Jos kyse ei ole ansaitsemisesta, niin ei kannata puhuta ansaitsemisesta. Kun itse kerran sanoit että he ansaitsevat "vappusatasen".
Jep, käytin sanaa huonosti, enkä muistanut myöhemmin sitä käyttäneeni.
Toki se että 30v työssäkäyvältä YH-vanhemmalta aletaan siirtämään rahaa eläkeläisille, on ihanan vasemmistolaista, mutta tulevaisuuden näkymiä se heikentää. Haluan lisäksi korostaa että itse kannatan avoimesti hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta vastustan sen tulevaisuuden heikentämistä jotta nyt voidaan syytää lisää rahaa jonnekkin.
Niin, tässä pitää löytää se taso, jolla yksilön tilanetta ei heikennetä kansantaloutta heikentävästi. Hyvä esimerkki on se, mistä olen puhunut muissa ketjuissa, eli se koska verotuksen nosto aiheuttaa merkittävää maaltamuuttoa. Oikeisto esittää aina verojen korotusta vastaan tämän argumentin ja toisaalta työnteon vähenemisen, ja myönnän ilmiöiden olevan olemassa, mutta pitää tehdä tutkimusta, joissa eri toimien vaikutukset selvitetään mahdollisimman tarkasti tilastollisen aineston eikä yksittäistapausten kautta ja tämän jälkeen päätetään toimenpiteistä. Tai ainakin argumenteista siten, että jos huomataan että toimenpiteellä X ei ole vaikustusta Y, niin sitä ei myöskään vastusteta argumentilla Y.
Näin myös tässä tapauksessa pitää selvittää, mikä on ansiotuloveron tason vaikutus syntyvyyden vähenemiseen, ja muokata sekä päätöksiä että argumennteja tämän perusteella. Esim. lauseesi ''Toki se että 30v työssäkäyvältä YH-vanhemmalta aletaan siirtämään rahaa eläkeläisille, on ihanan vasemmistolaista, mutta tulevaisuuden näkymiä se heikentää.'' jää täysin ilmaan, eikä siihen tässä muodossa voi edes vastata, koska ekaksi pitäisi selventää:
- Kuka on väittänyt, että nimenomaan YH vanhemmalta siirretään rahaa. Eikö tuloverotusta voin kompensoida vaikka lapsilisää nostamalla, harrastusmahdollisuuksien tukemisella, päivähoitomaksujen alentamisella poistamisella?
- MIksi väite on vasemmistolainen? Kuka vasemmistolainen kannattaa yh-vanhempien aseman heikentämistä?
- MIten heikentää tulevaisuuden näkymiä?
Viimeksi muokattu: