Vihreä liitto

• 1 453 564
  • 10 842

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tälläkin foorumilla monella tuntuu olevan tarve julistaa kuinka varmasti on hetero, ettei vain muuksi epäillä.

Viimeksi muokattu:
Edit. Myöskään en tarkoita että kenenkään pitäisi tykätä homoista

Minä en tykkää useimmista heteroista kuten en tykkää useimmista homoistakaan. Lisäksi pidän harhaisina ihmisinä sekä sellaisia heteroita että sellaisia homoja, jotka ovat ylpeitä siitä, että ovat kiinnostuneita juuri tietynlaisista värkeistä ihmisten jalkoväleissä.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos ollaan kerran normaaleja, niin vittuako tarvitsee järjestää jotain paraateja sen kunniaksi tai kantaa mitään sateenkaarihihamerkkejä.

Paraateilla on muukin tarkoitus kuin homoseksuaalinen tapa juhlia ja korostaa omaa seksuaalista suuntautumistaan. Esimerkiksi Amsterdamissa iso rooli paraatilla on firmoilla, jotka haluavat ilmaista olevansa homomyönteinen työpaikka. Ovat mukana hyvässä tarkoituksessa ja saavat näkyvää mainontaa.

Hollannissa ilmapiiri tosin on myönteisempi kuin Suomessa, mutta niin kauan kuin ilmapiiri on sellainen kuin persu-Suomessa, on pridet tarpeellisia. Keneltä se on pois, jos joku haluaa tuoda itseään esille rohkaisemalla samalla kaapissa olevia?

Sama asia kuin jotakin vituttaisi ihmiset, jotka tuovat vaatetuksellaan ja huudoillaan ilmi, millaista musiikkia kuuntelee. Esimerkiksi Tuska on täynnä tällaisia ihmisiä. Heavy-pride.

Hollannissa ilmapiiri tosin on myönteisempi kuin Suomessa, mutta niin kauan kuin ilmapiiri on sellainen kuin persu-Suomessa, on pridet tarpeellisia.

Minun mielestäni jonkun Oinosen jutut ovat aivan mottipäisiä. Mutta mistä sen voi tietää, että pride-marssit muuttavat yleistä mielipidettä homomyönteisempään suuntaan?

Sama asia kuin jotakin vituttaisi ihmiset, jotka tuovat vaatetuksellaan ja huudoillaan ilmi, millaista musiikkia kuuntelee. Esimerkiksi Tuska on täynnä tällaisia ihmisiä. Heavy-pride.

Uskotko, että Tuska parantaa ihmisten mielikuvaa heavy-kansasta? Entä alkavatko suomalaiset suhtautua räppimusiikkiin myönteisemmin Pipefestin kaltaisten festarien takia? Parantavatko suomalaisfanit jääkiekon MM-kisakatsomoissa jääkiekon imagoa? Itse en ihan pureksimatta niele sitä ajatusta, että näissä hommissa kaikki julkisuus olisi hyvästä.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK

Siis voiko musiikkimakua ja seksuaalista suuntautumista verrata toisiinsa? Näköjään voi...

Miksi jonkun firman pitäisi erikseen kertoa olevansa homomyönteinen työpaikka? Tai siis mistä lähtien työntekijöiden seksuaalinen suuntautuminen olisi jollain tapaa suomessa työnantajan asia?

Syrjimättömyyden pitäisi olla ihan oletusarvo kaikkialla, ei siihen mitään prideja tarvita. Vaan ihan sitä että kunhan ollaan vaan, kaikki tuntuvat tajuavan tämän paitsi aktivistihomot jne muu väki jotka sinne pride-kulkueeseen haluavat päästä.

Ei vain oikein mahdu mun ajatusmaailmaan toi ajattelutapa, että homous on joku elämäntapa jonka normaaliutta ja hyväksyttävyyttä pitää huutaa kaikkien kuuluviin. Todellisuudessa asia ei edes kiinnosta ketään.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta mistä sen voi tietää, että pride-marssit muuttavat yleistä mielipidettä homomyönteisempään suuntaan?

Ei tiedä jos ei kokeile. Kannattaa muistaa, että joillakin voi olla suuria vaikeuksia tulla ulos kaapista. Jos priden takia yksikin ihminen uskaltaa, on se askel myönteisempään yleiseen mielipiteeseen.

EDIT.

Syrjimättömyyden pitäisi olla ihan oletusarvo kaikkialla, ei siihen mitään prideja tarvita. Vaan ihan sitä että kunhan ollaan vaan, kaikki tuntuvat tajuavan tämän paitsi aktivistihomot jne muu väki jotka sinne pride-kulkueeseen haluavat päästä.

