Vihreä Liitto

  • 1 403 893
  • 10 661

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän koontia Vihreiden viime aikojen politiikasta:
- Krista Mikkosen ehdotus sähköautolainojen valtiontakauksesta oli typerä (sitä se oli minunkin mielestäni)
- Pekka Haavisto on törttöillyt Mitsubishillä Krunikassa
- Espoolaisvaltuutettu Kauste on käyttäytynyt huonosti Twitterissä

Oliko jotain muita tapahtumia viime aikoina?
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seiskalla tuskin on mitään poliittisia tarkoitusperiä, jos nyt ihan rehellisiä ollaan. Sen ainoa tehtävä on tehdä voittoa.
Tämä pätee yleisemminkin mediaan ja lehdistöön, lukuunottamatta niitä medioita, joiden tarkoituksena on levittää omistajan propagandaa (puoluelehdet, uskontoihin liittyvät lehdet tms.). Tietysti lehdistö kertoo meille lukijoille, kuinka heidän tavoitteenaan on sivistää, tuoda lukijoille oikeaa tietoa jne => "tiedonvälitys päätehtävänä". Tämä tiedonvälitys on kuitenkin sivuseikka. Omistajien intresseissä on saada rahalleen tuottoja, ja esim. osakeyhtiölaki lähtee tästä yhtiön perusideana. Niin Sanoma, Alma, Otava, WSOY, Aller kuin muutkin kustantajat tekevät kustannustoimintaa tehdäkseen rahaa omistajilleen. Se tuntuu unohtuvan, kun median roolista puhutaan. Jokainen voi sitten lompakollaan äänestää, kuinka paljon haluavat tukea mitäkin mediaa. (Poislukien YLE, jonka toimintaa rahoitetaan verovaroin, joten YLE:ä tuetaan joka tapauksessa.) YLE:n tehtävänä on tiedonvälitys, mutta koska YLE:n johto valitaan poliittisin perustein, ei YLE:kään riippumaton lähde ole, vaan siihen niin kuin kaikkeen muuhunkin mediaan tiedontuottajana tulee suhtautua kriittisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tähän on poliittisessa journalismissa tultu. Seiska-lehti roikkuu ulkoministerin auton perässä kyttäämässä ajo- ja pysäköintivirheitä. Ei tuon auton kuski kenties ihan putkeen vedä, mutta tällainen touhu vahvistaa kuvaa poliittisesta vainoamisesta. Noissa oletetuissa rikkeissä on aika paljon tulkinnanvaraa, toki Seiska tarjoaa auliisti omiaan.

Ehkä ihan tästä ei ollut kyse. Seiska hakee lukijaprofiiliaan kiinnostavia aiheita, jotka myyvät kuten @nummenkallio totesi ja @Dennis jatkoi laajentaen käsitystä kaupallisuudesta. Sivutuotteena tulee sitten muutakin.

Mitä Haavistoon tulee, kannattaisi keskittyä ajamiseen kun ajaa. Minusta Haavistoa voi arvostella tasan samalla tavalla heikosta ajamisesta kuin jotain kokoomuslaista johtajaa, joka vähät välittää liikenneturvallisuudesta Haaviston tapaan. Kokoomusjohtajia on jäänyt kiinni erilaisista liikennerikkeistä ja heidän sakkojaan, syytettä ja mahdollista oikeudenkäyntiä on seurattu seiskaa myöten. Parempi seurata julkisesti. Enemmän näkisin ongelman, jos isot poliitikot ja johtajat välttäisivät seurannan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän vuoksi tuskin kannattaa kiirehtiä ostamaan heti ensi käänteessä, vaikka hallitus lupaa suurin piirtein kuun taivaalta ja nopeimmalle pari tähteäkin. Hinta tosiaan muuttuu aikanaan.
Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoa, kuinka moni ihminen rakentaa de facto elämäänsä sen varaan, mihin suuntaan joku yksittäinen veroetu tai korkovähennysoikeus kulkee lainsäädännössä. En väitä, etteikö niillä olisi merkitystä, mutta uskon, että tärkeämpää on ihmisen tarve autolle tai tilillä poltteleva raha. Erilaiset valtion tuet toimivat lähinnä katalyyttina, jolla voidaan ohjata kulutusta pari napsua haluttuun suuntaan.

