Jaa että Kiina rajoittaa päästöjään? Tuo on niin absurdi väite, että on varmaan täysin turhaa odottaa sinun esittävän jotain kättä pidempää mielipiteesi tueksi? Jos nyt kuitenkin löydät jonkun linkin, jossa Kiina puheidensa perusteella niin väittää tekevänsä, niin viitsitkö etsiä myös linkin, jossa se sama todistetaan tekojen tasolla? Ai ei löydy vain? No kas kummaa, mites se nyt silleen kun kuitenkin vakaasti olet sitä mieltä että niin on...
Kiinan hiili-intensiteetti on laskenut nyt yhdeksän vuotta peräkkäin. Tällä hetkellä Kiinan hiili-intensiteetin laskuvauhti on 3,5 - 4 % vuosittain. (vrt. EU 2,5 %)
http://imgur.com/rTYCDPa
Hiili-intensiteetti tarkoittaa päästöjä suhteessa tuotannon määrään.
https://ilmastotieto.files.wordpress.com/2014/08/bkt-ja-co2.png
Viime viikolla Kiina ilmoitti tavoitteekseen pysäyttää oman maansa osalta tuon oranssin viivan kasvun vuoteen 2030 mennessä.
Kiinan on helppo rajoittaa päästöjään, koska siellä ole ilmastonmuutoksen syistä ja seurauksista totaalisen kujalla olevaa ilmastoänkyrää oppositiota rääkymässä vastaan, ei ammattiliittoja puolustamassa oman eturyhmänsä saavutettuja etuja, eikä tarvitse sekoittaa päätään millään muillakaan lobbareiden ehdotuksilla. Voidaan vain kylmästi laskelmoida miten saavuttaa paras asema sellaisessa maailmassa jossa fossiilisten polttoaineiden käyttö ei enää kasva, ja sitten toteuttaa sitä politiikkaa. Ei ne kiinalaiset lämpimikseen ole investoineet 29 miljardia dollaria Saharan eteläpuolisen Afrikan energiasektoriin, suurimmaksi osaksi uusiutuviin, vuosina 2005-2012. Siellä tajutaan ettei hiili-intensiiviseen tuotantoon voi pitkällä tähtäimellä enää menestystään perustaa.
Samaan aikaan täällä harjoitetaan suorastaan kommunistista teollisuuspolitiikkaa, haikaillaan että valtio tekohengittäisi raskasta teollisuuttta jolla ei ole kilpailuedellytyksiä maailmanmarkkinoilla, jostain mustalaisten 'kultasormuksiin' rinnastuvista kipsikakka-altaista nyt puhumattakaan. No, täytyy demokratiaa sen verran arvostaa, että jos tämä on sitä mitä halutaan, niin then be it. "Sitä saa mitä tilaa", todellakin.
Tietysti se on helvetin typerää viiden miljoonan kansan pohjoisessa lämmittää kämppiään. Teiden auraaminen lumesta on jokseenkin väliaikaista turhuutta. Puhumattakaan katuvaloista teillä, joilla ei ole liikennettä.
Minä en paljon perusta suomalaisen jalan hiilijäljestä. Suomalaisten esimerkki ei paljon intialaista kulttuuria heilauta. Eikä kiinalaista kapilalistia.
Hiilijalanjälki on yksi näppärimmistä keinoista hallita nykyihmistä.
Ei se edes toimi ainakaan omalla kohdalla, koska tietääkseni kaikki käyttämäni lentokoneet olisivat lentäneet täsmälleen yhtä pitkän matkan vaikka olisin jättänyt niihin itse menemättä. Aivan vastaavasti me voidaan täällä tuprutella eikä sillä ole mitään käytännön vaikutusta ilmakehiin yms.
Jep jep, eikä suomalaisia tuotteita tarvitse yksittäisen kansalaisen suosia, kaupaksi ne menee kuitenkin. Eikä yksittäisen ihmisen maksamista veroista tarvitse paljon perustaa, verokertymä kun on joka tapauksessa kymmeniä miljardeja, se on sama maksaako joku perusduunari sen kymppitonninsa. Samalla tavalla se Suomen talous pyörii, käy yksittäinen ihminen töissä tai ei, ei siihen voi vaikuttaa. Kyllä on suorastaan aukotonta tuo teidän looginen ajattelu.
Ympäristöä raskauttavasti kuormittavan päästöjen lähteistä sentään olette osittain ihan hajulla. Kolme neljäsosaa keskivertosuomalaisen henkilökohtaisista päästöistä nimittäin syntyy asuntojen lämmittämisestä, liikenteestä ja lihansyönnistä, jakautuen suht tasan näiden kolmen kesken.