Oletusarvo ei aina mene yksiin arkielämän kokemusten kanssa. Jos menisi, niin SILLOIN prideja ei tarvittaisi.

En ymmärrä, mitä se on toiselta pois, jos joukko ihmisiä marssii kadulla laillisesti. Vituttaako sinua samalla tavalla jääkiekkofanien järjestämät marssit, joilla he tuovat esille mitä joukkuetta kannattavat?

Viimeksi muokattu:
Jos priden takia yksikin ihminen uskaltaa, on se askel myönteisempään yleiseen mielipiteeseen.

Kai se vähän riippuu siitäkin, millainen ihminen se kaapista ulostautuja on. Jos se on hyvä tyyppi, ihmisten käsitys homoista parantuu hänen lähipiirissään, mutta jos kyseessä on täysi mulkku, näin tuskin käy.

Stand-up-koomikko Jim Jefferies muuten käsitteli mielestäni aika hauskasti homoseksuaalien luonnetta:
http://www.youtube.com/watch?v=_sQW7-Hyhbk

Jäsen
Mennään aika aiheen vierestä, jos Vihreä Liitto on aiheena, mutta mietitään hieman tätä vähemmistöjuttua. Monissa tv-ohjelmissa tai haastatteluissa musta, nainen tai homo tuo helposti esiin "vähemmistöisyytensä" ja kokee toimivansa vähemmistönsä puolesta. Koska itse olen valkoinen, hetero ja mies en ole ikänä kuulunut mihinkään ryhmään, minkä takia olisin heikommalla. En voi kuvitellakaan tilannetta minkä äitini koki 60-luvulla matkatessaan Yhdysvalloissa ja huoltoasemalla oli vessat "Miehet, Naiset ja Mustat". Ehkä enemmistönedustajana helpommin kokee itsensä vain yksilönä, eikä minkää ryhmän osana, koska itse/kaverin/vanhempien ei ole tarvinnut taistella saadakseen tasavertaiset mahdollisuudet. Voi olla että oma asenteeni olisi kovasti erilainen, jos yläasteen jälkeen olisi todettu ettei ole asiaa lukioon, koska miehenä ei älyni riitä todelliseen opiskeluun ja olisi ohjattu johonkin yksinkertaiseen fyysiseen työhön. Ehkä seksuaali vähemmistöillä on tietty tarve juhlia nykytilannetta, missä he ovat jo liki tasavertaisia muiden ihmisten kanssa oltuaan milloin rikollisia, milloin sairaita yhteiskunnan hylkiöitä.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Homoudestaan pitäisi olla ylpeä siksi, että homous on joskus ollut rikos? Pitäisikö esiaviollisesta seksistä ja runkkaamisestakin olla ylpeä siksi, että kirkko opetti joskus kivikaudella niiden olevan syntiä? Pitäisikö mun olla inkvisition takia ylpeä siitä, että en ole katolinen?

Älä nyt esitä tyhmempää kuin olet. Historiallinen tausta vaikuttaa siihen miten ihmiset itsensä kokevat ja homojen kohdalla ei nyt puhuta inkvisitiosta tai kivikaudesta vaan jostakin joka poistui rikoslaista vuonna 1971. Eikä homous ole sen jälkeenkään ollut sosiaalisesti ihan niin hyväksyttävää kuin jotkut luulevat. Kaapista tuleminen voi olla monelle vuosien mittainen prosessi, yhtenä syynä ympäristön paineet. Jos kaiken tämän vastareaktioksi syntyy priden kaltaisia liikkeitä, niin keneltäköhän se on pois?

Sen sijaan se, että on ylpeä omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan, on minusta aika typerää.

On hyväksyttävää olla häpeämättä, mutta typerää olla ylpeä? Toivottavasti et työskentele sosiaalialalla.

On hyväksyttävää olla häpeämättä, mutta typerää olla ylpeä?

Kyllä, juuri näin. Tai pikemminkin minusta on syytä olla häpeämättä. Minun mielestäni homous on neutraali ominaisuus, jossa ei ole sen paremmin mitään ylpeyden kuin häpeämisenkään aihetta yhtään enempää kuin vaikkapa heteroudessa tai suomalaisuudessa.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minun mielestäni homous on neutraali ominaisuus, jossa ei ole sen paremmin mitään ylpeyden kuin häpeämisenkään aihetta yhtään enempää kuin vaikkapa heteroudessa tai suomalaisuudessa.

