Löysinkin heti tutkimustuloksia, tosin nämä on vuodelta 2016:
Minusta siis näyttää, että erot maalaisten ja kaupunkilaisten autoilussa ovat liioiteltuja. Lisäksi kun muistetaan, että kaupunkilaisia on kokonaisuudessaan todella paljon enemmän, niin kaupunkilaisten ajamat matkat ovat moninkertaiset maalaisten ajamiin verrattuna.
Lähde traficom ja täältä löytyy täydellisempiä tietoja: Henkilöliikennetutkimuksen 2016 tuloksia taulukoina | Traficom
Matkaluku, matkaa/henkilö/vrk | |
henkilöauto, | |
kuljettaja | |
sisempi kaupunkialue | 0,89 |
ulompi kaupunkialue | 1,35 |
kaupungin kehysalue | 1,506 |
maaseudun paikalliskeskukset | 1,487 |
kaupungin läheinen maaseutu | 1,411 |
ydinmaaseutu | 1,468 |
harvaan asuttu maaseutu | 1,298 |
koko maa | 1,24 |
Matkan keskipituus, km/matka | |
henkilöauto, | |
kuljettaja | |
sisempi kaupunkialue | 16,957 |
ulompi kaupunkialue | 17,212 |
kaupungin kehysalue | 19,109 |
maaseudun paikalliskeskukset | 17,114 |
kaupungin läheinen maaseutu | 23,259 |
ydinmaaseutu | 20,982 |
harvaan asuttu maaseutu | 24,316 |
koko maa | 18,861 |
Matkasuorite, km/henkilö/vrk | |
henkilöauto, | |
kuljettaja | |
sisempi kaupunkialue | 15,086 |
ulompi kaupunkialue | 23,237 |
kaupungin kehysalue | 28,775 |
maaseudun paikalliskeskukset | 25,457 |
kaupungin läheinen maaseutu | 32,807 |
ydinmaaseutu | 30,806 |
harvaan asuttu maaseutu | 31,568 |
koko maa | 23,396 |
Minusta siis näyttää, että erot maalaisten ja kaupunkilaisten autoilussa ovat liioiteltuja. Lisäksi kun muistetaan, että kaupunkilaisia on kokonaisuudessaan todella paljon enemmän, niin kaupunkilaisten ajamat matkat ovat moninkertaiset maalaisten ajamiin verrattuna.
Lähde traficom ja täältä löytyy täydellisempiä tietoja: Henkilöliikennetutkimuksen 2016 tuloksia taulukoina | Traficom