Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kannattaa oikeasti tutustua siihen miten eurooppalainen logistiikkaketju toimii ja tuo esittämäsi juttu on nimenomaan haitattelua kun homma ei toimi noin. Ongelma ei tule korjautumaan ja se korostuu nimenomaan Suomessa, jossa polttomoottorit tulevat olemaan käytössä logistiikassa vielä pitkään.
Valmiin tuotteen logistiikka se on vasta kallista materiaalien ja raaka-aineiden liikuttelu on halvempaa kuin lopputuotteen, tämä siitä syystä, että lopputuotteen pitää olla myyntikelpoinen eli se on pakattava täysin eri tavalla kuin raaka-aineet.
Tällöin se vie myös enemmän tilaa ja kuljetusyksiköitä tarvitaan enemmän.
Mistään noista linkkaamistasi jutuista en löydä mainintaa siitä kuormituksesta, joka syntyy kuluttajan siirtymisestä kauppoihin. Toki postipakettikin pitää hakea jostain, mutta noissa nyt kuitenkin vertaillaan logistiikkaketjua vain kauppaan asti.

Sen tiedän varmuudella, että elintarvikkeiden logistiikan osalta ylivoimaisesti suurin ympäristökuormitus (siis logistiikkaan liittyen) syntyy siitä, kun kuluttaja siirtyy autolla kauppaan.
 
Harva urpo on Urpo Harva.

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kannattaa oikeasti tutustua siihen miten eurooppalainen logistiikkaketju toimii ja tuo esittämäsi juttu on nimenomaan haitattelua kun homma ei toimi noin. Ongelma ei tule korjautumaan ja se korostuu nimenomaan Suomessa, jossa polttomoottorit tulevat olemaan käytössä logistiikassa vielä pitkään.
Valmiin tuotteen logistiikka se on vasta kallista materiaalien ja raaka-aineiden liikuttelu on halvempaa kuin lopputuotteen, tämä siitä syystä, että lopputuotteen pitää olla myyntikelpoinen eli se on pakattava täysin eri tavalla kuin raaka-aineet.
Tällöin se vie myös enemmän tilaa ja kuljetusyksiköitä tarvitaan enemmän.
Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan.
" Suurin osa tuotteiden elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta. "

Eli tuotteiden päästöt eivät synny valmistusvaiheessa?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja lisätään nyt selvyyden vuoksi se, että itse en juurikaan osta uusia vaatteita, en kaupasta enkä verkkokaupasta, vaan suosin esimerkiksi Emmyn tyyppisiä käytetyn tavaran kauppoja. Näissäkin tosin ajoittain joutuu palauttamaan tilauksia, kun koot eivät täsmää, mutta heillä taitaa ainakin pääkaupunkiseudulla logistiikka toimia ihan omasta takaa melko hyvin ja tehokkaasti.
 
Harva urpo on Urpo Harva.

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
" Suurin osa tuotteiden elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta. "

Eli tuotteiden päästöt eivät synny valmistusvaiheessa?
Päästöjä syntyy myös valmistusvaiheessa mutta erona verkkokaupan ja kivijalkamyymälän välillä on nimenomaan siinä loppuvaiheessa.
Isojen verkkokauppojen varastot ovat vähintään yhden merimatkan takana Suomesta niin se yksi tilaus aiheuttaa suhteessa merkittävästi enemmän päästöjä kuin se suomalaisen kivijalkakaupan kautta tullut paketti. Toinen kuljetetaan isossa yksikössä lähes perille asti, toinen kuljetetaan huomattavasti pidempään itsekseeen.
Tähän päälle vielä tuosta palautusrumbasta tulevat päästöt + se, että tuote ei olekkaan enää myyntikelpoinen palautuksen jälkeen, jolloin se romutetaan ja sitä ei tehdä Euroopassa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mistään noista linkkaamistasi jutuista en löydä mainintaa siitä kuormituksesta, joka syntyy kuluttajan siirtymisestä kauppoihin. Toki postipakettikin pitää hakea jostain, mutta noissa nyt kuitenkin vertaillaan logistiikkaketjua vain kauppaan asti.

Sen tiedän varmuudella, että elintarvikkeiden logistiikan osalta ylivoimaisesti suurin ympäristökuormitus (siis logistiikkaan liittyen) syntyy siitä, kun kuluttaja siirtyy autolla kauppaan.
Tätä nykyä hyvin harvoin lähdetään pelkästään erikoisliikkeeseen kun ne sijaitsevat useasti kauppakeskuksissa yms. Ero tulee siitä, miten se kuljetusketju toimii varasto->noutopaikka se on huomattavasti tehokkaampi isoille erille kuin yksittäispakatuille tuotteille. Toki tähän tulee lisänä myös pakkauskulut yms. ja se palautus.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä nykyä hyvin harvoin lähdetään pelkästään erikoisliikkeeseen kun ne sijaitsevat useasti kauppakeskuksissa yms. Ero tulee siitä, miten se kuljetusketju toimii varasto->noutopaikka se on huomattavasti tehokkaampi isoille erille kuin yksittäispakatuille tuotteille. Toki tähän tulee lisänä myös pakkauskulut yms. ja se palautus.
Hyvin usein näihin kauppakeskuksiin kuitenkin kuljetaan autolla sen sijaan, että käytäisiin jalkaisin lähikaupassa tai julkisilla esimerkiksi työmatkan varrella kaupungin keskustassa.
 
Harva urpo on Urpo Harva.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin usein näihin kauppakeskuksiin kuitenkin kuljetaan autolla sen sijaan, että käytäisiin jalkaisin lähikaupassa tai julkisilla esimerkiksi työmatkan varrella kaupungin keskustassa.
Voisiko niillä hinnoilla olla jotain tekemistä tuon valinnan suhteen? Vrt esim. lähikorttelin K-Marketin vs. Prisman hintoja. Ja kun sieltä kauppakeskuksen Prismasta haetaan kerralla viikon ruoat ym, hoituu samalla myös muut tarpeet erikoiskaupoista.
Enemmän niissä kauppakeskuksissa on tarjontaa ja kaikki saman katon alla ostosten hoituen siellä paljon tehokkaammin kuin suhata julkisilla ympäri keskustaa alati harventuvien erikoisliikkeiden perässä jotka nekin pitkälti siirtyneet kauppakeskuksiin joihin autoilua ei ole hankaloitettu. Sama koskien pienten paikkakuntien tarjontaa.
Te vihreät olette kyllä hyvin vieraantuneita todellisuudesta tai haluatte kieltää sen.
 
"Tältä osin olemme saapuneet tilanteeseen, missä miltään osin harkitaan toimenpiteitä joiltain osin. Siltä osin myöhemmin osaamme sanoa pohditaanko rajoituksia näiltä osin."
- Krista Kiuru

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päästöjä syntyy myös valmistusvaiheessa mutta erona verkkokaupan ja kivijalkamyymälän välillä on nimenomaan siinä loppuvaiheessa.
Isojen verkkokauppojen varastot ovat vähintään yhden merimatkan takana Suomesta niin se yksi tilaus aiheuttaa suhteessa merkittävästi enemmän päästöjä kuin se suomalaisen kivijalkakaupan kautta tullut paketti. Toinen kuljetetaan isossa yksikössä lähes perille asti, toinen kuljetetaan huomattavasti pidempään itsekseeen.
Tähän päälle vielä tuosta palautusrumbasta tulevat päästöt + se, että tuote ei olekkaan enää myyntikelpoinen palautuksen jälkeen, jolloin se romutetaan ja sitä ei tehdä Euroopassa.
Eikö tämä mitä yllä kirjoitat ole ristiriidassa sen kanssa mihin aikaisemmin linkkasit ja viittasit (Posti)?

Totesit että: " Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan." Ja nyt kun katsomme mistä faktoista puhutaan, Posti kertoo linkkisi takaa: " Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta "

Eli, mitä se vihreä puhe on josta faktat puuttuvat? Jos uskomme Postia, ongelma ei ole loppujakelu loppuläyttäjälle.

MIelestäni perustelusi omille teeseillesi ovat nyt vähintääkin ristiriitaiset...
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikö tämä mitä yllä kirjoitat ole ristiriidassa sen kanssa mihin aikaisemmin linkkasit ja viittasit (Posti)?

Totesit että: " Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan." Ja nyt kun katsomme mistä faktoista puhutaan, Posti kertoo linkkisi takaa: " Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta "

Eli, mitä se vihreä puhe on josta faktat puuttuvat? Jos uskomme Postia, ongelma ei ole loppujakelu loppuläyttäjälle.

MIelestäni perustelusi omille teeseillesi ovat nyt vähintääkin ristiriitaiset...
Meinaatko, että yksittäispakattu vaate aiheuttaa vähemmän päästöjä kun se kuljetetaan asiakkaalle Saksasta kuin se, että sama vaate kuljetetaan Suomessa sijaitsevasta varastosta kivijalkaliikkeeseen samalla kun ne 100 kpl muita vaatteita.
Verkkokauppojen varastot ovat pääpiireittäin Saksassa, Ruotsissa tai vastaavissa maissa.
Kivijalkakauppojen varastojen ja jakelukeskusten määrä riippuu tuotteesta mutta ne kulkevat huomattavasti isommissa erissä kuin vain se yksi tuote.
Eli samassa tilassa kulkee useampia pakkauksia, jolloin päästöt yksittäistä tuotetta kohti ovat merkittävästi pienemmät.
Yksittäispakattuna ei tuotteita mahdu samaan tilaan saman verran ja silloin tuotteita yhdistellään kuljetusyksikköön, jolloin täyttöaste ei ole optimaalinen.

Eli et taida ymmärtää mistä puhutaan, mutta viherpesua on väittää kivijalka liikkeen olevan pahempi kuin verkkokauppa, jossa palautusprosentti on merkittävästi isompi kuin kivijalassa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Jani82 tässä ei ole kysymys minun ymmärryksestäni. Kysymys on, miksi linkkaat Postin sivuille artikkeliin joka ei tue omaa näkemystäsi? Debatissamme ei ole kyse päästöistä tai vihreistä, vaan siitä kuinka perustelet omat näkemyksesi.

Olethan lukenut linkkaamasi artikkelit etukäteen?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran tulen väliin huutelemaan, että olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus (on kai näitä tehtykin), jossa otettaisiin tarkasteluun juurikin kauppakeskusten tarjoamat edut tai mahdolliset haitat energiankulutuksen/hiilijalanjäljen näkökulmasta ja verrattaisiin vielä niitäkin keskenään tyyliin ns. perinteiset "automarketit" vs. keskukset hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella, esim. Tripla/Sello vastaan Jumbo. Jotenkin maalaisjärjellä ajatellen joku Triplan tapainen voisi olla se ideaalisin ratkaisu; kauppojen, erikoisliikkeiden ja ravintoloiden keskittymä, joka palvelee erinomaisesti myös julkisilla liikuttaessa.

Edit. Toisaalta hyvin julkisilla tavoitettavissa olevat kompaktit kaupunkien keskustat toimisivat myös hienosti, tällöin myös kivijalkaliikkeet saataisiin pysymään pystyssä.
 

Byvajet

Jäsen
Sen verran tulen väliin huutelemaan, että olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus (on kai näitä tehtykin), jossa otettaisiin tarkasteluun juurikin kauppakeskusten tarjoamat edut tai mahdolliset haitat energiankulutuksen/hiilijalanjäljen näkökulmasta ja verrattaisiin vielä niitäkin keskenään tyyliin ns. perinteiset "automarketit" vs. keskukset hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella
Ympäristön näkökulmasta on yleensäkin järjetöntä, että jokainen käy hakemassa itse tarpeensa. Ne pitäisi jakaa sähköautoilla koteihin.

Se vaatisi kuitenkin kylmäsäilytystilan, johon tarpeiden toimittajalla olisi pääsy.

Yksi vaihtoehto on se, että lähikauppojen sijaan olisi kävelymatkan etäisyydellä kodista olevia lähisäilyttämöitä, joista voisi hakea kauempaa tuodut tuotteet. Sen sijaan että kävelisi 200 metrin päässä olevaan lähikauppaan, kävelisi 200 metrin päässä olevaan säilyttämöön, jonka lokerikosta ja kylmälokerikosta saisi omalla tunnusluvulla omat tarpeensa.

Ideologisessa maailmassa tietenkin käveltäisiin ihan niihin perinteisiin lähikauppoihin. Joka tapauksessa ihmisten liikkuminen palveluiden piiriin pitäisi saada loppumaan, koska tekee sen millä tavalla tahansa, se on haitallista ympäristölle. Pyöräilykin kuluttaa luonnonvaroja, joskin on toki hyödyllistä terveydelle. Terveyskin sitten taas kuitenkin tuppaa olemaan haitallista ympäristölle.
 
”Espoon kaupunki etsii Espoo Innovation Gardenin innovaatioekosysteemin orkesterointiin tiimin vetäjää. Tehtävänä olisi törmäyttää ja verkottaa sekä ymmärtää startupien kasvupolun eri vaiheet.”

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Te vihreät olette kyllä hyvin vieraantuneita todellisuudesta tai haluatte kieltää sen.
Niin minä puhun lähinnä nyt omasta puolestani. Päiväni rullailevat siten, että ajan fillarilla (80-luvun Helkama, Torista 50 euroa) 2,5 km asemalle, hurautan junalla töihin ja samaa reittiä takaisin. Paluumatkalla käyn kaupassa aseman vieressä olevassa kaupassa. Joskus menen erikseen kauppaan jalan tai fillarilla kilsan päähän. Kun on paljon lunta, menen asemalle kävellen ja joskus bussilla. Vaatteita, lähinnä kauluspaitoja ja sen sellaista, tilailen tosiaan lähinnä erilaisista käytettyjen merkkivaatteiden liikkeistä. Alusvaatteet, kengät ja housut käyn ostamassa Helsingin keskustan tavarataloista junalla. Sporttivaatteet ja lenkkarit tilaan netistä yleensä niin, että katson edellisvuoden malleja halvemmalla, ei siksi etteikö fyrkka riittäisi muihin, vaan siksi että minusta on tyhmä maksaa turhasta ja samalla hävikki pienenee. Koon tiedän kyllä, joten en juuri koskaan palauta näitä tuotteita.

Ymmärrän kyllä, että tämä voi olla todellisuudelle vierasta toimintaa. Kuviota vähän sotkee se, että omistan myös auton, jota pääasiassa vaimoni käyttää työmatkoihin. Hän myös käy autolla työmatkalla kaupassa. Itse kuljen junalla osin ekologisuuden takia, mutta erityisesti siksi, että autoilu on minusta typerän tuntuista hommaa, eikä siinä ole samalla mahdollista esim lukea.

En kyllä tajua, miten kaikki tämä liittyy ketjun aiheena olevaan poliittiseen puolueeseen. En ole ihan varma, onko heillä ollut jotain tähän liittyviä avauksia hiljattain, ehkäpä.
 
Harva urpo on Urpo Harva.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ohisalo nosti kokouksessa esiin taistelun hakaristilippuja vastaan. Jeebus sentään kun jaksavat tuollaista naurattavaa marginaaliryhmää ”maalittaa” ja pelotella sillä jotain ilmeisen hölmöjä kannattajiaan. Jännä kun taistelu jengirikollisuutta vastaan kiinnosta vaan jotkut säälittävät kaljut mammanpojat.
 
Dee Dee Ramone on being in a rehabilitation center: “That was fucked up. They also made me play volleyball. It was a nightmare.”