Saavatko homot olla ylpeitä siitä, että he asuvat maassa, jossa homous ei ole rikos ja vähemmistöparaatit ovat sallittuja? Entä saavatko he näyttää sitä? Minusta saavat, sillä se ei tässä maailmassa ole itsestään selvää.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, juuri näin. Minun mielestäni homous on neutraali ominaisuus, jossa ei ole sen paremmin mitään ylpeyden kuin häpeämisenkään aihetta yhtään enempää kuin vaikkapa heteroudessa tai suomalaisuudessa.

Homous on edelleen suomalaisessa yhteiskunnassa aika tabu, kuten esimerkiksi naisten asema aikanaan. Tältä pohjalta ymmärrän nämä pride-kulkueet ja sinun mielipiteessi. Miehet väheksyivät ja naureskelivat aikanaan naisten touhuja, ihan kuten sinä tänä päivänä pride-kulkueita. Lasikattojen yms. murtamiseen tarvitaan muutakin kuin alentuva suhtautuminen.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Paraateilla on muukin tarkoitus kuin homoseksuaalinen tapa juhlia ja korostaa omaa seksuaalista suuntautumistaan. Esimerkiksi Amsterdamissa iso rooli paraatilla on firmoilla, jotka haluavat ilmaista olevansa homomyönteinen työpaikka. Ovat mukana hyvässä tarkoituksessa ja saavat näkyvää mainontaa.

Sama meno Vancouverissa. Paljon sekä firmoja että julkisten palvelujen virastoja näyttämässä, että heidän henkilökuntansa saa olla vapaasti sellaisia kuin ovat. Vancouverissa oli myös jonkun kirkon edustajia mukana kulkueessa pyytämässä anteeksi sitä, että ovat olleet aiemmin homofoobikkoja ja kohdelleet seksuaalisia vähemmistöjä rumasti. Hieno ele.

Niin että tarvitaanko Pride-kulkueita? Osaltaan tämä täällä käytävä keskustelu kertoo siitä, että tarvitaan.

Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä, mitä se on toiselta pois, jos joukko ihmisiä marssii kadulla laillisesti. Vituttaako sinua samalla tavalla jääkiekkofanien järjestämät marssit, joilla he tuovat esille mitä joukkuetta kannattavat?

No minä en nyt vertaa seksuaalista suuntautumista musiikkimakuun tai jääkiekkojoukkueen kannattamiseen. Sori vaan...

Pointti nyt vaan on se, että varsinkaan suomessa ei ole mitään syytä lähteä marssimaan homojen ihmisoikeuksien puolesta. Suomessa se syrimättömyys on kuitenkin ihan lailla turvattu. Tämä argumentti että ollakko hiljaa vai tuodakko esille on vähän sillä tavalla, että jos nyt ajatellaan sillä tavoin että homoseksuaalisuus on normaalia, niin miksi sitä pitäisi tuoda esille. Samalla tapaa, jos on hetero on se sitten normaalia tai ei, niin pitäisikö siitä olla hiljaa vai tuoda esille. Onko jossain vaiheessa vaikka jokaisella lapsella edessä se päivä, kun joutuu ilmoittamaan kaikille että on hetero?

Ei ole, koska asiasta ei tarvitse pitää mitään meteliä. Jos nuoria kasvatetaan sillä tavalla, että on ok olla millä tahansa tavalla seksuaalinen, (paitsi niillä tavoilla mitkä ovat laittomia) niin mitää pridekulkueita ei tarvita. Sitäpaitsi tuskinpa kukaan jonkun kulkueen takia tulee ulos kaapista, sikäli että meillä sitä kaappia edes enää on. Enemmän sitä jokaisen nuoren itsetuntoa ja itsetuntemusta pitäisi kehittää kuin miettiä seuraavan vuoden kulkuetta.

Miehet väheksyivät ja naureskelivat aikanaan naisten touhuja, ihan kuten sinä tänä päivänä pride-kulkueita.

Minun mielestäni tuossa Kisapuiston linkittämässä videossa Tampereen marssilta oli paljon fiksun oloista porukkaa, mutta nuo FDL-porukalle uhonneet teinarit olivat mielestäni pullon heittelyineen yhtä noloa sakkia kuin ne FDL-jätkätkin.

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters

Niin no, Vihreitä vitutti kovasti nämä Heavy-pride tyypit aikanaan. Kansanedustaja Sumuvuori suivaantui kovasti heavybändien esiintymistä Provinssirockissa. Hän luonnehti hevimetallisteja huumorintajuttomiksi, kalseiksi ja tunnekuolleiksi lahkolaisiksi. Kertoi myös häpeävänsä metallin suosiota Suomessa ja yritystä nousta joksikin hevin suurvallaksi.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun mielestäni tuossa Kisapuiston linkittämässä videossa Tampereen marssilta oli paljon fiksun oloista porukkaa, mutta nuo FDL-porukalle uhonneet teinarit olivat mielestäni pullon heittelyineen yhtä noloa sakkia kuin ne FDL-jätkätkin.

Parasta oli se, että sen setan haastattelun ihan viime sekunneille asti en ollut ihan varma että sallivatko nämä FDL:n osallistumisen vai ei. Koska ihan samoilla argumenteilla olisi pitänyt osallistuminen sallia kun nämä olivat kieltämässä, eli syrjimässä FDL:n väkeä poliittisen mielipiteensä vuoksi. Joka on siis käsittääkseni laitonta.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pointti nyt vaan on se, että varsinkaan suomessa ei ole mitään syytä lähteä marssimaan homojen ihmisoikeuksien puolesta. Suomessa se syrimättömyys on kuitenkin ihan lailla turvattu.

Filosofiaa nojatuolista käsin. Oletko itse homo vai millä perusteella pystyt arvioimaan sen miten homot itse asiansa kokevat? Eikä mikään laki vielä sinänsä mitään takaa eikä kaikkeen sosiaaliseen ym. syrjintään ole edes mahdolilista vaikuttaa lain voimalla.

Jos nuoria kasvatetaan sillä tavalla, että on ok olla millä tahansa tavalla seksuaalinen, (paitsi niillä tavoilla mitkä ovat laittomia) niin mitää pridekulkueita ei tarvita.

Pride-kulkueiden tarkoitus ei liene kasvatuksellinen, mutta muuten kyllä puhut itsesi kanssa ristiin. Miten on ok olla millä tavalla tahansa seksuaalinen jos asiasta ei saisi puhua eikä asia näkyä? Ja tuosta kaapista ja sieltä ulos tuloon liittyen on pakko toistaa kysymys: mistä sinä sen tiedät? Onko omia kokemuksia?

Suosikkijoukkue
HIFK
Filosofiaa nojatuolista käsin. Oletko itse homo vai millä perusteella pystyt arvioimaan sen miten homot itse asiansa kokevat? Eikä mikään laki vielä sinänsä mitään takaa eikä kaikkeen sosiaaliseen ym. syrjintään ole edes mahdolilista vaikuttaa lain voimalla.

Pride-kulkueiden tarkoitus ei liene kasvatuksellinen, mutta muuten kyllä puhut itsesi kanssa ristiin. Miten on ok olla millä tavalla tahansa seksuaalinen jos asiasta ei saisi puhua eikä asia näkyä? Ja tuosta kaapista ja sieltä ulos tuloon liittyen on pakko toistaa kysymys: mistä sinä sen tiedät? Onko omia kokemuksia?

En ole homo, kiitoksia kysymästä. Ja vaikka olisikin, niin mitä se sinulle kuuluisi. Seksuaalisuushan on kaikkien yksityisasia. Tykkäätkö imea varpaita? Maistuuko kusileikit? Entä pieni piiskaaminen?

Pride-kulkueetko edistää homouden hyväksymistä ja ehkäisee sosiaalista syrjäytymistä? Asenteet muuttuvat ajan myötä, on sitten kysymys vaikkapa tummaihoisten syrjimisestä tai naisten tasa-arvosta. Jossain vaiheessa on pakko nousta barrikadeille ja osoittaa mieltä, vaatia yhtenäisiä ihmisoikeuksia. Sen jälkeen on lainmuutosten aika ja sitten pikkuhiljaa asiat muuttuu kun evoluutio tekee tehtävänsä.

Onhan se ok olla homo tai mitä tahansa ja asiasta saa puhua, asiasta ei vain tarvitse jauhaa koko ajan ja järjestää paraatia. Eikä tarvitse olettaa, että se kaikkia kiinnostaa onko homo vai ei. Onko sinulla parempaa tietoa siitä, että syrjitäänkö suomessa homoja työelämässä tai muutenkaan. Ainakaan minun tuntemani homot ovat kaikki ihan hyvissä duuneissa ja usea on ihan pidetty kaveripiireissä ja pärjännyt ihan hyvin samalla luokalla tai samassa duunipaikassa. Lukuun ottamatta yhtä militanttia lesboa jolla on muutenkin psyykkisiä ongelmia ja sellainen puoliso, että se ei ainakaan niiden kanssa elämistä helpota.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy