Vihreä liitto

  • 1 421 996
  • 10 703

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mihin lakiin tai oikeuden päätöksen tämä päätös muuten perustuu? Jos Suomen hallitus säätäisi nyt lain, että lista on julkaista, niin julkaistaisiinko se, vai onko tässä maassa korkeampiakin tahoja kuin ylintä päätösvaltaa käyttävät tahot?
Tuossahan olisi vaalilupauksen paikka jollekin puolueelle.

Supon tulkintaan. Tiitisen halusi Supon pomoksi Kepun ministeri Uusitalo ja ministeri Sorsa laittoi kakkospomoksi avustajansa Nevalan. Nimityksen saaneet halusivat sulkea listan. Siihen ei myöhemmin auttanut presidenttien Ahtisaari tai Niinistö toive listan avaamisesta. Tästä voidaan päätellä, kuinka arvokas lista on linkkeineen Stasin korteissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Supon tulkintaan. Tiitisen halusi Supon pomoksi Kepun ministeri Uusitalo ja ministeri Sorsa laittoi kakkospomoksi avustajansa Nevalan. Nimityksen saaneet halusivat sulkea listan.
Ymmärtääkseni supon johtajatkin ovat vain virkamiehiä ja noudattavat lakia. Jos tuo on laissa niin selvästi todettu ettei siinä jää tulkintavaraa, niin tyydy siihen hottentotti. Toinen vaihtoehto olisi toki se, että joku toinen johtaja tulkitsisi lakia toisin.
Tämä ei nyt oikein millään tasolla kuulosta laillisuusperiaatteen mukaisesti kestävältä toiminnalta.

Jos olisin eduskunnassa niin tekisin lakialoitteen samantein. Ihan jo sen takia, että näkisi kuka allekirjoittaisi sen ja kuka äänestäisi mitenkin.
Jos joku muu tekee kansalaisaloitteen, niin voin allekirjoittaa. Nyt joku googlettaa ja tulee kertomaan että sellainen on jo, mutta se on ihan eri asia kun ei ole minun aloitteeni!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ymmärtääkseni supon johtajatkin ovat vain virkamiehiä ja noudattavat lakia. Jos tuo on laissa niin selvästi todettu ettei siinä jää tulkintavaraa, niin tyydy siihen hottentotti. Toinen vaihtoehto olisi toki se, että joku toinen johtaja tulkitsisi lakia toisin.
Tämä ei nyt oikein millään tasolla kuulosta laillisuusperiaatteen mukaisesti kestävältä toiminnalta.

On tätä auki yritetty. Oisko Lepomäki viimeisin yrittäjä:


Lista tulee julkiseksi näillä näkymin vuonna 2050 ja näyttää siltä, että Supo ei sitä aio aiemmin avata. Tuskin on sellaista lakia, joka vaatisi ehdottomasti pitämään listan salassa vuoteen 2050. Ei ainakaan kukaan ole niin todennut. Kyse on poliittisesta tahdosta, jota ei ole.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Supon tulkintaan. Tiitisen halusi Supon pomoksi Kepun ministeri Uusitalo ja ministeri Sorsa laittoi kakkospomoksi avustajansa Nevalan. Nimityksen saaneet halusivat sulkea listan. Siihen ei myöhemmin auttanut presidenttien Ahtisaari tai Niinistö toive listan avaamisesta. Tästä voidaan päätellä, kuinka arvokas lista on linkkeineen Stasin korteissa.

Siis ns. Tiitisen-lista?

Siitähän on KHO:n päätös, että on salassapidettävää. Toki näin Supo halusikin.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis ns. Tiitisen-lista?

Siitähän on KHO:n päätös, että on salassapidettävää. Toki näin Supo halusikin.


Ei ole. Kyseinen päätös ei koske salassapitoa. Vaan sitä, että Supon ei tarvitse julkistaa listaa. Jos Supo päättäisi julkistaa listan, KHO saisi uuden käsittelyn, jos päätös sinne menisi. Mutta Supo halusi tätä, totta.

Huomaa: Korkein hallinto-oikeus ei vaadi Suojelupoliisia julkistamaan niin sanottua Tiitisen listaa. Se on eri asia kuin Supo ei saisi julkistaa listaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä se tiedetään. Minusta on mielenkiintoista, että joku epäilee listan olevan vain kasa nimiä, jonka Kokoomus, Ahtisaari tai Niinistö haluaisi julkisuuteen. Miksi haluaisi? Listalla on toki vain nimiä, mutta heille on Stasin kortissa yhdistetty koodi ja osalla se on agentti.
Ei tuo ihan yksioikoinen asia ole. Ilmeisesti listan tiedot ovat osin hyvin epämääräisiä. Toisessa vaakakupissa on historian selvittäminen ja toisessa sitten se, millaisella näytöllä voidaan ihmisiä leimata. Tietysti listalla olevat tai sitä epäilevät pyrkivät luultavasti listan pitämäänkin salassa henkilökohtaisin syin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tuo ihan yksioikoinen asia ole. Ilmeisesti listan tiedot ovat osin hyvin epämääräisiä. Toisessa vaakakupissa on historian selvittäminen ja toisessa sitten se, millaisella näytöllä voidaan ihmisiä leimata. Tietysti listalla olevat tai sitä epäilevät pyrkivät luultavasti listan pitämäänkin salassa henkilökohtaisin syin.

Ollaan siis eri mieltä asiasta. Minä olen listan avaamisen osalta Ahtisaaren ja Niinistön linjalla, jolta löytyy puolueista Kokoomus. Tietääkseni SDP, Keskusta, Vihreät tai Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto eivät ole puolueena ottaneet joko kantaa tai ainakaan avaamista tukevaa kantaa.

Omana käsityksenä sanon, että listan nimet on hyvin tiedossa edellä mainituilla ja heidän lisäksi monilla ulkoministeriön virkamiehillä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ollaan siis eri mieltä asiasta. Minä olen listan avaamisen osalta Ahtisaaren ja Niinistön linjalla, jolta löytyy puolueista Kokoomus.

Omana käsityksenä sanon, että listan nimet on hyvin tiedossa edellä mainituilla ja heidän lisäksi monilla ulkoministeriön virkamiehillä.
Jos pitää valita, olen avaamisen kannalla. Ei mulla mitään syytä ole näitä demareita suojella, joita listalla lienee useita. Sehän lipsautettu ulos, että SDP oli suurimman mielenkiinnon kohteena isona valtapuolueena. Varmaan muitakin on.

Itse en vain ole saanut luotettavaa informaatiota siitä, kuinka yksityiskohtaisia tietoja listan nimistä on. Tämän takia en toistaiseksi näe, että avaaminen olisi yksikäsitteisen oikeudenmukaista listalla olevien kannalta.

Sisällöstä ja perusteluista on listan nähneet antaneet hyvin epämääräisiä kommentteja, suut pidetty ihmeen hyvin säpissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en vain ole saanut luotettavaa informaatiota siitä, kuinka yksityiskohtaisia tietoja listan nimistä on. Tämän takia en toistaiseksi näe, että avaaminen olisi yksikäsitteisen oikeudenmukaista listalla olevien kannalta.

Et tule koskaan saamaan etukäteen sellaista tietoa. Et ole sellaisessa asemassa. Joten tämä taitaa olla se kuuluisa temppu: kannatan kyllä vankilan oven avaamista, mutta heitin vahingossa avaimet mereen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tiitisen lista on hyvä todiste siitä ettei suomettumisen aikaa edes haluta tutkia.

Se on täsmälleen näin. Ongelmahan ei ole lista sinänsä vaan tieto siitä, että Stasin asemapäällikkö piti palaverit Neuvostoliiton KGB:n vastaavien kanssa. Ja jokainen ymmärtää, että KGB on Stasin listan avain. Jos listalla on vaikkapa - kuten huhutaan - tietyt ulkoministeriön korkeat virkamiehet, KGB oli Suomen sydämessä kiinni.

Jos asia on näin, ei ihme että tieto halutaan salata, vaikka presidentit A ja N ("presidentti johtaa ulkopoliitiikkaa...") halusivat sen auki.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joskus Tiitisen listan olemassaolon tultua julkisuuteen kerrottiin huhua, että se oli julkaistu jossain Espanjassa asuvien suomalaisten uutislehdessä. Olen tämän väitteen silloin tällöin kuullut uudelleen. Jos kyseinen lehdykäinen olisi oikeasti olemassa, niin voisi olla kuumaa kamaa huuto.netissä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Et tule koskaan saamaan etukäteen sellaista tietoa. Et ole sellaisessa asemassa. Joten tämä taitaa olla se kuuluisa temppu: kannatan kyllä vankilan oven avaamista, mutta heitin vahingossa avaimet mereen.
Sä nyt jostain syystä rakennat tästä ideologista asiaa. Kuten sanoin, kannatan avaamista, mutta toistaiseksi en ole ollenkaan varma, onko se oikeudenmukaista.

Tietenkään en saa tarpeeksi tietoa, ennen kuin lista ja linkit julkistettaisiin. Minulle riittäisi kyllä jonkun tutkijankin arvio siitä, että listan voi julkistaa ilman epämääräistä leimaamista. Kokoomus tai Niinistökään ei sellainen ole. Voisiko prosessin aloittaa siitä, että listan tuntevat nyt vaikka avaisivat sisältöä vähän tarkemmin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joskus Tiitisen listan olemassaolon tultua julkisuuteen kerrottiin huhua, että se oli julkaistu jossain Espanjassa asuvien suomalaisten uutislehdessä. Olen tämän väitteen silloin tällöin kuullut uudelleen. Jos kyseinen lehdykäinen olisi oikeasti olemassa, niin voisi olla kuumaa kamaa huuto.netissä.
Kaivelin tätä listaa tänään atk:n syövereistä, ja tottahan tuo on. Tosin vain muutama nimi taidettiin julkaista, ja nekin julkisuudessa kiistettiin(tietenkin).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Enpä viitsi asiasta vängätä ja oma näkemys on tullut muutaman kerran todettua. Katsellaan. Lopuksi osaltani ihan arvauksena: lista avataan noin 2025 tai pian sen jälkeen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei ole. Kyseinen päätös ei koske salassapitoa. Vaan sitä, että Supon ei tarvitse julkistaa listaa. Jos Supo päättäisi julkistaa listan, KHO saisi uuden käsittelyn, jos päätös sinne menisi. Mutta Supo halusi tätä, totta.

Huomaa: Korkein hallinto-oikeus ei vaadi Suojelupoliisia julkistamaan niin sanottua Tiitisen listaa. Se on eri asia kuin Supo ei saisi julkistaa listaa.

Suomessahan kaikki viranomaisen asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia. Jos ja kun KHO on 2010 päättänyt, että Supon ei tarvitse listaa julkistaa, niin silloin siinä on täytynyt olla peruste ei-julkisuudelle.

KHO:n päätöksestä:

"Kun asiakirja on mainitun lainkohdan perusteella salassa pidettävä, ei ole tarpeen ottaa kantaa suojelupoliisin päätöksessä sovellettuihin julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 2 ja 32 kohdan salassapitoperusteisiin."

Kyllä KHO siis totesi asiakirjan olleen salassa pidettävä.

Nähdäkseni Supolla ei ole päätösvaltaa listan julkaisemisesta. Jos se on lain nojalla salassa pidettävä, niin se on. Jos se ei enää ole niin silloin sen pitäisi saada soittamalla Supon kirjaamoon.

Tässä KHO:n päätös.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joskus Tiitisen listan olemassaolon tultua julkisuuteen kerrottiin huhua, että se oli julkaistu jossain Espanjassa asuvien suomalaisten uutislehdessä. Olen tämän väitteen silloin tällöin kuullut uudelleen. Jos kyseinen lehdykäinen olisi oikeasti olemassa, niin voisi olla kuumaa kamaa huuto.netissä.
Tässä linkki, jossa 4 nimeä kerrotaan.Linkki Kalevan juttuun tuosta Espanjan sanomien jutusta.

Espanjan Sanomien kolumnissa liuta nimiä
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiitisen lista on hyvä todiste siitä ettei suomettumisen aikaa edes haluta tutkia.
Tiitisen listaan liittyen, ei suoraan Vihreisiin.

Valitettavasti näin. Älkää ymmärtäkö väärin, mutta arvelen, että liian moni listatuista on edelleen elossa ja vaikuttavat yhteiskunnassamme.

Monissa maissa on luotu "totuuskomissioita" setvimään menneitä kipeitä asioita. En ole vakuuttunut niiden toimivuudesta Suomessa, semminkin kun noissa muissa maissa todella keskustellaan murhista.

Ainoat itselle järkeenkäyvät selitykset julkaisemattomuudelle ovat:
* yhteiskuntarauhan säilyttäminen
* eräiden henkilöiden suojaaminen

Onko tämä läpinäkyvää ja objektiivista yhteiskunnan kannalta, voi jokainen miettiä tykönään.
 

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Ei jumalauta oikeasti! Älkää ny jumalauta kukaan vaan äänestäkö näitä idiootteja. Saa Persutkin vaikuttamaan fiksulta porukalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä. Näyttää että ainoastaan Keskusta kipuilee tässä asiassa. Ilmeisesti muissa hallituspuolueissa ei ongelmia moraalin kanssa.
Toisaalta ihan fiksua olla hiljaa ja seurata sivusta kun Vihreät ja kepu sekoilevat. Keskustan peli näyttää äänestäjille nololta kun äänestävät luottamuksen puolesta ja kuitenkin vaativat jotain anteeksipyyntöjä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä linkki, jossa 4 nimeä kerrotaan.Linkki Kalevan juttuun tuosta Espanjan sanomien jutusta.

Espanjan Sanomien kolumnissa liuta nimiä
Onhan tuo Kalevi Sorsa suhteellisen kova nimi. Jos Tiitinen sanoo, ettei tunnistanut yhtään nimistä, niin joko jompikumpi valehteelee tai sitten Tiitinen on pysytellä erossa politiikasta varsin onnistuneesti. Jos paljastuu, että Tiitinen valehteli, niin olen mukana kusemassa hänen haudalleen mikäli olen hengissä vuonna 2050. Omasta mielestäni tämäntyyyppisille listoille salassapitoajaksi riittäisi 30 vuotta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onhan tuo Kalevi Sorsa suhteellisen kova nimi. Jos Tiitinen sanoo, ettei tunnistanut yhtään nimistä, niin joko jompikumpi valehteelee tai sitten Tiitinen on pysytellä erossa politiikasta varsin onnistuneesti. Jos paljastuu, että Tiitinen valehteli, niin olen mukana kusemassa hänen haudalleen mikäli olen hengissä vuonna 2050. Omasta mielestäni tämäntyyyppisille listoille salassapitoajaksi riittäisi 30 vuotta.
No itse en usko hetkeäkään, ettei Sepi olisi nimiä tunnistanut. Samoin luulen, että joku random-nimiä sisältävä lista olisi joko julkistettu ajat sitten tai varmasti ei olisi ainakaan kassakaappiin piilotettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös