Mainos

Vihreä liitto

• 1 455 023
  • 10 843

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Tuossa kevät-kesästä mietin loikkaamista Vihreiden äänestäjäksi, kun poliittinen kodittomuus vaivaa ja kaipaisi kattoa pään päälle, ainakin väliaikaismajoituksen.

Liian hapokasta.

- Liikaa keskitytään siihen ns. woketukseen (paremman termin puuttuessa).
- Talousvihreiden kirje jäsenille alkoi tyyliin ”tiedän, että talous on tylsää, mutta nyt pitäis vähän perehtyä meidän vaihtoehtobudjettiin”. Itse siis etsin liberaalia järkitalouspuoluetta, tai lähimmäksi osuvaa.
- Blogissa lähinnä pyöräteitä edustajien kotialueilla, Gazaan pitää saada tampooneja yms. Jos kosketaan valtakunnalliseen suomalaisia kattavasti koskevaan politiikkaan, niin se on lähinnä hallituksen vastustamista vailla sitä mitä itse tekisi. Toki oppositiossa tätä onkin, mutta valitettavan vähän Vihreät kertovat miten asiat pitäisi heidän mielestään tehdä, pl. suojella kaikki luonto ja valtion maksaa jokaisen suomalaisen ja kaikkien maailman vähäosaisten henkilökohtaiset tarpeet ja toiveet.
- Sofia Virran IG lähinnä kauhistelua kuinka hallitus on huono.

Oikeastaan kauttaaltaan miten syvemmälle Vihreisiin perehtyy, sitä enemmän se näyttäytyy juurikin identiteettipolitiikkaan keskittyvältä maailmanparannuskumbayaringiltä, jonka substanssiosaaminen tuntuu keskittyvän johon Särkijärven leväpitoisuuksiin, mutta muuta annettavaa ei sitten olekaan. Johan se näkyy siinä, että Atte Harjanteet ja muut ovat ns. secondary scoring -osastoa. Vähän toivo lepäsi, että Virran myötä talous nousisi isommin keskiöön, mutta näin ei näytä käyneen.

Vihreät ovat Vasemmistoliitto luontotwistillä, paitsi että vassareistakin löytyy parempaa ymmärrystä talouden päälle.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vähän toivo lepäsi, että Virran myötä talous nousisi isommin keskiöön, mutta näin ei näytä käyneen.

Tätä minäkin toivoin. Ja itseasiassa uskoinkin, mutta vielä se ei ainakaan ole realisoitunut. Minä rupesin itseasiassa facessa seuraamaan Virtaa, kun jossain haastattelussa alkukesästä puheli ihan fiksuja. Ainoa mikä facesta pomppaa silmille, on tosiaan tuo hallituksen huonouden taivastelu. Eikä siinä, sehän on opposition tehtäväkin, mutta esim demareilta tulee kyllä sanojen saatteeksi jotain omaakin ehdotusta, miten asiat hoidettaisiin paremmin...

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Oikeastaan kauttaaltaan miten syvemmälle Vihreisiin perehtyy, sitä enemmän se näyttäytyy juurikin identiteettipolitiikkaan keskittyvältä maailmanparannuskumbayaringiltä, jonka substanssiosaaminen tuntuu keskittyvän johon Särkijärven leväpitoisuuksiin, mutta muuta annettavaa ei sitten olekaan.

Olen itse aikanaaan Vihreitä äänestänyt mutta enää en pystyisi kuvittelemaankaan moista.

Viimeisin "ohhoh mitä tuubaa taas kerran" tuli nyt viikonloppuna kun Vihreät naiset Ry julkaisi Tampereen ampumisen jälkeen täysin järjettömän syyllistävän julkaisun jussa luki MIEHET, LOPETTAKAA NAISTEN TAPPAMINEN.

Nyt syyllistetään jo ihan suoraan kaikki miehet vastuulliseksi tapahtuneesta.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt syyllistetään jo ihan suoraan kaikki miehet vastuulliseksi tapahtuneesta.

Tämä on sitä parempaa maalittamista. Siinä ei ole mitään vikaa.

No joo, en minä kauhean tosissani ota noiden sisarpuolueiden tai alajaostojen tekemisiä yleensäkään. Kiusallisia toki usein sille emopuolueelle. Onhan noita töräyksiä tullut Kokoomusnuorilta, vasemmistonuorilta ja ties keltä. Varsinkin nuoriso hakee noilla sitä jalansijaa politiikasta, niin ymmärrän tavallaan jos välillä läikkyy yli.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Odotettavissa paheksuntaa ja parranpärinää:

Hyvä, että pohtivat. Siihen se sitten saisi jäädäkin.

