Vihreä Liitto

  • 1 404 239
  • 10 661

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fantzu hei, ei muuta kuin lompakko mukaan, ja kaupoille. Elämää Vihreässä kuplassa jakso 1256:
Niin, katsos kun me Helsinkiläiset joudumme shoppailemaan ihan omilla rahoillamme, niin pitää olla se lompakko mukana. Teillä kepussahan se on tarpeeton keksintö, kun ostosreissut menee suoraan tukiaspiikkiin.

Suunnittelu- ja asiantuntijayritys Ramboll selvitti, mikä on eri kulkumuotojen osuus Helsingin ydinkeskustaan virtaavasta kaupan ja palvelujen ostovoimasta ja minkälaisia eroja eri asiointitapojen välillä on. Joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä keskustaan tulleiden asioinnit muodostavat yli 80 prosenttia keskustan liikkeiden ja palvelujen liikevaihdosta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miksi ihmeessä minä lähtisin jonnekin kivijalkakauppaan ostamaan televisiota, kun netistä sen saa halvemmalla suoraan kotiin? Ei tarvitse etsiä parkkiruutua tai hommata kaveria kuljettamaan telkkaria minulle.

Tässä asiassa Ohisalo on täysin oikeassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi ihmeessä minä lähtisin jonnekin kivijalkakauppaan ostamaan televisiota, kun netistä sen saa halvemmalla suoraan kotiin? Ei tarvitse etsiä parkkiruutua tai hommata kaveria kuljettamaan telkkaria minulle.

Tässä asiassa Ohisalo on täysin oikeassa.

Pointtihan on aivan muualla. Keskustan elävöittäminen vaatisi mm. pysyvämpiä terasseja, panostuksia helppoon liikkumiseen, laajempaa kävelykeskustaa palveluineen, konsetteja ja erilaisia pienimuotoisia esityyntymisiä, sirkus- ja tanssitaidetta, katumaalausta yms yms.

Eikä kaikkia tule lopettaa siksi, että on lokakuu/talvi/loskaa. Keskustan pitäisi olla sellainen, että sinne haluaa mennä ja siellä on mukava olla.

Keskustan liikkeet kärsivät siitä, että ihmiset eivät tule samalla tavalla keskustaan ja me jotka asuttiin keskustassa, ei asuta enää. Fiksua olisi luoda hyvät, vartioidut ja isot parkkipaikat lähelle keskustaa, jolloin auton voisi jättää helposti ja turvallisesti ja jotenkin se keskustan alittaminenkin tulee pohtia uudelleen mm. Jätkäsaaren tunneliratkaisua seuraillen. Kävelykeskustan laajentaminen toimisi, jos keskusta tarjoaisi elämyksiä.

Näitä kaikkia on tehty Suomen naapurimaista lähtien ympäri Eurooppaa, USA:ta ja Aasiaa. On se jotenkin käsittämätöntä, että täällä ei osata.

Vapaavuorta lainaten, unelmani on, että vapautuva katutila täyttyy ihmisten myötä kahviloilla, ravintoloilla, terasseilla ja erilaisilla tapahtumilla. Kävelykeskustan osalta tärkeintä on panostaa laatuun määrän sijaan – tyhjyyttään kumisevia kävelykatuja kaupunki ei tarvitse.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Niin, katsos kun me Helsinkiläiset joudumme shoppailemaan ihan omilla rahoillamme, niin pitää olla se lompakko mukana. Teillä kepussahan se on tarpeeton keksintö, kun ostosreissut menee suoraan tukiaspiikkiin.


