typeryyttä, en sitä että yrittäisivät kysyä onko mahdollista saada jotain listan ulkopuolelta. Mutta kun et näköjään tajunnut tätä, niin väännetään rautalankaa.
Esimerkki 1.
Minä: Hei, mitäs teille saisi olla?
Asiakas: Mä otan ton pihvin, ranskalaisilla.
Minä: valitettavasti meillä ei ole ranskanperunoita.
Asiakas: Mitä, miten niin ei ole ranskalaisia?
Minä: No kun ne eivät valitettavasti kuulu meidän valikoimaamme.
Ja sitten jotain ihmettelyä, kiroilua ja kiukuttelua, muutama pahin juntti lähtenyt poiskin kun ei voi muuta syödä.
Esimerkki 2.
Minä: Hei, mitäs teille saisi olla?
Asiakas: No hei, mä haluaisin ton kana-annoksen, mutta olisiko mahdollista saada se tuon sijaan tälläisellä ja tuollaisella?
Minä: pieni hetki, käyn kysymässä keittiöltä onnistuuko.
Minä: juu, kyllä onnistuu, mutta siitä tulee valitettavasti pieni lisämaksu, haittaako?
Asiakas: ei toki, otan sen.
Asiat kun voi asiakaskin hoitaa niin monella tavalla, ja järjen käyttö on sallittua. Luulise että esim. vartin listaa selattuaan olisi jo löytänyt kohdan mistä selviää mahdolliset lisukkeet, ja osaisi sitten tiedustella järkevästi onko mahdollista saada jotain muutakin. Pointtina siis vitutuksessa oli huonosti ja typerästi käyttäytyvät ihmiset. Väärin varmaan kuitenkin vitutettu.
Ja en mä välttämättä lähtisi kenenkään kirjoituksista tälle palstalle, tai varsinkaan vitutusketjuun, tekemään mitään johtopäätöksiä siitä soveltuuko ihminen miten hyvin työhönsä. Mun asenne asiakaspalveluun ja työhön kun saattaa aika reilusti poiketa siitä mitä tänne kirjoitan. Aika jäätävän kuvan sustakin sais tän palstan perusteella.
Edit: ja tosiaan, ei kuulu mun työpaikan listalle ranskalaiset, muusi eikä keitetytkään. Niitä varten on sitten ihan muut ravintolat.