Ota pois noi Ville Peltos lasit. Peltonen on valmentajana yksi liigan heikoimmista. Ongelmat ovat tänä vuonna ihan samat kuin viime vuonna. Peltoselta puuttuu pelikirja. Vuosi sitten Hifk käänsi pelin heti ylöspäin ja hyökkäsi alivoimasena. Peli toimi silloin kun hyökkääjät saivat karvattua kiekon, mutta suorat hyökkäykset puuttuivat kokonaan. Peli oli uuvuttavaa kulmissa pyörimistä. Keväällä Peltonen siirtyi viivelähtöihin. Sillä tiellä ollaan edelleen, mutta ei se toimi vieläkään. Pelitaktiikkaa kuuluu kova työnteko, mutta itse pelikirja puuttuu kokonaan. Peltosen IFK on pelaajien musta-aukko. Siellä voi vain epäonnistua. IFK:oon pitäisi satsata hyvään valmentajaan, eikä harjoittelijaan. Peltonen on tällä hetkellä väärässä organisaatiossa.
Kiitos analyyttisestä ja perustellusta viestistä, ne tuovat aina lisäarvoa palstalle ja keskusteluun.
Itse pyrin tarkastelemaan asioita rauhallisen analyyttisesti ilman mitään laseja (kun ei puhuta pelin aikana tai heti sen jälkeen tapahtuvasta kommentoinnista). Olen myös luonteeltani melko rauhallinen tiettyyn pisteeseen asti ja pyrin näkemään asioita myös posin kautta.
En ole VP:n fan boy. Olen kritisoinut tämän kauden joukkuetta luovuuden ja taidon puutteesta ja mielestäni jengissä on myös liikaa hitaita pelaajia. Viime kaudella Ville halusi pelata nopeaa lätkää ja HIFK pyrki kääntämään peliä nopeasti ylös, kuten totesit. Haastatteluissa VP myös mainitsi ettei pelaajien kuntopohja vielä riitä toteuttamaan hänen haluamaansa pelityyliiä. Sen takia ihmettelen suuresti miksi tämän kauden jengi on kasattu kuten on kasattu. Enemmän olen huolissani joukkueen rakenteesta kuin Ville Peltosesta. Jos Ville on ollut Tobbarin kanssa klousaamassa päätöksiä (kuten täällä on kerrottu), niin ehdottomasti iso lampaanperse myös hänelle.
Olen kritisoinut myös HIFK:ta sekä Ville Peltosta siitä, ettei ikinä peli ole kunnossa heti kauden alussa. Varsinkin, kun tälle kaudelle valmistautuessa on kerrottu julkisuuteen
jatkuvuuden olevan se juttu, niin luulisi pelin olevan ns. Jiirissä heti!
Mutta mielestäni on hieman kyseenalaista väittää, että Peltonen olisi yksi Liigan heikoimmista valmentajista tai, että hänellä ei olisi pelikirjaa. Viime kaudella joulun tienoilla se pelikirja ja valmennus riitti Liigan kärkipaikkaan ennen lepakkokuumetta. Viivelähtöihin siirryttiin juuri rosterin sairastelun ja sitä seuranneen kunnon heikkenemisen myötä.
Peltosen aikakautta ollaan menty 1 kausi + 4 peliä ja viime kauden poffeissa Peltonen myös puuttui penkin takaa osasta pelejä. Niitäkin pelejä hallittiin mielestäni melko selvästi ja kaaduttiin tehottomuuteen. Tämä on edelleen minun mielipiteeni.
Mitä tähän kauteen tulee, niin onko se valmennuksen vika jos Koivistoinen ei tee kauden alun kymmenestä (kärjistetty esimerkki) läpiajostaan maalin maalia tai, että Palola ei tee parista tyhjästä mestasta eikä rankkarista? Kauden alku voisi olla ihan yhtä hyvin tässä vaiheessa voitot Kerhosta, Ipasta ja SaiPasta
paremmalla viimeistelyllä. Vaiva joka on vaivannut HIFK:ta Peltosen aikana ja jo ennen häntä. Mielestäni Peltosen pelitapa tuottaa kyllä melkein joka ottelussa tarpeeksi laadukkaita paikkoja ottelun voittamiseen.
Eihän peli vieläkään mitään sexyhokia ole mutta itse jaksan vielä olla kärsivällinen.
Kaikesta huolimatta en usko potkuihin tällä kaudella. Se olisi brändillisesti ja työnantajamielikuvallisesti todella vahingollista jos meillä vaihtuisi valmentajat reilun yhden kauden jälkeen.