Kauheasti on spekuloitu sillä, kuka korvaa Peltosen ja milloin. Itse luulen, että HIFK ei ole tähän keskusteluun osallistunut mitenkään, oli siihen sitten aihetta tai ei. Itse en puolla Peltosen potkuja tässä vaiheessa, koska kaikesta paskasta huolimatta, joukkue näyttää edelleen sitoutuneelta ja jokaisessa pelissä on kentällä näkynyt asioita, joita on saatu korjattua, pois lukien ylivoima ja maalinteon tehottomuus.
Löysin tällaisen mielenkiintoisen viestin tuolta Liigan puolen "Valmentajaruletti"-ketjusta. Viesti ei sinänsä liity HIFK:hon mitenkään ja on enemmän yleisen tason kokeneen lätkäfanin näkemys, mutta koska sen on nimenomaan kirjoittanut toisen joukkueen kannattaja, ehkä siihen kannattaa suhtautua avarakatseisesti ja miettiä kirjoituksia HIFK:n nykytilanteen kannalta. Leikkasin vähän viestiä, koska suurin osa viestistä tosiaan liittyi Ilvekseen ja Myrrän potkuihin.
Kausia tulee ja kausia menee. Silti kerta toisensa jälkeen on nähty heikkoja syksyjä itse kultakin. On heittelyä peliotteissa tai on pidempää pelillistä alakuloa syksyn otteissa. Tällä hetkellä yhtenä Liigan parhaista valmentajista pidetty Jussi Tapola on hyvä esimerkki tästä. Ei niillä joukkueen syys-, loka- tai edes marraskuun otteilla ole oikeastaan mitään väliä kunhan joukkue pysyy iskuetäisyydellä. Joukkue voi vahvankin valmentajan johdolla pelata heikkoa syksyä. Se voi johtua kesän vaihtuvuudesta pelaajistossa, se voi johtua pelitavallisista kokeiluista... Potentiaalisia syitä on paljon. Siihen peilaten Myrrän potkujen perustelu tämän syksyn peliotteilla tuntuu absurdilta. Hyvän valmentajan joukkue kykenee suuntaa kääntämään kauden edetessä. Kyseessä on kuitenkin prosessi, jossa pelin pitää vahvistua kevättä kohti. ..
Boldasin sen ajatuksen, mitä olen itsekin täällä toistanut, eli HIFK käy nyt taistelua myös aikaa vastaan eikä kelkasta saisi pudota liian aikaisin. Vielä sellaista ei ole tapahtunut ja siksi juuri nyt kysytäänkin sitä kärsivällisyyttä, niin ärsyttävää kuin se onkin. Faneilla nousee karvat pystyyn, kun mainitaan sana
prosessi, mutta itse asia ei muuksi muutu. Jokainen kausi on prosessi ja jokaisen prosessin sisällä on lisää prosesseja.
Niin kauan, kun sarja on noinkin tasainen, kaikki on auki ja edelleen mahdollista. Loputtomiin ei tietenkään mikään jengi voi ottaa vain pinnaa per peli ja jatkuvasti dunkkuun, mutta on hyvin todennäköistä, että siellä myös muut jengit tulevat pelaamaan ristiin ja sarja pysyy tasaisena. Uskon, että HIFK pääsee tästä vaikeasta tilanteesta yli ja toivon hartaasti, että tämä vaihe menee mahdollisimman nopeasti ohi, eikä sulje mitään ovia jatkon kannalta.
Mitä tulee Peltosen esiintymiseen pressissä, hänhän puhui ihan täyttä asiaa. Asiaa kannattaa lähestyä siitäkin näkövinkkelistä, että Peltonen on myös pelaajien äänitorvi ja edunvalvoja julkisuuteen päin. Jos ja kun joukkue on kokenut jäähyn epäoikeudenmukaisena, Peltosen tehtävä on seistä joukkueen takana ja tuoda se julki. Nyt hän teki sen omalla naamallaan ja hänestä tuli jopa joidenkin omien keskuudessa
itkijä, vaikka kysymyksessä oli selkeä tuomarivirhe ja se oli täysin pelin hengen vastainen vihellys muutenkin. Peltosta tosin ei varmaan kiinnosta nyt mikään muu kuin seistä oman jengin takana, myös julkisesti. Myös se, mitä Miettinen sanoi HIFK:sta (vaikka putsaisi siitä kaikki ylitsevuotavat jargonit pois) ja myös kehuessaan omaa joukkuettaan, kertoo siitä, että HIFK ei oikeasti ole niin paska kuin tulokset antavat ymmärtää. Samasta asiasta ovat varmaan kaikkien muidenkin jengien koutsit maininneet presseissä, joten kaikkiko ne siellä nyt HIFK:ta säälii? Vai voisiko se sitten kuitenkin pitää paikkaansa? Nyt pitäisi saada vain kanavoitua ne oikein tehdyt asiat tulostaulullekin, jotta pelistä tulisi rennompaa.
Ja lisätään nyt vielä, että en ole tyytyväinen:
- tuloksiin
- tiettyihin pelaajiin
- ylivoimaan
- maalinteon tehokkuuteen
- voi sanoa erityisemmin pitäväni tästä pelityylistä, mitä HIFK nyt on esittänyt, mutta siedän tätä nyt olosuhteiden pakosta