Ohisalon alkuperäinen twiittihän oli lievä versio vihreästä kuplasta, mutta tämä Anssin viesti on aitoa tarinaa sieltä kuplasta. Ohisalo puhui keskustoista monikossa, mutta Anssi aitoon helsinkiläisen vihreän tyyliin käänsi keskustelun Helsingin keskustaan, koska muuallahan ei keskustoja ole tai ainakaan helsinkiläinen vihreä ei niissä ole käynyt. Lisäksi helsinkiläinen vihreä vittuilemassa Keskustalle muiden kukkarolla käymisestä on jo niin hauska vitsi että se pisti jopa vähän naurattamaan.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan Helsingin keskustassa parkkitilat jo nyt. Stockan, Ruoholahden kauppakeskuksen ja Rtien aseman alla parkkitilat löytyy varmasti kaikille halukkaille. En muista että noista jokin olisi ollut ikinä täynnä kun niitä olisin tarvinnut.
Mutta Kampin keskus varmaan vetää jengiä puoleensa eikä kivijalkaliikkeille jää enää asiakkaita mutta turistit tullessaan olisivat varmasti tärkeitä. Jos keskustassa halutaan enemmän tapahtuma- ja ravintolakeskeistä, seitinohuessa päiväkännissä autolla ei tee mitään ja parkkipaikoilla on vielä vähemmän kysyntää.
Helsingissä autoiluun liittyvä keskustelu on aika vahvasti tunnepainotteista, me vastaan he. Koko keskustan elinvoima on todella monen tekijän summa ja autolla pääseminen sujuvasti keskustaan ei ole kovin oleellinen osa juurisyyn ratkaisua.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingissä autoiluun liittyvä keskustelu on aika vahvasti tunnepainotteista, me vastaan he. Koko keskustan elinvoima on todella monen tekijän summa ja autolla pääseminen sujuvasti keskustaan ei ole kovin oleellinen osa juurisyyn ratkaisua.
Juuri näin ja keskustaan / keskustan läpi pääsee nykyisinkin jopa pahimpaan ruuhka-aikaan autolla varsin kätevästi ja sunnuntaisin pysäköinti ei edes maksa mitään esim. Kauppatorilla, josta on sitten helppo hurauttaa vaikka lautalla Suomenlinnaan. Espa-Aleksi-Stocka -akselin autioituminen ja "kauppakeskustan" siirtyminen kohti Kamppia on alkanut jo aikapäivää sitten ja nämä nyt pienen ajan sisään osuneet Aleksi 13:n, H&Mn ja Halosen sulkemiset ovat osa tuota trendiä ja ei sillä autoilun kanssa ole mitään tekemistä.
 

molari

Jäsen
Vapaavuorta lainaten, unelmani on, että vapautuva katutila täyttyy ihmisten myötä kahviloilla, ravintoloilla, terasseilla ja erilaisilla tapahtumilla. Kävelykeskustan osalta tärkeintä on panostaa laatuun määrän sijaan – tyhjyyttään kumisevia kävelykatuja kaupunki ei tarvitse.

Jep, ongelmia tulee, jos näitä "kävelykeskustoja" ja tapahtumapaikkoja tulee liikaa, että mistä niihin kaikkiin riittää ostovoimaisia asiakkaita, (ulkolaisten) turistien ja businesspokien varassa keskusta on elänyt, etenkin arkipäivisin. Nyt juuri uutisoitiin, että Hietalahden halliin suunnitellaan uutta ravintolakeidasta ja muita vastaavia on tekeillä (valmistumassa), voiko näihin kaikkiin saada kannattavaa liiketoimintaa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolta Fingrid onlinesta katot seuraavie hirmu pakkasten aikaan, melkonen epäsuhta on.
Fingrid Online
Hieno linkki! En tiennyt, että tämmöinen palvelu edes on. Nytkin tulee Venäjältä 1004 MW teholla "päästövapaata" sähköä itänaapurista. Varmaan tekevät sillä tuulivoimalla. Jotain tartis kyllä tehdä, kun lämpimänä iltana sähköä tuodaan naapurista yli 10% kulutuksesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jep, ongelmia tulee, jos näitä "kävelykeskustoja" ja tapahtumapaikkoja tulee liikaa, että mistä niihin kaikkiin riittää ostovoimaisia asiakkaita, (ulkolaisten) turistien ja businesspokien varassa keskusta on elänyt, etenkin arkipäivisin. Nyt juuri uutisoitiin, että Hietalahden halliin suunnitellaan uutta ravintolakeidasta ja muita vastaavia on tekeillä (valmistumassa), voiko näihin kaikkiin saada kannattavaa liiketoimintaa.

Markkinathan päättävät, mikä on kannattavaa liiketoimintaa. Yrittäjä laittaa omia rahoja kiinni, ja jos tulee tappiota, muuttaa konseptia tai lakkauttaa tappiollisen toiminnan. Ja älkää nyt ottako maataloutta tai turveyrittäjää esimerkiksi :)
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Markkinathan päättävät, mikä on kannattavaa liiketoimintaa. Yrittäjä laittaa omia rahoja kiinni, ja jos tulee tappiota, muuttaa konseptia tai lakkauttaa tappiollisen toiminnan. Ja älkää nyt ottako maataloutta tai turveyrittäjää esimerkiksi :)

Juuri näin. Tuskin yrittäjä tappiollista liiketoimintaa haluaa tehdä kovin pitkään. Yritystoiminnan tulee olla voitollista.


Kustannustaso Helsingin keskustassa on liian korkea. Sen takia asiakkaat hylkivät Helsingin keskustaa ja kivijalkakauppa ei pärjää siellä. Jos ei ole asiakkaita ei ole tuloja.

Nykyään asiakkaat voivat ostaa palveluita ja hyödykkeitä netin kautta riippumatta siitä missä palveluntarjoaja sijaitseekin. Rapakon takaa tuotteet tulevat nopeasti asiakkaalle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Juuri näin. Tuskin yrittäjä tappiollista liiketoimintaa haluaa tehdä kovin pitkään. Yritystoiminnan tulee olla voitollista.


Kustannustaso Helsingin keskustassa on liian korkea. Sen takia asiakkaat hylkivät Helsingin keskustaa ja kivijalkakauppa ei pärjää siellä. Jos ei ole asiakkaita ei ole tuloja.

Nykyään asiakkaat voivat ostaa palveluita ja hyödykkeitä netin kautta riippumatta siitä missä palveluntarjoaja sijaitseekin. Rapakon takaa tuotteet tulevat nopeasti asiakkaalle.

Totta. Ja markkinataloudessa vuokrat laskevat, jos on liian kallista. Miten se onnistuu Tukholmassa, jossa keskustan uusien työpaikkojen määrä kasvaa? Koska ajattelu ja palvelutarjonta poikkeaa Helsingistä. Ei kilpailla mm. nettiä tai Kehä III ulkopuolella olevia jättimarketteja vastaan. En ole vähään aikaan Tukholmassa käynyt, mutta silloin kun firmalla oli siellä konttori, työpaikat ja ihmiset olivat enemmän keskustassa ja sen lähellä kuin Helsingissä.

Ihan en mutulla mene, asiaa on tutkittukin:


e: pikavilkaisulla Helsingin keskustaan on tulijoita niille paikoille, jotka ovat jäämässä tai jääneet tyhjäksi. Muistan tv-ja radiokaupat Aleksilla, samoin urheilutarvikekaupan. Silloin ei juuri ollut (katu)kahviloita ja Ekberg Bulevardilla oli ainoita. Sekin koronan takia kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sijoittajat haluavat tehdä voittoa. Tämähän on ollut erittäin tärkeää sijoittajien kannata. Kiinteistöihin sijoittajat tavoittelevat tietenkin maksimaalissa tulosta sijoitetulle pääomalle. Nyt vain herää kysymys siitä onko kiinteistöihin sijoitettu liikaa pääomaa saavutettuun tulokseen nähden kun kivivijalkakaupat eivät kykene toimimaan kannattavasti.

Mikähän mahtaa olla panos per tulos suhde kiinteistöalalla Helsingin keskustassa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä asiassa Ohisalo on täysin oikeassa.
Onko? Alla suora lainaus tutkimuksesta:

"Autolla keskustaan asioimaan tyypillisesti tulevien keskiostos on suurin. Autolla suurempien ostosten kuljettaminen on helpompaa kuin muilla kulkuvälineillä. Autoilijat kuitenkin asioivat keskustassa suhteellisen harvoin, minkä vuoksi heidän tuomansa kokonaisostovoima on arviolta noin 8-18 prosenttia".

Muiden liikkumismuotojen suuri osuus liikevaihdosta perustuu siihen, että kaupungissa asuvat tekevät lähes kaikki ostoksensa sielä siis myös ruokaostotkset. Tuossa tutkimuksessa tarkkaillaan kaikkia ostoksia ei vain kivijalkoja ja yllättäen kukaan ei esim autolla käy keskustan Alepoissa ostoksilla. Oma villi veikkaus on, että erikoisliikeiden liikevaihdosta autollisten osuus voi olla suurempikin. No jokatapauksessa keskusta (heh) tulee tällä menolla näivettymään. Eihän sinne vihreän umelman toteutumisen jälkeen saada järkevästi kuljetettua sitä ostettavaakaan. Juuri oli hesarissa kirjoitus, miten metroa voitaisiin käyttää öisin tavaraliikenteeseen, mutta mitkä ovatkaan kustannukset. Ideahan on sinällään toimiva, jos työvoima on halpaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Elina Valtoselta osuvaa kritiikkiä Vihreille sotesta. Mallihan on kaikkien aikojen huonoin ja erityisesti vastoin kaupunkilaisten etua. Valtosella on uskottavuutta sanoa alla oleva, sillä hän irtaantui kokoomuslaisena kansanedustajana myös Sipilän hallituksen mallista:


Mielenkiinnolla seuraan itsekin, miten Ohisalon Vihreät epäonnistunutta mallia puolustelevat.

Todennäköisesti tapa on sama, josta Valtonen kirjoittaa. Kriitiset asiantuntijanäkemykset siirretään sivuun, ja mutua hehkutetaan? Esimerkiksi talousvaliokunnan lopullisesta lausunnosta on otettu pois toteamus, että uuden väliportaan hallinto tuo pysyviä lisäkustannuksia. Vuosisadan virhettä juostaan kasaan sammutetuin lyhdyin.

Erityisesti Helsingissä kannattaa katsoa, kenelle äänensä antaa. Kepun politiikkaa kaupungeissa hallitustasolla tukeville puolueille vai Kokoomukselle. Jos Kokoomus on suurin puolue, Vartiaisesta tulee pormestari Sinnemäen sijasta.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Elina Valtoselta osuvaa kritiikkiä Vihreille sotesta. Mallihan on kaikkien aikojen huonoin ja erityisesti vastoin kaupunkilaisten etua.
Todella hyvä teksti Elinalta, ja allekirjoitan täysin pettymyksen juuri Vihreitä kohtaan. On vaikea käsittää miten paljon kyseinen puolue muuttunut kymmenessä vuodessa. Se kitkuttaa mukana tiettyjä liberaaleja ympäristö- ja kaupunkilaisarvoja kalastaakseen ääniä, mutta näiden painoarvo on vähäinen uuden vasemmistosuuntauksen jaloissa. Olen tuntenut itseni pidemmän aikaa petetyksi. Kaksinaamainen puolue, jonka toinen naama on valmis uhraamaan toisen.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella hyvä teksti Elinalta, ja allekirjoitan täysin pettymyksen juuri Vihreitä kohtaan. On vaikea käsittää miten paljon kyseinen puolue muuttunut kymmenessä vuodessa. Se kitkuttaa mukana tiettyjä liberaaleja ympäristö- ja kaupunkilaisarvoja kalastaakseen ääniä, mutta näiden painoarvo on vähäinen uuden vasemmistosuuntauksen jaloissa. Olen tuntenut itseni pidemmän aikaa petetyksi. Kaksinaamainen puolue, jonka toinen naama on valmis uhraamaan toisen.
Kyllähän Vihreistä on jo pitkään (~15vuotta ja yli) puhuttu ns. vesimelonipuolueena, eli pinnalta vihreä, sisältä punainen. Ainoastaan tuo Vihreän kuoren paksuus on vaihdellut ja nykyisin ei kuorta tarvitse pahemmin edes rapsuttaa, kun se on sen verran ohut ja läpikuultava kerros, josta punainen väri puskee läpi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Todella hyvä teksti Elinalta, ja allekirjoitan täysin pettymyksen juuri Vihreitä kohtaan. On vaikea käsittää miten paljon kyseinen puolue muuttunut kymmenessä vuodessa. Se kitkuttaa mukana tiettyjä liberaaleja ympäristö- ja kaupunkilaisarvoja kalastaakseen ääniä, mutta näiden painoarvo on vähäinen uuden vasemmistosuuntauksen jaloissa. Olen tuntenut itseni pidemmän aikaa petetyksi. Kaksinaamainen puolue, jonka toinen naama on valmis uhraamaan toisen.

Hieman samaan asiaan otti kantaa Vihreiden kuntavaaliehdokas, ja yksi tunnetuimmista vihreistä Pekka Sauri. Vihreiden maine on todella negatiivinen, ja Sauri saa palautetta, jonka mukaan häntä voisi äänestää hyvin, mutta kun se ääni menee Vihreille...

Sauri nostaa esille yhden vihreiden perusongelman: olisi jotenkin ”oikeistolaista” huolehtia myös tulopuolesta menojen ohella.

 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän Vihreistä on jo pitkään (~15vuotta ja yli) puhuttu ns. vesimelonipuolueena, eli pinnalta vihreä, sisältä punainen. Ainoastaan tuo Vihreän kuoren paksuus on vaihdellut ja nykyisin ei kuorta tarvitse pahemmin edes rapsuttaa, kun se on sen verran ohut ja läpikuultava kerros, josta punainen väri puskee läpi.
Voi olla, mutta itse en tätä koskaan suostunut/kyennyt näkemään, ja olen kannattanut tätä puoluetta useamman vuosikymmenen ajan. Puolueessa on aina ollut kaiken sortin radikaaliaktivistia, mutta liberaalirunko on mielestäni pitänyt ytimen järkevän ja kaupunkilaisen politiikan keskiössä (omasta mielestäni siis). Vasta näiden vaalien jälkeen heräsin kunnolla katsomaan, että liberaalit on aika lailla syrjäytetty, ja heidän ydinarvonsa ovat kauppatavaraa vasemmistoaatteen edessä. Veikkaan, ettei moni Vihreiden äänestäjistä näe tätä vieläkään. Sinänsä ikävää, että jos yritän äänestää jotain fiksua Vihreätä valtaamaan puoluetta takaisin, annan todennäköisesti ääneni vain näille nykyvihreille, joita vastaan haluaisin äänestää.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Todella hyvä teksti Elinalta, ja allekirjoitan täysin pettymyksen juuri Vihreitä kohtaan. On vaikea käsittää miten paljon kyseinen puolue muuttunut kymmenessä vuodessa. Se kitkuttaa mukana tiettyjä liberaaleja ympäristö- ja kaupunkilaisarvoja kalastaakseen ääniä, mutta näiden painoarvo on vähäinen uuden vasemmistosuuntauksen jaloissa. Olen tuntenut itseni pidemmän aikaa petetyksi. Kaksinaamainen puolue, jonka toinen naama on valmis uhraamaan toisen.
Riippuukohan tämä kunnasta jossa asuu, koska itse olen viime kunnallisvaaleissa jättänyt äänestämättä Vihreitä juuri liian monen ehdokkaan lähes kokoomuslaisten mielipiteiden takia?
Pientä remonttia kaipaisin ehkä vaalijärjestelmään, että voisi jatkossa äänestää rauhassa haluamaansa henkilöä, eikä tarvitsisi kantaa huolta siitä hyötyykö joku itselle vastenmielinen ehdokas äänestäsi. Vihreillä kumminkin paljon hyviäkin ehdokkaita, joita voisin äänestää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aiempaan ydinvoimakeskusteluun liittyen Hesarissa oli eilen todella mielenkiintoinen ja hyvä juttu liittyen tuulivoimaan ja vetyyn.
Valitettavasti voi olla maksumuurin takana, mutta laitetaan tähän nyt yksi hyvä esimerkki jutusta. Menisi toki ilmastonmuutoskeskustelunkin alle, mutta täällä vihreiden ketjussa on ydinvoimaa jo pidempään puitu ja syystä.
Kun sähkö ladataan akkuun, joka pyörittää auton moottoria, hyötysuhde on ylivoimaisesti parempi kuin jos sähköllä tuotetaan ensin vetyä, joka sitten poltetaan auton polttokennoissa.
Vetyautossa sähkön sisältämästä energiasta 68 prosenttia menetetään ennen kuin auton pyörät pyörivät. Osa tästä häviöstä on tosin mahdollista käyttää hyväksi esimerkiksi elektrolyysilaitoksesta talteeen otettavana kaukolämpönä tai talvella auton lämmittämiseen.