Mikkosessa silti kiteytyy se, miksi valtaa kannattaisi jakaa niille, jotka pystyvät sillä asioimaan. Muuten jälki on just tämännäköistä, ei hyödytä enää edes omaa leiriä. Ohisalo on siitä poikkeus, valitettavasti, että tietää tekevänsä yleistä mielipidettä vastaan päätöksiä, samoin Haavisto. Onko Suomen etu, ei sekään ole liiemmin prioriteeteissa korkealla.
Rehellisille kepulaisille, otaksun? (lihavointi minun)

Hetken näytti siltä, että kun itselleen valehtelusta huolimatta case-Haavistossa ottivat tappion, alkaa jonkun sortin sokka irti -vaihe. Toisin sanoen, kun asema taisi mennä sekä 2023 että 2024 vaaleissa, ei enää ole niin väliä.
Ismo Leikolaa lainatakseni: nyt oli sellainen silta, että aasikin hukkui.

Ei voi mitään, mutta tästä lainatusta tulee kyllä suora mielleyhtymä taannoiseen IS:n tenttiin ja siinä Haapala/ Ohisalo väittelyyn. Hyvin Wallu vetää puolueen linjalla.
En tiedä tarkalleen, mistä puhut, eikä oikeastaan edes kiinnosta. Millään "puolueen linjalla" tuskin vetelen, kun en 1) kuulu puolueeseen tai 2) äänestä puoluetta.

En usko, että monikaan Keskustalainen vastustaa sähköautoja. No kaasuvetoiset voivat kyllä olla suositumpia noin teoriassa, parhaassa tapauksessahan sitä voisi tankata omasta säiliöstä.

Mutta tuohon lainattuun, että nyt demaritkin alkoivat epäillä. Vastustaakohan nekin sähköautoja?

Hallituskumppanit tyrmäävät täysin vihreän ministerin autoidean – ”Jalat ilmassa ja laukalla eteenpäin”
Ei tässä tarvitse kenenkään vastustaa mitään. Riittää, että haistaa poliittiset irtopisteet. Sähköautot eivät liity tällä hetkellä suurimman osan elämään. Jos arvioi kansalaisten tunteita asian suhteen, niin tulee mieleen lähinnä sellaiset asiat kuin pelko, muutosvastarinta ja eriarvoisuus.

Sikäli kun ajattelee sähköautoilun tukemisen mahdollisuuksia, kannattaa tarkastella Norjan esimerkkiä:

Sähköautoilun suosio ei johdu norjalaisten ainutlaatuisesta ympäristötietoisuudesta, vaan ennen kaikkea valtion voimakkaasta tukipolitiikasta. Sähköautoista ei tarvitse maksaa autoveroa tai arvonlisäveroa eikä sähköautolla ajavilta peritä tietulli-, lautta-, tai parkkimaksuja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa esimerkiksi Audin e-tronin lähtöhinta on noin 90 000 €, kun se Norjassa on noin 67 000 €. Sähköautoilla saa huristella myös bussikaistalla. Bensa on Norjassa kallista ja sähkö perinteisesti halpaa, minkä lisäksi se tuotetaan lähes 100 prosenttisesti vesivoimalla. Sähköautoilua tukemalla Norja on onnistunut parantamaan suurten kaupunkien ilmanlaatua ja pitkällä tähtäimellä tavoitteena on myös liikenteen päästöjen lasku.

Sitaatti parin vuoden takaisesta blogista (Norja – Sähköautojen luvattu maa). Lienee relevanttia vielä vuonna 2021.

Demareilta ja kepulta helppo slam donk, kun vastapuoli jäi pukukoppiin ideoimaan hyökkäyskuvioita.

Eikä ymmärrystä löydy oikein Autoliitostakaan, ymmärrettävät syyt löytyvät linkatusta jutusta. Siis Mikkosen avaukselle valtion takaamista sähköautoista.
Lyhyesti: follow the money.
 

molari

Jäsen
Vähän koontia Vihreiden viime aikojen politiikasta:
- Krista Mikkosen ehdotus sähköautolainojen valtiontakauksesta oli typerä (sitä se oli minunkin mielestäni)
- Pekka Haavisto on törttöillyt Mitsubishillä Krunikassa
- Espoolaisvaltuutettu Kauste on käyttäytynyt huonosti Twitterissä

Oliko jotain muita tapahtumia viime aikoina?

Lisätään tämä, voisi olla jopa toimivakin ratkaisu. Sitten taas kun mietitään toteutusta niin ainakin seuraavat kysymykset jäävät auki:
Saadaanko tuosta millään edes nollatulosta tekevää liiketoimintaa, taloudellisesti kannattomina nuo aikanaan lopetettiin, nyt ennen tappiollinen VR maksaa nykyään valtiolle osinkoja 100-300 milj/v., kuntien talous on jo nyt rankasti persnetolla ja esim. PK-seudulla kalliit infrahankkeet liikkumiseen (Länsimetron jatko, kaupunkiradan jatko, Kruunuvuoren silta, raidejokeri) aiheuttavat nousupaineita lippujen hintoihin, eihän niitäkään voi loputtomasti subventoida.

linkit pariin juttuun Vihreät: Lättähatut takaisin ja Suomi lähijunaan! - Vihreät (vihreat.fi)
Kruunusillat-hankkeen budjetti ylittyy roimasti | Kauppalehti
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh. Seiskan paparazzi seuraa Haavistoa.

...Mutta noi pysähtymättä jättämiset suojatien eteen ovat kyllä oikeasti vakava asia. Osoittaa välinpitämättömyyttä. Noista pitäisi tulla aina sakot - on sitten poliitikko, julkkis tai tavis.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olikohan se eka tyyppi edes ylittämässä katua vai käveli jalkakäytävää Haavistoa vastaan, mutta joutui kierämään sen jalkakäytävällä olleen laatikon tjs
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisätään tämä, voisi olla jopa toimivakin ratkaisu. Sitten taas kun mietitään toteutusta niin ainakin seuraavat kysymykset jäävät auki:
Saadaanko tuosta millään edes nollatulosta tekevää liiketoimintaa, taloudellisesti kannattomina nuo aikanaan lopetettiin, nyt ennen tappiollinen VR maksaa nykyään valtiolle osinkoja 100-300 milj/v., kuntien talous on jo nyt rankasti persnetolla ja esim. PK-seudulla kalliit infrahankkeet liikkumiseen (Länsimetron jatko, kaupunkiradan jatko, Kruunuvuoren silta, raidejokeri) aiheuttavat nousupaineita lippujen hintoihin, eihän niitäkään voi loputtomasti subventoida.

linkit pariin juttuun Vihreät: Lättähatut takaisin ja Suomi lähijunaan! - Vihreät (vihreat.fi)
Kruunusillat-hankkeen budjetti ylittyy roimasti | Kauppalehti

Osittainhan tässä on ollut kyse myös siitä, että kun VR on monopoliasemassa valtionyhtiönä pyörittänyt koko junaliikennettä, on ollut paineita saada sen kaikki osa-alueet kannattaviksi. Eihän lähiliikenne busseillakaan olisi kannattavaa ilman, että kaupungit subventoisivat sitä rajusti. Suomessahan on ollut ihan kohtuullista juniin perustuvaa lähiliikennettä, mutta sitä on ajettu alas jo vuosikymmeniä sitten. Pääkaupunkiseutuhan on Suomen kaupunkiseuduista, jonka suunnittelu edes väljästi perustuu raideliikenteeseen, kun kaikki muut seudut on suunniteltu kumipyöräliikenteen ehdoilla. 60- ja 70-luvuillahan oli vankka usko autoilun ylivoimaan ja silloin tehdyt ratkaisut näkyvät edelleen lähiliikenteen järjestämisessä.
 

kutale

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai lättähatut takaisin. Näyttää vaalit olevan tulossa.
Taitaa olla haihattelua haaveilla lättähatuista maakuntasuomessa. Millä ne ihmiset sinne asemalle tulevat ja millä ne jatkavat toiselta asemalta eteenpäin?
Pieni juna, vähän matkustajia ja henkilökuntaakin tarvitaan. Tuosta ei kannattavaa saa millään.

Lisäksi nykyinen rataverkko on ruuhkainen lisääntyneen tavaraliikenteen johdosta. Edes kaksoisraiteita ei ole kaikkialla ja rataverkoston nykyisessä teknisessä kunnossa riittäisi parannettavaa.

Samaan aikaan sähköautoilun puolesta puhuminen on kuin kaksilla rattailla ajamista, sitä kuuluisaa populismia.
Joku voisi ehdottaa lumien mereen kippaamiselle vaihtoehdoksi lumien rahtaamista raiteita pitkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liikenteessä pitää noudattaa sääntöjä kaikkien, selväse.

Tuossa kohdassa ei ollut ihan selvää, että kännykkään puhuva henkilö, joka tuli näkyviin rakennusesteiden takaa oli edes aikeissa ylittää kadun. Helkkarin vaarallinen paikka sinänsä, kun autoilija ei näe suojatielle. Kyllähän siinä oli vauhti kuitenkin hiljainen.
Hiljainen vauhti ei toki riitä, vaan pitää pysähtyä jos ei ole näkyvyyttä. Mutta tämä tosiaan riittää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pakettiauton kohdalla samoin hiljensi aivan mateluvauhtiin -- ihan samoin teki kyttäävä Seiskan auto, ei siis pysähtynyt kokonaan sekään.
Toivottavasti joku tekee tutkintapyynnön poliisille toimittajasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vai lättähatut takaisin. Näyttää vaalit olevan tulossa.
Taitaa olla haihattelua haaveilla lättähatuista maakuntasuomessa. Millä ne ihmiset sinne asemalle tulevat ja millä ne jatkavat toiselta asemalta eteenpäin?
Pieni juna, vähän matkustajia ja henkilökuntaakin tarvitaan. Tuosta ei kannattavaa saa millään.
Sähköpyörällä, mutta kun ne melko varmasti pöllitään työpäivän aikana. Vaikka olisi kuinka hyvä lukitus.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillähän on jo uusia lättähattuja käytössä, esimerkiksi se Tammisaaren ylikäytäväonnettomuus josta täälläkin on väännetty eri ketjussa oli Flirtin ja armeijan auton kolari.
 

Tmoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Vai lättähatut takaisin. Näyttää vaalit olevan tulossa.
Taitaa olla haihattelua haaveilla lättähatuista maakuntasuomessa. Millä ne ihmiset sinne asemalle tulevat ja millä ne jatkavat toiselta asemalta eteenpäin?
Pieni juna, vähän matkustajia ja henkilökuntaakin tarvitaan. Tuosta ei kannattavaa saa millään.

Lisäksi nykyinen rataverkko on ruuhkainen lisääntyneen tavaraliikenteen johdosta. Edes kaksoisraiteita ei ole kaikkialla ja rataverkoston nykyisessä teknisessä kunnossa riittäisi parannettavaa.

Samaan aikaan sähköautoilun puolesta puhuminen on kuin kaksilla rattailla ajamista, sitä kuuluisaa populismia.
Joku voisi ehdottaa lumien mereen kippaamiselle vaihtoehdoksi lumien rahtaamista raiteita pitkin.

Ihmiset tulevat sinne asemille ihan samalla tavoin kuin nykyäänkin niissä paikoissa, joissa taajamajunaliikennettä on. Kävellen, autolla, mitä vaihtoehtoja nyt ikinä onkaan. Kannattavaa liikenne ei välttämättä olekaan, mutta joukkoliikenteen subventointi on täysin normaalia. Esimerkiksi nykyiset R- ja Z-junat ovat tappiollisia ja kulkevat valtion ostamina, mutta en ole ikinä huomannut kenenkään kyseenalaistavan niiden olemassaoloa.

Ratojen ruuhkaisuus taas on myytti, joka ei suurimmaksi osaksi pidä paikkaansa, vaan asia on pitkälti ratkaistavissa hyvällä aikataulusuunnittelulla. Rataverkolla on kyllä joitakin paikkoja, jotka toimivat kapasiteettinsa ylärajoilla, mutta suurin osa verkosta on vajaakäytöllä. Tämän voi kuka tahansa todeta avoimesta datasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ihailtavan rauhallista suhtautumista Vihreiden taholta, vaikka natsit olivat tehneet ilkityötä Vihreiden Oulun toimistolle. Toistaiseksi vain kunnallisjärjestön puheenjohtaja on tuominnut. Toisaalta hyvä, että syylliset eivät saa ansaitsematonta julkisuutta.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Liekö itse töhrineet officensa.

Onhan se mahdollista, että valvontakamerasta onkin löytynyt tuttuja kasvoja. Siinäkin porukassa pyörii niitä, joilla ei kaikki rattaat raksuta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onneksi Maria ei ollut puikoissa -90 luvun alussa. Vähemmän silloin oli valinnanvaraa.

Miten tulikaan mieleen Riikka Slunga-Poutsalon 'Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan'.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tähän on poliittisessa journalismissa tultu. Seiska-lehti roikkuu ulkoministerin auton perässä kyttäämässä ajo- ja pysäköintivirheitä. Ei tuon auton kuski kenties ihan putkeen vedä, mutta tällainen touhu vahvistaa kuvaa poliittisesta vainoamisesta. Noissa oletetuissa rikkeissä on aika paljon tulkinnanvaraa, toki Seiska tarjoaa auliisti omiaan.
Olen samaa mieltä tästä. Turhan tarkkaan tätä nyt syynätään. Sinällään en ole yllättynyt, että juuri seiska on tähän lähtenyt. Heillä tarkoituksena ei ole hyvä journalismi, vaan puhtaasti viihde juorujen ja muiden vastaavien muodossa.

Tässä vaiheessa on kuitenkin ehkä hyvä miettiä miksi tähän tilanteeseen on jouduttu. Olisiko se ero ministerin paikalta sittenkin ollut se helpompi ratkaisu sekä puolueelle, että Haavistolle itselleen? Mokasin, pahoittelen, tämä ei edusta puolueen linjaa ja tästä syystä eroan ministerin paikalta. Siinä olisi ainakin päästy pois yhden suurennuslasin alta. Niin makaa kuin petaa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Onneksi Maria ei ollut puikoissa -90 luvun alussa. Vähemmän silloin oli valinnanvaraa.




Populismia parhaimmillaan. Mielenkiintoista nähdä miten Keskusta, tai jopa Esko Aho itse, kommentoi tätä.

Nyt jää nähtäväksi aiotaanko tästä tehdä vaihtoehtoinen fakta, jota käytetään myös tulevaisuudessa tämä aiheen tiimoilta. Tämä elvytys vs leikkaus keskustelu tuskin katoaa mihinkään vähään aikaan, joten eiköhän tämä kohta selviä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt jää nähtäväksi aiotaanko tästä tehdä vaihtoehtoinen fakta, jota käytetään myös tulevaisuudessa tämä aiheen tiimoilta. Tämä elvytys vs leikkaus keskustelu tuskin katoaa mihinkään vähään aikaan, joten eiköhän tämä kohta selviä.

Tästähän on jo tehty kauan sitten vaihtoehtoinen fakta. Tälläkin palstalla erilaiset veljet vasemmalta ovat jo kauan vaahdonneet siitä, kuinka suuret saatanat Iiro ja Esko ihan tahallaan ajoivat puolet maasta konkurssiin ja sadat tuhannet ihmiset työttömiksi kurjistuspolitiikalla ja kieltäytymällä elvytyksestä. En nyt muista, missä keskusteluissa näitä viestejä oli, mutta kyllä ne varmaan hakutoiminnolla löytyvät.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästähän on jo tehty kauan sitten vaihtoehtoinen fakta. Tälläkin palstalla erilaiset veljet vasemmalta ovat jo kauan vaahdonneet siitä, kuinka suuret saatanat Iiro ja Esko ihan tahallaan ajoivat puolet maasta konkurssiin ja sadat tuhannet ihmiset työttömiksi kurjistuspolitiikalla ja kieltäytymällä elvytyksestä. En nyt muista, missä keskusteluissa näitä viestejä oli, mutta kyllä ne varmaan hakutoiminnolla löytyvät.
Toki lama-aikana ja myös lamaa ennen tehtiin paljon päätöksiä, jotka jälkikäteen ovat osoittautuneet huonoiksi ja vääriksi, esim. vahvan markan puolustaminen liian pitkään sekä turhan monen elinkelpoisen (pien)yrityksen ajaminen Arsenaliin ja omistajat velkavankeuteen. Tämä ei tokikaan poista tuota Ohisalon Twitter-avautumisen typeryyttä. Tilanne oli tosiaan pahimmillaan varsin kriittinen, kun rahahanat uhkasi tyrehtyä täydellisesti, joten pikkuisen paremmin pitäisi tämän Ohisalon "velkaa saa niin paljon kuin painokoneen laakerit kestää ja sitä ei tarvitse maksaa ikinä takaisin"-sukupolven tuntea oman maansa poliittista ja taloudellista historiaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onpa outoa itkemistä. Kun Ohisalo kirjoittaa, että 1990-luvun virheitä ei haluta toistaa, hän on 100 % oikeassa. Eihän kyse ole siitä, saiko valtio silloin lainaa kuten saa nyt. Vaan siitä, että 1990-luku pisti monta yritystä ja perhettä isoihin ongelmiin ja tämä näkyy Suomessa edelleen.

Nyt ei näin aiota toimia, ja se todellakin on hyvä asia. Keskellä kriisiä on otettava velkaa ja elvytettävä kaksin käsin. Eikä elvytyksen tarpeesta taida vallita erimielisyyttä oppositionkaan joukoissa.

Kokoonaan toinen asia on, jos verrataan 1990-luvun ja 2021 Suomen tilannetta velansaantimahdollisuuksien osalta. Näin Ohisalo ei tee. Kritiikki tulee siis asiasta, jota twiitit eivät käsittele...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös