Vihreiltä äkkiseltään (maataloutta sen enempää itse tuntematta) kohtuullisia esityksiä maatalouden uudistamiseksi. Vihreät tukevat hallituksen 300 milj tukipakettia ja esittävät konkreettisia ratkaisuja tilojen talouden parantamiseksi kriisin yli.
Vihreiden kansanedustajien Satu Hassin, Jenni Pitkon ja Heli Järvisen ehdottamat keinot hallituksen maatalouden tukipakettiin 28.3.2022. Hallitus valmistelee parhaillaan 300 miljoonan euron kriisipakettia maatalouden auttamiseksi. Paketilla on pikaisesti turvattava viljelijöiden toimeentulo...
www.vihreat.fi
Luomumenetelmin laajentaminen tiloilla olisi varmasti yksi kestävä ratkaisu.
Itse luin kanssa samantapaisen artikkelin Vihreiden lehdestä.
Ukrainan sota on tehnyt energian ja lannoitteiden tuontiriippuvuuden näkyväksi. Hirvittävän tilanteen pienenä valopilkkuna on nähty mahdollisuus vihreän siirtymän nopeutumiseen, kun Venäjän fossiilienergiasta pyritään nopeasti eroon. Samalla tavalla lannoitteiden saatavuusongelmat voisivat...
verdelehti.fi
Todella hyvä juttu jos tämmöiset saadaan menemään läpi EU-tasolla, niin tässähän voi jopa käydä niin että tienaa maataloudella. Suomella on etu jos EU rupeaa kiertolannoitteisiin panostaamaan, kun meillä maa on niin harvaan asuttu, että täältä sitä kierolannoitusta löytyy jollain tapaa myös omasta takaa, eli jos vaikka metsätalouden poltetun puun tuhkat saadaan takaisin peltoon ravinteina on se meille massiivinen hyöty tälläisessa skenaariossa.
Ongelma vain tässä lienee se ettei muualla Euroopassa tulla suostumaan lannoitteiden verottamiseen korkeammin, koska luulen heille tärkeämpää olevan oma tuotanto kuin Suomalainen tuotanto. Suomalainen tuotanto taas ei voi yksin tälläisiä tuotantoa rajoittavia päätöksiä tehdä, tai varmasti Vihreiden mielestä voi.
Minulta peukku kaikelle tuotantoa rajoittavalle sääntelylle EU:n toimesta , koska se tietää parempia aikoja Suomalaiselle maataloudelle.
Edit- minusta on hieman koomista, että Nobelin rauhanpalkinto on annettu jenkille, joka maataloutta tehostamalla pelasti miljardi ihmistä. Nyt Vihreät yrittävät keksiä kaikkensa kuinka tappaa nuo miljardi ihmistä, siis taloudellisesti maataloudelle hyvä juttu, mutta itse en kyllä tykkää ihmisten kärsimyksestä.