SÄHKÖJÄRJESTELMÄN tasapainottaminen vedyllä on mahdollista. Tällaisessa tasapainottamisessa vetyä tuotetaan ensin sähköllä varastoon. Kun sähköstä on pulaa, varastoidusta vedystä tuotetaan sitten polttokennoilla jälleen sähköä.
Menetelmän ongelma on kallis hinta. Energiaa myös häviää matkan varrella enemmän kuin jos sähkö varastoitaisiin akkuihin.


Mielestäni tätä voi ihan yhtä hyvin siis soveltaa myös tuohon Wärtsilän ajatusmalliin, että tuulivoimalla voidaan korvata ydinvoimaa. Vaan kun hyötysuhde on aika hemmetin surkea, jos säätövoima kadottaa 30% energiasta siihen prosessiin ennen kuin se edes sitä tuottaa, niin käytännössä vaaditaan 1MW tuottamiseen 1,3MW verran voimaloita. Tätä laskukaavaa ei vain jostain syystä koskaan missään näy, eikä tuulivoiman hinnan laskemisessa myöskään koskaan näy sitä hintaa mitä se säätövoiman lisääminen sen tuulivoimalan yhteyteen maksaisi. Olisiko enää tuulivoima niin edullista kuin ydinvoima, tuskin.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Selitätkö vielä pointtiasi hiukan. Onko se, että Satu Hassi on samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa tässä se huono asia vai mikä?

Jos menee työmatkoissa 300€ kuukaudessa bensaan, niin kumpaan bensanveron nosto kolahtaa enemmän, siihen kummalla jää käteen 5k vai 2k kuussa? Kumpi ostaa teslan kun bensaveroa nostetaan?
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Se on varma asia, ettei autoilun kustannukset Suomessa alene vaan ovat pikemminkin nousussa. Vanha saastuttava autokanta on haittatekijä Suomessa. Autot maksavat liikaa. Jollain tavallalla valtio kerää rahaa autoilijoilta oli poltoaineen hinta mikä tahansa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysyin @Oto Hascakin pointtia. Kenties nyt sinulta sain vastauksen tulkitsemalla viestiäsi. Eli Satu Hassin vika on, että hän on väärässä ollessaan samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa, jotka ovat näin ollen myöskin tässä asiassa väärässä eikä sen mukaisesti lainkaan asiantuntijoita. Niinkö? En siis ota kantaa itse asiaan, vaan olen kiinnostunut siitä, mitä pahaa Satu Hassi tässä teki. Luotti ”vääriin” asiantuntijoihin?

Kyllä asiantuntijat ketä noin väittivät ovat väärässä. He voivat olla oikeassa siinä, ettei pienituloiset käytä rahaa bensaan suhteessa enempää kuin suurituloiset, mutta se johtuu silloin siitä, että heillä ei ole nykyhinnoillakaan varaa autoilla (en tiedä miten pienituloisista he puhuvat). Jos bensaveroa nostetaan, nimenomaan pienituloiset joutuvat entisestään rajoittamaan ajamisiaan tai kärsimään lompakossaan. Suurituloiset joko ajaa edelleen bensa-autolla tai ostavat teslan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös