Tuo on totta, että siinä missä taloudenkin kohdalla, tulee myös tasa-arvon kanssa raapaista vähän pinta-alan syvemmälle ja tuoda konkretiaa.Uskoisin myös, että lähes jokainen suomalainen kannattaa tasa-arvoa, mutta yhtälailla uskon myös, että termille löytyy erilaisia merkityksiä. Vihreiden intersektionaalinen vaihtoehto ei ymmärtääkseni ole kovin yleinen näkemys.
Tasa-arvo vaaliohjelmassa on aivan yhtä merkityksetön asia kuin mikä tahansa ylimalkainen iskulause. Vasta konkreettiset ehdotukset avaavat tarkemmin, mitä sillä todella tarkoitetaan. Joillekin tasa-arvo tarkoittaa, että kaikille taataan samat mahdollisuudet ja toiset ovat sitä mieltä, että lopputulokset pitää tasata. Kolmannet jotain muuta ja neljännet taas toista. Vihreät ovat hankalassa raossa, koska vihreitä arvoja ja tasa-arvoa kannattavat oikeastaan kaikki, joten pitäisi pystyä tarjoamaan uskottavia ja realistisia avauksia. Pelkät iskulauseet eivät riitä, koska eivät he erotu vasemmistosta mitenkään niiden avulla.
Oma tuntuma (näin ne asiat koetaan, höhö), että Vihreissä yritetään pysyä Kalifornian yliopistojen vauhdissa tasa-arvoasioissa, mikä menee ehkä vähän yli hilseen itselläni. Jos pitäisi veikata puolueiden jäsenistä, että mistä tuli suhteessa eniten osallistujia Suomen BLM-marsseihin George Floydin tapauksen myötä, niin Vihreät olisivat minun betsini. Kivahan se on tietysti inspiroitua jostain hurjat jazz-käsiaplodit saaneesta spoken word -puheesta Berkleyn luentosalissa koskien mustien oikeuksia Jenkeissä, mutta minun näkemykseni mukaan sieltä on hyvin vähän sovellettavaa Suomen politiikkaan tai kulttuuriin. Mutta se kai on sitä tiedostavinta tasa-arvopolitiikkaa, kun ei Suomessa ei ole riittävän raflaavia ongelmia ja kaiken sen analyysin ja tutkimuksen tekeminen suomalaisesta yhteiskunnasta on kovin työlästä, paitsi niille, joilla on ideologinen intohimo osoittaa valmiit vastauksensa todeksi.
Tämä nyt siis erittäin mutuileva räntti, mutta veikkaan Vihreiden näyttävän monien silmissä samalta kuin minulla. Jos tuon tasa-arvopieteetin saisi kallistettua kohti hiilineutraalia Suomea ja teknologista edistystä sen tueksi, niin Vihreät oikeasti erottuisivat edukseen.