"Nuorten mukaan yhä useampi elää suhteessa useamman puolison kanssa muodostaen monisuhteisia kumppanuuksia ja perheitä kuitenkin asettaen puolisot epätasa-arvoiseen asemaan lain edessä."

Tähänkin on ratkaisu; jos sinulla on useampia kumppaneita, älä mene naimisiin kenenkään kanssa, jos haluat välttää epätasa-arvoa puolisoiden osalta. Ja jos haluat mennä heistä jonkun kanssa naimisiin, hyväksy sitten se juridinen epätasa-arvo.

Jos nykyinen laki ei palvele pienen osan tarpeita, pitäisi lakia muuttaa. Minä taas näen toisinpäin; jos puhutaan kohtuullisen pienestä osasta ihmisiä, ei se ole se laki, jonka tulisi joustaa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hyvä, että pohtivat. Siihen se sitten saisi jäädäkin.

"Nuorten mukaan yhä useampi elää suhteessa useamman puolison kanssa muodostaen monisuhteisia kumppanuuksia ja perheitä kuitenkin asettaen puolisot epätasa-arvoiseen asemaan lain edessä."

Tähänkin on ratkaisu; jos sinulla on useampia kumppaneita, älä mene naimisiin kenenkään kanssa, jos haluat välttää epätasa-arvoa puolisoiden osalta. Ja jos haluat mennä heistä jonkun kanssa naimisiin, hyväksy sitten se juridinen epätasa-arvo.

Jos nykyinen laki ei palvele pienen osan tarpeita, pitäisi lakia muuttaa. Minä taas näen toisinpäin; jos puhutaan kohtuullisen pienestä osasta ihmisiä, ei se ole se laki, jonka tulisi joustaa.
Mikä on peruste sille että ei voi olla montaa laillista puolisoa?

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Minä taas näen toisinpäin; jos puhutaan kohtuullisen pienestä osasta ihmisiä, ei se ole se laki, jonka tulisi joustaa.
Itse lain järkevyydestä voi tietysti olla monta mieltä, mutta se, että laki koskettaisi kohtuullisen pientä osaa ihmisistä, ei mielestäni ole ihan relevantti peruste sen vastustamiselle. Iso osa laeista nimenomaan koskettaa kohtuullisen pientä osaa ihmisistä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mikä on peruste sille että ei voi olla montaa laillista puolisoa?

En minä tiedä?

Lähinnä ajan takaa sitä, että ei tuossa sen suuremmin eriarvoisuutta pääse syntymään, jos henkilöt itse tiedostavat tilanteen.

Jos kerran avioliitto (kahden henkilön muodostama virallinen suhde) ei vihreille nuorille merkitse enää samaa kuin silloin, kun sitä koskeva lainsäädäntö on tehty, ehkä sitten tällaisten ihmisten ei sellaista tulisi solmia ollenkaan?

edit. @Nahkasohva Avioliitto on kuitenkin edelleen valtaosalle tässäkin maassa tietyllä tavalla "pyhä" asia. Se on liitto, joka on solmittu KAHDEN ihmisen välille ja vahvistettu lailla. Koko avioliitto-käsite perustuu (länsimaissa) nimenomaan tuohon kahden ihmisen väliseen sopimukseen ja lupaukseen. Jos joku ei halua sitoutua pelkästään yhteen ihmiseen koko elämäkseen, silloin avioliitto ei ole hänen juttunsa. Paitsi toki jos hyväksyy sen, että ne muut suhteet jäävät juridisesti eriarvoiseen asemaan.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En minä tiedä?

Lähinnä ajan takaa sitä, että ei tuossa sen suuremmin eriarvoisuutta pääse syntymään, jos henkilöt itse tiedostavat tilanteen.

Jos kerran avioliitto (kahden henkilön muodostama virallinen suhde) ei vihreille nuorille merkitse enää samaa kuin silloin, kun sitä koskeva lainsäädäntö on tehty, ehkä tosiaan se ei ole se laki, jota pitää muuttaa.
Ei kai se kovin suuri kustannus taida olla? Mitäpä sillä on väliä, vaikka menisi kymmenen kanssa naimisiin. Mielestäni typerää, mutta ei kai sitä ole tarvetta keneltäkään kieltää.

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Kirkko ja osa papeista varmaan lukee näitä hikikarpalot silmillä, kun tietää millainen shitshow heitä odottaa tämän mahdollisen lakiinkirjaamisen jälkeen. Painetta tulossa taas lisää ns. vanhoillisilta kuin edistyksellisiltäkin, jotka lisäksi tappelevat keskenään. No, ehkä 2040 vuoden juttuja nämä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei kai se kovin suuri kustannus taida olla? Mitäpä sillä on väliä, vaikka menisi kymmenen kanssa naimisiin. Mielestäni typerää, mutta ei kai sitä ole tarvetta keneltäkään kieltää.