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestarit 2021, Greta Thunberg
Ohisalo nosti kokouksessa esiin taistelun hakaristilippuja vastaan. Jeebus sentään kun jaksavat tuollaista naurattavaa marginaaliryhmää ”maalittaa” ja pelotella sillä jotain ilmeisen hölmöjä kannattajiaan. Jännä kun taistelu jengirikollisuutta vastaan kiinnosta vaan jotkut säälittävät kaljut mammanpojat.
Kansanedustajien tehtävä valmistella valtion budjetti ja säätää lakeja, jonka ylläpitäminen kuuluu poliisille. Jengirikollisuus kun on jo lailla kielletty, on poliitikkojen työ tehty ellei poliisi näe nykyisiä lakeja tai resursseja riittämättömäksi.

Meillä on lähitulevaisuudessa ennakkotapaus natsilipuista, minkä jälkeen eduskunnan tulee ottaa tarkempi kanta niiden laillisuuteen. Jos ne halutaan kieltää, kuuluu se työ kansanedustajille, eli puolueen puheenjohtaja puhuu ihan oikeasta asiasta, eikä sisäministerin asemassa astu poliisin toimivaltaan kuuluvalle alueelle.
 

Huapala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohisalo huolestunut hakaristilipuista, samalla ruotsinlaivalla maahanmuuttajat joukkoahdistelee, raiskauksiakin tutkittavana. Helsingin kielilukiossa samoin maahanmuuttajat joukkotappelevat, näitähän riittää joka lähtöön. Ei siinä, että haluaisin hakaristilippuja näkyvän julkisilla paikoilla.

Näistä ei tainnut kommenttia tulla? Aikamoisessa pellemaailmassa kyllä elämme.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ohisalo huolestunut hakaristilipuista, samalla ruotsinlaivalla maahanmuuttajat joukkoahdistelee, raiskauksiakin tutkittavana. Helsingin kielilukiossa samoin maahanmuuttajat joukkotappelevat, näitähän riittää joka lähtöön. Ei siinä, että haluaisin hakaristilippuja näkyvän julkisilla paikoilla.
Hakaristilipuista puhutaan mutta kyllä nämä Isis-liput ovat 2021 paljon vaarallisempi juttu, jos siis alkavat leviämään. Mutta eihän näistä vihreiden toimesta puhuta mitään, halutaan vain kriisimaista lisää nuoria miehiä Suomea kansoittamaan.

 
******************************************** The only card I need is the Ace of Spades *********************************************

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Yhteiskunta ei vieläkään kohtele jokaista jäsentään reilusti eikä tarjoa samoja mahdollisuuksia. Se on edelleen yhteiskunta, jossa ihmisoikeuksien vastaisia eheytyshoitoja ei ole kriminalisoitu. Jossa kadulla heilutetaan hakaristilippua ja jossa alkuperäiskansalla ei ole oikeutta päättää omasta kulttuuristaan, Ohisalo mainitsi epäkohtia.

Tässä vielä tämä ja totesi myös rakentavansa feminististä yhteiskuntaa. On nää hemmot omaan makuuni aivan harhateillä.

Kansanedustajien tehtävä valmistella valtion budjetti ja säätää lakeja, jonka ylläpitäminen kuuluu poliisille. Jengirikollisuus kun on jo lailla kielletty, on poliitikkojen työ tehty ellei poliisi näe nykyisiä lakeja tai resursseja riittämättömäksi.
Anna sitä kaikki kestää. Eli selvästi kasvava ja jo nyt laajempi yhteiskunnallinen ongelma ei täten ole sellainen johon poliitikot ottaisivat kantaa, mitään tehtävää ei enää asian osalta ole, mutta hakaristilipun voi kieltää ja nostaa linjapuheeseen - niin saatanan noloa.

Tällä logiikalla tuskin kannattaa sitten puhua veroasioistakaan, sen hoitaa verottaja.
 
Viimeksi muokattu:
Dee Dee Ramone on being in a rehabilitation center: “That was fucked up. They also made me play volleyball. It was a nightmare.”

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestarit 2021, Greta Thunberg
Anna sitä kaikki kestää. Eli selvästi kasvava ja jo nyt laajempi yhteiskunnallinen ongelma ei täten ole sellainen johon poliitikot ottaisivat kantaa. Tuskin kannattaa sitten puhua veroasioistakaan, sen hoitaa verottaja.
Kyllähän veroista voidaan puhua ja niistä on tällä viikolla jopa sovittu, minkä näkee hyvin seuraamalla Petteri Orpon itkupotkuja Twitterissä.

Ohisalo on samaan aikaan sisäministeri ja puolueensa puheenjohtaja, minkä erottaminen on joskus vaikeaa ellei mahdotonta. On tärkeää, että puheenjohtajana puhuessaan hän ei astu sille alueelle, joka kuuluu ministerialueensa toimivallan piiriin. Rajan yli astuminen sallitaan oppoistiopoliitikoille, joille ei ole samanlaista vastuuta. Mutta ministerillä on oikeus ja velvollisuus puolueen puheenjohtajana nostaa esille sellaisia asioita, joihin liittyvää lakimuutosta puolue haluaa ajaa.

Onko laissa tällä hetkellä rikollisjengeihin liittyviä lainsäädännöllisiä ongelmia vai miksi niistä pitää puhua? Luulisi kaikkien tietävän, että natsilippujen asema lainsäädännössä tarvitsee tarkempaa tutkiskelua ja tauolle siirtyvä virheiden puheenjohtaja on tänään ilmaissut kantansa. Vaikka hän on sisäministeri, hän on tehnyt aivan oikein. Väärin hän olisi tehnyt siinä vaiheessa, jos olisi sanonut, että poliisin pitää puuttua asiaan, vaikka tämänhetkisen oikeuspäätöksen perusteella liput ovat laillisia.

Natsiliput halutaan kieltää niin oikealla kuin vasemmalla ja niiden kieltämistä vastutetaan niin oikealla kuin vasemmalla. Sen sijaan tämä keskustelu osoittaa taas sen, että aiheen sijaan palstan persuja vituttaa yli kaiken, että sisäministerin salkku on vihreillä. Feministikin mainittu.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
"....ja jossa alkuperäiskansalla ei ole oikeutta päättää omasta kulttuuristaan."

Flirttaileeko Ohisalo etnonationalistien kanssa? Rajat kiinni- porukka varmaan taputtaa käsiään.

Tai sitten Ohisalo viittaa saamelaisiin. Tämä ajatus, että saamelaiset ovat jotenkin "alkuperäisempi kansa" kuin ns. kantasuomalaiset (ovat he sitten suomen tai ruotsinkielisiä), on kyllä niin yksisilmäistä historiaa. Suomalaiset EIVÄT vaeltaneet tänne joskus parituhatta vuotta sitten Volgan mutkan takaa, kuten taannoin koulussa opetettiin. Maahanmuuttajia on ollut jääkauden jälkeen aina, epätasaisina virtoina ja tästä tilkkutäkistä "meidät" on rakennettu. Samisavolaisen ja Henrikanderssonin sukutausta saattaa olla Fennoskandian niemimaalla vanhempi kuin Aslakjannokin. Kaikilla on täällä oikeus olla ja rakentaa yhdenvertaisesti tulevaisuuttaan. Luulisi, että alkuperän korostaminen ja kulttuurien sulkeminen sisäänpäin sopii huonosti vihreiden globaalille ajattelulle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai sitten Ohisalo viittaa saamelaisiin. Tämä ajatus, että saamelaiset ovat jotenkin "alkuperäisempi kansa" kuin ns. kantasuomalaiset (ovat he sitten suomen tai ruotsinkielisiä), on kyllä niin yksisilmäistä historiaa.
Taitaa tuo alkuperäiskansan määritelmä tulla ainakin joistain YK:n sopimuksista, joihin Suomi on sitoutunut, eikä mistään yksisilmäisyydestä.
 
heavy - löylyhuoneen vaarallisimmat mielipiteet jo vuodesta 2021.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onhan siellä joillain ainakin puheissaan ihan järkeviäkin kannanottoja, mutta toteutus ainakin nykyisellä linjalla ja johdolla on kaukana noista haaveista. Pitkä on matka, varsinkin kun sieltä on suurin osa esim. talousosaamisesta siirretty kokonaan sivuun tai ainakin taka-alalle ja keskitytty vain siihen omaan pieneen kuplaan. Tuskin puolueen johdossa kuitenkaan suurempaa muutosta hyväksytään ja jatketaan vain omalla kapealla ideologialla ratsastamista välittämättä suuremmin isosta kuvasta sekä miellyttämällä omaa fanaattista kannattajajoukkoaan. Toivottavasti pysyvät seuraavien eduskuntavaalien jälkeen kaukana hallituksesta pidempäänkin.

Varapuheenjohtajistoon pyrkivä Harjanne vaatii vihreistä nykyistä moniäänisempää puoluetta.

– Ja vaikka ilmastokriisi ja luontokato varjostaakin väistämättä kaikkea politiikkaa, ja vaikka niiden torjunta lepääkin edelleen ihan liikaa meidän harteilla, pitää meidän ottaa tilaa ja osoittaa johtajuutta myös muissa teemoissa. Talous ja työllisyys? Turvallisuus? Sosiaaliturva? Näihin ja moneen muuhun meidän riveistä löytyy ihan valtavasti osaamista, intoa ja painavaa sanottavaa, Harjanne sanoi ehdokaspuheessaan.

Harjanne kertoi saaneensa palautetta vihreiden linjan kaventumisesta.

– Kun kuuntelen, miten moni tuttu ja tuntematon puhuu nyt vihreistä, meistä piirtyy kapea-alainen ja jopa ylimielinen kuva. Osasyy on pahantahtoinen vääristely. Mutta: vaalitulos oli selkeä, eikä tosiasioita käy kiistäminen: on sitä vikaa meissäkin, Harjanne viittasi kuntavaalitappioon.
 
Two wrongs don't make a right, but they make me feel a whole lot better.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiinnostava vaalitulos, vaihtoon lähti koko vanha vpjsto. Lieneekö koskaan ollut myöskään Vihreiden puheenjohtajistossa henkilöä, joka avoimesti kannattaa ydinvoimaa?

Mitenkään selvä valintahan tuossa ei ole se, kuka on seuraava sisäministeri, mutta toivoisin puolueelta rohkeutta sen ennalta selkeimmän, eli Suomelan valinnan sijaan - varsinkin kun hän ei ollut nyt vaalin ykkönen, vaikkei sillä suoraa merkitystä tähän olekaan. Voisi tehdä heille hyvää.
 
JOE E. TATA! \o/

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
Kiinnostava vaalitulos, vaihtoon lähti koko vanha vpjsto. Lieneekö koskaan ollut myöskään Vihreiden puheenjohtajistossa henkilöä, joka avoimesti kannattaa ydinvoimaa?
Vihreille mielestäni hyvä tulos yllä olevasta syystä ja ylipäätään Harjanteen valinnasta. Puhtaasti arvaten, Harjanne saa toisen tuuraustehtävän (pj ja min), koska vastuu jaetaan.
 

Alejandro

Jäsen
- mutta muuten on todennäköisesti hiljaisempaa kaikkien änkyräpuolueiden vastustaessa.
Niinpä. Orpo ei vakuuta sellaiselta puheenjohtajalta, jonka johdossa Kokoomus ottaisi kannabismyönteisen kurssin. Keskustan tapauksessa tätä voitaisiin myydä maaseudun elvyttäjänä, esimerkiksi Tanskassakin maanviljelijät ovat iloisesti alkaneet viljelemään hamppua, mutta Saarikko ei varmasti tällaista linjamuutosta tee. Suomen virallisen eläkepuolueen, eli SDP:n, kannasta ei tarvitse heittää mitään arvailuja. Kannapis on kannapis ja huume kovempiin aineisiin, ugh. Purrallakin näyttää olevan porttiteoria hallussa.

Tosiaan kerrankin kehut vihreille.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Jukurit - TPS
  • 4.55
  • 4.10
  • 1.67
Lukko - KooKoo
  • 1.63
  • 4.60
  • 4.30
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy