Tämä johtuu siitä ettei parikymppiset pääsääntöisesti vielä asioista mitään tiedä. Onneksi sen kuitenkin vielä saa sanoa, toisin kuin eläkeikäisten kohdalla.
Pointti ei kuitenkaan ole etteikö tämän ikäiset voisi mistään mitään tietää. Arvomaailmaan liittyvät kysymykset vaan ovat sellaisia, että ne usein omaksutaan nuoruuudessa ja 50 vuotta vanhat arvot ovat useimmiten takapajuisia. Saisio voi hyvin olla poikkeus.
Toinen juttu on sitten tietyt yhteiskunnalliset päätökset kuten kestävyysvaje (tai Brexit). Minä kuuntelen asiassa mieluummin sitä ikäryhmää jota asia koskee, eikä niitä jotka koittavat lakaista ongelman maton alle.
Okei, joo, mä kuuntelen argumentteja enkä ikäryhmiä. Ja mikä ihmeen poikkeus? Minkä takia asiaa pitää miettiä jonkun poikkeus - normaali -jaon kautta? Eikö voi kuunnella mitä jollakin on sanottavaa? Ja sen jälkeen tehdä siitä arvio. Kyse on siitä, että tässä keskustelussa Saisio on laitettu monen toimesta suorilta vanha höppänä -kategoriaan, mikä kertoo siitä, että tämän huomion esittäjä on idiootti, oli sitten 24, 34, 44, 54, 64, 74 tai 84, ja
tätä yksilöä pitäisi sen jälkeen olla kuuntelematta.
Mä en ymmärrä miksi jaksat nähdä vaivaa puhua asioista näin yleisellä tasolla, että jokin hedelmällinen tarkastelukulma ''kuuntelemiseen'' olisi kuunnella
ikäryhmiä. Ja joo, tiedän, että Brexitiä kannatettin enemmän vanhat kuin nuoret ikäryhmät, mutta silti, etkö sä osaa tehdä arvoita Brexitistä muuten kuin kuunnella mitä joku sattumanvarainen henkilö, johon se kaikkein eniten vaikuttaa sanoo. Saattaa nimittäin olla erittäin mahdollista, että se nuori on aivan pihalla, ja joku vanha taas varsin hyvin perillä.
Yleisesti tämä vanhat vs. nuoret -vääntö on vaikka eläkekeskustelun kontekstissa on aivan älytön (esim. puhe ''sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta''). Joku pienituloinen eläkeläinen todellakin ansaitsee sen vappusatasensa vaikka kolmekymmpisten verotusta kiristämälle, mutta toisaalta varakkaiden eläkeläisten omaisuuksia ja perintöä pitäisi verottaa huomattavasti enemmän ja jyvittää raha vaikka nuorten mielenterveyspalveluiden rahoittamiseen.