No, jonkun mielestä ei ole typerää, mutta jostain syystä se on silti kaikissa länsimaissa kielletty. Minusta se on itsessään jo vihje siitä, että ehkä tuollainen ei kuitenkaan ole sitten hyödyllistä tai järkevää.

Ja veikkaisin, että kustannuksia tulisi kyllä huomattavastikin, emme vain osaa niitä nyt nähdä kunnolla. Mitenkäs niinkuin lapsen huoltajuus? Olisiko sekin sitten kaikilla aviopuolisoilla? Saattaisi hieman kouluissa tulla tasapainottelua, kun se on sitä jo nyt isä- ja äitipuolten kanssa. Tai perinnönjako? Menisikö sekin kaikki ilman avioehtoa tasan jokaiselle puolisolle? Ja voisiko avioehdon tehdä vain yhden vaimon kanssa, mutta muiden kanssa jättää tekemättä?

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, jonkun mielestä ei ole typerää, mutta jostain syystä se on silti kaikissa länsimaissa kielletty. Minusta se on itsessään jo vihje siitä, että ehkä tuollainen ei kuitenkaan ole sitten hyödyllistä tai järkevää.
Nopeasti koetan pohtia, mitä haittaa laki toisi. Työmäärä ja kustannukset, muuta ei yhtäkkiä tule mieleen. Sinänsä siis minulle sopii lakimuutos, mutta typerää olisi mennä naimisiin kymmenen kanssa. Enkä missään nimessä lähde lakimuutosta millään tavalla ajamaan.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
edit. @Nahkasohva Avioliitto on kuitenkin edelleen valtaosalle tässäkin maassa tietyllä tavalla "pyhä" asia. Se on liitto, joka on solmittu KAHDEN ihmisen välille ja vahvistettu lailla. Koko avioliitto-käsite perustuu (länsimaissa) nimenomaan tuohon kahden ihmisen väliseen sopimukseen ja lupaukseen.
Ymmärrän toki pointin, mutta myös moniavioisuudessa avioliitto solmitaan kahden ihmisen välille. Ei siinä esim. kolme ihmistä mene keskenään naimisiin.

Tämä ei ole viittaus sinuun @Noppa10, mutta usein ihmettelen, että monet tuntuvat kokevan, että heidän oma avioliittonsa on jotenkin vaakalaudalla tai vaarassa, jos jollakulla muulla on hieman toisenlainen liitto. Tämä näkyi vahvasti varsinkin silloin, kun tasa-arvoisesta avioliittolaista keskusteltiin. Ihmetytti silloin ja ihmetyttää edelleen. En ainakaan itse kykene kokemaan, että muiden avioliitoilla tai niiden puuttumisella olisi omaan avioliittooni minkäänlaista vaikutusta – myönteistä tai kielteistä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nopeasti koetan pohtia, mitä haittaa laki toisi.

Niin, mikä on haitta kenellekin. Valtaosa tästä maasta on edelleen kristittyjä, joille avioliitto varmasti lähtökohtaisesti merkitsee enemmän kuin vaikkapa jollekin moniavioisuuden sallimasta maasta tulevalle.

Ennemminkin pohtisin, mitä hyötyjä lakimuutos toisi, että se kannattaisi toteuttaa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ymmärrän toki pointin, mutta myös moniavioisuudessa avioliitto solmitaan kahden ihmisen välille. Ei siinä esim. kolme ihmistä mene keskenään naimisiin.

Siis teoriassahan tämä lakimuutos saattaisi tuoda eteen tilanteen, jossa lapsella on 15 eri keskenään tasa-arvoista huoltajaa. Olisiko tämä sitten lapsen etu? Tai koulun/päiväkodin etu? Ja sitten, kun lapsen biologinen äiti menee tahollaan muutaman kerran uusiin naimisiin, on niitä huoltajia jo melkoinen liuta.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, mikä on haitta kenellekin. Valtaosa tästä maasta on edelleen kristittyjä, joille avioliitto varmasti lähtökohtaisesti merkitsee enemmän kuin vaikkapa jollekin moniavioisuuden sallimasta maasta tulevalle.

Ennemminkin pohtisin, mitä hyötyjä lakimuutos toisi, että se kannattaisi toteuttaa.
Ajattelin avioliittoa tuossa lähinnä suhteen rekisteröimisenä. Tokihan se on myös kristillinen instituutio ja niiltä osin kristityt tietysti saavat vapaasti omalta osaltaan päättää.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siis teoriassahan tämä lakimuutos saattaisi tuoda eteen tilanteen, jossa lapsella on 15 eri keskenään tasa-arvoista huoltajaa. Olisiko tämä sitten lapsen etu? Tai koulun/päiväkodin etu? Ja sitten, kun lapsen biologinen äiti menee tahollaan muutaman kerran uusiin naimisiin, on niitä huoltajia jo melkoinen liuta.
Jos pieni kevennys sallitaan, uskon, että se juuri olisi lapsen, päiväkodin ja koulun etu. Ainakin olisi aina varmasti joku, joka hakisi päiväkodista, istuisi vanhempainilloissa ja leipoisi vanhempainyhdistyksessä mokkapaloja. Enemmän olen huolissani nykyvanhempien väsymyksestä, vähäisestä ajasta ja kykenemättömyydestä kohdata ja kasvattaa lapsiaan.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ajattelin avioliittoa tuossa lähinnä suhteen rekisteröimisenä. Tokihan se on myös kristillinen instituutio ja niiltä osin kristityt tietysti saavat vapaasti omalta osaltaan päättää.

Niin siis lähinnä minä ajoin tuolla takaa sitä, että uskon tästä maasta löytyvän hirvittävän paljon enemmän niitä ihmisiä, joille se avioliitto tosiaan on pyhä asia ja tämän asian muuttaminen lailla nostaisi varmaan aikamoisen äläkän. Enkä puhu pelkästään päiviräsäsistä, vaan ihan tavallisistakin ihmisistä.

Saahan nuo polyamorisetkin nykylainsäädännön alla vapaasti päättää; ei heitä kukaan pakota menemään naimisiin, jos he sillä saattavat muut kumppanit eriarvoiseen asemaan.

Jos pieni kevennys sallitaan, uskon, että se juuri olisi lapsen, päiväkodin ja koulun etu. Ainakin olisi aina varmasti joku, joka hakisi päiväkodista, istuisi vanhempainilloissa ja leipoisi vanhempainyhdistyksessä mokkapaloja. Enemmän olen huolissani nykyvanhempien väsymyksestä, vähäisestä ajasta ja kykenemättömyydestä kohdata ja kasvattaa lapsiaan.

No, todennäköisesti osumatarkkuus paranisi kyllä. Toki jälkimmäiseen kappaleeseen lisähuomiona, että entäpäs se lapseen kohdistuva huomio, jos isällä/äitillä on 19 kumppania? (Tämä siis yleisesti, ei liittyen moniavioisuuteen)

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin siis lähinnä minä ajoin tuolla takaa sitä, että uskon tästä maasta löytyvän hirvittävän paljon enemmän niitä ihmisiä, joille se avioliitto tosiaan on pyhä asia ja tämän asian muuttaminen lailla nostaisi varmaan aikamoisen äläkän. Enkä puhu pelkästään päiviräsäsistä, vaan ihan tavallisistakin ihmisistä.

Saahan nuo polyamorisetkin nykylainsäädännön alla vapaasti päättää; ei heitä kukaan pakota menemään naimisiin, jos he sillä saattavat muut kumppanit eriarvoiseen asemaan.

No, todennäköisesti osumatarkkuus paranisi kyllä. Toki jälkimmäiseen kappaleeseen lisähuomiona, että entäpäs se lapseen kohdistuva huomio, jos isällä/äitillä on 19 kumppania? (Tämä siis yleisesti, ei liittyen moniavioisuuteen)
Kenenkään solmittu avioliitto ei lain muuttamisen jälkeen muuttuisi yhtään enemmän tai vähemmän pyhäksi vaan säilyisi aivan entisen kaltaisena. Toisten avioliitot ovat toisten asioita, ja kuuluvat vain heille.

Lapseen kohdistuvasta huomiosta olettaisin, että tuskin ainakaan päiväkodissa asia herättäisi kummempaa huomiota. Ajat ovat aika lailla muuttuneet.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Virkistävä idea vihreiltä. Lähinnä olisin kaivannut tähän lisäksi sitä, että jatkossa voisi avioitua myös eläimien, asioiden ja esineiden kanssa. Typerää rajata tätä ideaa vain moniavioisuuteen.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virkistävä idea vihreiltä. Lähinnä olisin kaivannut tähän lisäksi sitä, että jatkossa voisi avioitua myös eläimien, asioiden ja esineiden kanssa. Typerää rajata tätä ideaa vain moniavioisuuteen.
Jotenkin tästä tuli sellainen mattinykäsmäinen Bon voyage -tunne.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy